Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting

Gestart door HdW dinsdag 19 september 2017, 20:00:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting
Geacht forum,

Ik heb bij de 3576 de digitale rijrichtingsschakelaar verwijderd en vervangen door een Lopi 4.0. De motor heb ik omgebouwd naar hoogvermogen. Dit ging allemaal goed en na een hoop gedokter heb ik ook de verlichting kunnen aansluiten. Het schakelt allemaal prima en de motor draait ook mooi, maar de interieurverlichting wil af en toe niet aan. Weet iemand wat het probleem is? Ik heb de oorspronkelijk lampjes (4 stuks) laten zitten. Trekken die teveel vermogen en heeft de decoder daar dus moeite mee? De interieurverlichting staat op een functie-uitgang geschakeld (aux).

HdW
Re: Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting
De binnenverlichting bestaande uit 4 lampjes trekt teveel stroom, waardoor de decoder de verlichting uitschakelt.
Je kan de binnenverlichting mss vervangen door een LED strip.

teunis
Re: Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting
Normaal zou ik wel voelen voor een ledstrip, maar Märklin heeft een prachtig interieur gemaakt in de locs en de verlichting met lichtleiders is echt heel mooi. Ik kan eventueel het tweede setje lampjes op de andere functie-uitgang zetten? Los ik daarmee het probleem op? Of andere lampjes? Of een aparte functie-decoder?

HdW
Re: Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting
Je zou een relais op een functie-uitgang kunnen zetten en daarmee het licht schakelen.
Re: Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting
Je lampjes verdelen over 2 functie uitgangen is het makkelijkst.
Re: Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting
Lampjes vervangen door led's al overwogen?
Re: Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting
Re: Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting
je kan ook smd leds op de lichtgeleider kleven.Kijk wel welk type je nodig hebt want er is vrij wat verschil tussen white en soft white enzovoort
Re: Marklin 3576 omgebouwd; probleem met binnenverlichting
Geacht forum,

Ik heb de lampjes van de stuurstandwagen aangesloten op de tweede functie-uitgang van de Lopi 4.0.. Nu heb ik geen problemen meer. Alles werkt perfect. (Ik hoefde de decoder ook niet in te regelen; de loc versnelt en vertraagt naar tevredenheid).

Vr. gr.

HdW
(Hans)