Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ESU Mobile Control 2

Gestart door Loet maandag 18 september 2017, 17:19:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Mobile Control 2
Lid sinds: 2011

offline
ESU Mobile Control 2
Hallo allemaal.

Is het mogelijk om de ESU Mobile Control 2  aan te sluiten op de ECoS terwijl de PC al op de computer aangesloten is?

Zowel de PC als de MC2 willen de Ethernet aansluiting gebruiken. Voor allebei hebben ze een kabel nodig om op de ECoS aan te sluiten.  Kan je  eventueel een  adapter met een dubbele ethernet poort op de ECoS aansluiten en het zo oplossen?
Of is er een andere manier om dit voor elkaar te krijgen?

Ik rijd met Koploper en Marklin.

Groeten

Loet
Re: ESU Mobile Control 2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Mobile Control 2
http://www.tsdbvba.be/handleidingen/50113-NL.pdf

Volgens mij moet het ook lukken als je er een switch (hub) tussen plaatst.
Re: ESU Mobile Control 2
Via een computerswitch / hub moet het mogelijk zijn. Maar je kan het ding ook instellen dat het gebruikt maakt van je eigen draadloze thuisnetwerk. Zeker als je computer en ECoS zo op het thuisnetwerk zijn aangesloten.

Groet Ronald.
Re: ESU Mobile Control 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: ESU Mobile Control 2
Hallo Ronald en Bellejt

Dat van dat thuis network dacht ik ook, en de MC2 kan ik wel op het thuis network krijgen, maar de ECoS niet. Die is wel via de Ethernet kabel verbonden met de computer ,maar als  ik op mijn computer  bij de network verbindingen kijk, staat er bij ECoS "geen network verbinding". Als ik het IP adres van de EcoS in typ op de computer, krijg ik de instellingen van de ECoS wel te zien.
Dat zal dan wel iets in de computer zijn. Iemand enig idee hoe dat op te lossen valt? 

Groeten

Loet
Re: ESU Mobile Control 2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Mobile Control 2
je moet de ecos op je netwerk verbinden en niet rechtstreeks op de computer.Dan ook de computer apart op je netwerk verbinden. Maw alles gaat dus verbonden worden op je router.Gebruik bij voorkeur ook vaste ip adressen.Je MC2 verbind je dan via de wifi van je router.
Re: ESU Mobile Control 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: ESU Mobile Control 2
Hallo Bellejt

Alles is nu verbonden met een static IP adres zoals uitgelegd in 24.1.1  van de ECoS handleiding.
Ik neem aan dat jij voorstelt om ECoS en computer te verbinden als 24.1?
Moet ik daarvoor de computer en ECoS een keer met een kabel verbinden met de router?

Groeten

Loet
Re: ESU Mobile Control 2
Hoi,

Inderdaad, zoals in het hoofdstuk staat met een DHCP-server. Dan verbind je zowel de computer als je ecos met de thuisrouter. Als je maar één kabel naar je router hebt (bv van zolder naar beneden) dan kan je een switch gebruiken om meerdere aansluitingen te krijgen. Dit heb je ook nodig als je nog maar 1 netwerkaansluiting op je router over hebt.

Groet Ronald.
Re: ESU Mobile Control 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: ESU Mobile Control 2
Bedankt Ronald

Dan maar weer een switch erbij. Eens kijken hoe dat gaat
.
groeten
Loet
Re: ESU Mobile Control 2
Yep... Hier in huis ook al minimaal 2 aanwezig... Voor bij de slimme TV, Soundbar en vaste verbinding laptop en boven op zolder om de treinencomputer, z21 en netwerkprinter aan het netwerk te knopen. Gelukkig nog maar 1 TV... anders had ik voor de tweede en derde tv ook een switch bij het modem moeten zetten :)

Groet Ronald.
Re: ESU Mobile Control 2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Mobile Control 2
op een switch heb je toch  minstens 4 uitgangen ? Dus heb je er nog eentje ter beschikking hé op de treinenzolder ? Ik heb gewoon een slimme switch 1 Gb uitgang gebruikt met 8 poorten.Iets langere netwerkkabels maar is geen probleem want die mogen 100 meter lang zijn.Anders gewoon zoals ik hier de Wifi dingetjes ( gsm's en tabletten) verbinden via wifi netwerk.Inteligente switches kosten niks meer en als ze niet gebruikt worden gaan ze in standby modus.Onze vriend Ali levert die dingen spotgoedkoop.
Re: ESU Mobile Control 2
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: ESU Mobile Control 2
Aan mijn ECoS2 hangt een TP-Link TL-WR802N nano-router (o.a. bij Conrad te verkrijgen), die is ingesteld als client. Daarmee is mijn ECoS via Wifi verbonden met mijn router en kan ik met telefoon, tablet (beide met Ecos controller app), computer enz. de ECoS bereiken. Wel een beetje knutselen met adressen en zo in die router voordat je hem zover hebt, maar met geduld en downloaden van de handleiding lukt het wel.
Aan mijn CS1R hangt de voorganger, WR702N, doet hetzelfde bij mijn Z-baan.
Groet, Paul
Re: ESU Mobile Control 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: ESU Mobile Control 2
Hallo allemaal.

Het is inderdaad puzzelen geblazen. al twee dagen bezig en nu eindelijk vooruitgang.
Switchje aangeschaft en geinstalleerd, treinen rijden via de ECoS en de handbediening.
Ook is de ECoS te zien op mijn computer als ik het IP adres in typ, MAAR Koploper maakt geen verbinding met de ECoS.
Lijkt er dus op dat er een of andere instelling in Koploper niet goed staat.
Iemand die weet of dit zo is en wat je moet veranderen in Koploper?


Groeten

Loet
Re: ESU Mobile Control 2
Hoi,

Heb je het juiste (nieuwe) ip-adres in Koploper ingegeven? Koploper past dat niet automatisch aan ;)

Groet Ronald.
Re: ESU Mobile Control 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: ESU Mobile Control 2
En dat was het dus.
Had daar al wel naar gezocht maar dus niet lang genoeg.
Alles rijdt weer als vanouds.

Bedankt voor de hulp.

Groeten

Loet
Re: ESU Mobile Control 2
Mooi dat het werkt  :thumbup: Graag gedaan.  :)

Een kleine tip: Je kan je ECoS een vast IP-adres geven in je netwerk. Als je een beetje handig bent kan je in je router kijken wat voor DHCP-range (de adressen die je router uitdeelt aan apparaten in je netwerk) gebruikt wordt. Bijvoorbeeld 192.168.2.1 tot 192.168.2.200 dan kan je je ECoS instellen op een vast ip-adres 192.168.2.210. Als je zorgt dat je ECoS een ip-adres buiten de DHCP-range krijgt dan heb je nooit problemen met dubbele ip-adressen. Een ander voordeel is dat als je een tijdje de ECoS niet gebruikt hij niet opeens een ander IP-adres toegewezen krijgt :) De standaard leasetijd bij KPN-modems is meestal een dag of 3  :)

Groet Ronald.
Re: ESU Mobile Control 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: ESU Mobile Control 2
Nou, eerlijk gezegd ben ik blij dat het werkt met al die IP adressen. Ik ben een beetje bang om daar te veel mee te gaan uit halen.
Waarschijnlijk zit het toch al niet goed want de ECoS heft een IP adres  dat begint met 10 en mijn computer krijgt ze automatisch toegewezen. Maar ik ben blij dat ik weet dat die IP adressen af en toe kunnen veranderen, dan weet ik waar ik moet zoeken.

Groeten Loet