Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Schaduwstation 320 bij 100 cm

Gestart door Shark zaterdag 15 december 2007, 13:52:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaduwstation 320 bij 100 cm
Beste mede forummers,

Kom er niet uit, terwijl ik het gevoel heb dat ik het al zo vaak voorbij heb zien komen en het eigenlijk makkelijker zou moeten worden ( :oops:); graag jullie hulp bij het volgende.

In de kerstvakantie ga ik beginnen aan het houtwerk voor onder de baan. Op de onderste laag komt een schaduwstation. Daarvoor heb ik 1 meter bij 3,20. Nu komt de trein (2 sporen) aan links onder op de binnenbaan (rechts dus) (de totale baan is groter, maar voor het schaduwstation heb ik deze ruimte beschikbaar). En dan wil ik hem ook linksonder (op de buitenbaan, links dus gezien op de spreekwoordelijke tekening) weer laten vertrekken. Maar..... De baan zelf ga ik pas over een paar maanden verder afmaken. Ik wil nu wel al graag wat kunnen (test) rijden, dus wil ik dat het schaduwstation ook met een rondje (binnen de maten 320 bij 1 meter) te berijden is.

Hoop dat mijn vraag duidelijk is, dat het uberhaupt kan en dat iemand een suggestie heeft cq een link voor een voorbeeld kan aandragen.

DANK!!


Shark.
Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Hoi Mark,

snap het probleem niet  8), je kan het schaduwstation net zo simpel/ingewikkeld maken als je zelf wil.

Moest er geen tekening van je baanplan bijstaan ?

Mvg Gert
Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Hoi Gert,

tja.... ik krijg geen computertekening gemaakt om je eerlijk te zeggen.... Snap zelf niet eens waarom ik het eigenlijk niet snap....  :? Ik ga eens proberen mijn pennenschets online te krijgen om het te verduidelijken....



Shark.
Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Hoi,

Probeer eventueel iets met paint te maken en wat lijnen. Dat verduidelijkt een heleboel.

Met 100 cm aan breedte, zul je waarschijnlijk geen echt ruime bogen of veel parallelle bogen kunnen maken.

Groetjes

willie
Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Mark,

op een breedte van 100 cm kan je bogen maken van R1 en R2 C-rails.
De R1 komt op 72 cm midden rail tot midden rail.
De R2 komt op 87,4 cm midden rail tot midden rail.

De R3 haal je niet, dit is 103 cm midden rail tot midden rail.

Mvg Gert
Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Beste allen,

Ik denk dat me wat is gelukt. Foto wordt hopelijk door de beheerders geplaatst (WAARVOOR WEER VEEL DANK!!!!  :D)

Het verhaal is het volgende:
* de linker bocht wordt straks de spiraal naar boven.
* voor het zover is blijft het (waarschijnlijk het komende halfjaar) bij de onderlaag, dus alleen schaduwstation (aanleggen schakelrails, automatisch vertrek, etc etc).
* wil natuurlijk wel in al die tijd af en toe een treintje zien rijden.
* vandaar dat ik helemaal rond wil.
* dat kan dus nu
* en voor tijdelijk komt er ook nog ff een brug (zal ongetwijfeld te stijl worden, maar tis maar voor even........) zodat ik kan lussen en weer goed uit kan komen en niet steeds de treinen hoef op te tillen en van vooraf aan te beginnen...

Maar nu is de vraag:
* zijn er tips om meer dan 3 sporen te maken om treinen te parkeren binnen deze maten en randvoorwaarden?

Dank voor jullie meedenken!

Groeten,

Shark.


Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Hallo Shark,

Je stijgings/dalingspercentage komt ongeveer uit op 3,3%. Wat dat betreft zou je dus tijdelijk rond kunnen rijden.

Groetjes

willie
Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Met wat geschuif heb ik een 4e opstelbaan in het schaduwstation kunnen creeeren (zag dat ik nog ruimte rechts had...). Bovendien heb ik de baan rechts niet meer laten kruisen maar laat ik hem linksonder al stijgen waardoor ik een mooi rondje heb kunnen maken. En het legt ook makkelijker uit: alles wat rood is (niveau +1) gaat straks weg als deze baan echt het schaduwstation wordt. Linksonder wordt dan de spiraal omhoog afgemaakt.

[als de forumbeheerders tijd hebben graag hier de nieuwe afbeelding...]

Maar tot die tijd heb ik dan wel weer ff een leuk (expermineteer)baantje...

Groeten,


Shark.



Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Shark, Kan je voor uw spiraal geen R2 en R3 gebruiken ipv R1 en R2? 
Nl. R1 heeft een omloop van 2,26m, dit geeft voor 10cm overbrugging een stijging van 4,43%.
Met R2 haal je 3,63%. Met R3 haal je 3,01%. Indien mogelijk zou je dus uw spiraal beter kunnen bouwen met R2 en R3. De Mä locs gaan meestal vloeiend naar boven, andere merken durven er al eens last mee te hebben, zeker met een lange sleep.
Citaat van: Shark op zaterdag 15 december 2007, 13:52:09
Nu komt de trein (2 sporen) aan links onder op de binnenbaan (rechts dus) En dan wil ik hem ook linksonder (op de buitenbaan, links dus gezien op de spreekwoordelijke tekening) weer laten vertrekken.
Je zegt dat de baan links onder toekomt, maar daar zie ik de pijl met "Hier gaat het straks naar boven".  Of ik heb het verkeerd verstaan of je zal rechts moeten rijden met uw treinen. In het 2de geval is het mss beter uw schaduwstation te draaien zodat je links kan rijden en de buitenbocht kan nemen.
Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
ha die shark.

over de spiraal.
je kan ook je eerst je spiraal onwerpen en wat philippe ook zegt het liefst met zo een ruim mogelijke bocht die van mij heeft de k rail 2231 bocht en dan ben je 90 cm kwijt aan ruimte plus 10 voor je hout werk draadenden.
dus gewoon een vierkante meter .

zelf zou ik best een breedere spiraal willen hebben heb het ook overwogen maar die wert gewoon net te groot ik zou dan al uitkomen op zeker 130 en met de grootste radius zelfs 150 bij 150 maar mocht er ruimte zijn in een hoek ontwerp dan voor resaltaat is er.

groetjes bas en suces

Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Hoi Shark,

Ik heb de spiraal in mijn baanplan gemaakt met R2 en R3. Daarbij heb ik de spiraal wat uitgerekt door er enkele rechte rails tussen te plaatsen. Je hebt dan geen cirkel meer, maar een klein ovaaltje. Dat is net genoeg om je stijgingspercentage nog kleiner te maken.

Groetjes

willie
Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Ik heb nog wat zitten puzzelen, en kwam er achter dat ik op deze manier mijn seinen helemaal niet kon zien. Links en bovenkant tekening is muur (ik zit aan de onderkant als het ware), en als de treinen rechtsonder uitrijden zie ik niets. Jammer. Dus heb ik eea omgegooid.

Op onderstaande afbeelding zie je de aansluiting met de baan later.... :lol: De linkerbaan daalt en gaat onder de rechter door meteen het spiraal in. De rechterbaan heeft een lange weg achteraan om te dalen en vervolgens rechts in een spiraal (nog niet getekend) verder te dalen. Verschil tussen baan en schaduwstation wordt ongeveer 40 cm (dan heb ik lekker de ruimte om overal bij te kunnen).

Op deze manier komen de treinen rechtsonder binnen en kan ik lekker genieten van mijn rangeerseinen die ik hier linksboven bij het vertrekken ga plaatsen.... :D

Ondertussen heb ik ook hout gekocht voor mijn basis. Zie daarvoor mijn aparte draadje.... :P

Shark.
Re: Schaduwstation 320 bij 100 cm
Citaat van: DB bas op vrijdag 28 december 2007, 07:41:25
die van mij heeft de k rail 2231 bocht en dan ben je 90 cm kwijt aan ruimte plus 10 voor je hout werk draadenden.
dus gewoon een vierkante meter .
zelf zou ik best een breedere spiraal willen hebben
Mits je met K-rails werkt, waarom heb je dan geen flex rails gebruikt voor uw spiraal? Kan je de diameter maken dat je wenst.
Ik hed eerst overwogen om mijn schaduwstation in C te bouwen en de rest in K, Maar vermoedelijk zal het allemaal K worden. Je kan nl de motoren van de wissels vervangen zonder alles uit te breken. Op de baan zelf gaan de motoren onderbouw worden zodat je deze niet kan zien.