Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1

Gestart door Petrus zondag 17 september 2017, 11:47:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Dag Ad,

Ook dit internetbedrijf zal geen voorraad aanhouden op dergelijke artikelen. Pas als M* weer levert zullen ook zij kunnen leveren.

Dank en groet,

Petrus
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Binnenkort Eurospoor, hier staan altijd bakken overgebleven onderdelen te koop.

Soms wel aparte stand met restanten te vinden. Oude meenemen en "andere" scoren. :-)
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Ticket al in de pocket, Fred. Dank en groet.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Goeie tip van Fred, in het verleden stond er op Eurospoor altijd iemand die V200's per kilo (oud ijzer prijs) verkocht. En afdingen ging dan ook goed...., in de trant van: de kap hoeft niet goed te zijn, de koppelingen mogen ontbreken, als hij maar rijdt. Ik kwam er een keertje iemand tegen die de kneusjes uitzocht om Lima TGV's mee om te bouwen naar 3-rail. 't is ook een idee.  :D
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
In de afgelopen weken naarstig op zoek geweest naar een motorhuis. Eurospoor, Houten. Enkele handelaars per mail benaderd. Geen motorhuis. Ik heb ook gezocht naar een donorlocomotief. Die zijn er natuurlijk, maar je kan ze maar beter intact laten gezien de staat waarin die verkeren.
Uiteindelijk besloten om het advies van Huub te volgen en nieuwe tandwielen te bestellen. Die zijn van Trix, maar het motorhuis waar ze ingaan is identiek aan dat van M*.
Vandaag is het spul gearriveerd: E240970, E 200990 en de nieuwe asjes E240970.
Dat betekent de oude asjes en de tandwielen verwijderen uit het motorhuis en de nieuwe plaatsen. Dat lijkt me een heikel werkje; vandaar mijn vraag of iemand alhier er ervaring mee heeft en mij nuttige tips kan geven.

Dank en groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
En langzaam maar zeker dient zich de oplossing aan. Lijkt mij ook een uitdagend klusje!
Succes
Grtz, Arjan
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
 tandwielen.
Marklin


Get. Jo
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Beste Petrus,

Een doorslag wordt omschreven in https://nl.wikipedia.org/wiki/Doorslag_(gereedschap), met dit gereedschap op de juiste diameter en een hamertje tik je, in de richting van het tandwiel, het asje uit het huis, de nieuwe as/tandwielcombinatie tik je met een klein hamertje weer op zijn plaats.

Aangezien ik geen doorslag met de juiste diameter heb, neem ik een spijker van de juiste diameter en vijl de spitse punt er af.

Groet, Anne W

Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Citaat van: Anne W op vrijdag 01 december 2017, 21:57:59

Aangezien ik geen doorslag met de juiste diameter heb, neem ik een spijker van de juiste diameter en vijl de spitse punt er af.


Inderdaad, dat werkt prima. Ik gebruik een messing nagel om schade aan de pin te voorkomen. Gebruik dit overigens ook om wielen van assen te tikken bij gebrek aan een wielentrekker.

Meest lastige is om het motorblok goed te ondersteunen. Of voorzichtig inspannen in een bankschroefje. Met het laatste kun je ook weer wielen op assen persen, met beleid.

Gr, Ben.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Gepiept! De nieuwe tandwielen zitten op de nieuwe asjes. Het motorblok goed ondersteunen was nog het meeste werk.

@ Arjan: de aanhouder wint.
@ Jo: hoe kom je aan al die tandwielen?
@ Anne: dank voor meedenken
@ Ben: idem dito.


Petrus
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Mooi dat het gelukt is. :)
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Even aan een ieder die ook tandwielen zoekt de laatste 10/15 jaar bied marklin alleen nog maar complete draaistellen aan maar ga je wat verder terug zeker voor de DCM motoren deze werden al in de jaren 80 toe gepast vind je bij deze modellen(bvb de 1600 modellen hebben allemaal de zelfde tandwiel dus kijk je bij de 3326)wel complete tekeningen met nrs van tandwielen erbij dan is het even googlen en de meeste zijn dan wel los te bestellen.