Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Tams LC-11 lichtcomputer

Gestart door Tom zaterdag 15 december 2007, 12:04:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tams LC-11 lichtcomputer
Geachte 3railcollega's,

Ik zag op de site van Conrad de Tams LC-11 lichtcomputer met de volgende omschrijving:
(Er is ook een schakeling die voor kantoorverlichting is bedoeld).

Klik hier voor de link naar de site van Conrad.

CiteerEerst gaat na enige tijd het licht in de keuken aan, iets later ook in de woonkamer. In de woonkamer wordt bovendien ter verlichting een ander - blauw - licht ingeschakeld dat als het beeld van een televisie flikkert. Na enige tijd gaat het licht in de keuken uit en gaat tijdens het verloop van het programma nog eenmaal kort aan. Het licht in de badkamer gaat met onregelmatige intervallen kort aan. Tegen het einde van het programma gaat het licht in de slaapkamer en in de badkamer korte tijd aan, voordat alle lichten uitgaan.

Wie heeft ervaring met deze Tams LC-11 lichtcomputer?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Hoi Tom,

heb het niet maar lijkt me wel heel gaaf, al moet je wel een groot woonhuis/kantoor hebben om het toe te passen 8)

Mvg Gert
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
lijkt me idd gaaf
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Marklin-Tim
gast

Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Ja ik zou dat wel willen zien het het in hun werk gaat
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Dag Gert,

Ik wil ze toepassen in m'n (zelfgebouwde) kleine huisjes. Ik zal de huisjes dus op dienen te delen in compartimenten.
(Hoe? Dat is van latere zorg ;-))

Eerst dus ff kijken of iemand ervaring met de LC-11 heeft.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Geachte 3railcollega's,

Blijkbaar wordt deze module niet veel gebruikt. 'Googelen' binnen Nederland levert alleen maar deze website op: Klik hier

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Dag Peter,

Ik heb de mevrouw en meneer van de genoemde site een mailtje gestuurd met de vraag naar hun ervaringen met de lichtcomputer.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
faller had toch ook een lichtcomputer in de collectie ?
die regelde ook de verlichting  in huizen
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Hallo Jeffrey,

Bedankt voor de tip.
Ik heb ff gezocht, maar ik kon niets vinden. Ik heb de firma Faller zojuist een mailtje gestuurd met het verzoek om info.

Ik hou je op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Ik heb er 2 en al 1 ingebouwd in een huisje. Werkt perfect, ik gebruik 24 volt lampjes en heb er 2 waarvan 1 ingebouwd in een huisje. Ik heb in het huisje verschillende kamertjes gebouwd  (is wel eventjes een werk en moet er niet aan denken dat een lampje stuk gaat). De cyclus duurt dacht ik uit mijnhoofd ongeveer 15 minuten en begint dan weer opnieuw. Een aantal van dit soort huisjes tussendoor lijkt mij een levendig effect te geven. Ik gebruik kleine regelbare spannings modules van 1A (ook van Conrad)waar ik een aantal van dit soort huisjes op aan wil sluiten.

Rene
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Dag René,

En hoe ziet de imitatie van het TV-licht eruit? Welk soort blauw lampje heb je hiervoor gebruikt?

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
De TV aansluting heb ik niet gebruikt en ook niet getest.

Zie hier 2 foto's

http://www.mijnalbum.nl/Album=VBYPFSZB

Rene
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Dag René,

Dankzij jouw foto's heb ik een wat beter beeld van de LC-11.

Er komen dus een boel draden in elk huisje. Je zou haast gaan denken aan een echte meterkast in de modelhuisjes :-)

Het kunnen vervangen van de lampjes is inderdaad een punt van aandacht. Hier zal ik goed over na moeten denken.

Nu nog ff zien te achterhalen of het imitatielicht van de TV er leuk uitziet.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Citaat van: Tom op woensdag 19 december 2007, 12:27:06
Hallo Jeffrey,

Bedankt voor de tip.
Ik heb ff gezocht, maar ik kon niets vinden. Ik heb de firma Faller zojuist een mailtje gestuurd met het verzoek om info.

Ik hou je op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom

ik denk dat deze uit de handel is!
ik kan het niet vinden op faller.de
in mijn catalogus van 04/05 van faller staat (art. 180860 ) ie nog wel, maar je hebt kans dat het er nog wel is, maar niet op de website van Faller.

Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Hallo Jeffrey,

Er komen inderdaad geen resultaten als ik Google op 'Faller 180860'.
Vooralsnog lijkt de Tams LC-11 dus een goede keuze te zijn.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Hallo Tom,

Ik heb ook twee van deze bouwstenen. Ik wil het niet voor woonhuisjes gebruiken, maar voor het Parkhotel van Faller (nr 130934). Hierin is het wel leuk als het licht in de kamers op verschillende momenten aan en uit gaat. Om gewone huisjes helemaal op te gaan delen in de verschillende kamers, dat gaat mij te ver (is wel leuk natuurlijk). Ik wil trouwens led's gaan gebruiken ipv gloeilampjes vanwege de duurzaamheid en stroomverbruik. Ik moet nog wel testen of dat genoeg licht geeft om in het hotel te gebruiken. De schakelingen heb ik in ieder geval al gebouwd en getest: werkt prima.

Groeten,

Merijn
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Geachte 3railcollega's,

Ik heb zojuist alvast 2 Tams LC-11 lichtcomputertjes en verschillende blauwe Leds (Voor het imitatie TV-licht) besteld.

Eerst ff met een testhuisje kijken of het in compartimenten op te delen is, of het geen warboel wordt met al die draadjes en of het er een beetje leuk uitziet. (Ik heb eigenlijk 16 van die dingen nodig  :?)

Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Citaat van: Tom op vrijdag 21 december 2007, 14:05:51
(Ik heb eigenlijk 16 van die dingen nodig  :?)

Tom, 16X 9,20 is aardig wat,

je zou er ook 4 kunnen kopen, en op 1 zo'n dingetje 4 huisjes aansluiten, en de 4 huisjes over de baan verdelen, ik weet alleen niet hoeveel ze trekken per uitgang, maar 4 leds moet wel kunnen lijkt me.............................

Scheelt iniedergeval enorm veel euries.

Groeten mark
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Hou ons op de hoogte Tom, ik ben benieuwd naar de TV aansluiting en gebruikte blauwe lampjes.

Ik zou trouwens niet alle huisjes voorzien van een LC 11 maar een paar er tussendoor. Anders wordt het zo'n knipperkast. Althans zo denk ik er over.
Rene
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Dag Mark,

Ik koop (uiteraard :-)) alleen kant-en-klare modules. Die zijn een paar Eurootjes duurder.
(Ik heb in andere draadjes weleens laten blijken dat ik helemaal kriegel word van solderen)

De totaalsom zou inderdaad een aardig bedragje gaan worden als ik elk huisje voorzie van zo'n lichtcomputertje.

Maar zover is het nog niet. Ze zijn nog niet binnen en ik heb dus ook nog niet kunnen testen.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Dag René,

De lichtcyclus van een LC-11 schijnt een kwartier te zijn.
Als de lampjes niet al te fel branden dan zal het waarschijnlijk wel meevallen met het gokkast/flipperkast-effect :-)

Eerst maar ff testen hoe het lijkt.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Hallo,

Ik was laast in Railz.
Daar verdelden ze heel veel over de lichtcomputer.
Elk normaal huisje heeft daar heel wat lampjes(of LEDS).
Ze hebben een paar lichtcomputers.
Eerst in beneden aan.
Als het donkerder word dan gaan de lantaarns aan en gaan een paar huizen beneden uit en boven aan.
Steeds meer boven lampjes gaan aan.
Dan gaan ze ook uit en word het heel donker :D
Na een tijdje komt de schemering weer.
En dan is er weer leven in de stad.
Ze hebben daar heel wat licht computers.

Misschien is het een idee om daat eens langs te gaan want daar zie je ze ook gewoon.
En kun je gelijk vragen stellen.

Groeten,
Martin Nuij
Re: Tams LC-11 lichtcomputer
Dat is indeerdaad streven naar perfectie wat bij Railz is gedaan.
Ik ben ook nog de volgende link tegen gekomen, ook een licht computer die via een PC te besturen is. Ik denk alleen dat het een heleboel draadjes worden onder de baan.
http://www.ldt-infocenter.com/netherland/anschlussbeispiele_nl.htm#PC-Lichtsteuerung%20Light@Night

(onderaan de pagina, light@night)

Rene