Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail

Gestart door Steem woensdag 27 september 2017, 23:22:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Gewoon na drie boogsporen recht stuk ertussen doen werkt ook :)
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Sorry maar die snap ik niet.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Op deze manier. met de 24230 geeft ruwweg elke 18 cm recht ertussen een daling van .03% in het hellingspercentage.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Citaat van: Steem op zaterdag 14 oktober 2017, 20:33:28
Bestaat er ook zoiets als een dubbele spiraal? Dus eigenlijk een spiraal in een spiraal? Waarbij je de spiraal ovaalvormig maakt en zodoende wat meer tussenruimte hebt waar een extra spiraal in past? Zodat je de ene spiraal op een hoger niveau kan laten uitkomen en de ander, door hem verder te laten gaan, op een lager niveau?

Bedoel je zoiets?
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Nee ik bedoel het zo:



Zie rechtsboven de 2 sporen boven elkaar. Dit is gewoon een grove opzet met 1 spoor want ik zou dan met ovalen gaan dalen ipv cirkels zodat de tussenruimte tussen 2 sporen van de spiraal groter wordt en de laag van de andere spiraal er tussen past. Op deze manier hoef ik maar aan één zijde een spiraal te maken en verlies ik bij het bovenste schaduwstation geen ruimte aan beide zijden.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Hallo Steem,

Duidelijk. Wat jij tekent kan dus wel, maar waarom op deze manier? Mijn baan heeft ook maar 1 helix, maar met een daal en een stijgspoor. Wat jij tekent kan en dat gecombineerd met rechte stukken, zal altijd acceptabele hellingspercentages opleveren, maar wel veel ruimte opvreten.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Omdat ik het idee heb dat deze helix minder ruimte op zal slokken dan 2 helices en omdat ik dan het schaduwstation iets er onder door kan laten lopen waardoor deze langer kan worden.

De reden voor 2 helices i.p.v. 1 (met klim- en daalspoor) zoals jij voorstelt is omdat mij dit vrij ingewikkeld lijkt. Als je het met 2 helices oplost dan zou je in principe een trein gewoon constant rondjes kunnen laten rijden en zal deze van nature al terugkomen van de richting waar hij verdween (maar dan op het andere spoor) via de keerlus zonder ingewikkelde wissels. Dat lijkt mij in de basis veel simpeler te realiseren en ook dus minder storingsgevoelig.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Hallo Steven,

Ik denk, dat ik begrijp wat je bedoeld. Maar ik wil wel opmerken, dat mijn treinen ook gewoon op dezelfde plaats verdwijnen, als ze ook te voorschijn komen. Dit kan ook zonder wissels.
Als ik jou goed begrijp, wil jij eigenlijk dat je treinen een tijdje onderweg zijn, alvorens weer te voorschijn komen. De helix, die jij voor ogen hebt heeft als beperking de onderlinge afstand van de sporen, waardoor de hellingshoek erg groot is. Je hebt minimaal 64 mm nodig boven de rail, de rail is 10,1 mm en daarbij ook de dikte van de draagplaat (bv 12 mm). Daarmee zit je op een afstand van 86 mm en ben je dus 2,8 m nodig voor een volledige omwenteling. In jou voorbeeld moet je dit dus verdubbelen en zit je op 5,6 m helix boog en dat vraagt de nodige ruimte. 
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Gezien de lengte die je hebt,zou ik af zien van een helix en voor een heling gaan neemt veel minder ruimte in.
Heb zelf alleen maar een helix omdat ik 40 cm zak naar het schaduwstation en maar 3 mtr ter beschikking heb :(
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Gerrit, dankjewel voor je aanhoudende input. Ik ga ook jouw baan eens even bekijken en ga gewoon lekker verder proberen in AnyRail.

@ Mark - En toch kom ik er niet uit met een helling. Met 3% daling kom je over 4,5 meter op circa 12/13 cm daling uit, en dat is te weinig. Bovendien wil ik er 2, en dan moet ik dus nog verder zakken.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
En als ik toch voor 2 spiralen ga en het op deze manier oplos? Ik kan dan zelf de hoogte tussen 2 lagen bepalen met de spiralen en kan dan een hoogte maken waarbij reiken tot 90 cm mogelijk is. Ik heb dan zes opstelsporen van 90, 125, 160, 170, 170 en 196 cm lang op beide schaduwstations (voor mij voldoende). Op deze manier hou ik links ruimte vrij voor de radiator en het raam.

Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Hallo Steven,

Hoe is dan de verbinding met het schaduwstation? Heb je misschien een .any?
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Dag Gerrit,

Dit is één van de schaduwstations. Het andere schaduwstation wordt bereikt met de spiraal links.

Ik zal hem zo even beter uitwerken en dan de any uploaden. Dit was gewoon een test om te kijken hoeveel spoor ik kwijt kon op een schaduwstation met 2 spiralen.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Ok, ik denk, dat ik het doorheb. Misschien kun je dit schaduwstation nog iets verder naar achteren krijgen en dan ook met een dubbelspoor links bij de helix de bocht om. Kun je achter 1 wissel weghalen en krijg je lang opstelspoor. Met een besturingsprogramma kun je dan ook treinen achter elkaar opstellen.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Dat is wel een goed idee! Ik heb het verwerkt en de rest ook wat verder uitgewerkt (de hoogtes en spiralen nog niet). Het zichtbare deel is nog "kaal". Ik zou het lagere schaduwstation langer kunnen maken maar dat lijkt mij overbodig aangezien de treinen ook in het hogere schaduwstation moeten passen.

Je vindt de any hier.


Zichtbare deel


Schaduwstation 1.


Schaduwstation 2.


Alles met de 2 mangaten goed zichtbaar.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Wat vind je van deze variant?
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Ik zie geen verschil?
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Zie afbeelding
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Mooie oplossing! Dat maakt het inderdaad nog beter. Je had denk ik alleen per ongeluk de verkeerde any geüpload want daar zit deze aanpassing niet in.

Dus dit is een werkbaar plan zo qua schaduwstations?
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Hallo Steven,

Volgens mij creëer je zo een langer opstelspoor en de mogelijkheid tot passeren en je kunt ook twee richtingen op blijven rijden. Dezelfde truc kun je dus ook doen voor het andere schaduwstation. Qua schaduwstations kan dit zo.
Wel is het goed om in gedachten het spoor eens te gaan rijden om te kijken welke tops er zijn en welke aanpassingen nodig zijn.
Ik heb bijvoorbeeld zelf door de aanschaf van een railbus (VT135+VB140 DRG), welke ik echt schitterend vind, mijn zichtbare gedeelte aangepast, zodat hij een meer prominente rol op de baan krijgt. Eén aanpassing die ik al zie bij jou is dat je als je aan de voorkant van je zichtbare gedeelte een rangeer-aftakking wil maken naar rechts, je rechts dan zult moeten ophogen om voldoende hoogte te krijgen boven je spiraal.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
De bovenkant is, op de schuine sporen na, nog helemaal vrij. Nu ik langzaam uit de schaduwstations ben is daar tijd voor. Bedankt voor de tips.

Overigens zie ik nu toch wel een "fout" in jouw ontwerp. Namelijk dat er nu niet genoeg ruimte is voor de spiraal om naar het onderste schaduwstation te zakken voorbij de bovenste. In de schaduwstations hoef ik trouwens maar 1 kant op te rijden, dus enkel het langere opstelspoor zou een (wel zeker mooi) voordeel zijn.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Hoe reëel is het om een gedeelte van de baan "los" te maken? Dus als een soort verrijdbare module? In dat geval kan ik de ruimte rechts onderin veel beter benutten. Daar zit namelijk de deur die toegang geeft tot de ruimte. Het probleem is denk ik vooral dat de verrijdbare module dan onderdeel van de spiraal is (en je bij 5 wentelingen dus 20 koppelstukken hebt). Even afgezien van de bouwtechnische uitdaging, is dit mogelijk qua stroomtoevoer? Hoe "koppel" je losse stukken rails?

Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Citaat van: Steem op vrijdag 27 oktober 2017, 13:33:42

Even afgezien van de bouwtechnische uitdaging, is dit mogelijk qua stroomtoevoer? Hoe "koppel" je losse stukken rails?


Met stekkers en contrastekkers......


Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Duidelijk, bedankt. En is dat een beetje haalbaar met 20 stukken rails? Want dan heeft deze oplossing veruit mijn voorkeur.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Ja, hoor dat is gewoon haalbaar met de diverse modulebakken. Zie ook "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016! over het gebruik van XLR-stekkers en deze Gebruik XLR-stekkers. Je kan ook andere stekkers gebruiken. Je moet even kijken hoeveel draden je moet doorverbinden. Voor de baanspanning en verlichting heb je mogelijk wat zwaardere stekkers nodig (dikkere pinnen) of meerdere pinnen met elkaar verbinden om weinig verlies te hebben.

Groet Ronald.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Super, ook bedankt! Dat opent ineens weer allemaal mogelijkheden.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Hallo Steven,

Schitterend idee. Bedenk wel heel goed hoe je de module 'hufterproof' moet maken, aangezien hij elke keer ervoor en er weer voor weg moet.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Begrijp ik het goed dat je een halve helix weg wil rijden :O?
Theoretisch kan alles... Practisch wordt dit echt een uitdaging die gedoemd is te mislukken.
De electrische verbindingen zijn nog het eenvoudigst uit te voeren, maar hoe ga je dat met die 20 railovergangen doen??? Een goede helix bouwen wordt vaak al onderschat, laat staan eentje die deelbaar is.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Daar heb je denk ik een punt. En als ik het als daalspoor gebruik? Ik heb dan zo'n 6 meter om te dalen als ik het allemaal een beetje slim opstel en dan hoef ik slechts 2 bochten weg te rijden. Dat zou zelfs een hangend deel kunnen zijn in plaats van een verrijdbare tafel.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Nog maar een poging dan. Ik ga wel terug naar R1 en R2 omdat de kamer naar mijn idee gewoon te smal is voor grotere bochten. Ik moet dan gewoon rekening houden met de locs en wagons die ik koop. De bocht rechts bovenin kan ik nog wel met grotere radii doen zodat het "in het zicht" niet zo krap overkomt. Door vroegtijdig een daalspoor in te zetten hoef ik nu rechts onderin geen helix te maken en creëer ik voor het eerste deel een dal waarin de treinen verdwijnen. Het verwijderbare deel bestaat dan uit nog "maar" 2 sporen. Het eerste schaduwstation komt dan met een daling/stijging van 3% nu op 20 centimeter lager te liggen en de schaduwstations zijn dan maximaal 80 centimeter diep. Lengte van de 2 zichtbare stukken rails is 610 centimeter en de op te stellen treinen in het schaduwstation liggen tussen de 130 en 210 centimeter.



^ Zichtbare deel met rechts het begin van het daalspoor.



^ Schaduwstation 1 met rechts de rest van het daalspoor deels via een afneembaar stuk.



^ Schaduwstation 2 te bereiken via een helix links.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Hallo Steem,

Als jij 80 cm kunt rekken om bij ontsporingen te komen achter op het schaduwstation, dan is het geen probleem. Ben wel heel benieuwd naar het hellingspercentage van de linkerbocht.
Wel een opmerking met betrekking tot de ruimte tussen schaduwstation 1 en 2: 210 - 130. Ik denk dat je hier millimeter bedoeld, anders is het percentage zeker geen 3%. Maar als het inderdaad mm is, dan is 80 mm tussen de sporen wel weinig, zeker als je ook nog de dikte van de plaat (minimaal 12 mm) eraf moet doen.
Hoe zit het eigenlijk met de ruimte links van de tafel? Zie afbeelding. Moet dat vrij blijven?
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Dag Gerrit. De situatie links klopt nog niet. Dat moet een helix worden. Schaduwstation 1 die via een lang dwaalspoor zakt ligt op -20cm en schaduwstation 2 komt op -40cm (gezien vanaf het tafelblad). Er zit dus 20cm tussen beide -12mm voor het hout. De opening links wil ik vrij houden ivm een radiator en raam.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Hallo Steem,

Als je 30 cm overhoudt en de tafel ook 30 cm van de muur, creeër je wel een mooi stuk extra tafel met goede mogelijkheden voor een ruime helix en aansluiting op de schaduw-stationnen. Misschien geeft dit idee mogelijkheden.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Ik heb ook gespeeld met een helix met R2 en R3, maar als ik die links gebruik dan moet ik die ook rechts gebruiken. Wat is anders het nut? En rechts een daalspoor met R2 en R3 kan, maar dan loop ik weer tegen het feit aan dat ik minder ruimte over hou voor mijn schaduwstation. Met name voor het schaduwstation waar de treinen via het lange daalspoor rechts komen is dat een probleem omdat ik dan ook een R2 keerlus moet maken, meer ruimte links verlies door een grotere helix en rechts bovenin ook nog ruimte verlies door ruimere bochten.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Welke mogelijkheid of mogelijkheden krijg je als je achterlangs van rechts naar links een daal-/stijgspoor gaat inzetten in plaats van helix?
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Kijk een op YouTube wat van oplossingen anderen hebben bedacht vaak zijn er meerdere mogelijkheden ;)
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Aan de achterkant kan ik over 4.5 meter misschien 14cm zakken maar dat is bij lange na niet voldoende want ik moet veel lager uitkomen om bij het onderste schaduwstation uit te komen. Bovendien moet ik dan het bovenste schaduwstation weer iets naar voren trekken om ruimte te maken voor het dubbele daal/klimspoor.

Maar wat zou het voordeel zijn? Als ik uitkom met R1 en R2 dan heb ik nu toch prima opstelsporen over 2 schaduwstations? Doe ik iets fout? Zie ik iets compleet over het hoofd? Ik waardeer de hulp heel erg maar het lijkt soms net of ik nergens kom terwijl ik wel steeds de gegeven tips toepas.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Hallo Steem,

Als jij tevreden bent met de R1 en R2, vooral doen. Ik was alleen maar aan het brainstormen, dus je ziet niets over het hoofd.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Ah oké. Verkeerde interpretatie van mijn kant dan! Als ik een oplossing kan vinden om toch R2 en R3 te gebruiken dan graag, maar ik denk dat dat teveel problemen oplevert voor de schaduwstations.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Even totaal de andere kant op! Ik had al van te voren bedacht dat meteen heel uitgebreid met schaduwstations werken misschien wat teveel van het goede is. Ik denk dat het mij ruim aan ervaring ontbreekt om direct met zo'n project van start te gaan. Nou was dat sowieso al vooruit plannen, want hoe snel de ruimte tot mijn beschikking komt is nog steeds onduidelijk (de ruimte is nu nog een logeerkamer).

Daarom heb ik eens anders naar de ruimte gekeken en mij bedacht hoe ik een grote maar toch overzichtelijk baan kan maken in deze ruimte. Ik ben daardoor uitgekomen op een baan met vooral veel rails en een aantal "locaties" waar ik aan de gang kan met het digitaal schakelen tussen wissels en treinen. De scenery is van totaal ondergeschikt belang hoewel ik wel wil zien hoe een en ander uitpakt qua ruimte (zoals breedtes van stations e.d.). Dit is een veel natuurlijkere overstap van mijn huidige 2x1m baan (die binnenkort uitgebreid wordt naar 3.5x1m) waar ik ook binnenkort mee begin te experimenteren op verder digitaal vlak.

Links bevind zich nog steeds de verwarming en het raam maar gezien de minimale diepte van 40cm en het open karakter lijkt mij dit geen probleem. Rechts onderin de deur waarna je even moet "bukken" om onder de tafel door te komen. Dit deel kan mogelijk een oefening worden voor "ontkoppelbare" rails.

Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Ik heb nog nooit wat geprobeerd met AnyRail. Dus ik bekijk alleen de plaatjes en volg de discussie zo'n beetje. Daaruit begrijp ik dat je met C-rails ontwerpt, en dus vast zit aan R1(360 mm) en R2 (437,5 mm), en dus met een hart-op-hart afstand van 77,5 mm. Die extra kennis maakt je probleem herkenbaarder.

Ik heb dit tabelletje duidelijk ook niet altijd paraat (ben nog wel eens te optimistisch),
maar wat je uit de tabel kunt lezen is de minimale hart-op-hart (hoh) afstand nodig bij een minimale radius bij treinen met een lengte van type a, b of c. Deze gegevens zijn afkomstig uit een oud normblad. Ben even vergeten welk. Lange treinen zijn bij mij type c, dat wil zeggen, bevatten lange wagons die volledig op schaal zijn.

Je moet jezelf dus allereerst de vraag stellen of je met type c-wagons wilt kunnen rijden, en als je dat wel wilt, of ze niet overal moeten kunnen rijden of alleen op bepaalde sporen niet.
Daarna is het zinvol om rails te kiezen die een lagere hoh- afstand toestaan. Dat kan flexrails zijn of confectierails (van een ander merk b.v. Piko-A, waar dan puko's tussen moeten komen, Piko-A heeft een hoh van 61,9 mm, K-rails heeft een hoh-afstand van 64,6 mm).

Voor R2 kies je het maximaal haalbare binnen je ruimte, en R1 kies je erbij uitgaande van die afstanden uit de tabel. Jammer genoeg geeft de tabel niet aan wat er exact gebeurt tussen 350 en 400 met type c-voertuigen, wel met type a en type b. Maar daar kom je al testend wel achter.

Een ding is mij duidelijk: C-rails voorkomt dat je fouten maakt met die h.o.h-afstand, maar bied je ook de vrijheid niet die je graag zou willen om tot het nippeltje te gaan in een beperkte ruimte.



Even bronnen terug gezocht:

http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_103_nl.pdf
Voertuig type:
A= max 23,0 cm
B= max 27,8 cm
C= max 31,3 cm

http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_112_nl.pdf
Hieruit komt de tabel. En staan gegevens voor bogen met radius van 350-400 mm.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
@ Jan 22: NEM-norm-103, dacht ik. -NEM-norm-
@ Steem: Kijk eens bij 'Degeluidsman': -reactie 16693-
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
@ Jan Willem - Bedankt, ik ga mij daar eens verder in verdiepen.

@ Gerrit - Ik denk dat je reactie 16692 bedoeld? Dat is ook een hele mooie oplossing!
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Even een kleine update: De kogel is door de kerk, ik kan de kamer gebruiken, en al vanaf volgende week! Wel komt het stuk direct rechts van de deur te vervallen i.v.m. andere benutting. Het leek er even op dat ik genoegen moest nemen met een kleinere ruimte, maar dat is gelukkig van de baan (hoewel ik met elke ruimte blij ben). Volgende week eerst de kamer maar eens ruimen en beginnen met opknappen.

Ik ga denk ik voor nu maar even voor een grote ovaal zoals bovenstaand om mee te experimenteren en oefenen.
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Eerste poging tot baanontwerp met AnyRail
Zo, de kamer is opgeruimd en een eerste baantje staat er. Simpel op een grote plank met schragen er onder. Ik heb nu een baanplan gemaakt die zowel een stationsspoor, rangeer terrein en een klein stukje museum spoor bevat. Bij het ontwerp heb ik er op gelet dat e.a. uit te breiden is in de toekomst en volgens mij ben ik daar wel in geslaagd. Ik heb links en rechts nu R2 en R3 bochten waar in de toekomst mogelijk ook helices van gemaakt kunnen worden. In dit simpelere ontwerp zakken de rails over lange stukken en komen dan voor beide zijden uit in keerlussen. Ik wil dit eerst met verplaatsbare "stukken" gaan leggen om te kijken of het bevalt. Ook qua beweegruimte want daar zitten voor mij nu de grootste vraagtekens.