Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

29161 IR afstandsbediening

Gestart door RoelofS maandag 18 september 2017, 11:04:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
29161 IR afstandsbediening
Lid sinds: 2009

offline
29161 IR afstandsbediening
Hallo,
mijn kleinzoon - nu 7- heeft totnutoe gespeeld met de Marklin "batterijtrein" met IR bediening. Nu wil ik met hem de volgende stap zetten, naar een echte elektrische trein. Op een beurs zag ik een IR bedieningskastje, samen met een (C-) aansluitrail die daar bij paste. Er was geen trafo bij, noch enige uitleg of handleiding. Ook bij de Marklin website kon ik dat niet vinden.  Wel een handleiding voor de lok die bij de set 29161 hoort, waar ook de twee genoemde onderdelen van afkomstig lijken te zijn.
Ik heb de volgende vragen; iemand met ervaring met deze onderdelen kan hier vast antwoord op geven :
-  Hoort hier een gewone trafo bij ? ( op de marklin website spreken ze over een "Schaltnetzteil" , maar het plaatje toont, dacht ik, een gewone trafo.)
- Op de marklin website staat, dat je met de IR bediening 4 treinen kunt besturen. Welke lokadressen horen hierbij ?
- Op de onderkant van de IR bediening zit een 4-standenschakelaar; wat is hiervan de bedoeling ?
- wat zijn de ervaringen met deze vorm van bediening ? bv vergeleken met de 60652/mobile station ?

Alvast bedankt voor Uw reakties,

m.vr.gr.

RoelofS

Re: 29161 IR afstandsbediening
Hallo,

Citaat van: RoelofS op maandag 18 september 2017, 11:04:46
-  Hoort hier een gewone trafo bij ? ( op de marklin website spreken ze over een "Schaltnetzteil" , maar het plaatje toont, dacht ik, een gewone trafo.)

Geef het beestje maar een naam. :) Zie het gewoon als een adapter. Niet als trafo zoals bij analoog maar als een adapter zoals deze bij je wifi-accesspoint / router zit.

Citaat van: RoelofS op maandag 18 september 2017, 11:04:46
- Op de marklin website staat, dat je met de IR bediening 4 treinen kunt besturen. Welke lokadressen horen hierbij ?

Zie het volgende artikel: Märklin IR-afstandbediening. Daar staan de adressen in genoemd.

Citaat van: RoelofS op maandag 18 september 2017, 11:04:46
- Op de onderkant van de IR bediening zit een 4-standenschakelaar; wat is hiervan de bedoeling ?

De juiste frequentie te kiezen. Je kan meerdere van de apparaten gebruiken om je treinen te besturen.

Citaat van: RoelofS op maandag 18 september 2017, 11:04:46
- wat zijn de ervaringen met deze vorm van bediening ? bv vergeleken met de 60652/mobile station ?

Het is niet te vergelijken. Wat ik zie op beurzen: De kinderen spelen er graag mee. Het is stevig, nauwelijks kapot te krijgen. De schakelaar achterop wil nog wel eens verkeerd gezet worden. Met meerdere ben je dan aan het kijken welke bij welke baan hoort  :D Wil je wat meer kunnen dan alleen rijden en wat meer functies bedienen dan zou ik voor een Mobile Station kiezen.

Groeten Ronald.
Re: 29161 IR afstandsbediening
Citaat van: ronaldk op maandag 18 september 2017, 14:27:06
Hallo,

Citaat van: RoelofS op maandag 18 september 2017, 11:04:46
-  Hoort hier een gewone trafo bij ? ( op de marklin website spreken ze over een "Schaltnetzteil" , maar het plaatje toont, dacht ik, een gewone trafo.)

Geef het beestje maar een naam. :) Zie het gewoon als een adapter. Niet als trafo zoals bij analoog maar als een adapter zoals deze bij je wifi-accesspoint / router zit.
...
Groeten Ronald.

Ronald, bedankt voor je reaktie; ik ben er erg mee geholpen.  Bij mijn vraag over trafo/adapter ging het er met name om,
of er AC dan wel DC input verwacht wordt bij de aansluitrails. Als er een trafo gebruikt wordt, is dat duidelijk; bij een adapter is het een open vraag...

m.vr.gr.

RoelofS
Re: 29161 IR afstandsbediening
Hoi,

Volgens mij wordt er een DC-spanning verwacht. Zie ook:Marklin trafo 66191, handleiding en de nieuwste versies hebben een stekker-adapter. De handleiding van de IR-steuergerät[/url] en deze webzijde Ervaringen met de IR-steuergerät

Groet Ronald.
Re: 29161 IR afstandsbediening
Hallo Ronald,
ik heb inmiddels de aansluitrails opengeschroefd, en geconstateerd dat er als eerste twee diodes gesoldeerd zijn aan de ingangsplug.
Daaruit heb ik geconcludeerd dat er AC verwacht wordt. Ik heb toen zelf een trafo aangesloten - en alles werkt. Ik kan loks laten rijden op de (DELTA-) adressen 24,60,78 en 80
Nogmaals bedankt.

RoelofS
Re: 29161 IR afstandsbediening
... kleine correctie : adressen 24,60,72 en 78  >:-D
   RoelofS
Re: 29161 IR afstandsbediening
Mooi dat het werkt.  :thumbup: Ik zie wel overal DC als uitgang staan, zoals hier. Zijn de diodes niet bedoeld om verkeerde polarisatie op de plug te voorkomen? Anders zou er wel iets van een brugcel in zitten dan alleen maar 2 diodes. Trouwens hier is iemand die een delta booster aan het ding geknoopt heeft: Delta control als booster

Groet Ronald.
Re: 29161 IR afstandsbediening
Citaat van: ronaldk op maandag 18 september 2017, 21:01:37
Mooi dat het werkt.  :thumbup: Ik zie wel overal DC als uitgang staan, zoals hier. Zijn de diodes niet bedoeld om verkeerde polarisatie op de plug te voorkomen? Anders zou er wel iets van een brugcel in zitten dan alleen maar 2 diodes. Trouwens hier is iemand die een delta booster aan het ding geknoopt heeft: Delta control als booster

Groet Ronald.

Ronald, als je een schakeling die DC verwacht tegen AC input wil beveiligen, dan is een diode genoeg! De schakeling die ik aantrof is duidelijk bedoeld om uit AC zowel + als - DC te maken, wat nodig is voor het digitale MM signaal.

RoelofS
Re: 29161 IR afstandsbediening
Okee, dat is dan  :thumbup: Mooi dat het werkt :)

Groet Ronald.