Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Problemen bij digitaal bedienen van wissels

Gestart door PaulC maandag 25 september 2017, 16:53:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen bij digitaal bedienen van wissels
Beste forumleden,
Voorheen was mijn analoog opgebouwd, alles werkte normaal, treinen analoog of digitaal reden normaal. De baan bestaat nu uit K-rails.
De bediening van de wissels gebeurde met druk toetsen in twee kleuren en bij recht door rijden brande  een led-lampje.
De witte tranfo werd vervangen door control unit 6021, vervolgens werden de drukknoppen vervangen door 3 keyboards 6040 en de baan op gedeeld in drie stukken. De control unit bediend een deel, een booster 6017 deel twee en een tweede booster 6017 de wissels.
Sinds ik digitaal rijdt stel ik vast dat er regelmatig een wissel aan een zijde niet meer schakeld, ondertussen zijn er al vier uitgevallen.
Op het forum raad men dan aan deze door te verbinden. Bij het testen op de werkbank alles ok, eens terug op de baan terug het zelfde probleem. Ondertussen een memory 6043 bij geplaatst, weer een ander verschijnsel de wisselstraten vastgelegd, ik vraag een bepaalde straat te schakelen, het lampje begint te knipperen en af en toe hoor ik een klak, na een paar sec. weer een klak, ondertussen kan ik niets doen, wanneer een andere straat kies knop indruk hoor ik verschillende wissels verspringen wa
Re: Problemen bij digitaal bedienen van wissels
Welke decoders heb je voor je wissels?
Re: Problemen bij digitaal bedienen van wissels
Misschien heb je te dunne draad naar de wissels gebruikt ?
Die dingen vreten stroom en bij dunne draad gaat de ohmse weerstand meespelen, dit omdat het op je werkbank wel goed gaat.
Re: Problemen bij digitaal bedienen van wissels
Goede avond, Ben en Huub,
Bedankt voor jullie reactie, ik gebruik als decoder K83 en K84, wat de draad dikte betreft geen flauw benul van de diameter, misschien ligt het daaraan???
Wat is volgens jullie de idiale draad dikte die ik nodig zou hebben voor van de booster naar de decoders te gaan en decoders onderling te verbinden, in dat geval zal ik de nodige ombouw moeten doen. Nergens in de handleiding spreekt men over de draad dikte?
Jullie hebben gezien dat mijn tekst nog niet afwas, plots was die verdwenen en heb niet op de knop verzenden geklikt en ik verschoot dat ik twee reactie ontving, want ik wou de tekst opnieuw beginnen typen.
groetjes Paulc
Re: Problemen bij digitaal bedienen van wissels
Draaddikte tenminste 0,5mm2. De standaard Marklin draadjes zijn te dun wat Huub ook zegt.
Re: Problemen bij digitaal bedienen van wissels
ik heb dit probleem van de week ook gehad met mijn m rails.
op de werkbank perfect en in de baan minder.
nu heb ik alle k83`s rechtstreeks op de ringleiding gezet en niet meer ondeling doorverbonden.
en voor de toevoer naar de 83 een iets dikkere kabel gebruikt en naar de wissels gewoon de standaard kabels die er aan zitten.
en het schakelt nu veel beter

groet john