Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Interieur verven, verf hecht heel slecht

Gestart door PaT woensdag 13 september 2017, 09:35:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Interieur verven, verf hecht heel slecht
Ik ben bezig met het schilderen van een interieur van een oud Lima rijtuig, maar om de een of andere reden wil de verf maar niet lekker hechten.

Uiteraard heb ik het interieur voordat ik begon ontvet door hem te laten weken in de St. Marc. Daarna goed afgespoeld.
Bij de eerste test viel mij al op dat de verf niet lekker pakte, dus heb ik er eerst een primerlaag opgesmeerd. Ook deze primer pakt niet lekker, maar dekt een beetje. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met de verf, maar nog steeds dekt het niet in 1 keer. Ik heb primer van Vallejo gebruikt en de verf is model color van Vallejo. Voordat de verf op de primer gesmeerd werd heeft dit ruimschoots (dagen) kunnen drogen. Uiteraard krijg ik het uiteindelijk wel dekkend, maar dan heb ik dat interieur ondertussen voorzien van een laag of 5. Dat is mij toch iets te gortig om dat voor een aantal wagons te gaan doen.

Dezelfde verf heb ik gebruikt voor het schilderen van mijn spoor-dwarsliggers en dat dekte perfect in 1 keer zonder primer.
Doe ik nu iets verkeerd met dit interieur of is het gewoon het soort plastic dat Lima in de jaren 80 gebruikte dat voor deze ongein zorgt?

Wie heeft nog goede tips voor mij?
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
-Patrick:
Misschien eens trachten met een klein stukje op te schuren met een fijn schuurpapiertje en uittesten of het dekt.
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Ik denk dat de verf die je gebruik op acryl-basis is. Deze hecht over het algemeen slechter op dit oudere platsic.
Probeer het eens met verf van humbrol. (op terpentine basis)

(Ook de nieuwe verven van Revell zijn overigens op acryl-basis.)

John
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Laatstgenoemde lijkt mij t antwoord, ik zat met t zelfde probleem met Preiser voertuigen, en nu het zo gezegd wordt :thumbup: , die zijn ook al aardig oud...
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Citaat van: VT601 op donderdag 14 september 2017, 08:49:04
nieuwe verven van Revell
Die heten dan ook "Aqua Color".
De andere serie Revell lakken is "Email Color" genaamd.

Zachtere kunsstoffen ("wasteiltjes plastic") kunnen niet beschilderd worden met watergedragen verven.
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Dat was eigenlijk niet het antwoord dat ik hoopte te krijgen, maar wel al verwachte.

Het is inderdaad acrylverf.
Om nou 20 euro aan verf weg te gooien...

Ik zal 1 potje Humbrol halen. Kijken hoe dat hecht.
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Even een kleine update. Afgelopen week een potje Revell email color verf gekocht. Het resultaat is iets beter dan de acrylverf, maar ik ben nog steeds niet tevreden. Het hecht gewoon niet zo mooi.

In hoeverre is van de genoemde Humbroll verf nog een beter resultaat te verwachten? De email color is ook op alkydbasis. (wat een zooi om van je handen te krijgen in vergelijking met de acrylverf).
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Heb je ook al terpentinebasis grondverf geprobeerd?

Groeten,
Ragoem
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Humbrol zal niet beter dekken. Handen schoonmaken met terpentine.
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Nope. De email color zowel op een nog onbehandeld stukje als op een met acrylprimer behandeld stuk gesmeerd. Die laatste combinatie lijkt nog het beste resultaat te geven.
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
met borstel gedipt in thinner overgaan.Dan zal het wel hechten.Ik mix trouwens mijn verf met thinner (goedkope van gamma) onder mijn verf zodat het beter hecht en sneller droogt
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Bedoel je dat je het interieur voor het verven borstelt met thinner of dat je de geschilderde delen met thinner behandelt?
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
interieur voor schilderen voorzichtig behandelen.Desnoods thinner verdunnen met water.Thinner haalt alle vet weg en creeert een oppervlak zoals je het zou schuren met heel fijn schuurpapier.Doe dit soms met de mannetjes van Preiser die niet geschilderd zijn en waar verf ook moeilijk op hecht
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Ik reinig vooraf de te schilderen onderdelen gewoon met afwasmiddel.
Op kunstof zit vaak een vettige laag die dit veroorzaakt.
Ik heb er geen last meer van.

Groeten,Willy
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Voor de duidelijkheid. Voordat ik begon heb ik het interieur 2 keer schoongemaakt met St. Mark. Daarmee zou het vest weg moeten zijn. (werkte ook prima bij het schilderen van de kozijnen van mijn huis).

Ik zal eens kijken of thinner hier de oplossing is. Hopelijk wel en pakt de acrylverf daarna.
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
deed dit vroeger ook maar sinds ik de truck met thinner heb geleerd gebruik ik geen afwasmiddel meer behalve als ik gras zaai of pleister.
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Johnny,

Ik heb vanmorgen even vlug een stukje van het interieur bewerkt met een harde kwast met schoonmaakthinner erop.
Daarna ben ik aan de slag gegaan met de Vallejo acrylverf en dat is werkelijk een wereld van verschil!

Heel erg bedankt voor je tip. Ik kan nu aan de slag met de rijtuiginterieurs! Merci beaucoup!
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
 :) :thumbup:
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Bedankt Patrick voor het stellen van de vraag.  :arrow: :thumbup:
en de anderen voor de antwoorden.  :arrow: :thumbup:
Hier kan ook ik weer mee verder.
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Mijn aanvankelijk enthousiasme is overigens wel getemperd. Ik heb het, al deels beschilderde interieur, met een oude tandenborstel geschrobd met thinner. De verf hecht absoluut  beter, maar nog steeds niet zo goed als ik zou willen. Ik ga het interieur binnenkort even laten weken in de thinner, kijken of dat het resultaat nog verbetert.
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Interieur verven, verf hecht heel slecht
opgelet met weken dat het niet oplost.