Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

U baan 520x380 definitieve versie niet meer zo definitief

Gestart door Takatane vrijdag 21 oktober 2016, 11:57:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
U baan 520x380 definitieve versie niet meer zo definitief
Beste,

Ik ben van plan om mijn huidige baan af te breken en nu mijn 5de en laatste baan te bouwen. de huidige baan is vergelijkbaar qua raillengte met degene die ik hier zal voorstellen. volgende zaken wou ik in mij nieuwe baan hebben:
Klein doorgangstation met 2 uitwijksporen
baanwerk met draaischijf en locloods
rangeermogelijkheden
berglandschap
veel tunnel en bruggen
hondebot layout
2 keerlussen
schaduwstation
lengte van de treinen van 40cm tot 180cm
enkel slanke wissels

De setting is een klein station aan de rand van een grootstad die de locverzorging en voeding verzorgt van een groter verderop gelegen station in de grootstad (in het grootspoor een gebruikte optie voor bv hoofdsteden om geen locverzorging in het centrum van een stad te hebben. Gezien dit aan de rand van een stad is kan het landschap van stad naar berg veranderen. Optisch is het station het grote been van de U met centraal een overgangszone en links op het korte been van de U een berglandschap met als eyecatcher een kasteel op de top van de berg met een bosrijke omgeving en steile bergwanden.

De besturing zal gebeuren met een ecos, gekoppeld aan een pc waarop iTrain reeds de huidige baan naar alle voldoening aanstuurt.
terugmelding is momenteel van rosoft.
wissels worden omgelegd met servo's en een OC32.

gezien een plaatje meer zegt dan 1000 woorden enkele sfeerbeelden en de wintrack file.

Mocht ik zaken over het hoofd gezien hebben en flagrante fouten gemaakt hebben zou ik jullie input zeer op prijs stellen.

naar bereikbaarheid toe is de constructie de gekende open constructie (toegankelijkheid van onderaan) en zijn er 2 mangaten voorzien.

Voor het reinigen van de baan heb ik 2 onderhoudstreinen die sporadisch de baan opvliegen, zijnde de lux stofzuiger en slijpwagen combinatie (met viltborstel iplv de standaar staalwol borstel) en dan een lilliput tankwagen met isopropyl alcohol met daarachter wagens met een railgom en reinigingsdoekjes. Storingen door slechte contacten zijn hiermee compleet vermeden.

Vriendelijke groeten,

Jan.
Re: U baan 520x380 definitieve versie, graag input voorafgaand aan de bouw
Zelf vind ik een lus om een Bw heen niet mooi/ realistisch. Voor de rest lijkt er zeker goed over nagedacht!
Re: U baan 520x380 definitieve versie, graag input voorafgaand aan de bouw
Hallo Jan, om eerlijk te zijn, vind ik een lus na het schaduwstation (blauw traject) erg onzinnig. Je doet hiermee het schaduwstation teniet...het verrassingseffect is weg Het oogt erg onrealistisch
als de trein over het zichtbare stuk rijdt en er een halve minuut later weer terug rijdt over hetzelfde zichtbare traject.
Ik zou het schaduwstation zelf in de keerlus leggen. Dat geldt ook voor de andere lus (oranje). Daar zou ik ook een schaduwstation in situeren en gezien afmetingen en kruipgaten heb je ruimte zat
om dit te realiseren. Je krijgt dan echt een mooier beeld en de treinen dan altijd van A naar B (hondenbot principe).
Re: U baan 520x380 definitieve versie, graag input voorafgaand aan de bouw
Dag Jan,
in principe ben ik het met Martin eens, dat wordt er echt beter van.
Daarnaast zou ik de stationssporen iets anders leggen waardoor er een gevarieerder treinenverloop mogelijk is in het station.
Als je dan in beide schaduwstations ook nog een of twee kopsporen maakt kun je trekduw combinaties laten rijden.
Re: U baan 520x380 definitieve versie, graag input voorafgaand aan de bouw
Jullie hebben wel een degelijk punt.

De lus rond het bw was de enige mogelijkheid die ik zag om er een keerlus van te maken. Ik rij hoofdzakelijk met stomers en wil de loc altijd op kop hebben. Ook moet ik enkele sets personenrijtuigen kunnen laten keren aangezien deze met sluitlichten zitten. Is een redelijk lullig gezicht om net na een tender de sluitlichten te hebben. Die lus eventueel wegwerken in de scenery is ook een optie, dan zou de loods wel tegen een bergwand staan... maar het is en blijft wel het lelijkste punt in dit ontwerp.


Het idee van de schaduwstations vind ik heel constructief. Ik ga even terug naar de tekentafel met deze lussen en kijk om deze aan te passen.

De aanpassing in het station zal ik ook eens intekenen en kijken hoe lang mijn perrons dan nog zijn. De langste reizigerstreinen zijn 1m80 en zou die graag op elk spoor kunnen laten stilstaan.
Re: U baan 520x380 definitieve versie, graag input voorafgaand aan de bouw
Jan, ik gok dat je ook kortere passagierstreinen zult laten rijden.
Vanuit beide richtingen kun je op drie sporen van het station komen.
Met iTrain kun je prima ervoor zorgen dat de elke trein op het juist spoor binnenkomt.
Ben benieuwd naar je aanpassingen.
Re: U baan 520x380 definitieve versie, graag input voorafgaand aan de bouw
Ik ben het met genoemd commentaar eens. Voor wat betreft je onrealistische keerlussen, zou je ervoor kunnen kiezen om maar één spoor zichtbaar te maken. Dan zie je wel de trein heen rijden, maar niet terug.

Het station moet inderdaad beter of anders gezegd realistischer. Dat vind ik in Cees zijn voorbeeld ook nog niet het geval. Ik hou meer van evenwicht in het spoorplan. Treinen die willen uitwijken naar spoor 3, moeten in zijn voorbeeld altijd spoor 2 kruisen.

Let ook eens op je hoogteverschillen. Ga je overal onder de 3% blijven?

Hoe zit het met je bochten? Ik kan niet zien welke radius je gebruikt, maar ik raad aan om R1 niet e gebruiken.
Re: U baan 520x380 definitieve versie, graag input voorafgaand aan de bouw
Zoals het reizigersstation er nu bijligt kan ik op 3 van de 4 sporen één van mijn langere passagierstreinen kwijt. De kortste reizigerstrein is een sleeptender BR01 met 4 reizigerswagons erachter, de langere gaan vlot naar de 1,5 tot 1,8m, allen sleeptenders. Als ik de aanpassingen maak dan verlies ik enorm veel perronlengte doordat ik ook rekening heb gehouden dat het stijgingspercentage nooit boven de 3% komt, daar ik met lange treinen wil rijden en ik die graag moeiteloos boven wil zien geraken. Hogere stijgingspercentages kunnen de treinen aan, maar sommige locs beginnen moeite te krijgen om de snelheid aan te houden om tot boven te geraken. Ik ben de mening toegedaan dat locs die elk rondje tot op de max van hun vermogen moeten draaien om een helling op te geraken met een ange sleep een minder lang leven zijn beschoren dan locs die minder moeite moeten doen, ik kan hierin verkeerd zijn, dit is meer een gevoel.

Hierdoor ben ik teruggekeerd naar de 1ste versie van het station van waaruit er komende van elke richting minstens 1 trein aan het perron kan blijven staan. wissels in stijgende stukken steken wil ik vermijden, en even verder een wissel in de baan steken geeft teveel tegenspoor traject. In het echt treinenbedrijf kan de blokpost ook de treinen van elk spoor niet naar ieder omloopspoor binnentrekken. Op kleinere stations hebben ze 1 tot 2 omloopsporen op grotere zal dit beperkt zijn tot 4 of 6. uitzonderingen zijn vormingsstations waar van het binnenkomend spoor elk vormspoor ven de desbetreffende bundel kan bereden worden.

Voor de radius van de bochten gebruik ik waar ik kan de groots mogelijke radius. door de breedte die ik max kan aanhouden op de benen van de U ben ik echter wel genoodzaakt om hier en daar de standaard bocht met radius 360 te nemen. op mijn huidige baan geeft dit nergens problemen, en indien deze verwerkt zijn in een klimmend stuk zijn deze bochtstukken enkel geplaatst in de dalende sporen.

Welke aanpassingen heb ik nu concreet gemaakt, wel de 3 keerlussen heb ik onderhanden genomen. In de onderste blauwe lus (lus vertrekt onderaan het station) is er een degelijk schaduwstation voorzien waar ik voor elke lengte van treinen die ik heb deze kan laten stoppen. Hier is het zichtbare gedeelte ook aangepast dat het eindelijke schaduwstation tussen het zichtbare gedeelte en de lus ligt.

De 2de keerlus (rood, die vertrekt aan de bovenzijde van het station) is ook aangepast zodat er 1 deel langer zichtbaar blijft dan het andere. In het niet zichtbare gedeelte ligt er een spoor bij waar 1 trein kan blijven staan, of eventueel 2 kortere treinen na elkaar.

In de 3de keerlus was er niet voldoende ruimte meer om ook hier nog een spoor bij te plaatsen waar treinen kunnen blijven staan.

Van dit alles natuurlijk de plaatjes en de wintrack file
Re: U baan 520x380 met alweer redelijke aanpassingen
Hallo medeforummers,

Het voorgaande baanplan had na het lezen van jullie opmerkingen toch nog wat tekortkomingen. Hoe langer ik eroer nadacht hoe minder leuk ik het vond. dan maar hier en daar een kleine aanpassing gedaan die resulteert in redelijk wat aanpassingen. Door de aanpassingen zijn nu volgende zaken mogelijk:

Het baanwerk met rangeermogelijkheden heeft een iets natuurlijker verloop, ok er ligt nog altijd een lus rond de draaischijf, maar deze zit redelijk uit het zicht en het andere uiteinde geeft meer mogelijkheden voor scenery (toegansweg voor vrachtwagens, loods goederenoverslag....

Het station is aangepast, langs 1 zijde komen er 2 sporen toe, langs de andere 4 vertrekkende sporen. langs de aankomende zijde heb ik er bewust voor gekozen om geen bochtwissels te plaatsen (voordeel een extra mogelijkheid om te versporen, voordeel grote radius en lange perronlengte blijft behouden)

Het schaduwstation heeft 2 sporen minder, maar er liggen 2 verborgen keerlussen achter waardoor treinen een vel variabeler verloop hebben.

De rode lus eindigt nog altijd in een keerlus, en dat is eigenlijk nog een probleem, aan de ene kant heb ik ruimte genoeg, maar aan de andere kant heb ik ruimte tekort om het geheel niet bekrompen te laten overkomen. De rode lus dient voornamelijk als paradebaanvak zodat de langere treinen toch een tijd in het zicht rijden langs een berglandschap en over een brug, hier was het voornamelijk kiezen tussen de beste van de slechte oplossingen.

Hieronder de obligate plaatjes waar ik graag wat input zou over hebben, en mocht iemand een idee hebben over hoe de rode keerlus aan te passen zou ik zeggen, laat jullie compleet gaan. Indien mogelijk geen extra wissels daar ik mijn 2 OC32's nu compleet vol heb zitten voor de servo's en ik mijn elektronikaplaat graag zou behouden van mijn vorige baan.
Re: U baan 520x380 definitieve versie niet meer zo definitief
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: U baan 520x380 definitieve versie niet meer zo definitief
Het idee van rangeer/opstelsporen spreekt mij wel aan, alleen zie ik niet goed hoe je dit in de praktijk wilt laten werken. Is het rondgaande spoor rondom de loods het uithaalspoor. Dan is een bocht niet zo handig.
Eigenlijk zou de harp op een uithaalspoor moeten eindeigen en vandaar uit zou je opstelsporen moeten kunnen bedienen.
Maar ja...de ruimte. Ik zie nog niet direct hoe dat in het getekende plan moet worden ingebracht (vooropgesteld dat je dat zou willen).
gr. Gertjan
Re: U baan 520x380 definitieve versie niet meer zo definitief
De opstelsporen en rangeersporen bevatten heel wat compromissen.
Het idee om dit in de praktijk te laten werken is het volgende:
De treinen komen binnen op spoor 5 van het station waar de loc ontkoppeld van de wagons. De loc kan dan vanuit het station rechtdoor naar verzorging en de draaischijf.

De wagons kunnen van daar binnengetrokken worden op de harp en hervormd worden om dan naar de opstelsporen te gaan of naar de 2 bovenste sporen om te laden en lossen.

Locs die vertrekken vanuit de loods kunnen rechtdoor naar het vertrekspoor. De rangeerloc kan dan een stam wagons uit het opstelspoor trekken, afzetten op het spoor dat rond de loods ligt en dan via de harp terugkeren om de stam tot aan de loc te duwen.

Het spoor rond de loods ziet er niet echt uit maar maakt het hier wel mogelijk om stammen op te duwen en er kan ook gebruik gemaakt worden als keerlus.

Eventueel nog een wissel bijplaatsen om van spoor 5 naar 4 te gaan, dit om stilstaande treinen te vermijden, maar dan staan lange treinen over het wissel...

Blijkbaar mag je nog zoveel ruimte hebben, je komt er altijd tekort.

Heb jij een ander idee die deze functionaliteit kan behouden?

Groeten,

Jan.
Re: U baan 520x380 definitieve versie niet meer zo definitief
-Jan:
Heb je topic nu pas ontdekt, en je baanplan ziet er bijzonder goed uit.  :thumbup:
Heb het ook in Wintrack binnengehaald om het eens grondig te bekijken en op te splitsen in de verschillende lagen.
Mijn baanplan is ook een U vorm met een lang en een kort been.