Ik heb nog nooit wat geprobeerd met AnyRail. Dus ik bekijk alleen de plaatjes en volg de discussie zo'n beetje. Daaruit begrijp ik dat je met
C-rails ontwerpt, en dus vast zit aan R1(360 mm) en R2 (437,5 mm), en dus met een hart-op-hart afstand van 77,5 mm. Die extra kennis maakt je probleem herkenbaarder.
Ik heb dit tabelletje duidelijk ook niet altijd paraat (ben nog wel eens te optimistisch),
maar wat je uit de tabel kunt lezen is de minimale hart-op-hart (hoh) afstand nodig bij een minimale radius bij treinen met een lengte van type a, b of c. Deze gegevens zijn afkomstig uit een oud normblad. Ben even vergeten welk. Lange treinen zijn bij mij type c, dat wil zeggen, bevatten lange wagons die volledig op schaal zijn.
Je moet jezelf dus allereerst de vraag stellen of je met type c-wagons wilt kunnen rijden, en als je dat wel wilt, of ze niet overal moeten kunnen rijden of alleen op bepaalde sporen niet.
Daarna is het zinvol om rails te kiezen die een lagere hoh- afstand toestaan. Dat kan flexrails zijn of confectierails (van een ander merk b.v. Piko-A, waar dan puko's tussen moeten komen, Piko-A heeft een hoh van 61,9 mm,
K-rails heeft een hoh-afstand van 64,6 mm).
Voor R2 kies je het maximaal haalbare binnen je ruimte, en R1 kies je erbij uitgaande van die afstanden uit de tabel. Jammer genoeg geeft de tabel niet aan wat er exact gebeurt tussen 350 en 400 met type c-voertuigen, wel met type a en type b. Maar daar kom je al testend wel achter.
Een ding is mij duidelijk: C-rails voorkomt dat je fouten maakt met die h.o.h-afstand, maar bied je ook de vrijheid niet die je graag zou willen om tot het nippeltje te gaan in een beperkte ruimte.
Even bronnen terug gezocht:
http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_103_nl.pdfVoertuig type:
A= max 23,0 cm
B= max 27,8 cm
C= max 31,3 cm
http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_112_nl.pdfHieruit komt de tabel. En staan gegevens voor bogen met radius van 350-400 mm.