Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Starten

Gestart door Ben71 woensdag 13 september 2017, 11:59:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Starten
Ben71
gast

Starten
Hallo,

Ik ben mezelf aan het inlezen op dit forum en hier staat zoveel info dat ik soms niet meer weet waar ik gebleven was.
Ik weet nu dat ik een digitale 3-rail baan van Marklin wil.
Maar wat is nu de beste (verstandigste) manier om te beginnen?
bv. Waarmee beginnen, starterskit en dan gelijk rail uitbreiding erbij?
Soort ondergrond? Hoe bouw je een baan op?
Help aub.

Groet,
Ben.
Re: Starten
Stijn Laceur
gast

Re: Starten
Ben,

dat is een heel open en moeilijke vraag.
Enerzijds omdat het antwoord enorm afhangt van hoe jij de hobby beleeft of wil beleven, anderzijds omdat ze zeer veel aspecten omvat.

Ik ben zelf gestart met een startset met IR-afstandsbediening, dat zou ik niet meer doen, ik zou direct voor een startset gaan met een ms2. Een startset is sowieso voordelig qua prijs dus aan te raden.
Wil je zelf besturen?
Wil je automatisch rijden?
Welk tijdperk en land interesseert je? Of net allemaal?
Heb je een ruimte waar je een baan kan bouwen of wordt het eerst 'tapijtrijden'?
Qua uitbreiding: Hoe zit het met je budget, kan je direct veel investeren of doe je kalm aan? (Wil je eerst proeven van de hobby, dan doe je best geleidelijk aan)
Je treinentafel, soort ondergrond, hoe opbouwen hangt ook af wat je als landschap wil (vlakke polders, bergen, ...)

Ik zou zeggen, ga voor die startset met wat uitbreiding, kijk wat je ding is, en blijf hier de dingen lezen. Langzaamaan gaan de ideeën wel komen en groeien.
(en wedden dat binnen een jaar je plannen heel wat geëvolueerd zijn?)

succes!
Re: Starten
Ben den Hollander
gast

Re: Starten
Dag naamgenoot,

De beste manier om te beginnen is vooral niks kopen. :D

Maak een plan, wat wil je uitbeelden? Welk landschap, welk land? Welke thema en welk materieel gaat er op rijden? En in een bepaald tijdperk? En moet het wel ergens op lijken of mag het ook een spaghettibaan zijn? Hoeveel ruimte heb je en hoeveel treinen denk je dat er tegelijkertijd mogen of kunnen rijden?

Kijk eens hier: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina en klik eens op wat onderwerpen, je vraag is echt te groot om zo maar te beantwoorden.

Gr, Ben.
Re: Starten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Starten
Ik heb zelf 4 jaar geleden voor weinig geld een start set gekocht. De loc is totaal niet mijn ding (qua land/tijdperk), maar het was wel leuk om wat te rijden. Door een verhuizing en kind verder geen tijd aan kunnen besteden maar wel nagedacht om er later weer mee verder te gaan. Inmiddels heb ik een beeld van het tijdperk en land waarin ik wil rijden. Ik heb nu een start set gekocht die daar bij past, heb wat extra rails gekocht en ben wat aan het spelen in ontwerp programma's. De rails ligt op een kale houten plank en ik lees/kijk veel op het forum. De volgende stap is om met elektrische wissels te werken. Daarna wil ik gaan kijken of ik de treinen wat meer geautomatiseerd kan laten rijden. Stapje voor stapje wil ik zo kijken of ik het leuk blijf vinden en wat mogelijk is.

Het bevalt mij tot nu toe heel erg goed om gewoon met die startset en wat kleine uitbreidingen bezig te zijn. Ik vind het heerlijk om de wagons de hoek om te zien gaan, de loc een wissel te zien pakken, treinen elkaar te zien passeren en op zoek te zijn naar locs en wagons die bij mijn tijdperk en land passen.
Re: Starten
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Starten
Hoi Ben,

Zelf ben ik half jaartje echt bezig met deze hobby. Ik had vroeger een analoge loc met simpel ovaaltje van m-rail en toen mijn zoontje deze vond op zolder begon het bij mij ook weer te kriebelen. Wat ik toen vooral gedaan heb is hier lezen en naar andere banen zitten kijken om te ontdekken wat ik mooi vind, dit bleek dus wat anders dan wat ik in mijn hoofd had. In mijn hoofd had ik een Nederlands station met een stuk havengebied, inmiddels heb ik besloten dat het zuid Duitse Alpen gaan worden.

Momenteel rij ik net als Steem nog op een kale plaat. En ben ik bezig met het maken van wat scenery die ik sowieso als "trekpleister" op mijn baan wil zetten.

Maar het is inderdaad belangrijk om, zoals al aangegeven, te bedenken hoe je wil gaan rijden en je baan zal gaan besturen en dat soort dingen. Ik zou net zoals Stijn adviseren om wel minimaal te beginnen met een ms2.

Re: Starten
Ben71
gast

Re: Starten
Dank jullie wel.
Kamer heb ik, oude eettafel waar ik een kale plaat op kan leggen is ook geen probleem.
Wat ik wil? In eerste instantie denk ik een gele ns trein uit de jaren 80/90 denk ik want die vind ik erg mooi maar een blauwe kan ook, ik heb een zoontje van 4 en die is stapelgek van treinen, inmiddels al meerdere malen naar het spoorwegmuseum geweest.
3 nov. Naar eurospoor om te kijken wat er allemaal is en wat me bevalt zoals s1985 zegt.
Maar ik denk dat ik rustig aan begin en eerst goed ga kijken wat mijn naamgenoot zegt.
Denk dat het best moeilijk wordt om mezelf in te houden.
Overigens, wat is ms2?
Re: Starten
Ben71
gast

Re: Starten
Hoi Steem, moet de houten plaat niet geïsoleerd worden mbt geluid?
Re: Starten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Starten
hoi,

Citaat van: Ben71 op woensdag 13 september 2017, 18:18:13
Wat ik wil? In eerste instantie denk ik een gele ns trein uit de jaren 80/90 denk ik want die vind ik erg mooi maar een blauwe kan ook, ik heb een zoontje van 4 en die is stapelgek van treinen, inmiddels al meerdere malen naar het spoorwegmuseum geweest.

Ga eerst heel goed kijken bij de diverse modelspoorfabrikanten wat ze hebben aan Nederlandse 3rail-modellen. Je zult zien dat soms 3rail-modellen moeilijker te krijgen zijn dan 2rail-modellen en andersom. Er zijn genoeg fabeltjes over het 3rail of 2rail rijden wat nu beter of slechter zou zijn. Ga je breed oriënteren op dat gebied. Zeker als je nog niets hebt. Dan kan je eens voor jezelf rustig beslissen welk systeem je neemt zonder dat je achteraf daar spijt van krijgt. 

Citaat van: Ben71 op woensdag 13 september 2017, 18:18:13
3 nov. Naar eurospoor om te kijken wat er allemaal is en wat me bevalt zoals s1985 zegt.

Zeker doen. Daar kan je veel zien en ook veel informatie krijgen. Praat eens met de mensen achter de banen. Niet alleen de verkopers ;)

Citaat van: Ben71 op woensdag 13 september 2017, 18:18:13
Overigens, wat is ms2?

Een mobile station 2 een apparaat om je treinen digitaal mee te besturen, zie Märklin Mobile Station II.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Starten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Starten
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 13 september 2017, 13:13:13
De beste manier om te beginnen is vooral niks kopen. :D
Dat is alleen als je vrienden wilt blijven met je portemonnee en je vrouw ;)

Voor de rest: kijk lekker om je op diverse fora. Misschien wat documentatie in de vorm van boeken, tijdschriften of de wiki (zit aan dit forum vast) opsnorren. Wil je een relatief goedkope start maken is een startset aan te raden. Als je de onderdelen van een startset los zou kopen, ben je een stuk duurder uit.

En heb je ergens vragen over, stel ze gerust. Er is altijd wel iemand die je wilt helpen :thumbup:
Re: Starten
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Starten
Hi Ben,

Er zijn genoeg mensen met dezelfde hobby o,a bij Stamtafels of Treinenclubs om gezellig mee te kletsen.

Groet
Harald
Re: Starten
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Starten
en als je wil ga eens kijken bij mensen die zelf een baan al hebben (starter of gevorderde maakt niet uit)

je zal best bij verschillende mensen welkom ziijn (ook bij mij)


Gr Ed
Re: Starten
Ben den Hollander
gast

Re: Starten
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 13 september 2017, 18:46:32

Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 13 september 2017, 13:13:13

De beste manier om te beginnen is vooral niks kopen. :D


Dat is alleen als je vrienden wilt blijven met je portemonnee en je vrouw ;)


Ook waar maar zo bedoel ik het niet. De strekking van mijn advies is: eerst nadenken en dan kopen. Een startsetje is snel aangeschaft en nogal eens komt men tot de conclusie dat wat er in zit (deels) overbodig is of niet past in het thema. Of als voorbeeld de MS2 waarvan blijkt dat die niet toereikend is als centrale.

Gr, Ben.
Re: Starten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Starten
Je kan bij mij ook een controlunit en transformer leasen.  (6021 en 6002)
Of als je mfx prefereert een MS1 om mee te beginnen.

MfG. Marcel
Re: Starten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Starten
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 14 september 2017, 08:55:59
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 13 september 2017, 18:46:32

Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 13 september 2017, 13:13:13

De beste manier om te beginnen is vooral niks kopen. :D


Dat is alleen als je vrienden wilt blijven met je portemonnee en je vrouw ;)


Ook waar maar zo bedoel ik het niet. De strekking van mijn advies is: eerst nadenken en dan kopen. Een startsetje is snel aangeschaft en nogal eens komt men tot de conclusie dat wat er in zit (deels) overbodig is of niet past in het thema. Of als voorbeeld de MS2 waarvan blijkt dat die niet toereikend is als centrale.

Gr, Ben.
Dat ben ik helemaal met je eens. Gelukkig zijn er diverse kanalen om aan informatie te komen, zodat TS goed beslagen ten ijs komt. Een (pl)euro kun je maar één keer uitgeven.
Re: Starten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Starten

Hoi Ben,

Een mogelijkheid is, om een grote kale plaat op je tafel vast te maken, een startset te kopen met een loc en wagens die je mooi vindt, wat extra rails en wissels en dan samen met je zoontje lekker klooien. Hij heeft vast lego en dergelijke en dan is je baan zo aangekleed. Ook samen tunnels maken en zo is vette pret.  De C-rails is makkie te leggen en weer uit elkaar te halen en kan los blijven liggen. Zo kun je van alles uitproberen, je hebt een leuke tijd samen en in de tussentijd lees je je in en kijkt overal rond. Geef jezelf een jaar of zo, om een goed beeld te krijgen wat je echt wilt. Gaandeweg ontdek je ook met wat voor spul je wilt rijden, al verandert dat ook vaak in de loop der tijden.
Tegenwoordig koop ik alles wat ik leuk vind en trek me nergens wat van aan.

Nog een overweging erbij  :D

Grtz Tony
Re: Starten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Starten
Citaat van: Ben71 op woensdag 13 september 2017, 18:35:05
Hoi Steem, moet de houten plaat niet geïsoleerd worden mbt geluid?
Dat kan, zo ver ben ik nog niet! Ik heb de rails zelfs vastgezet op de plaat en dat is blijkbaar nog erger. Maar voor nu maakt mij dat weinig uit. Het is niet alsof je trommelvliezen eruit stuiteren als je het niet isoleert.
Re: Starten
Ben den Hollander
gast

Re: Starten
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 14 september 2017, 12:52:24

Gelukkig zijn er diverse kanalen om aan informatie te komen, zodat TS goed beslagen ten ijs komt. Een (pl)euro kun je maar één keer uitgeven.


Zo is het. Inmiddels oriënteert mijn naamgenoot zich ook op 2-rail. ;)
Re: Starten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Starten
Dat mag ;)
Re: Starten
Ben71
gast

Re: Starten
Idd, hoe meer info des te beter ik kan bepalen waarmee ik ga rijden toch?
😉
Re: Starten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Starten
Uiteraard :thumbup:
Re: Starten
Lid sinds: 2006

offline
Re: Starten
Lid worden van Hobby in praktijk:
veel gezelligheid en nog meer leren, uitstekende uitwisseling van treinen en banen info.