Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Edilon tankwagon

Gestart door RobK zondag 01 oktober 2017, 15:31:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Edilon tankwagon
Lid sinds: 2009

offline
Edilon tankwagon
Gisteren kreeg ik voor m'n verjaardag een M*rklin tankwagon. Er staat reclame op van de firma Edilon, een bedrijf uit Haarlem die -blijkbaar- spoorgerelateerd is. Weet iemand iets meer over deze wagon? Mocht het al eens in een ander onderwerp zijn behandeld dan mijn excuus.

Groet,

Rob.

Re: Edilon tankwagon
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Edilon tankwagon
Waarschijnlijk heeft die firma deze ooit laten maken in een oplage van 500 als relatiegeschenk.
Er staat een internet adres op, dus van na 1995.
Het is in ieder geval een wagonnetje die je niet vaak ziet.
Het bedrijf Edilon bestaat nog wel, ondertussen wel gefuseerd met Sedra. (denk ik)
Het is in ieder geval een spoorgerelateerd bedrijf, dus een erg leuk hebbedingetje.

Dirk-Jan
Re: Edilon tankwagon
Lid sinds: 2009

offline
Re: Edilon tankwagon
Dank je wel.
Re: Edilon tankwagon
Lid sinds: 2014

offline
Re: Edilon tankwagon
In aanvulling op Dirk-Jan het volgende. Edilon ( nu Sedra) werkt al jaren in de spoorbranche. Zij is bekend om de kunstgietstoffen. Die worden o.a. gebruikt in overwegen (met name bij de betonnen constructie) en op bruggen, zoals de Moerdijkbrug. De spoorstaaf (=rails) wordt in een ijzeren goot geplaatst die vervolgens met de kunststof wordt volgegoten. Deze kunststof moet uitharden en is na een paar uur voldoende hard geworden.

Voorbeelden hiervan zie je op de wagon getekend. Volgens mij is het een reclame wagon voor relaties.
Als je via Google zoekt op "edilon" of "ingegoten spoorstaaf" of "Harmelen overweg" of "embedded Rail" zie je diverse voorbeelden.

Groeten,
Roel
Re: Edilon tankwagon
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Edilon tankwagon
Er is er ook nog een geweest op basis van 4107 (kleine personen wagon).


bron: Apeldoornmarkt