Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1

Gestart door Petrus zondag 17 september 2017, 11:47:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Beste allen,

Onlangs kocht ik een V200.1 ? Märklin 3582 ? met de bedoeling deze te digitaliseren. Op de forum wordt over dit type loc lovend gesproken; ombouwen schijnt niet al te ingewikkeld te zijn.

Deze analoge loc heeft een aanpassing ondergaan, tenminste dat denk ik als ik de foto?s op het forum bekijk van een Märklin 3581, waar Frank (frank-103) mij in een ander draadje (Modelbaanbouw/Sint Petrusburg) op wees.

De mijne heeft in alle geval een permanent magneet, maar verder schiet mijn kennis te kort.

Wie kan mij vertellen waar ik naar kijk? De loc heeft van zichzelf prima rijeigenschappen: waarom dan toch aangepast? Sterker: misschien herkent de vorige machinist deze locomotief en heeft weet van de verbouwing.

Ik ben nieuwsgierig naar de reacties.

Zondagse groet,

Petrus
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Hoi Petrus,
Ik zou zeggen, neem hem mee op vrijdag 6 oktober, naar de stamtafelavond.
Harald heeft zijn lokkendokterkoffer bij zich en we doen ook wat aan loconderhoud die avond.
Dus dat komt mooi uit!

Idd een permanent magneet, maar wat er aan de andere kant zit, durf ik zo vanaf de foto niet te zeggen.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Hallo

De oorspronkelijke motor en elektronica hebben bij deze lok plaats moeten maken voor een electronisch relais (analoog) en een hamo magneet.
Het kan zijn dat het 5 polige 35xx anker er nog in zit, maar meestal moest dit bij een dergelijke ombouw ook het veld ruimen voor een 3 polertje.

Bart
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
@ Cees: Ik ga de loc meenemen naar de stamtafel. Harald adviseerde me dat ook.

@ Bart: Dank voor de informatie. Over deze loc lees ik dat die oorspronkelijk was uitgerust met een vijfpolige hoogrendementsmotor (DCM 5*) en een elektronisch geregelde aandrijving. Dan begrijp ik niet wat er in mijn versie aan verbeterd werd (behoudens een defect aan de motor).
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
We gaan het bekijken.     8o

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
En Petrus en Harald, wat is ervan gekomen? Want dit draadje maakt nieuwsgierig naar de afloop.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Hi Jan Willem,

Petrus gaat dat hier vast wel vertellen/laten zien.
Kan ik direct controleren of hij het goed gedaan heeft.   >:-D

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Beste allen,

Inmiddels ligt de loc volledig gestript en gereinigd voor me. De machine heeft een driepolig anker, een defecte permanent magneet (de magneet zit los en trilt uit de plastic behuizing) en een 'Takamisawa ALD24W-K Dual Relay'.

Ik ga voor het ombouwsetje M* 60760 (vijfpolig anker, permanent magneet, decoder).

Dan is het vervolgens de kunst om alle draadjes correct aan elkaar te knopen alsook om de verlichting goed te laten werken: bij het wisselen van de rijrichting moeten ook de lampjes linksvoor, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter correct wisselen (rood achterlicht [rechts] vs. wit frontlicht [links]).

Stapje voor stapje gaat dat lukken. Soldeervaardig ben ik niet. En tips en trucs zijn altijd welkom.

Hartelijk groet,


Petrus
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Hallo Petrus,

Bij het solderen moet je letten op een aantal zaken:
- juiste temperatuur
- juist soldeer

Voor de juiste temperatuur is een instelbaar soldeerstation erg handig. Zijn te koop vanaf ongeveer 10 euro. Dit zijn meestal apparaten zonder een onderdelenleverantie. Dus kan het de moeite lonen je te verdiepen in de onderdelen leverantie. Het is voor elektronica wel erg handig.
Het juiste soldeer is weer afhankelijk wat je moet solderen. Voor elektronica kun je uitstekend soldeertin (60 tin/40 lood)gebruiken met harskern als vloeimiddel. Let hierbij wel op, dat de elektronicacomponenten niet te warm moeten worden. Paradoxaal kun je dan beter een iets te heet soldeerapparaat gebruiken en deze zo kort mogelijk inzetten. Dit kort inzetten kun je bevorderen door de te solderen delen te vertinnen, dus er eerst even tin opmaken. Normaal is de smelttemperatuur van genoemde soldeer ongeveer 185 graden C. Zelf soldeer ik vaak bij 220 graden C.
Draden moet je zeker vertinnen.

Edit: verhoudingen aangepast.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 08 oktober 2017, 14:35:01

Voor elektronica kun je uitstekend soldeertin (60 lood/40 tin)gebruiken met harskern als vloeimiddel.


60 lood/40 tin gebruikt de loodgieter. Voor elektronica wordt 60 tin/40 lood gebruikt (Sn60/Pb40). En dat soldeer je met een temp. van 315 - 345 graadjes C.

Gr, Ben.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
@ Ben: Sorry, domme typfout.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Citaat van: Petrus op zondag 08 oktober 2017, 13:17:54

Stapje voor stapje gaat dat lukken. Soldeervaardig ben ik niet. En tips en trucs zijn altijd welkom.


Nou Petrus, een moedige eerste actie met de bout om nieuwe techniek in te bouwen.
Succes!
Grtz, Arjan
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Hi Petrus,

Alles twee keer controleren, boekje van de nw. decoder erbij met de aansluit gegevens/draad kleuren.
Als ik het vrijdag goed gezien heb zijn enkele kleuren die erin zitten anders dan die van ESU (Wat heb je gekocht?)
Mocht het "gevaarlijk" voor je worden of ga je twijfelen, je woont vlakbij dus ......
Anders volgende Stamtafel maar zoals je weet, dat duurt even.

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
@ Jan Willem: dit draadje gaat goed aflopen! Let op mijn woorden!
@ Gerrit: dank voor de tips. Ik denk erover om een eenvoudig soldeerstation aan te schaffen. Voor mij - als beroepstwijfelaar - een opgave de juiste te vinden.
@ Ben: dank voor het meelezen.
@ Arjan: er komt een dag dat ik ook bij jou alles wat los ligt vastsoldeer...
@ Harald: ik heb de handleiding van de decoder (M* 60760) met andere kleurtjes dan die van de loc op de foto die ik bijvoegde. Puzzelen geblazen. Fijn dat je aanbiedt om in tijden van nood te helpen.
@ Forumbeheerders: dit draadje zal moeten verhuizen naar 'Ombouwen Märklin H0 Modellen'.

Beste groet,

Petrus
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Citaat van: Petrus op zondag 08 oktober 2017, 21:12:00
@ Forumbeheerders: dit draadje zal moeten verhuizen naar 'Ombouwen Märklin H0 Modellen'.

Bij deze, succes met de ombouw!
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Citaat van: Petrus op zondag 08 oktober 2017, 21:12:00

@ Arjan: er komt een dag dat ik ook bij jou alles wat los ligt vastsoldeer...


Ben ik ff blij dat niet alles vatbaar is voor verhit tin en lood  :D
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Beste allen,

Dit draadje kan dicht. De trein rijdt naar behoren. Ombouwsetje M* 60760 zit er in. Neef Sander, die al vanaf zijn derde levensjaar met de soldeerbout oefent heeft me bijgestaan. Hij heeft me tevens geholpen bij het doorgronden van het lichtplan van deze trein.

Dank voor meedenken en meeleven.

Petrus
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Mooi   :thumbup:

groet
HArald
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Top  :thumbup:

Maar dicht hoeft het niet, er kan zo nog een V200 passeren ...
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Dat heb je goed voor elkaar.  :arrow: :thumbup:
Laat je hem op 17 november nog ff demo rijden op de stamtafelavond, dan kan de "ballotegecomissie" dit nog even beoordelen.  :P ;)
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Citaat van: ceess op dinsdag 17 oktober 2017, 16:50:11
......  dan kan de "ballotegecomissie" dit nog even beoordelen. )

Hi Cees,

Ik zit gelukkig niet in de ballotage commissie.

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Klinkt goed Petrus.
We zijn natuurlijk nieuwsgierig naar het resultaat.
Grtz, Arjan
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Naar aanleiding van je opmerking over een soldeerstation.
Ik kan het je van harte aanbevelen.
Ik zou de erg goedkope laten liggen omdat je daar spijt van krijgt.
Ik heb deze al een aantal jaren in gebruik en het voldoet prima.
Met name het lange soepele snoer is heel prettig.
Er zijn er zat die vast mooier of beter zijn, maar de prijs van deze is volgens mij o.k.

://www.dertronics.nl/velleman-vtssc50n-soldeerstation-met-keramisch-verwarmingselement-48-w-150-420.html?channable=e26122.MTI2MTQ&gclid=EAIaIQobChMI8bG6h7X41gIVcjPTCh1_zQBBEAQYASABEgKdA_D_BwE

mvg Frans
Re: Sint Petrusburg: V200.1 Opnieuw een defect
@ Ballotagecommissie van de stamtafel Utrecht: De commissie zal nog even moeten wachten.
@ Jan Willem: De V200 komt toch weer langs. Dat had je goed gezien.
@ Frans: Ik ga binnenkort de knoop doorhakken. Dank voor de tip.

Het leek erop dat het hier beschreven ombouwproject geslaagd was. Toch wilde de trein niet echter lekker gaan rijden; het werd er alleen maar slechter op. Dus de boel opnieuw opengeschroefd. De foto toont wat ik aantrof: messingkleurig gruis, een tandwiel (linksboven) dat niet meer vastzit op de as en concentrisch beweegt. Help!

Ik kan me niet voorstellen dat de oorzaak ligt in de plaatsing van het vijfpolig anker van het ombouwsetje. Het defect zal al van voor de ombouw zijn.
De trein die ik kocht was overdreven geolied; vermoedelijk om het defect aan het motorhuis te pareren. Na zorgvuldige reiniging vond ik dat het motorhuis (Treibgestell 256290) al niet lekker soepel bewoog. Het rolde niet verder dan tien centimeter na een duwtje. Op het oog was er niets te zien.

Wie deelt mijn vermoeden? Of ligt het toch aan de ombouw? (Het tandwiel van het nieuwe anker ziet er nog smetteloos uit.)

Dank voor meeleven,

Petrus
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Petrus, dat is erg vervelend voor je, wat een tegenslag.
Vanaf de foto vel ik geen oordeel, over de preciese oorzaak, maar het ziet er zeker niet goed uit.
anders in november maar even meenemen.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Pfewww Petrus.
Dat is een boel narigheid  :O
Dit blijft een projectje met hopelijk een aanvaardbaar eind.
Re: Sint Petrusburg: V200.1 Opnieuw een defect
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: V200.1 Opnieuw een defect
Citaat van: Petrus op woensdag 18 oktober 2017, 21:18:24
messingkleurig gruis, een tandwiel (linksboven) dat niet meer vastzit op de as en concentrisch beweegt.
Het tandwiel (linksboven) is ook een beetje versleten. Dat moet al een paar jaartjes aan de gang zijn. Zeker als die as-speling er al een beetje in zat. Dit oogt alsof je iets moet gaan vervangen...
De vraag is welk onderdeel, hoeveel onderdelen, en wat handiger is.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Hi Petrus,

Op de foto is niet goed te constateren hoe de conditie is van de motor en tandwielen.
Goed schoonmaken en dan met een loepje tand voor tand controleren.
Ik denk dat het wel meevalt anders inderdaad de volgende keer naar de Stamtafel meebrengen.

Ik zorg altijd dat een lokje analoog goed rijd voordat je hem ombouwt (indien nog mogelijk).
Ook de motor test ik, na ombouw en smeren, eerst met een gelijkspanning.
Als alles goed is dan pas de decoder.

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Citaat van: Haradigi op donderdag 19 oktober 2017, 08:37:31

Op de foto is niet goed te constateren hoe de conditie is van de motor en tandwielen.


Beter kijken dan toch. Wat je ziet is een uitgelubberd tandwiel, het hoort in elkaar te grijpen. Dat heb je op 6 oktober gemist?



Zonde van de kosten die al gemaakt zijn. Nieuwe pinnen en tandwielen bestellen om er nog iets van te maken. Of op zoek naar een ander 2e hands motorblok wat een betere staat heeft.

Gr, Ben.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Zo is't. En het geeft maar weer aan wat de kracht van het forum is versus het gezellige geleuter tijdens een Stamtafel. O:-D
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Ik vond op ebay het ¨Treibgestell¨ van deze V200, maar dit is exorbitant duur: 50 Euro, terwijl het bij M* maar 33 Euro kostte.
Kostte omdat het helaas uitverkocht is bij M*.
Je kan op de M*-site nog wel een exploded view downloaden, maar er staan geen losse tandwielen vermeld.

Zie bijgevoegde foto, dan weet je hoe het uit zou moeten zien: de tandwielen grijpen op het punt van de rode circel helemaal niet in elkaar.

Er schijnt wel een winkel te zijn waar je tandwielen kan bestellen, moet je even aan hmmglaser vragen.

toegevoegd: ik vraag me af of de getoonde tandwielen wel kapot zijn ? Hoe zit het met het tandwiel op de ankeras ?
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Kan het kopervet oid zijn waarmee de motor gesmeerd is? Dat geeft ook van dit soort ?vervuiling?. Is uit het detje 60760 het juiste 5 polige anker gebruikt? Volgens mij zaten daar 2 ankers in.

Vrgr
Frank
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Citaat van: huub op vrijdag 20 oktober 2017, 00:14:14

Zie bijgevoegde foto, dan weet je hoe het uit zou moeten zien: de tandwielen grijpen op het punt van de rode circel helemaal niet in elkaar.


Ah, excuus. Dan ben ik abuis. :thumbup:
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Foto gevonden van het visuele effect van kopervet. Voor de kenners: de auto is een Slot-it Ferrari F40
In de motor van deze lok is spaarzaam omgegaan met kopervet, in de auto is teveel gebruikt  ;).
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Ik heb m'n eerdere reacties verwijderd, die zijn inmiddels achterhaald. En natuurlijk grijpen die tandwielen daar niet in elkaar, dat gebeurt aan de achterkant met een kleinere krans, zodat er sprake is van een vertraging! Evengoed lijkt het tweede tandwiel er vrij slecht aan toe, sommige tandjes lijken nogal scherp afgesleten en het asgat lijkt te groot. En dan natuurlijk het feit dat het een Hamo draaistel is. Al met al best te repareren, maar e.e.a. verdient geen schoonheidsprijs. Begin maar met helemaal demonteren en schoonmaken met zoiets als wasbenzine. Daarna goed kijken naar de conditie van de onderdelen en zo mogelijk weer monteren. Het anker uit 60760 is correct, alleen in de set voor de grote schijfcollector zaten er twee...
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Beste allen,

Dank voor de reacties. Dat helpt mij in het doorgronden van de locomotief die ik onderhanden heb. Ik kocht de trein met het oogmerk deze om te bouwen, op de eerste plaats om ervan te leren. Reken maar dat dat gebeurt.
Nog even in volgorde:
-   Trein aangeschaft: moddervet, maar reed goed.
-   Trein grondig schoongemaakt (volledig gedemonteerd + wasbenzinebadje) en opnieuw volgens de handleiding  geolied, reed niet jofel. In die fase op het oog geen schade aan het motorhuis en de tandwielen leken soepel te draaien. Geen messinggruis.
-   Trein omgebouwd met set M* 60760, reed aanvankelijk soepel maar liep al snel vast. Veel messinggruis in het motorhuis en ook daarbuiten. Het asgat van het tandwiel dat door het anker wordt aangedreven is behoorlijk uitgelubberd.

En verder:
-   Bedrijfsnummer van de locomotief is: 221 107 ? 6. Dat past bij de M* 3582.
-   Beide wielstellen hebben nu gelijkstroomwielen.

Wat ik persé wil uitsluiten is dat de oorzaak ligt in de ombouw zodat ik niet bij eventuele vervolgstappen (motorhuis c.q. tandwiel vervangen) tegen hetzelfde probleem aanloop.

Petrus
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Met de geïsoleerde wielen heb je dus ook maar aan één zijde stroomafname. Dat zul je sowieso op moeten lossen. Verder staat de 60760 bekend als een alzheimer decoder, zeer gevoelig voor stroomonderbrekingen. Ingrediënten genoeg dus voor slecht rijdgedrag, nog los van de mechanische perikelen.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Als het een 2 rail treibgestell zou betreffen zou het van de HAMO 3882 zijn gezien je bedrijfsnummer.

Het onderdeelnummer van dit Treibgestell is nummer 379440. Hier mag je klikken

Als je verder zoekt blijkt dit Treibgestell ook bij Trix modellen gebruikt te worden. Hier zijn wel losse tandwielen te vinden. Nummer 18 en 19
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Nieuwe poging om iets bij te dragen :). Eerst de stroomafname: ik bezit twee Hamo loks en die hebben assen waarop één wiel is geïsoleerd, het andere is gewoon op de as geperst en maakt dus massa. Als dat bij jou lok ook het geval is en de wielen aan dezelfde zijde zijn geïsoleerd dan zou je per draaistel één wielstel om kunnen draaien, zodat per draaistel één as links massa maakt en eentje rechts. Open deur, maar rij je alleen op M-rails dan is dit overbodig. Wat betreft het messingslijpsel: niet ondenkbaar dat dat afkomstig is van één van de borstels. In dat geval is er wel iets mis met het anker en/of met de borstelplaat. Mocht het toch van het uitgelubberde tandwiel afkomen, dan is dat wel in erg korte tijd gebeurd - je hebt alles immers eerst schoongemaakt - en dat kan ik me niet voorstellen. Als je van het tandwieltje de aantallen tandjes telt, zal het niet moeilijk zijn hiervoor een nieuw of beter exemplaar te vinden. Bij voorkeur ook het asje vervangen. En een paar foto's van de onderdelen zijn altijd prettig.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Citaat van: Petrus op vrijdag 20 oktober 2017, 10:05:07

Ik kocht de trein met het oogmerk deze om te bouwen, op de eerste plaats om ervan te leren. Reken maar dat dat gebeurt.


Nou Petrus, dat is een wending die je niet had voorzien, maar des te meer leerzaam.
Ik blijf het volgen, wie weet heb ik ooit ook nog eens wat te verhapstukken met assen, wielen, borstels etc.
Succes!
Grtz, Arjan
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
@ Ben: Tja, Ben... ik las dat al eerder over die decoder. Echter: we werken hier - eigenwijs als we zijn - leerling-gestuurd, niet leerkracht-gestuurd. Neemt niet weg, dat ik je opmerkingen en adviezen op prijs stel omdat ze tot nadenken zetten.
@ Chris: Dat zal het zijn: een Hamo 3882. Het wordt me stilaan duidelijk dat ik niet kocht wat ik dacht dat ik kocht. Dank voor de tip. Over de Trix tandwielen ga ik nadenken, mocht ik besluiten met dit project door te gaan.
@ Hans: Het anker, de borstelplaat, de koolborstels zijn spic en span uit het motorhuis gekomen. Inmiddels heb ik de deugniet verwijderd en op de foto gezet. Zonder dit tandwieltje zoeft het 'Treibgestell' probleemloos over de tafel, haakt het niet meer. Van begin af aan is dit de oorzaak van het probleem geweest. Dat herken ik nu.
@ Arjan: Ik gun je dezelfde problemen met de oude lokjes; niet met de nieuwe!
@ Huub: Zo'n M* Treibgestell van 33 Euro zou nog kunnen. Zou dat definitief niet meer leverbaar zijn? Ik heb geen idee wat de 'policy' is van M* in dit soort zaken.
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Dat arme ding heeft het behoorlijk voor z'n kiezen eh.... tanden gehad, vooral tussen het rondsel op het anker en de 20 buitentandjes. Ik denk dat je met een paar telefoontjes naar treinenzaken wel een nieuw exemplaar te pakken kunt krijgen. Rechtstreeks bij Märklin kan ook. Gaat lukken!
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Tja, wie zal het zeggen ?

Er staat:
Artikel-Nr.: E256290 Pos. 6
TREIBGESTELL
werksseitig nicht verfügbar
33,00 ?

Maar er zijn ook posten waarbij staat:
werksseitig nicht mehr verfügbar

Er staat wel nog de prijs bij vermeld en andere zaken staat 0,00 Euro bij, maar men is hier inconsequent mee.

In de vertaling lees ik, dat het artikel op dit moment niet leverbaar is.
Ik vermoed dat het wel nog leverbaar wordt, maar is dat werkelijk zo en hoe lang gaat dat dan duren ?
Die vragen zou je bij Märklin moeten stellen.

zie ook:
https://www.maerklinshop.de/SpareParts/index?iBrandId=1&sSearchWords=3582&submit=im+Shop+suchen
https://www.maerklinshop.de/ersatzteile/31780/treibgestell

Dan de oplossing door Christoffel aangedragen: bij de trixuitvoering hebben we plotseling wel de losse tandwielen !
Er van uit gaande dat het identiek is aan Märklin, moet je dan naast pos. 18 en 19 ook nog pos. 20 bestellen.
Je koopt dan 4 tandwielen en 10 ¨lagerbolzen¨ kost 18 Euro bij elkaar, dat is al meer dan de helft van het hele treibgestell.

In ieder geval iets waar je nu niet onmiddelijk een beslissing wilt nemen.

Hopelijk weer een stapje verder  :)
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Citaat van: huub op vrijdag 20 oktober 2017, 15:24:16
18 Euro bij elkaar
Dat is minder dan het 2ehandsje met afgeragde kap dat ik ooit voor onderdelen kocht
25 euro, in Zutphen (nov) ...
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Voor het draaistel E256290 staat "Dieser Artikel steht derzeit nicht zur Verfügung!", "derzeit" betekent momenteel, een e-mailtje aan de service afdeling van Märklin kan een antwoord opleveren.

Blijft natuurlijk de vraag waarom het geheel ineens zo'n grote schade heeft, er zijn twee verschillende 5 polige ankers...., ik heb ook versleten tandwielen gehad maar nooit met zichtbaar messing gruis.

Groet, Anne W

Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Ik heb nog niet heel erg lang geleden de 3782, BR 221, voorzien van een E256290 Treibgestell en daar rijd hij nu al een poos mee rond.

Groet, Anne W
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
@ Hans: Tandwiel gaat naar het museum, alhier.
@ Huub: Top! Dank voor googelen. Ik noteer voor mijn boekhouding: T* Beisatzrad 200990, T* Beisatzrad 206700 en T* Lagerbolzen 240970. Vind ik geen nieuw motorhuis, dan ga ik wellicht voor deze optie.
@ Jan Willem: Ogen open! Wie weet tref ik een tweedehands motorhuis voor dit project.
@ Anne: Gaan die tandwielen eenmaal aan de haal, dan kan ik me toch wel voorstellen dat dat gruis geeft. Ik heb je draadje over 'Treibgestell M* E256290' meerdere malen gelezen.

Enfin: Ik ga er van uit dat dat motorhuis binnenkort weer wordt aangeboden. Dan schaf ik dat aan en gaan we verder waar we gebleven waren. De loc wordt voorlopig in opzending meegegeven met zijn Zwitserse evenknie (AM 4/4 18461).

En een nieuw project starten: een om te bouwen dieselloc BR 218 scoren...


Petrus

(Wordt vervolgd...)
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Hallo petrus,

Ik heb hier een bakje met allerlei tandwielen.
Als je opmeet hoe groot hij is, wil ik wel voor je kijken.

Groet, erik
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
@ Erik: Top! Ik stuur je een PB. Dank en groet. Petrus
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sint Petrusburg: analoge aandrijving V200.1
Hoi Petrus,

Een vervangend motor draaistel is >>hier<< nog te bestellen á 32,26 eurootjes.
Komen nog wat verzend kosten bij.