Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Verhuizing met een nieuwe treinbaan

Gestart door larose woensdag 13 september 2017, 17:41:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verhuizing met een nieuwe treinbaan
In december gaan we verhuizen naar een ander huis met een prachtige ruimte voor een treinbaan.
Hetgeen is getekend is nog niet klaar. Een station als middelpunt van de baan vind ik prettig en een schaduw station om de treinen te laten verdwijnen.
Alleen het emplacement voor de draaischijf week ik nog niet.
Ideeën ? Graag.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hallo Larose,

De positie van het draaiplateau is nu, dat je eigenlijk geen inkijk hebt in de loodsen. Verder breng je in het schaduwstation een onderbreking aan in het systeem.  Ongetwijfeld om met kortere treinen in willekeur te rijden. Je zou ook een aantal sporen door kunnen laten lopen. Dan kun je langere treinen laten rijden.
Als je software gestuurd wil rijden kun je langere opstelsporen ook opdelen in blokken.
Het is met zo'n ruimte ook handig om te kijken of je rechts of links wil rijden. Dus ga je sporen gewoon eens met een vinger bij langs om te kijken hoe de treinen zouden moeten gaan rijden.
Ik ben wel jaloers op je ruimte. :D
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
De loods kan naar beneden gedraaid. Het spoor daarachter komt waarschijnlijk hoger te liggen. Uw opmerking over het schaduwstation is me niet helemaal duidelijk.
Het schaduw station is zo gemaakt dat er geen beperking is met langere treinen. Trien van 2.50 mtr kunnen er volgens mij over opgesteld worden.
De ruimte is 6.19 X 3,61 mtr. Een prachtige ruimte. Het plateau maak ik niet zo breed om er gemakkelijk bij te kunnen en het schaduw station is maar 60 cm met een ruimte van 15 cm.
Dit komt door mijn ervaring met mijn huidige baan, je probeert van je fouten te leren.
In ieder geval bedankt voor uw opmerkingen.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hallo Larose,

Als de vakken 50 cm zijn, kun je gemiddeld treinen opstellen van 2 m. Wat voor rail ga je gebruiken en waarin heb je het plan getekend?
Wat mijn opmerking over het schaduwstation betreft, in het midden maak je een wisselstraat. Als je vooraan spullen hebt opgesteld en achteraan gaat er iets fout, kun je dan over de voorste heen reiken?
En heb je ook rekening gehouden met het hellingspercentage?
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Het plan is gemaakt in Anyrail. Een trein van twee meter kan overal. Ik heb inmiddels zoveel treinen dat ik genoeg opstel sporen wil. Als het linker deel te kort is ga ik de hoek om net als rechts. Er is een ruimte bedacht van 15 cm, dat moet genoeg zijn bij een breedte van 60 cm.
Het hellingspercentage moet 3% zijn en dat zal net gaan denk ik. Belangrijk is dat de 15 cm bij het schaduwstation aanwezig is.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Ok. Succes.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hi Larose,

Wordt vast leuk hier.
Alleen bij een trein van twee meter en dan 3procent helling zou ik nooit doen.
2procent wordt bij mij het maximum.

groet
Harald
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Emplacement draaischijf: http://www.ab-treinen.nl/
Onder ho-ontwerp/stoomwerk

Cees
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Een geweldige ruimte en een prachtig plan.  :P
Daar kun je jezelf enorm op uitleven....een hele uitdaging.
Succes met de bouw ! :thumbup:
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hoi, zo vrij geweest om je station wat aan te passen zodat er meer mogelijkheden zijn om met een trein aan een perron te komen
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Mooi plan en er lijkt ruimte voor uitbreiding boven klimsporen.
Ook mooie suggesties voor aanpassen station.
Succes!
Grtz Arjan
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Bedankt voorzover.
Dit voorlopig de laatste aanpassing want ik moet mijn huidige baan afbreken voor de verhuizing naar Steenwijkerwold.

Volgens mij zijn de aangebrachte wijzigen zeker een verbetering.

Ed Laros
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Als je je keerlussen omdraait zodat de trein die uit je schaduwstations vertrekt keert komt de trein niet gelijk terug zoals nu is.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
De treinen komen van boven en rijden rechts dan is er de keuze of gelijk terug of naar het schaduw station.
Als de treinen uit het schaduw station komen gaan ze altijd naar boven.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Als je uit het schaduwstation vertrekt ga je naar boven en dat klopt na een vooringestelde wachttijd.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Ontwerp aangepast en de keerlussen omgekeerd. Verder flauwe bocht gemaakt rechtsboven.
Bedankt voor de reacties.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hallo Larose,

Nog even over het draaiplateau. Is het geen idee, deze rechtsonder in de hoek te plaatsen? Je hebt dan volledig inkijk in de loodsen en je kunt dan de ontstane ruimte gebruiken voor rangeerspoor en/of industrie spoor. Heb nu voorbeeld bijgevoegd, zoals ik het bedoel.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Het is een idee maar bij intekenen met Anyrail is de neemt de loods wel veel plaats in.
Dan wordt de breedte daar meer dan 1.22 meter en dat vind ik teveel aangezien ik overal gemakkelijk bij wil kunnen.(=senior proof)
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Mijn voorbeeld is getekend in Anyrail
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Dank voor je reactie. Ik maak de opstel sporen wat korter en dan kan het wel, denk ik.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Voorlopig zo aangepast. Tijdens de bouw zal ik e.e.a. nog wel anders doen.
Ik zal het resultaat melden.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Je maakt gebruik van flexrails. Kan je niet je station in een hele flauwe knik leggen. Des noods alleen in het midden, zodat aankoppelen en afkoppelen fatsoenlijk mogelijk blijft?
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hi Ed,

Je baanplan ziet er interessant uit, zeker de keer mogelijkheden in het schaduwstation.
Misschien voor mijn baan (schaduwstation) ook interessant.

groet
Harald
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Het schaduwstation heb ik zo aangepast dat ik aan de onderkant er gemakkelijk bij kan als er iets gebeurd.
Hierdoor kan ik ook de draaischijf gemakkelijk plaatsen.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Citaat van: Laurent op maandag 09 oktober 2017, 23:34:51
Je maakt gebruik van flexrails. Kan je niet je station in een hele flauwe knik leggen. Des noods alleen in het midden, zodat aankoppelen en afkoppelen fatsoenlijk mogelijk blijft?

Bij het leggen van het station ga ik toch kijken wat voor effect dit heeft. Zeker een goed advies.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Citaat van: Haradigi op woensdag 13 september 2017, 21:56:02
trein van twee meter en dan 3 procent helling zou ik nooit doen.
2 procent wordt bij mij het maximum.
Verklaat je nader: hoeveel weegt een trein van 2 meter, en welke locs trekken dat niet?
Is er een oplossing als dit een probleem vormt (dubbeltractie)?
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hi Jan,

Ik heb te veel banen gezien die meer dan 2% hadden en waar er problemen waren.
Uiteraard is in tractie rijden of minder rijtuigen ook een optie, maar niet bij mij.
Is voor mij gewoon een regel waar ik mij aan wil houden. Zelfde dat ik 12 mm multipex, voor het rasterwerk, ga gebruiken als onder constructie voor de baan.

groet
Harald
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hallo Larose,

Ik heb nog eens goed gekeken naar je schaduwstation en de volgende vraag: Ga je de treinen aansturen met een PC/laptop?
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Met Koploper.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hallo Larose,

Kun je met koploper ook meerdere treinen opstellen op 1 spoor?
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Ik begrijp het nut niet van de wisselstraat in het schaduwstation, zeker wanneer je met Koploper de boel aanstuurt.
Je kan gebruik maken van dynamische blokken en/of meerde blokken per spoor waarbij de lengte van je treinen niet uitmaakt en zo kan je veel meer treinen opstellen.
Groet
Koos
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hallo Koos,

Dat is dus ook mijn gedachte, vandaar de vragen. Heb ook al eerder aangegeven, de functie van deze wisselstraat niet te begrijpen. Ook het gebruik van twee keerlussen lijkt mij wat te. Al met al een ontwerp, wat ontzettend veel tijd zal kosten om goed weg te zetten in Koploper. Kans op fouten is niet minimaal.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Jullie zouden ervoor kiezen om 8 lange opstelsporen te maken met twee stopplaatsen per blok ?
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hallo Larose,

Het scheelt je 12 wissels en dus ook twaalf probleempunten, zeker voor lange treinen. Persoonlijk zou ik zelfs overwegen om met het schaduwstation beide bochten mee te gaan.
Een andere variant kan ook zijn, dat je kiest voor een bepaalde rijrichting en het schaduwstation opsplitst in een linkse rijrichting en een rechtse rijrichting.
Kun je anders je .any hier plaatsen? Kan ik ook even stoeien. Vind dat wel leuk.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Op verzoek hier het bestand.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
 @citaat  @citaat
Nee
Afhankelijk van je trein samenstellingen wat je hebt/of wilt
b.v. Dynamische blokken. Stel lengte van je spoor = 4 mtr., op 1 spoor met dynamische blokken kan je max. 2 treinen kwijt zolang ze samen maar niet de totale lengte van je spoor overschrijden, veiligheidsmarge buiten beschouwing gelaten. dus 1 trein van 3 mtr en 1 van 1mtr of 1 van 4 mtr of 1 van 2,5 mtr en 1 van 1,5 mtr. enz
Of 1 spoor verdelen in meerdere blokken van zeg 1 mtr per blok, een trein van 1,5 mtr houdt dan 2 blokken bezet, 1 trein van 80 cm. houdt dan 1 blok bezet.
Bij bv 8 blokken van 50 cm. heb je het minste onbenutte ruimte verlies bij het opstellen van treinstellen, het is maar wat je wilt.

kijk hier eens https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46114.msg825361#msg825361
Lees de help in Koploper hier eens op na.

Groet
Koos
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Citaat van: KdeB op zaterdag 14 oktober 2017, 14:58:39
Ik begrijp het nut niet van de wisselstraat in het schaduwstation, zeker wanneer je met Koploper de boel aanstuurt.
Je kan gebruik maken van dynamische blokken en/of meerde blokken per spoor waarbij de lengte van je treinen niet uitmaakt en zo kan je veel meer treinen opstellen.
Groet
Koos

Misschien gewoon een deel voor de ene richting en het andere deel voor de andere richting? Dan hou je het ook volledig gescheiden van elkaar.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Ik heb de discussie hier niet zo goed gevolgd, geloof ik ....

Ik rijd zelf niet digitaal en niet met Koploper.
Om het duidelijk te krijgen voor me zelf heb ik wat rode rondjes gezet in het plan van de onderbaan.
Waarschijnlijk zijn dat precies de plekken waar veel vragen al over gaan.

Analoog of digitaal maakt in dit verband niet zoveel uit.
Maar ik ervaar dit plan als een analoog plan, en typerend als een 3-rail plan.

Waarom verlaat je het hondenbotprincipe door in de 2 uiteinden van de baan gespiegeld keerlussen te leggen?

=> kernvraag:
Waarom zou een trein via een keerlus terug het schaduwstation in moeten gaan? En waarom aan beide kanten?

En waarom heb je twee groepen met schaduwstation sporen?

Ik denk dan dat erachter zit dat je treinen in de baan erboven, van 2 kanten af wil kunnen zien langskomen, telkens met de loc voor. En dan moet je denken aan een keerlus (of aan kopmaken door locomloop of locwissel). En dat je daarom twee groepen met schaduwstationsporen hebt: eentje voor vervoer de ene kant op, en eentje voor vervoer de andere kant op. Maar dat is analoog denken uit de jaren '60.

Als je digitaal rijdt, is het iets makkelijker om de loc van je keuze te laten vertrekken, of juist tot sint-juttemis te laten wachten. Analoog is dat nou juist iets lastiger te realiseren.

Analoog is het relatief eenvoudig om twee treinen achter elkaar op 1 opstelspoor in een schaduwstation op te bergen, maar niet in dynamische blokken. Het nadeel van meerdere treinen achter elkaar op een opstelspoor, is dat je de achterste nooit kunt laten vertrekken voordat de voorste weg is. Dat nadeel is zowel analoog als digitaal een feit. Met 1 verschil: met Koploper (iTrain, TC e.d.) kun je de achterste trein ook de andere kant op laten wegrijden en probeer dat analoog maar eens simpel te schakelen.

Analoog zijn locomloop en locwissel als alternatief voor een keerlus lastig, maar wel te doen. Digitaal, en vooral met Koploper is dat een stuk eenvoudiger te realiseren.

Als ik de vragen tot dusverre een beetje begrijp, dan vraagt iedereen zich zo'n beetje dezelfde dingen af.
Waarom zus, en niet zo? Is dat omdat je de alternatieven niet kent, of is dat met een bepaalde reden?
Kortom, wat zijn je afwegingen?
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Dit plan is gemaakt na ervaringen met mijn huidige baan. Ik wil een wisselend treinbeeld op het station.
De enige vraag gaat nu over de schaduwstationsporen om de wissels in het midden weg te laten.

Het hondenbotprincipe is om de sporen allemaal gelijk te maken en de ruimte zo goed mogelijk te gebruiken.
In het schaduwstation zijn geen twee groepen.

Een railplan blijft iets persoonlijks.

Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Zou het kunnen zijn dat je alleen met stoomlocomotieven rijdt? Want dan is locomloop of locwissel niet genoeg. Je hebt dan minimaal een keerdriehoek nodig om de loc te kunnen omkeren. Op de bovenbaan kun je dat met een draaischijf doen, maar op het onderniveau?
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hallo Larose,

Probeerseltje.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Gerrit,

Het veranderen van rijrichting lukt niet zo. Ik heb de dynamische lengte bekeken en dat zou hier kunnen, maar ik gebruik al heel lang koploper maar nog nooit de lengte van een trein ingegeven. Problemen met wissels zijn niet minder aangezien de middelste wissels alleen uitrijden wissels zijn en niet  omgezet hoeven te worden.

Ed
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hallo Ed,

Veranderen van rijrichting gebeurd linksonder in je schaduwstation. Je kunt dan via de wissels naar de bocht linksboven en langs de achterkant weer naar boven.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Rij met de klok mee en dat kun je niet veranderen.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Ik zou het laten zoals het is. Treinen gaan ergens heen en komen daarvan terug.

Bereikbaarheid is nog wel een dingetje, 15cm tussen de lagen is erg weinig. Je kunt nauwelijks fatsoenlijk bedraden.

Een arm reikt 60 - 70 cm, ik zie een breedtes die veel groter zijn om nog maar niet te spreken van de hoeken. Om te beginnen kun je de onderbouw naar voren halen zodat de randen van boven en onder gelijk zijn.

Gr, Ben.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hallo Ed,

U vraagt, wij draaien.

@ Ben: Geen probleem om naar 25 cm te gaan. Blijft dan beneden 3%. Deze afstand had Ed aangegeven, dus daarop getekent.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Op mijn baan hier had ik een ruimte van 11 cm. Dat was wat aan de krappe kant dus dacht ik 15 cm is genoeg, maar als er 25 cm tussen zit haal ik de 3% niet. Dan moet er een spiraal komen.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hallo Ed,

Net even 25 cm gedaan, hellingspercentage 2,5-2,6%. Lijkt mij alleszins acceptabel.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Dank je wel. Werken we naar toe.
Re: Verhuizing met een nieuwe treinbaan
Hallo Ed,

Hoogteverschil 250 mm. Maximale hellingspercentage 3% bij de linker 'keerlus'. Kleine aanpassingen aan het schaduwstation. Kijk maar wat je ermee doet. Succes!

PS: Vond het leuk om ermee te stoeien en ben jaloers op je ruimte.