Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!

Gestart door BlikkenTinus maandag 02 oktober 2017, 19:19:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Nieuw is het niet meer en er zijn al enkele voorbeelden onder deze kop op ons forum opgenomen, maar toch is het nog lang geen staande praktijk, het 3D printen. Ook geen wonder, want het valt nog niet mee. Anderzijds bleef het mij wel aantrekken.
Het idee om van alles te kunnen maken en niet steeds heel precies te hoeven snijden, zagen, boren en lijmen, is heel aanlokkelijk. Het vergt echter ook een investering in een apparaat, tijd om het ontwerpen in 3D onder de knie te krijgen en het gevecht met die eenmaal aangeschafte printer te winnen. En dan heb je vaak nog een resultaat met een oppervlak dat bestaat uit laagjes of andere oneffenheden.
Maar: ik vind het toch wel heel leuk en het heeft zeker toekomst, want met geduld, schuren, polijsten, een beetje primer en lak moet er toch wat goeds te knutsen zijn wat verder niemand nog heeft en wat je zelf heel graag dacht te willen hebben, maar wat tegelijk gedeeld kan worden met wie het ook leuk vindt. Sowieso zijn er allerlei hulpstukken te maken, waarvan het uiterlijk minder belangrijk is, zoals mechaniekjes, bevestigingsbeugels voor servo's, draagconstructies voor scratchbuilt of kitbash gebouwen, whatever.

Hierbij toon ik mijn nieuwe aanwinst. Op 'Labor Day' kwam Printrbot met een fikse korting en heb ik een bestelling voor hun kleinste model geplaatst, de Smalls. Hij kan 10x10x13 cm printen. Niet zo heel groot, maar ik vind hem wel behoorlijk precies. Misschien kan ik zelf geprutste objecten van grote omvang ook wel professioneel laten printen als het ontwerp eenmaal goed genoeg is. Ik kan nu zelf een test doen met een onderdeel of een verkleinde versie om zo een idee van de haalbaarheid te krijgen.
Mijn eerste poging een heel eigen ontwerpje (met 123D Design) van een stoommachine te printen is heel aardig gelukt. De belangrijkste onderdelen zouden eigenlijk apart gemaakt moeten worden en dan in elkaar gezet worden als een bouwpakket. Maar eerst wilde ik weten of ik wel in staat  zou zijn een beetje geloofwaardig stoommachientje te tekenen en of dat ook te printen was.

Voor het idee: een foto van de printer (da's de eerste foto  :D) en een van het nog onbehandelde product. Tot slot nog een plaatje van het ontwerpje in 123D Design.
Het volgende project wordt misschien minder ambitieus: raamkozijnen en deuren voor een industriegebouw dat ik uit een kartonnen doos van Cool Blue wil maken. Foto's volgen nog wel op mijn bouwdraadje. Ja, ook als het mislukt - ik kan nu niet meer terug...

Groet,

Peter



Re: Printen in 3D; goed idee?
Bekeken is het eerste stukje tekst met foto's wel. Niemand had nog commentaar? Hoeft ook niet, heel veel uitnodiging daartoe heb ik ook niet gedaan, want ik heb zelf nog nauwelijks door wat er allemaal bij komt kijken en het is dus een vooral een ontdekkingstocht waarvan ik hoop dat het leuk is de ervaringen te delen.

Inmiddels heb ik wel iets gemaakt wat enige relevantie heeft voor het geknutsel waar wij op dit forum doorgaans van houden. Ik heb kozijnen ontworpen voor een fabrieksgebouw bij het hoogovencomplex dat ik aan het bouwen ben. Van het kleine raampje heb ik een foto gemaakt. De printlaagjes zijn wel zichtbaar, maar eenmaal ingebouwd en geverfd, is dat nauwelijks zichtbaar.
De grote kozijnen zijn groter dan ik ineens kan printen; 10 cm is het maximum en de hoogte ervan is 12 cm geworden. Ik heb ze in twee stukken gemaakt en dat werkt redelijk, maar nog niet echt naar tevredenheid. Er was wel wat nabehandeling nodig om de twee delen goed op elkaar te krijgen. Lijmen gaat met superlijm en gewone plasticlijm. Plastruct cement zou het beste zijn maar die heb ik (nog) niet. Het was vooral fijn dat ik ze in de uitsparingen in de kartonnen muur kon plaatsen en dat ik ze daaraan vastlijmen kon met de gebruikelijke knutsellijm.

Het precies op maat maken van een in zijn geheel te printen object is overigens wel een genot. Dat gaat supergoed en de printer volgt dat nauwkeurig. Het beste is het mij te houden aan de nu beschikbare printoppervlakte en te grote objecten nog even te laten zitten. Ik probeer fijn verder!

Groet,

Peter
Re: Printen in 3D; goed idee?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Printen in 3D; goed idee?
Mooie aanschaf Peter, ik heb er zelf ook al eens naar gekeken om er een aan te schaffen.
Ik geloof graag dat het veel studie vraagt om uiteindelijk tot iets moois te komen.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Printen in 3D; goed idee?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Printen in 3D; goed idee?

Hoi Peter,

Dat is een hele aanschaf en nieuw avontuur !
Moet je wel computer-digi-minded voor zijn. ( nix voor mij dus  :? )
Lijkt me vooral leuk, om allerlei moeilijk te knutsen onderdelen mee te maken.
De kozijnen zou ik gewoon van strips gemaakt hebben, al begrijp ik wel dat je van alles uit wil proberen met zo'n apparaat.

Hopelijk word je er heel bedreven in  ;)

Grtz Tony
Re: Printen in 3D; goed idee?
Het klopt dat die raampjes ook uit strips gesneden kunnen worden. Het is vooral een goede manier voor mij om wegwijs te worden in het ontwerpen en dan zien wat eruit komt. Inderdaad, het is heel veel gecomputer, niet voor iedereen even leuk misschien. Het mooie is wel dat ik nu een hele serie dezelfde dingen kan printen en niet stripje voor stripje hoef te snijden. Kan best fijn zijn. En een milimeter groter of kleiner maken, vergt maar een paar muisklikken. Overigens zijn er misschien ook mensen onder ons die met een breekmesje meer kapot maken dan hen lief is. Dan kan 3D printen een uitkomst zijn.

Wanneer ik wat nieuws bedacht heb, zal ik het aan dit draadje hangen.

En wie tips of suggesties heeft, of iets veel beters doet met de 3D printer: ik hoor het graag!
Op dit forum wordt veel waardevolle info gedeeld en het lijkt mij leuk als het 3D printen daarbij gaat horen.

Groeten,

Peter

Re: Printen in 3D; goed idee?
-Peter:
Kijk eens naar het topic van Snoozerman of Zendisigner, zij zijn ook bezig met 3D printing.
Re: Printen in 3D; goed idee?
Dank Jørg, zal ik ook eens doen!
Re: Printen in 3D; goed idee?
Stijn Laceur
gast

Re: Printen in 3D; goed idee?
Peter,
3D printen trekt me ook aan.
Alleen heb ik wat koudwatervrees om er aan te beginnen.   :?
Weet ook niet goed wat aan te schaffen, deze ziet er wel accuraat genoeg uit en ik veronderstel dat 10x10x13 voldoende is voor H0.
En als laatste excuus  :D , er is zoveel nog aan te schaffen voor de hobby.
Toevallig een link van deze?
Re: Printen in 3D; goed idee?
Stijn, er is inderdaad heel veel te kopen voor onze hobby. En heel noodzakelijk is een 3D printer misschien niet. De techniek is min of meer nog in de kinderschoenen, maar het liet mij niet echt los. Er is nu eenmaal leuk mee te experimenteren. Ik wil ook nog wat technische dingen proberen te maken bijvoorbeeld voor wisselbediening, montage van servo's en dergelijke. Dingen die je nu op maat uit iets anders snijdt of zaagt. Die kun je ook in een 'klap' printen, zo vaak je wilt. Daarvoor is 10x10x13 cm genoeg.
Het apparaat is trouwens verkrijgbaar bij de fabrikant zelf, via www.printrbot.com. Verzending vanuit de USA ging probleemloos. Wel een naheffing btw gekregen, maar ja, c'est la vie...




Re: Printen in 3D; goed idee?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Printen in 3D; goed idee?
Peter,

Ik zag jou kozijnen, en ben zelf ook bezig geweest om er te printen, dus als je het niet erg vind wil ik daar even 4 foto's van laten zien.
(Als je het wel erg vind, geeft het ff door, verwijder ik dit bericht gewoon weer)

Als eerste de cad tekening


En dan een aantal foto's van hoe ze uit de printer komen. (onbewerkt)






En als je die printer dan maar lang genoeg laat pruttelen heb je zo bijna honderd kozijnen, voor in diverse gebouwen.
Re: Printen in 3D; goed idee?
Nee, superleuk juist! Het was mijn hoop dat dit draadje gevuld zou worden met ideeën, tips en voorbeelden. Ik wilde er zelf input voor geven, omdat ik net begonnen ben met deze hobby en er nog niet zo heel veel op ons forum is. Hoewel ik wel in het 'Zwarte Woud' een brug voorbij zag komen, bijvoorbeeld.
Meer reacties zijn zeker welkom.
Ik zal zelf ook een paar dingen posten.
Het is vrij specifiek industriëel, maar ik heb een paar pijpleidingen met vertakkingen proberen te maken voor een cokesfabriek. Ik wil het model verdubbelen door de achterkant naar voren te zetten, maar ik mis dan wel de helft van de leidingen. Die kunnen geprint, niet waar? Ik had wat last met het maken. De eerste leiding  trok krom, warping dus. Een lijmstift en het printen van een raft boden  uitkomst. Maar het is nog wel een klus. Hier en daar probeer ik ook te lenen op het web. Er zijn best leuke dingen te vinden. Als we elkaar kunnen helpen, vind ik dat alleen maar mooi!

Groeten,

Peter

Re: Printen in 3D; goed idee?
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re: Printen in 3D; goed idee?
Ik vind het leuk als dit draadje inderdaad een mooie verzameling tips gaat herbergen. :thumbup:
Zelf heb ik al een paar keer bijna op de winkelwagenknop gedrukt bij Conrad of Elektor, maar toch ook hier nog koudwatervrees :?
Misschien werkt dit wel drempelverlagend.
Ga zo door :)

Groet en fijne hobby kerst,

Hugo
Re: Printen in 3D; goed idee?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Printen in 3D; goed idee?
Beste Peter,

Dan titel wijzigen of aanvullen: Printen in 3D; goed idee; voorbeelden en ontwerpen te zien

Groet, Anne W
Re: Printen in 3D; goed idee?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Printen in 3D; goed idee?
Echt leuk gaat het pas worden als er ook STL's of ontwerpen gedeeld gaan worden.
Re: Printen in 3D; goed idee?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Printen in 3D; goed idee?

Waar ik benieuwd naar ben
@john
Hoeveel filament zit er in 100 kozijnen
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
@Anne W: je hebt gelijk, de titel mocht wat uitnodigender. Bij deze!

@ PietB: inderdaad! Het uitwisselen van printbare ontwerpen zou wel iets kunnen toevoegen. Hopelijk vinden de moderators dat ook. Meer dataverkeer! Het kan ook via PB's.

Nou ja, we zien wel!

Groeten,

Peter
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 22 december 2017, 14:26:04
Het kan ook via PB's.
Nee niet via PB doen, er wordt op de diverse fora al genoeg via PB gekonkeld.
Gewoon STL op een stukje algemeen toegankelijke webspace zetten bijv dropbox oid.
En hier de link publiceren.
Of als het geen zelf gemaakte ontwwerpen zijn maar door een ander gepubliceerde bestanden ook hier de link plaatsen.
Zoals deze site
Of deze verzameling
En zo zijn er nog wel meer denk ik.
mogelijkheden genoeg, zonder het forum zwaarder te belasten.

grt  Piet.
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Waarom weeral een nieuwe vorm bedenken om bestanden te delen ? Thingiverse is hiervoor ?het? platform, en een linkje naar je eigen ontwerp(en) is zo geplaatst ...

Ik geef alvast een voorzet (opgelet, niet al mijn ontwerpen zijn trein-gerelateerd)
https://www.thingiverse.com/Sn00zerman/designs
(En ja, dit zijn allemaal eigen ontwerpen, eigenhandig in Solidworks getekend en omgezet naar STL dus)

Groeten,
Kris
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Leuk om te lezen wat een paar kozijntjes kunnen veroorzaken :D

@nero, ik durf het niet precies te zeggen, maar het zijn wel de nodige meters.
@Peter, zoals Kris al aangeeft, thingiverse is daar ideaal voor. Linkje naar het 'thing' kan dan altijd op het forum gepost worden.
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!

Ik heb ook een printer besteld
Komt als het klopt 2jan binnen
Dus ben benieuwd wat het verbruik  ;)  is

Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Uitstekende ideeën allemaal. Vooral nuttig om elkaar te attenderen op modelspoor gerelateerde ontwerpen op al bestaande sites. Het delen van ervaringen met printen en het stellen van vragen lijkt mij wel heel leerzaam en prettig.
Daar zijn ook andere fora voor, maar niet echt gericht op modelspoor en niet altijd in het Nederlands.

Groeten,

Peter


Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
ik volg dit ook want die remwieltjes van goederenwagons kosten stukken van mensen en gaan al snel stuk.Zelf printen zou interessant zijn.
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Ik ben nog aan het wachten op mijn 3d printer, zou in december geleverd worden maar denk eerder dat dit januari 2018 wordt.

Het tekenen vind ik nog wat moeilijk, ik ben bezig om containers te ontwerpen en silo's voor de chemische industrie.

Ga dit draadje zeker volgen en hoop dat er genoeg ontwerpen worden gepost.

Gr.
Piwie.
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Citaat van: Piwie op donderdag 28 december 2017, 13:14:19
...
Het tekenen vind ik nog wat moeilijk, ik ben bezig om containers te ontwerpen en silo's voor de chemische industrie.
...
Gr.
Piwie.

Maar eens je het onder de knie hebt, werkt het wel verslavend. Ik heb in 2016 er 96 KG PLA er door gejaagd (2017 tel ik niet, want dat heb ik zo goed als helemaal vanuit mijn bed beleefd), allemaal door zelf ontworpen dingen te printen !
(niet alleen voor de H0 hobby wel te verstaan)
Ik schat dat 2018 qua verbruik, die 96 KG zal overstijgen (want de plannen voor 3D printer nummer 4 liggen klaar, net als de eerste tekeningen van de eerste stukken voor 2018)
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Inmiddels heb ik zelf ook weer wat weten te maken voor het volgende project op mijn modelbaan: een cokesoven.
Er moet een verbindingsbuis extra komen met 18 aansluitingen. Met behulp van een schuifmaat, geduld en gestoei met 123D Design is er een redelijk bevredigend resultaat. Een paar stukken moeten nog aan elkaar geplakt en dan in de primer gezet worden. De maatvoering klopt behoorlijk precies en dat stemt heel tevreden.
Ter vergelijk zijn op de foto's de delen van het bouwpakket te zien.

Groet,

Peter
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Hey Kris,

wat zijt ge van plan om bij te kopen ? Ik ben over ne DLP printer aan het nadenken  :D

Bart
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Hey Bart,

Ik wil onderdelen tot 55x55x55 cm kunnen printen, dat haal ik niet met een DLP :-)
(Wordt dus weeral zelfbouw trouwens)
(Bedoeling is om kappen zoals voor een V200, op schaal 1/10 te kunnen printen uit slechts 2 delen)

Groeten,
Kris
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
ik heb nog tekeningen van een metalen Delta die je eventueel zou kunnen vergroten.

dan kan je zo iets maken.



:-)


serieus , denk als je de extrusions gebruikt die ik ook heb gebruikt voor men OX cnc router dat je dan heel gemakkelijk dit zelf kunt maken.
https://www.rovercnc.com/collections/rovercnc-ox-collection/products/v-rail-aluminum-extrusion-20x20mm

Bart
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Thanks for the link Bart  :)
So Many ideas, so little time  :(

P.s. Kijk voor die profielen eens op motedis.com, scheelt enorm in prijs, en 12euro verzending uit Duitsland  :thumbup:
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
dit ga ik volgen.... ik heb al een ideetje....
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!

Eindelijk 2 januari de printer in huis
? 50 inklaring uuit china
weekje bouwen
alles werkt
Alleen
geen handleiding niks erbij
klaar
aansluiten op de laptop
niks herkennen
windows 10 werkt zoverre niet
Het ziet nieuwe hardware en dan over en uit
pc met xp er aan
ook niks dan nieuwe hardware en verdersniks
het is een tronxy x 8
Moet er soms in het moeder board iets ingeladenworden
is er software voor W 10 te laden
:(
Ze helpen welbij bang good,maar traag
3 dagen en div mails voor  je een on line handleiding per mailkrijgt
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Is het nu wel gelukt dan Nero ?

Een klein tipje, let graag op uw punten en coma?s 😉
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!

Nee het is nog steeds een apparaat welke niet herkend word door de laptop of de pc
met apparaat zoeken ziet hij wel de andere apparaten, maar geen nieuwe
Met opstarrten van de printer zie je in het schermpje een naamvan de software leverancier
Als je daar heen gaat,kan je het downloaden,maar dan nog werkt het niet
En ik krijg ook niets op de printer te zien ,en geen contact met het printer board om te zien of daar iets opstaat
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!

Da's vet balen, Jerry  :?

Ik krijg het er plaatsvervangend warm van..........
Hopelijk komt het snel goed !

Grtz Tony
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!

:(
En dan zeggen ze met alle mooie dingen van windows "plug and play "
Nou, plug klopt wel
Maar play  :-(
Ben nu met de fabrikant rechtstreeks bezig
Zien wat die kunnen/willen betekenen
Heb er wel vertrouwen in dat ze het goed willen

Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Misschien een heel domme vraag, maar: heb je Cura, of een andere 'slicer' geïnstalleerd?
Bij het inladen van een te printen object, geeft Cura aan of de printer aangesloten is of niet. Althans, als er iets niet klopt, geeft het programma geen tijdsindicatie en kun je niet printen.
Windows zelf doet niet heel veel met de printer, al zag ik wel dat hij onder apparaatbeheer gevonden was. Maar of XP dat kan?

Succes,

Peter
 
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Citaat van: nero op maandag 08 januari 2018, 11:54:45

En dan zeggen ze met alle mooie dingen van windows "plug and play "


Correctie: Plug en pray ! >:-D
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
 @citaat  :-)

Mooie spreuk  :thumbup:
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!

vroeger een MAC gehad
Toen weinig programma's voor te krijgen,maar wat je aansloot deed het (met play zonder correctie  :D )
En er staat een programma op repieter of zo
slicer en zou moeten werken  :?:
dat werkt op zich wel
Het geeft weer welke laag er geprint wordt
De tijd van printen , en de nog benodigde tijd
Het komt enkel niet waar het wezen moet
Ik krijg het vermoeden dat de printer board niet het juiste programma bevat
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Gewoon, de FTDI usb driver installeren. Waarschijnlijk de CH340 de kloon uit China.
http://www.wch.cn/download/CH341SER_EXE.html

En volgens mij staat het ook gewoon op je SD kaartje inclusief de handleiding, en bouw instructies



Groetjes

Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!


Dat had ik gedaan
Heb nu de sd kaart in de printer de windows usb driver erin gezet
kijk ik op de pc,zie ik dat de driver daar staat als usb com 3
En hij staat geinstaleerd onder bleutooth en andere apparaten
Daar weg gehaald ,en nu even kijken hoe ik dat ding op een usb(dacht lpt)poort krijg
Daar staat mijn gewone usb printer ook (op)
Dan eens zien of ik de tronix weer kan terug vinden met daarnaast het slice programma
Dan moet het volgens mij werken
nsprinter kunnen die chenizen ook engels  >:-D
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Nero,

De usb maakt een seriele comport aan.
Die comport kies je in b.v. Cura en dan werkt het gewoon, wel de juiste baudrate invullen zal 115200 bps zijn.
Dat doe je in Cura bij machine settings.

Als hij een comport aanmaakt en daar staat zoiets als in dit plaatje maar dan met jouw eiegn com nummer dan vul je dat in en dan werkt het.
Wordt alleen lastig als je zelf niet weet hoe plug an play werkt.
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!

Voor elkaar (als het lijkt)
programma op de pc (repieter)
Ook via sd kaart in de printer kunnen zetten
Pc aan,programma openen en verbinden
Ziedaar de tronxy maakt contact(diplay start opnieuw op en gaat op printer raedy )
volgende stap
Hoe krijg je iets geprint

Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Gevraagd om dit alles in een nieuw topic te plaatsen
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Citaat van: nero op dinsdag 09 januari 2018, 19:19:07

Voor elkaar (als het lijkt)
programma op de pc (repieter)
Ook via sd kaart in de printer kunnen zetten,
Pc aan,programma openen en verbinden
Ziedaar de tronxy maakt contact(diplay start opnieuw op en gaat op printer raedy )
volgende stap
Hoe krijg je iets geprint

programma op de pc (repieter)
Ook via sd kaart in de printer kunnen zetten


Hoe krijg je dat voor elkaar, dat programma moet helemaal niet in je printer.
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!
de computer is een zegen voor de mensheid,
vooral met een spellingscorrector en een systeembeheerder in de familie.  :o)
Re: Printen in 3D; goed idee? Denk mee! Alle bijdragen en invallen welkom!


Sorry
Wat on duidelijk
Na contactmetfabrikant en via bangood
Sd kaart in de printer
aanzetten ,usb aan sluiten en dan zoekt hij zelf (volgens bericht)de juiste USB driver ,en connect
cura gedownload
Maar als cura draaid schakelt repieter uit(koppelt de printer los)