Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

PTC zekering op wissels / relais

Gestart door Stefanius maandag 02 oktober 2017, 17:34:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
PTC zekering op wissels / relais
Goedendag,

Ik ben nog steeds bezig om na mijn verhuizing het huis af te maken (en mijn pretpaleis op zolder zal niet lang meer nodig hebben ;) ), tijd dus om beter na te gaan denken over prototypes beter uitvoeren om een alternatief te verzinnen voor mijn M rails-schakelrailsjes. Deze plastic pennetjes blijven soms opeens hangen en zorgen voor problemen. Ik heb reeds een vorm van een alternatief, maar wellicht is onderstaande relaas beter. De beoogde baan zal slechts in 1 richting bereden worden, dus ik houd geen rekening met de richtingsgevoeligheid van een contact. Voorts heb ik nog geen last van metaalmoeheid en werk ik met M rails (al heb ik stiekem wel al een startsetje C rails in mijn verzameling, maar het is voor mij te kostbaar om alles vervangen)

Ik zat te denken om wissels / relais te schakelen direct op de railstaaf (danwel via contactrails / danwel via het truukje met de metaaltape -> massadetectie in elk geval). Echter, mocht een lok of wagon om wat voor reden dan ook blijven staan, zou dit niet ten goede komen aan levensduur van de relais of wissel. Om die reden zat ik dus te denken om deze jongens in te zetten en te plaatsen op de blauwe / schakeldraad:

https://www.conrad.nl/nl/bourns-mf-rx02072-0-ptc-zekering-drempelstroom-ih-02-a-72-v-l-x-b-x-h-203-x-74-x-31-mm-1-stuks-1055686.html

Voordat ik de Conradshop een scheepslading van deze dingen af laat leveren, was ik benieuwd of andere 3railmannen / vrouwen dit (briljante?) idee ook al eens hebben gehad en uitgevoerd en wat het resultaat was?
Re: PTC zekering op wissels / relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: PTC zekering op wissels / relais
zal wel lukken maar bestel die dingen dan bij ali hé.Heb je er 50 voor de prijs van 10 bij conrad.
Re: PTC zekering op wissels / relais
Citaat van: bellejt op maandag 02 oktober 2017, 17:37:56
zal wel lukken maar bestel die dingen dan bij ali hé.Heb je er 50 voor de prijs van 10 bij conrad.

Ah! ja das wellicht geen slecht idee ;)
Re: PTC zekering op wissels / relais
Houd er dan wel rekening mee dat een PTC een behoorlijke herstel tijd heeft, en in die tijd kun je het wissel niet bedienen.

Groetjes
Re: PTC zekering op wissels / relais
Citaat van: Sprinter op maandag 02 oktober 2017, 18:59:13
Houd er dan wel rekening mee dat een PTC een behoorlijke herstel tijd heeft, en in die tijd kun je het wissel niet bedienen.

Groetjes

hmm scherp. Zou er een alternatief zijn met een kortere hersteltijd?
Re: PTC zekering op wissels / relais
Citaat van: Sprinter op maandag 02 oktober 2017, 18:59:13
Houd er dan wel rekening mee dat een PTC een behoorlijke herstel tijd heeft

en ik denk dat de weerstand nog te laag is om de spoelen te beschermen.

Wat ik beter vind is de CDU, die gebruik ik (en ik niet alleen) al ruim 40 jaar zonder problemen.
Kijk daarvoor in de wiki.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Schakelen_van_wissels_met_een_CDU


groetjes

Wil Tweeendrie
Re: PTC zekering op wissels / relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: PTC zekering op wissels / relais
Een CDU heeft in ieder geval een kortere hersteltijd dan een PTC zekering, en biedt een aantal andere voordelen, zoals het kunnen schakelen van meerdere relais tegelijkertijd, en het vermijden van de noodzaak om meer vermogen aan te moeten sluiten (in de vorm van trafo's) dan strikt gezien nodig is.
Re: PTC zekering op wissels / relais
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: PTC zekering op wissels / relais
Hi Stefanus,

Vroeger gebruikte ik ook de CDU manier, werkt erg goed.

groet
Harald
Re: PTC zekering op wissels / relais
Dank heren!

Dit is inderdaad wellicht wat ik zoek. Het product in de wiki bestaat niet meer, maar is vervangen door deze: https://www.conrad.nl/nl/schakelversterker-22-01-053-kant-en-klare-module-217043.html

Re: PTC zekering op wissels / relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: PTC zekering op wissels / relais
Er staat bij 1 op voorraad, is dat niet meer zo? Hoe zit dat bij conrad.de of conrad.be?


Behoorlijke prijs voor een CDU, bijna ? 8,-.
Ik dacht even aan een ander draadje Is dit een relais?

Met dit plaatje:


Daarop staat een relais (met 2 stroomkringen) en 3 functionele CDU's afgebeeld:
een CDU is voor het schakelen van het relais zelf,
en 2 CDU's worden gebruikt voor de 2 stroomkringen van het relais. Elke CDU bestaat uit een diode, een weerstand en een condensator.

Het grote verschil met die van Conrad zit in de transistor-versterkers bij die van Conrad, en het ontbreken van een (monostabiel) relais daarop. Of je het een doet of het ander, hangt o.a. af van het prijsbewustzijn. De oplossing op de Conrad CDU is goedkoper, soms.

Ik begrijp dat je liever koopt dan zelf iets in elkaar zet.
Re: PTC zekering op wissels / relais
Citaat van: Jan22 op dinsdag 03 oktober 2017, 18:32:33


Ik begrijp dat je liever koopt dan zelf iets in elkaar zet.

Nee zeker niet, ik vermoed dat ik voor 8 euro genoeg weerstandjes, elco's en diodes kan kopen om 10 van die dingen te solderen. Aan de andere kant moet ik natuurlijk wel eerst even uitzoeken welke types / waarden ik precies nodig heb. Jij heb deze zelf gesoldeerd begrijp ik? Ziet er netjes uit met schroefklemmen. Hoe groot je precies je condensator, hoeveel Ohm zijn de weerstandjes en welk type diode heb je precies gebruikt?
Re: PTC zekering op wissels / relais
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: PTC zekering op wissels / relais
google eens op capacitor discharge unit afbeeldingen.Meer dan keuze genoeg om te maken met printjes en al erbij

Re: PTC zekering op wissels / relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: PTC zekering op wissels / relais
Citaat van: Stefanius op dinsdag 03 oktober 2017, 18:57:39
Jij heb deze zelf gesoldeerd begrijp ik? Ziet er netjes uit met schroefklemmen. Hoe groot je precies je condensator, hoeveel Ohm zijn de weerstandjes en welk type diode heb je precies gebruikt?

Citaat van: johanhe2 op dinsdag 21 februari 2017, 17:26:10
Dit apparaatje geërfd. Het lijkt me een relais.
Nee dus, ik heb alleen geraden wat het is. De diodes zijn blusdiodes, ze dempen de terugstroom als een relais afvalt. De rest hangt samen: elke condensator krijgt een weerstand, omdat hij anders niet oplaadt.
De grootte van een condensator hangt af van wat je ermee wilt schakelen, en de weerstand die daarvoor nodig is, vind je in de datasheet van die condensator.

Stel je wilt per CDU (bij relais per stroomkring) 1 wissel schakelen:
de wiki ( https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Schakelen_van_wissels_met_een_CDU ) zegt dan on schakeling 1:
CiteerMet deze schakeling kan iedere seconde een wissel worden bediend
als C = 440 uF/35Volt en R= 470 Ohm.
Uitgangspunt hierbij is een 12 vDC trafo. Als je die niet hebt, dan moet je iets bouwen om de Märklin trafo te kunnen gebruiken (dat staat ook in het wiki draadje).

In schakeling 2 staan andere waarden
namelijk als C = 1000 uF en zie tekening

Een ander voorbeeld tref je aan bij de buren.

Deze schrijver gebruikte PM4's (self latching Point Motor's), beter bekend als Seep's. Dat zijn notoire stroomverbruikers, en daarom gebruikte hij voor z'n CDU's condensators van C= 2200 uF en een weerstand van 820 Ohm bij een 24 vDC trafo.

Het is, kortom, maar net wat en hoeveel je tegelijk wilt schakelen.