Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)  (gelezen 1393 keer)

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
« Gepost op: maandag 02 oktober 2017, 17:09:21 »

Dit draadje vormt onderdeel van

Zwitserland:
Brig,Delémont,Filisur,Göschenen,Luzern,St Ursanne,Vitznau-Rigi,Wiesen
BLS treinwagons,Graan wagens,Grind wagens,Kies wagens,Makies AG Gettnau,Tunnelventilatorwagens,Tractors,
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern),Bovenleiding (SBB 4 generaties),Reform Muli (scenery),Postauto merken

Italië:
Como,Milano-Centrale,Opgeheven lijnen

Dit draadje, Zwitserland - Reform Muli (Scenery), gaat over tijdperk gebonden scenery die je ook in model zou kunnen willen hebben op je baan. Maar je moet er vreselijk mee uitkijken, want hoewel deze karretjes zelfs in tijdperk VII nog voorkomen, is dat nu al uitgesproken zeldzaam.

Lopend in de bergen vallen de vele agrarische karretjes op. Dankzij de foto's van dit jaar vond ik er al snel een naam bij, en daarmee deze links:
Reform Muli tractoren
Reform Muli
en
Reformwerke Wels (een Oostenrijks bedrijf)
en daarmee de Zwitserse firma Agromont AG (Hünenberg, Schweiz).

Eenmaal deze links gevonden, blijken foto's veel makkelijker op naam te brengen.

In dit draadje volgen er een paar.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 augustus 2019, 15:32:00 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
« Reactie #1 Gepost op: maandag 02 oktober 2017, 17:58:41 »

Het begon met deze:


En de serie eindigde met deze:




Aan beide wagentjes ontbrak de naam. Ik maakte foto's van alle kanten, maar nergens een firmanaam te bekennen. Wel stickers van het bedrijf waar ze (2ehands?) waren gekocht, Ammeter, Blitzingen (VS), tegenwoordig Brig (VS). Steeds bleek de zitting gescheurd, en zagen de karretjes er afgeragd maar nog steeds functioneel uit.

Als je op de 2e hands sites kijkt, zie je prijzen van meer dan 9000 Sfr voor zo'n karretje. Dat zie je er echt niet van af, zij het 4-wheel drive, 6 wielen, vaak een trekhaak voor, altijd een trekhaak achter, op de centrale as zijn meerdere soorten aanhangers aan te sluiten, b.v. hooiwagen, platte bak, mestverspreider.

Het ding doet denken aan die oude 2-wielers die je vroeger ook in Nederland had. Je vind ze onder Hydromaeher of Getriebemaeher.

Het waren 2-wielers met een groot stuur, waaraan je op een centrale as allerlei apparaten kon aansluiten, zoals een platte bak, maar je kon ze ook gebruiken om een grondfrees te bedienen.
Op de kwekerij waar ik in de jaren '70 werkte, hadden ze deze machines (ook 2e hands) nog in gebruik.
Geen idee hoe ze in Nederland heetten.

In een pdf-catalogus van arwico.ch trof ik een uitverkocht voertuig in schaal 1:32.
Dat leek sprekend waarop ik hier doel: 2-wielers met een groot stuur en een aandrijfas:


Maar dat is een Rapid, dus eigenlijk een Lindner, dus een Oostenrijks model, gemaakt in Zwitserland. Dit soort machines was al sinds 1958 op de markt in Zwitserland. Deze zogenaamde Transporters werden gemaakt door Schilter, en vanuit Zwitserland geexporteerd naar heel Europa.

Terug kijkend over de fotosessies trof ik een aantal Muli-karretjes met naam en soms typenummer,
en daarop vond ik ze (online) terug.













Het gekke is dat ik zonder google eerder zou uitkomen op het Pinzgauer prototype dan op de naam die erop hoort te staan Reform Muli.
En als er geen naam (meer) op staat, dan is het knap lastig, soms.

Het voordeel van een website als die van agromont.ch is, dan die in de kop een presentatie geeft van allerlei types die ze geleverd hebben, en daar zitten heel wat types bij die ik ook heb gezien.
Sommige types zoals de diverse Reform Muli's zijn in Zwitserse trein-epoche tijdperk III tot V. Andere types zoals de Metrac zijn van tijdperk V tot VII. En hoever wil je gaan, als je een tijdperk op je baan wilt uitbeelden: seinen, bovenleidingportalen, landbouwvoertuigen, huizen?
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 november 2017, 00:29:36 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 14 oktober 2017, 00:29:14 »

Tijdens een rit met de Vitznau Rigi Bahn keek ik een boerderij binnen, en bingo,
een groene Reform Muli op de deel
(kenmerkend, maar een nummer lezen op die afstand vanuit een rijdende trein is niet waarschijnlijk):
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 18 oktober 2017, 22:59:38 »

Bernina Express. Iedereen keek naar de beroemde Brusio-spiraal :





Ik keek ook ergens anders naar, pal na de helix:
Reform Muli, 2 stuks, op grote afstand, maar herkenbaar
(hoewel de neuzen naar de huizen staan)



« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 oktober 2017, 14:40:10 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

ArjanBosman

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 19 oktober 2017, 06:49:28 »

Leuk item Jan.
Inderdaad een mooi wagentje voor de modelspoorbaan  :P
Grtz, Arjan
Gelogd
Na het plannen maken worden nu de eerste bouwdelen zichtbaar .....

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 19 oktober 2017, 12:49:32 »

Als ze in model niet te krijgen zijn, kunnen ze altijd nog in een achtergrond foto verwerkt worden.

Het viel me de laatste jaren (2013, 2014, 2017) op dat niet alleen spoorbaan en wegbeheer, maar het agrarisch landschap ook verandert door de jaren heen. Er verandert iets in de scenerysfeer. De Reform Muli maakt daarvan onderdeel uit. Jaren achtereen zag je alleen dat karretje in tal van verschijningsvormen, en tegenwoordig vindt er een stille revolutie plaats van moderne tractors, auto's, kranen en bulldozers in het landschap. De Reform Muli verdreef het muildier uit het landschap. Moderne Metracs verdrijven de Muli.

Ik heb de foto's in een apart draadje gestopt (wat de Duitstalige Zwitsers ook deden in de wikipedia).
Maar dan om de veranderingen herkenbaar te maken. Er zijn ook minder boeren, maar nog altijd met relatief (t.o.v. Nederland) kleine lapjes grond, en met relatief veel eigen werktuigen en voertuigen. Bij ons zouden de machines geleased worden of eigendom zijn van bedrijven met landbouwmachines met personeel, in Zwitserse berggebieden speelt dat nog veel minder een rol.

Ik kom ook nog steeds foto's tegen in mijn archief van Reform Muli's, zoals in (Davos) Wiesen.





« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 oktober 2017, 14:27:37 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 19 oktober 2017, 13:57:03 »

Leuk Jan dat je deze aspecten ook belicht en met ons deelt. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
« Reactie #7 Gepost op: maandag 23 oktober 2017, 13:46:43 »

O ja, en dan hebben we ook nog Schilter ....

Dat moet er ook eentje uit de oude doos zijn. nou ja, rond 1967
(in gebruik bij de plaatselijke schillenboer):



Als je in de wikipedia kijkt naar de opbouw van deze Schilter, dan is het typerend een Transporter van het eerste uur, d.w.z. voor twee wielen, met de bok (1 of 2 zitplaatsen), dan een lange as naar achteren, en achteraan 2 dubbel uitgevoerde wielen. De rest van de opbouw ziet er stevig uit, maar is niet meer dan wat betimmering.
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 november 2017, 00:35:26 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 30 november 2017, 00:04:42 »

Er zijn van allerlei merken multi's op de Zwitserse markt geweest, en de wikipedia heeft een aantal ervan gedocumenteerd:

https://de.wikibooks.org/wiki/Traktorenlexikon:_Lindner
https://de.wikipedia.org/wiki/Lindner_(Landmaschinenhersteller)

https://de.wikipedia.org/wiki/Aebi
https://www.aebi-schmidt.ch/de/produkte/transporter/396
https://www.aebi-schmidt.ch/de/produkte/transporter/aebi-tp420-landwirtschaft

Dat zijn voertuigen die in grote lijnen sterk lijken op de Reform Muli's, en het toch niet zijn.
Zoek de verschillen.

Neemt niet weg dat als je ergens een Lindner Muli als schaalmodel aantreft, door wat wijzigingen aan het front er een Reform Muli van te maken moet zijn. Iets dergelijks lijkt ook voor Aebi Muli's te gelden. In grote lijnen zijn die iets plomper, wat misschien komt door de dubbele wielen voor en achter.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

dp

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Treinenfoto's
Re: Zwitserland - Reform Muli (Scenery)
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 30 november 2017, 08:27:23 »

Mooie details voor op de baan :)
Gelogd
Peter

Voor meer bewegende treinenbeelden uit Zweden en Nederland EN vrachtwagen filmpjes, bezoek ook  http://www.trainsandtrucks.nl .
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.041 seconden met 23 queries.