Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Traxeditor (+review)

Gestart door Stefanius maandag 02 oktober 2017, 18:09:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Traxeditor (+review)
Lid sinds: 2016

offline
Traxeditor (+review)
Na het ontvallen van SCARM gekeken naar een alternatief. Dit heb ik gevonden in TraxEditor (https://www.traxeditor.com).

De website en webapplicatie zien er wat matig uit en eerlijk is eerlijk: Voor goede UX moet je gewoon dokken. Het voordeel is dat deze applicatie webbased is en daarom cross-platform (Mac, Windows, Linux of je magnetron als deze een moderne webbrowser bevat).

Webbased heeft echter wel wat andere nadelen. In een 'echte' applicatie is er veel meer mogelijk als het gaat om het verslepen van elementen of om bepaalde handelingen te bouwen. Maar dat is snel vergeten als je even door de editor bent heen geklikt. Je merkt vooral in herhalende stappen (even 20 meter rechte rails neerleggen) dat je graag even wilt CTRL-C of CMD-C wilt gerbuiken. Overigens hebben ze dit bij TraxEditor ook al bemerkt en kan je soms op op je laatst gelegde railstuk op een plusje klikken en dan een aantal invoeren.

Rekeninghoudend met de prijs die ik als gebruiker betaal (een goede 0 euro) zou ik de ervaring met de applicatie willen belonen met een 7. In deze staat zou ik er overigens niet voor willen betalen, ik heb trials / demo's gezien van software die veel beter in elkaar zit.

In de bijlage een probeerseltje van de baan waar ik een wat eletronica technieken mee wil uitproberen alvorens ik een 'grotemenschenbaan' ga bouwen.

Nog niet gemeld: Er zit een railbibliotheek bij voor de meeste gangbare (en ongetwijfeld ook minder gangbare) fabrikanten.
Re: Traxeditor (+review)
Lid sinds: 2008

offline
Re: Traxeditor (+review)
De maker is een voormalig forumlid, genaamd Fedor.
Waarom dan niet in het Nederlands ?
Je betaalt wel; je geeft n.l. alles prijs wat je ontwerpt.......
Re: Traxeditor (+review)
 @citaat Rechtsboven is een veld waarin je de gewenste taal (waaronder Nederlands) kunt kiezen.
Re: Traxeditor (+review)
Citaat van: huub op dinsdag 03 oktober 2017, 01:04:08
De maker is een voormalig forumlid, genaamd Fedor.
Waarom dan niet in het Nederlands ?
Je betaalt wel; je geeft n.l. alles prijs wat je ontwerpt.......

Ik vermoed om zo een groter publiek aan te spreken? Er is nu eenmaal meer buitenland dan Nederland op onze planeet. Al is het nu niet het beste Engels dat ik heb gezien.

Tja, het staat in de cloud en er is idd een optie om het verder te delen met de wereld. Maar dan gaan we weer even terug naar de basis: Het is als het goed is een hobby en het zou mij persoonlijk koud laten of iemand anders dezelfde baan wilt bouwen als ik (of iig mijn blauwdruk te zien krijgt). Het is niet zo dat  je geld kan maken uit die ontwerpen, en als dat wel zo zou zijn dan moet je sowiezo je IT landschap in handen leggen van een gesjeesde ontwikkelaar die dit aanbied maar zorgen voor contiuiteit (en dat kost vaak centjes).
Re: Traxeditor (+review)
Toevallig afgelopen weekend een eenvoudig baanontwerp hiermee gemaakt, reden is dat Marklin Z Spoor voorhanden is.
Het is maar een eenvoudig ontwerp natuurlijk maar heb er toch wat mee kunnen doen, voornamelijk de overzichtslijst met benodigde rails is erg handig.
Nadeel vond ik de tool voor water, sneeuw, wegen enz. Dit werkt dmv een spray tool waar je een erg vaste hand voor nodig hebt wil je iets fatsoenlijks creĆ«ren, zie mijn meertje met zand er omheen  :-)
Overige scenery is beperkt maar het geeft in ieder geval een beeld hoe je een indeling wilt gaan maken, tenslotte is het voor ons beschikbare oppervlak maar 100x70 cm en dan is het toch fijn te weten wat de plannen zijn.
Er is ook de beschikking voor het maken van hoogteverschillen maar daar heb ik me niet mee bezig gehouden.
Wel een tunnel geplaatst rechtsboven wat zich vertaald in een lichter gekleurde rails.
Als Linux gebruiker zijn er overigens weinig andere alternatieven dus in mijn geval ook een pluspunt.
Kortom, voor de doorgewinterde modeltrein hobbyist waarschijnlijk niet toereikend maar voor de beginner/herstarter een leuk pakket om plannen zichtbaar te maken.

Gr,

Erwin
Re: Traxeditor (+review)
Ik heb de TRAX editor ook gebruikt, het grote voordeel is dat het op ieder platform werkt omdat het via een website gaat. Er zijn veel soorten merken rails te gebruiken. Voor globale plannen of een bepaald bocht of recht stuk op je beschikbare ruimte past, is dit ideaal.
Verwacht geen stijgingpercentages en hoogte toekenning, althans, ik heb het niet kunnen vinden.
Re: Traxeditor (+review)
joachim123
gast

Re: Traxeditor (+review)
Hallo,

Ik zag op de foto van het Z-spoor dat je gebouwen kunt toevoegen. Ik moet zeggen dat ik dit al verschillende keren geprobeerd heb maar ik ben er nog nooit in geslaagd. Weet iemand misschien hoe je het wel doet?

Mvg, Joachim Demeyere
Re: Traxeditor (+review)
Ja, dat weet ik:

In je profiel links kiezen voor: 'nieuw project'. Vervolgens in het rechter venster alle gegevens invullen. Op een gegeven moment kom je onder het kopje 'instellingen' en daar staat standaard AmericanFlyer S. Klik op AmericanFlyerS en kies Marklin Z. Als deze geselecteerd is druk je op de groene plus en wordt de rails toegevoegd aan je project, op deze manier kan je ook meerdere type rails toevoegen.
Re: Traxeditor (+review)
joachim123
gast

Re: Traxeditor (+review)
Dit is voor een nieuw project te maken.
Dit bedoelde ik niet.
Ik bedoelde hoe kan je op maatgemaakte gebouwen in je al bestaande project toevoegen?

Mvg, Joachim Demeyere
Re: Traxeditor (+review)
Hallo, dank voor alle aardige en ook opbouwende kritiek. TRAX is en blijft in ontwikkeling dus ik neem graag jullie suggesties mee!

Maar toch even dit: TRAX is er zeker in het Nederlands. Je kunt in de menubalk de taal selecteren.