Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

m-rails en m-wissels en digitaal rijden.

Gestart door jmdw woensdag 27 september 2017, 23:51:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Ben al jaren bezig met märklin en heb steeds banen gehad gebaseerd op m-sporen. Toen ik gepensioneerd was heb ik mijn m sporen terug bovengehaald en ben terug een baan beginnen te maken. Ben nooit erg geïnteresseerd geweest in scenerie maar wel in het opzetten van een baan en vroeger ook automatiseren met contactrails en seinen.
Omdat ik dat digitale wel interessant vond heb ik mij daarover geïnformeerd maar meestal wilden die winkeliers mij dure nieuwe banen verkopen. Na een tijdje en lang zagen bleken er ook goedkopere oplossingen te bestaan waarbij je met een beginset met een 60653 je kon overschakelen van analoog naar digitaal via de ombouwsets die er bestaan voor Märklin machines waardoor de motoren  geschikt zijn voor gelijkstroom. Heb er  zes omgebouwd, erg simpel gehouden zonder licht en zo want die lichten waren al jaren defect. Omdat ik eigenlijk maar een kleine baan heb kan ik de 8 elektrische wissels manueel bedienen . Had weer op een paar plaatsen gaan horen of ik die oude elektrische wissels kon blijven gebruiken en weer trachten ze mij van alles te verkopen of ze gaven een zo moeilijke uitleg dat ik afhaakte. Het bleek ook dat heel wat verkopers  gewoon niet wisten wat die 60653 allemaal kan.
Wat blijkt nu, je kan heel makkelijk via een k83 4  tot 8 oude m-wissels op die 60653 aansluiten.
En het wordt nog leuker je kan ze zelf analoog blijven gebruiken op die omgebouwde nu gelijkstroombaan met de oude trafo als je het lampje en de sokket eruit haalt zodat je geen vervelende gelijkstroom kan krijgen op je 60653. Wat dus erg simpel is voor een bestaande baan.
Je zal nu zeggen wat vraag je eigenlijk? Heel wat oudere niet zo kapitaalkrachtge mensen hebben zo een kleine m-baan die makkelijk om te bouwen is maar om die info te vinden is het erg moeilijk. bv deze tekening heb ik gevonden en plots zag ik het licht http://www.marklinisterne.dk/_Downloads/100-Marklin/020-Digital-MS2/60653_MobilStation2_Tilslutning_Bane-eksempel.jpg
Nu zou ik nog schemas moeten vinden die aan een leek duidelijk maken dat hij zijn wissel  met wisselstroom kan gebruiken op zijn gelijkstroom digitale baan.
Je moet hier maar eens zoeken op m-sporen en dan vind je niks(ofwel heb ik het niet gevonden wat zeker mogelijk is).
Wat ik ook vind in het algemeen is dat er meestal een te ingewikkelde technische uitleg wordt gegeven (zonder schema of foto) en dan haken de meeste ouderen af (zoals ik dus).
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Welkom op het forum nog naamloze jmdw.
(Wellicht kun je even voorstellen in het betreffende forumgeeelte)

Het is een wijd verbreid misverstand dat digitaal en M-rails niet samen kunnen gaan.
Wat jij aan oude technieke geleerd hebt in het analoge tijdperk is met wissel- en siendecoders à la 6083 en 6084 goed te combineren.
Je hebt al wat informatie gevonden via de door jou aangegeven link. Dat is een prima voorbeeld.

Maar ook onze eigen wiki bied al heel wat bruikbare infornmatie voor een (her)starter.
Laat je overigens niet gek maken door allerlei adviezen: doe dit en doe dat.
Ook over de bruikbaarheid van decoders zijn veel diverse meningen hier voorhanden.

Heb je vragen stel ze gerust. Je meestal wel een antwoord. Hopelijk ook voor jou bruikbaar en blijf je enthousiast.

John (wiki redactie)
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Citaat van: VT601 op donderdag 28 september 2017, 07:56:08

Welkom op het forum nog naamloze jmdw.
(Wellicht kun je even voorstellen in het betreffende forumgeeelte)


Hoezo "naamloos en voorstellen", ik lees dit: Jean-Marie De Wilde, Antwerpen Liefhebber M-spoor, Märklin HO digital en analoog, mij world Fleischmann N,
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Beste Jean-Marie, ook ik rijd al jáááren digitaal op Metalen rails.
Met materieel van diverse merken.
Seinen en wissels bedien ik analoog.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Welkom Jean-Marie,

Ook ik rij digitaal op M-rails. Ik schakel ook alles digitaal (met Digikeijs).
Tevens gebruik ik koploper voor het automatisch rijden.
Onder mijn handtekening staat de link naar mijn baan.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
welkom Jean Marie

ook ik rijdt al jaren op M rails wissels analoge schakeling en treinen via Mobile Station 2  :)
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Hi Jean Marie,

Gewoon de tijd nemen om hier of ergens anders te lezen wat er allemaal kan.
Beurzen b.v. Houten bezoeken om te kijken.
Of evt. een club te bezoeken of naar een Stamtafel gaan om kennis op te doen.

groet
Harald
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Citaat van: ErwinLamens op donderdag 28 september 2017, 10:44:53
welkom Jean Marie

ook ik rijdt al jaren op M rails wissels analoge schakeling en treinen via Mobile Station 2  :)

Hallo.

Ik ook. Eerst met een IB, en nu met de CS2.

@Jean Marie: Lampjes in de wissels kunnen overigens gewoon blijven zitten.
Gewoon een aparte! trafo voor de wissels gebruiken, en de massa aan de bedding (en dus ook aan de digitale massa).

Bart
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Van het wissel, dat hij als voorbeeld gebruikt, kun je beter de grote lantaarn verwijderen.
Anders worden de langere rijtuigen uit het wissel gewipt omdat ze knijp lopen tegen de grote lantaarn.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
hallo je hebt gelijk hoor maar ik amuser mij tegenwoordig alleen met goederentreinen waar de kleinkinderen goederen kunnen in en uitladen.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Hallo Jean-Marie

Leuk, weer een M-rijder erbij.
En er zijn nog meer (jong) gepensioneerde leden op dit forum, die bezig zijn met de eerste digitale stappen, zoals ik. We kunnen nog veel leren. Ik merk wel dat als je heel concrete vragen stelt, je vaak ook een concreet antwoord krijgt, zeker als je blijft doorvragen,
Succes!

Roel

edit: typefouten gecorrigeerd.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
wil mijn grote baan die analoog is digitaal gaan gebruiken, dus treinen digitaal maar wissels voorlopig wisselstroom en analoog iemand een idee hoe ik kan controleren dat er 100% zeker geen lekken zijn van de wisselstroom via de wissels?
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
De motoren van de wissels zijn toch volledig gescheiden van de sporen (idem als voor C of K sporen trouwens)..
je sluit de bedrading van de motoren (1x geel 2x blauw) aan op de wisselstroom trafo en de midden geleider + rail sluit je aan aan uw digitale centrale en je bent vertrokken.
Zelf werk ik ook zo (dan Wel met K-rails), de voeding voor scenery en wissels is een oude MArklin Trafo en de voeding voor de treinen komt van een oude 6021+trafo.
   
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Citaat van: jmdw op woensdag 27 september 2017, 23:51:43
En het wordt nog leuker je kan ze zelf analoog blijven gebruiken op die omgebouwde nu gelijkstroombaan met de oude trafo als je het lampje en de sokket eruit haalt zodat je geen vervelende gelijkstroom kan krijgen op je 60653.
Nu zou ik nog schemas moeten vinden die aan een leek duidelijk maken dat hij zijn wissel  met wisselstroom kan gebruiken op zijn gelijkstroom digitale baan.

Deze uitspraken laten zien dat je verkeerd bent ingelicht.
Er is maar één type ¨gelijkstroombaan¨ en dat is een analoge 2-railbaan.
Ga je naar digitaal, dan heb je altijd een wisselspanning op de baan staan !

Je wordt op het verkeerde been gezet door het feit, dat een oudere Märklinmotor (meestal) omgebouwd wordt met een permanente magneet
en die verandert de motor van een All-Strom motor (jawel, werkt op gelijk- en wisselspanning) in een gelijkspanningsmotor.
(Noodzakelijk is dit ook niet; er zijn decoders die de bestaande motor direct kunnen aansturen, het resultaat is echter niet geweldig te noemen).

Dat een loc een gelijkspanningsmotor heeft, wil NIET zeggen dat de baan ook gelijkspanning heeft, dat is namelijk niet zo  :warning:
Als je bijvoorbeeld LEDs wil aansluiten, moet je daar echt rekening mee houden, maar voor gewone lampjes maakt dat niet uit.

In het kort: de spanning op de digitale baan is wisselspanning, de waarde schakelt tussen plus 18 Volt en min 18 Volt heen en weer en meer toestanden zijn er niet.
De vorm van het signaal is echter geen sinus meer zoals uit het lichtnet en dus ook de regeltrafo komt, maar het is een blok- of pulsvormig signaal.
De frequentie van dit signaal is ook vele malen hoger dan die 50 Herz uit het lichtnet, en dit varieert ook nog eens.
De signaalvorm is dus niet constant; het moet namelijk ook de digitale informatie voor de treinen en eventueel wissels bevatten.
De spanning is echter wel redelijk constant; de snelheid wordt nu door de decoder geregeld en niet meer door de trafo.

Een decoder bevat dus in de eerste plaats een bruggelijkrichter, zodat je wel weer een gelijkspanning krijgt.

Is dit een beetje te begrijpen ?
grv Huub
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Citaat van: jmdw op donderdag 28 september 2017, 23:55:33
wil mijn grote baan die analoog is digitaal gaan gebruiken, dus treinen digitaal maar wissels voorlopig wisselstroom en analoog iemand een idee hoe ik kan controleren dat er 100% zeker geen lekken zijn van de wisselstroom via de wissels?


De wisselaansluitingen kan je laten zoals het was: trafo, wisselspoelen en schakelaars.

Wil je meten of er lekken zijn:
Neem een multimeter en gebruik het hoogste weerstandsbereik.
Meet dan tussen één van de draden en het metaal van de railstaven.
De meter moet dan oneindig blijven aangeven.
Je moet dan niet met je vingers aan de beide aansluitingen zitten  :)
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
zijn er hier mensen  die een baan hebben zoals het schema? Heb d k83 de switskes op 1 gezet (2357 on) maar waar vind ik die wissel terug in mijn 60113. Heb je er ervaring mee zeg dan eventjes stap voor stap hoe ik het moet doen (blz 11 en 12 handleiding geeft niet aan op welke key ik het moet zetten om die k83 te vinden).
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Hallo Jean Marie,
Om het simpel te houden zou ik eerst met de loks digtaal gaan en daarna met de wissels, seinen e.d.
Je kunt zonder veel aanpassingen digitaal (loks)rijden en analoog sturen (wissels).
groet digibert
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Je moet even kijken welke adressen bij dip 1 houten en die dan schakelen op je mobile station, waarschijnlijk bij magneet artikelen.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
CiteerHeb d k83 de switskes op 1 gezet (2357 on)

Met deze instelling kun je de wissels met de nummers 1 t-m 4 bedienen.
Ga daarvoor op de MS2 naar het wissel-symbool. Daar vindt je de betreffende wissels.

John
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
mijn zes treinen zijn allemaal omgebouwd en rijden zoals het moet en nu wou ik  de combinatie 60113  k83 want dat is een volgende stap.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Ik begrijp je reactie niet echt.
Bij  de 60113 (aansluitbox voor de MS2) sluit je het spoor aan met de bruine en rode draden.

De k83 sluit je eveneens aan op deze bruine en rode draad. Dat is alles.
Daarna kun je de genoemde wissels bedienen.

John
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Ja lijkt gek maar als ik naar de 60113 en dan key 1 positie 1 waar de wissel zou kunnen zijn dan reageert er niets als ik op de toets aan uit druk, ook wat stroom betreft is er niets te meten, het lichtje brandt wel. Maar ja die 60113 weet toch niet dat er iets aanhangt. Je moet de treinen toch ook zelf ingeven als het omgebouwde zijn. Daarom zoek ik iemand die dezelfde installatie heeft want er is heel weinig documentatie te vinden.jm
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Ik geef hier nogmaals mijn aanwijzingen. Weet iemand nog meer te noemen, laat je niet weerhouden  :)

Beginnen we opnieuw:
Maar als je de baan aansluit, kan je dan een (digitale) trein laten rijden met de MS2 ?
Dat moet wel gewoon werken, anders werkt een wissel ook niet.
Als dat wel werkt, (dan zet je de spanning even uit) en dan sluit je de twee draden van de rails ook aan op de ingang van de K83.
De kleurcode van de twee draden is ook aangegeven op het K83-kastje.
Je zet de schakelaars van het K83 kastje volgens de eerste mogelijkheid (als dat nog niet gebeurd is)
je sluit een wissel aan op de eerste uitgang van de K83 met de gele en twee blauwe draden.
Dit is alles, het moet nu werken ! Je zet dan wel de MS2 weer op aan (wat ook nodig is om een trein te laten rijden).

Werkt het niet, dan kan er nog meer fout zijn:
1. de MS2 stuurt het signaal uit onder het DCC-protocol. Daar kan een K83 helemaal niets mee, die heeft MM-protocol nodig.
2. de twee draden, van de uitgang die ook aan het spoor zitten, zijn verwisseld.
3. je hebt toch de draden van de wissel op een andere uitgang aangesloten, probeer dan ook wissel 2,3 of 4 uit.
4. de K83 kan defect zijn
5. de schakelaars van de K83 kunnen geoxideerd zijn, waardoor de K83 een ander adres ziet.

1. stel het magneetprotocol in op MM, dit staat op pagina 11. normaal staat de MS2 hier al op maar je weet maar nooit.

verder zie ik hier:
dan reageert er niets als ik op de toets aan uit druk
Je moet hier drukken op een van de twee schakelaars, (of om en om om te proberen) zoals in de handleiding staat, maar ik neem aan dat je dit correct uitvoert.
Dat zijn de tweede en derde schakelaars, links boven op de MS2, naast het display.
Je hebt ook nog aan de rechterkant van het display twee van die schakelaars, die zijn voor de volgende wissel, met één nummer hoger, zoals in het display staat: 1/2.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Hallo Huub, ik denk dat ik alles heb gedaan zoals beschreven. Heb mijn baan (die gelukig niet erg groot is) 100% in orde gemaakt zodat alles zowel analoog of digitaal mooi rijdt. Heb de aansluitingen van de wissels nog eens nagezien en analoog getest en ook digitaal gereden met analoge wissels.
Heb twee kastjes en heb ze beiden getest en het gele lichtje van de wissels brand als de treinen rijden maar ik heb nog altijd het vermoeden dat ik eigenlijk verder geen verbinding heb met die k83 want ik en weet ook niet achter welke key die zou kunnen verstopt zijn. Er zou dus iemand moeten reageren die dezelfde eenvoudige combinatie van k83 en 60113 en m-wissels gebruikt zonder iets anders en die weet wat ik nog moet doen. Kan mij niet voorstellen dat ik na zoveel jaar de eerste ben die zo iets uitprobeer.  Dus Huub heel erg bedankt want al de mogelijke fouten zijn eruit door jou maar nu.
Eigenlijk is er niet echt een probleem want het analoog wisselbedienen en digitaal rijden is op zich al heel prettig en om volledig digitaal te gaan is er toch nogal wat te investeren. Dus afwachten maar.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
klopt je kan alles laten aan de  wissel zoals hij is
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Plaats eens wat foto's van hoe je de K83 en wissels hebt aangesloten.
Wellicht heb je toch iets niet goed aangesloten, want wissels bedienen via een k83 en ms2 moet eenvoudig kunnen werken.

Groeten,
Ton.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Hallo allen, probleem is opgelost en alles werkt. Zoals ik dacht was de oplossing dom en simpel. Je kan niet zien aan welke key een wissel hangt en wat ik dacht dat  1/1 is was 1/3. En omdat ik het uitprobeerde met 1 wissel aansluiting aan de k83 bleef ik maar voortknoeien. Gevolg is dat mijn treinsporen nu mooi liggen en de stroom aansluitingen ook. Hierdoor is zowel het anloge rijden en het digitale probleemloos. Allen dank en vooral huub die supergeduldig is.
Zo als er nog mensen zijn die analoog rijden en graag er wat digitaal willen bijnemen, is niet zo moeilijk beetje ombouwen en wat stekkertjes versteken lol.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Mooi, dat het opgelost is, heb ik toch eer van mijn werk  :)
Ik had het probleem zelfs voorzien; kijk in regel 3:  je hebt toch de draden van de wissel op een andere uitgang aangesloten, probeer dan ook wissel 2,3 of 4 uit.

grv Huub
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
heb ontdekt dat ik nog een aantal seinen heb van Märklin ga die ook proberen aan te sluiten, was wel verbaasd van de prijs tegenwoordig
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Nieuwste seinen van Märklin zijn zeker prijzig, maar zien er wel mooi uit.
Zit tegenwoordig al wel een decoder in, zodat je deze niet via een K83 hoeft aan te sluiten, maar rechtstreeks op de baanspanning.

Er zijn ook goedkopere alternatieven te vinden, zoals bijv. bij Viessmann.

Groeten,
Ton.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Lid sinds: 2015

Lachen is leuk

offline
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Hoi hoi ik rij ook M rails en wil naast digitaal rijden ook de wissels en seinen digitaal gaan bedienen. Wil dit via keyboard en 80f controller gaan doen. En uiteraard k83 decoders.
Blijf dit volgen.

Groetjes jan
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
maar begin niet aan viesmann seinen want maken erg lawaai en de marklin seinen zijn echt super mooi met die decoder erin en werkt perfect en zijn ook veel mooier

want ik heb vandaag een marklin cs 2 opgehaald bij een man en heeft mijn ze allebij laten zien en info erover gegeven

marklin is dan wel wat duurder maar werk veel mooier met zo decoder erin want je hoef niks in te stellen want hij vind hem van zelf op de marklin digitale centrale zelfde als de locs met mfx decoder :D
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Dan doel je neem ik aan op de vormseinen van Viessmann? Want de lichtseinen zijn prima en kosten een schijntje van de Märklins.
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
laurent dat weet ik niet meer welke hij precies heeft maar die ik gezien heb heeft hij ook in werking laten zien

ik durf niet te zeggen of dat met alle viesmann seinen zo is

maar ik vind die marklin seinen echt veel mooier en werken ook veel mooier maar dat is nogmaals ieder zijn keuze en wat hij graag wil  :thumbup:
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: m-rails en m-wissels en digitaal rijden.
De Viessmann lichtseinen kunnen geen herrie maken want dat zijn alleen ledjes, draadjes, weerstandje en diodes en die maken echt geen herrie.

De Viessmann armseinen (niet de nieuwe) laten een tik horen als ze geschakeld worden, net als wissels met standaard aandrijvingen een tik laten horen, overigens bewegen de seinarmen wel langzaam.

Groet, Anne W