Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin 39140, E40

Gestart door Anne W dinsdag 24 november 2015, 22:02:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
 @citaat :offtopic:  :arrow: Heren, kunnen we het "communiceren" even laten voor wat het is en weer on-topic gaan, dank u. :thumbup:
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Kappa,

Het topic is in principe beëindigd, dus is naar de mening van deze topicstarter een principe discussie wel geoorloofd.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin 39140, E40
 @citaat "De klant is koning" en "de klant heeft altijd gelijk" is commercieel geleuter en geldt zolang het financieel te draaien is en onderdeel is van contracten of SLA's.

In mijn werkzame leven is regelmatig van een aantal klanten afscheid genomen omdat er uiteindelijk niets verdiend werd: gaat U maar elders zeuren over "nog meer", "nog goedkopere" of "nog snellere" dienstverlening.

Gr, Ben.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
 @citaat

Ook die boodschap netjes aan klanten vertellen is goed communiceren en ook blijft die klant Koning.

Nee, veranderen van leverancier of hobby is op zich geen communicatie, vertellen dat je gaat veranderen is wel communicatie, daarna zal de goede leverancier netjes een zodanige reactie geven waaruit blijkt dat de leverancier begrijpt dat de klant koning is.

Groet, Anne W

Re: Märklin 39140, E40
Ben den Hollander
gast

Re: Märklin 39140, E40
 @citaat Terug naar je probleem.

Het is maar zeer de vraag of spec's zijn veranderd. Je hebt een Windows PC maar werkt met Chrome, een browser van Google. Dat is een bewuste keuze. En bij het maken van keuzes is jezelf vooraf verdiepen in de consequenties handig. Doe je dat niet dan kom je mogelijk voor verrassingen te staan: je ziet geen plaatjes meer na auto updates.

Daarmee zijn we weer terug waar het echt om gaat: jouw Marklin lokkie. Je propt er een Esu in zonder te overdenken wat een gevolg kan zijn en roept moord en brand dat fabrikanten het niet eens zijn over uniforme spec's. Dat is een beetje waar maar je hebt niets aan die wijsheid.

Gr, Ben.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ben,

Naar mijn bescheiden mening was of Google of Adobe hier niet klantvriendelijk, de oplossing was om een nieuwe versie van Flash te installeren, ik vind Chrome makkelijker werken als Explorer, dus blijf ik bij Chrome, verder zal ik niet verder rechercheren, in geval ik echt vast loop kan ik altijd zo'n arme student bellen.

Mijn lokje, kleine vergissing van jouw kant: als er een Märklin mLD3 in had gepropt en de handleiding van Märklin was gevolgd dan was het ook vastgelopen, logisch want de handleidingen van Esu en Märklin zijn identiek over de aansturing van SDS motoren.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Inmiddels is er een nieuw en vreemd probleempje ontstaan met deze lok: als hij vanaf "koude start" een snelheidsinstructie krijgt dan duurt het ca. 90 seconden voor hij werkelijk gaat rijden.

Als hij eenmaal rijdt dan blijft hij ook rijden, ook een herstart nadat ik de booster heb afgesloten van de baan of het signaal naar de booster heb afgesloten.

Het "klinkt" mij een beetje in de oren als: in de elektronica voor de SDS motor zit een condensator die heel langzaam opgeladen wordt, als hij opgeladen is dan wordt het draaiveld van de motor pas bekrachtigd.

Iemand die hierover een suggestie heeft, zo lang de starttijd niet verder oploopt heb ik er geen problemen mee, Raptor geeft een "lok 40 verlaat" melding omdat de rijweg niet op tijd wordt uitgevoerd.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 39140, E40
En wat als je de loc met een ms2 of zo bedient en niet met raptor?
Misschien is de raptor wel het probleem ;)

Groeten,
Ton.
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ton,

Als een BR 64 met een identieke decoder en motor wel op DCC en de Raptor rijdt (overigens al een jaar of 5) en een BR 94.5 met een identieke decoder (normale motor) wel op DCC en de Raptor rijdt, ligt het niet in de lijn van de verwachtingen dat het aan de Raptor ligt.

Maar je brengt me wel op het idee om een goed onderbouwd ervaringsrapport uit te brengen:

met de Raptor op Motorola 14 en 28 stappen
met de Märklin 6021 op Motorola 14 stappen
met de Tams op DCC 28 stappen en Motorola 14 en 27 stappen (Tams procedure 27b)

Je mist het MS, logisch want de decoder is geen M4 decoder.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Anne,

Kun je decoder eens een reset geven?
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Bedankt, de "ombouwer" heb ik op de hoogte gesteld, het is aan hem om dit soort handelingen te verrichten.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Anne,

Waarom koop je niet ergens een MS2, die heb je voor een prikkie en dan kun je dit soort dingen zelf ook makkelijk doen.
Daar heb je toch geen "ombouwer" voor nodig?! ;)
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Heb je het hele topic gelezen?

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Hoi Anne,
Ja ik heb het topic gelezen en je schrijft dat je bij de club een 6021 en/of MS2 ter beschikking hebt, maar voor thuis is dat toch ook makkelijk? ;)
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Ad,

Voor de eenvoudige parameters van MFX loks heb ik een MS1, de rest doe ik met de Tams of met de Esu programmer op de club, ik doe heel weinig met decoders instellen, als het goed rijdt dan rijdt het goed en hoeft het niet beter.

Ik heb deze lok laten ombouwen omdat ik mij niet al te veel wil verdiepen in het programmeren, die tijd besteed ik liever in het afbouwen van de baan, maar als deze lok nu echt vervelend gaat doen dan denk ik dat ik één van de vele deskundigen op ons forum ga vragen er naar te kijken.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Ik heb zojuist de lok getest met de Märklin 6021, dus per definitie Motorola en met de Tams op DCC, in beide gevallen staat de lok een tijdje te wachten tot hij begint te rijden.

Wat ik wel heb vast kunnen  stellen is dat de wachttijd langer is naarmate je de lok laat vertrekken op een lagere snelheid, dus het condensatortje (als dat de oorzaak is) zit in een circuit met een variabel spanningsniveau.

Dus beste Ton, het ligt definitief niet aan de Raptor.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Hallo

Ik heb al eens eerder geschreven dat jouw lok programmeertechnisch een rommeltje was.
Nu zoek je het probleem bij een condensator die er gegarandeerd niet is.

Laat er gewoon naar kijken door iemand met verstand van zaken, en zoek niet naar oorzaken die er niet zijn.

Bart
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Bart,

Ben jij die persoon met "verstand van zaken" of ken jij die persoon met "verstand van zaken?

Natuurlijk krijgt mijn ombouwer de kans om er zijn gedachten over te laten gaan, maar op enig moment, en zeker als het heel erg lang zou gaan duren voordat de lok begint te rijden, dan ben ik graag bereid ander "verstand van zaken" in dit probleem te betrekken.

Ik ben redelijk sterk in het analyseren van gedrag in de techniek, maar ik kan die analyse niet omzetten in "daar ligt het aan" omdat ik de techniek achter de decoder en de driverprint niet ken.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39140, E40
Hallo

Ik wil er best wel eens naar kijken.
Sinus is niet moeilijk, mits je systematisch te werk gaat.

Bart
Re: Märklin 39140, E40
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39140, E40
Beste Bart,

Hartelijk dank, ik houd je bericht "in portefeuille".

Groet, Anne W