Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Betrouwbaarheid van de baan.

Gestart door bmendels maandag 25 september 2017, 20:38:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Betrouwbaarheid van de baan.
Karel's Kerstdorphttps://forum.3rail.nl/index.php?topic=67283.new#new is opgebouwd uit Lima rails.
Nu schuur ik regelmatig de baan met een rails blokje. Maar na al een week, met stilstaande treinen, rijden de treinen al niet meer optimaal en moet ik weer schuren.
Heeft iemand een tip om de baan gangbaar te houden. Ook na een week?
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Dat is een beetje het probleem met oude rails. Ze worden heel erg snel "vuil" al zal het meer licht "oxideren" zijn. Je kan eens dit draadje over het gebruik van Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? doornemen en proberen. Geen garantie, zelf nooit geprobeerd. Er zijn mensen met hele positieve ervaringen. :) Anders is het een overweging om eens te kijken naar een nieuwer railsysteem zoals Rocoline of Piko A-gleis. De legeringen zijn anders en daarom stukken minder gevoelig dan de oude railsystemen.

Groeten Ronald.
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Dit is beter en ook beter verkrijgbaar
https://www.gamma.nl/assortiment/griffon-reinigings-en-onderhoudsspray-200-ml/p/B594499

klein spuitje op een plekje, niet de hele baan onder spuiten, en de trein neemt het mee over de rest.

nooit meer poetsen.

Groetjes
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Ik heb de ATF gekocht... ik ben benieuwd
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
In principe geldt niet schuren, maar ja, eens je daarmee begonnen bent, zit je in een negatieve spiraal.
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Betrouwbaarheid van de baan.

Heb je de wielen van de loc's ook goed schoon gemaakt ?
Dat scheelt een vaak heleboel  :P

Grtz Tony
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Dat ATF spul is GEWELDIG!
Beetje op de baan gesmeer (3cm) en na twee rondjes liep t als een Zwitsers uurwerk.
Recent opnieuw wat erop gedaan, want ik had weer wat gerommeld en baan was wat vies geworden. Eerst schoon gemaakt. Wederom heerlijk rij plezier en geen geschuur meer  :thumbup: :D

Ook een nieuwe loc en die moest even aan de baan ?wennen?  ;)
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Heb zelf ook zeer goede ervaringen met ATF, maar zeer weinig van gebruiken, ander heeft het meer nadelen dan voordelen.
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Heb ooit die ATF olie gebruikt echt een heel maar dan ook een heel klein beetje en ja wat denken jullie mijn locs begonnen te slippen dus baan helemaal schoon gemaakt met wasbenzine en alles rijd dan ook als een zonnetje en af en toe mijn lux set mee op de baan.
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Dat slippen wat Peter beschrijft heb je enkel als je eens wat teveel hebt gebruikt. We hebben jaren aan onze baan geschuurd. Iedere keer toen we wilden rijden moesten we eerst beginnen schuren. Na een enkele druppel ATF te gebruiken en die 'open gereden' te hebben, de baan nooit meer hoeven kuisen. (Afgezien van stof enz.)

Veel succes!
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Ben den Hollander
gast

Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Peterke spuit ATF met een airbrush. O:-D
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Dat is nu eenmaal het grote probleem bij 2-rail, is realistischer dan 3-rail maar toch veel gevoeliger voor storingen, dit is ook direct te merken bij de grotere schalen zoals het G-spoor bij mij in de tuin, regelmatig poetsen is de boodschap.
Bij mijn vroegere analoge 3-rail H0-baan (Märklin) was dit niet nodig, dat werkt altijd. ;)
Re: Betrouwbaarheid van de baan.


Hoi,

Citaat van: Lucien op maandag 04 december 2017, 09:53:51
Dat is nu eenmaal het grote probleem bij 2-rail, is realistischer

Valt wel mee. Ik hoor daar heel weinig problemen over als ik zo bij de diverse fora kijk. Alleen echt oude spullen die jaren in de kast hebben gelegen. Het probleem is meestal een combinatie van allerlei factoren: Slecht onderhoud van de locomotieven, de baan niet goed schoon en de stroomvoorziening. Mogelijk zal het bij 3rail van vroeger minder gespeeld hebben en ook daar moest je de baan schoonmaken maar daar werd het gewoon later gedaan ;) Die tijden zijn echt voorbij  :D Daar speelt nu ook het onderhoud van loks, hoe schoon de baan is en de stroomvoorziening meer omdat er een decoder ingebouwd zit. Deze zijn gevoeliger dan een omschakelrelais.

Citaat van: Lucien op maandag 04 december 2017, 09:53:51
dit is ook direct te merken bij de grotere schalen zoals het G-spoor bij mij in de tuin, regelmatig poetsen is de boodschap.

Vind je het gek dat je eerst moet schoonmaken als de rails in weer en wind in de tuin ligt?

Citaat van: Lucien op maandag 04 december 2017, 09:53:51
Bij mijn vroegere analoge 3-rail H0-baan (Märklin) was dit niet nodig, dat werkt altijd. ;)

Als je die oude rails in de tuin legt mag na een paar maand ook hard aan het poetsen ;)

Groet Ronald.
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Betrouwbaarheid van de baan.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog steeds nooit echt schoon maak. Even met een droge doek over de rails heen of een reinigingsdwerg onder een wagon monteren is het enige wat ik doe.