Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?

Gestart door Steem maandag 11 september 2017, 20:33:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
In het boekje staat duidelijk hoe je e.a. moet aansluiten en aanzetten, maar er staat niks over uitzetten. Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat je de stekker er maar uit moet trekken? Maar kan ik bijvoorbeeld ook de stroomkabel uit de aansluitbox halen ipv de stekker uit het stopcontact? Daar kan ik namelijk makkelijker bij. Dat zou wel betekenen dat ik bij het aansluiten de kabel in de aansluitbox moet steken en dat hij dan meteen stroom heeft. De handleiding is er echt vrij duidelijk in dat je éérst de kabel in de aansluitbox doet en dan de stekker in het stopcontact. Maar waarom is dat?
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Zie afbeeldingen,

Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Als je de stroomkabel uit de aansluitbox haalt blijft er stroom staan op de voeding. En dat is niet veel stroom, maar toch.
Kan je niet zo'n wit stekkerblok met een rood lampje gebruiken? Je hebt ongetwijfeld meerder stroomgebruikers op je baan (of ga die nog wel gebruiken) en dan is alles in 1 keer uit met het rode schakelaartje.
En het waarom precies van de door jouw genoemde volgorde van de kabel en de stekker lijkt me dat je dan eventuele vonkvorming of sluiting mee kan voorkomen op de aansluitbox.

Dirk-Jan
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
 :) Barry, terwijl ik voorgaande zat te typen was je me te snel af.
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Oké bedankt voor de reacties! Al mijn stekkerblokken met schakelaar zijn al in gebruik dus dan zal ik er maar 1 bij halen. :)
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
@dirkjan  :P  ;)
Maar jou uitleg was beter  :D

@steem, action, Conrad voor elke portemonnee is wel iets te vinden  :)
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Ik heb jarenlang gewoon de stekker uit het stopcontact getrokken. Werkte prima.
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Ja en de ikea heeft ze ook of de bouwmarkt. Kom die dingen zo vaak tegen maar meenemen ho maar.
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 11 september 2017, 20:45:48
En het waarom precies van de door jouw genoemde volgorde van de kabel en de stekker lijkt me dat je dan eventuele vonkvorming of sluiting mee kan voorkomen op de aansluitbox.
ik weet niet precies waarom maar marklin heeft in de handleiding van de ms2 staan dat je eerst de kabel van de ms op je juiste plek in de box moet steken, dan het uiteinde van de voeding en als laatste mag je pas de stekker in het stopcontact doen. volgens mij heb ik ooit ook ergens gelezen dat je nooit de stekker in het stopcontact en het uiteinde in de box moet doen en als laatste pas de kabel van de ms aansluiten.

ook ik gebruik overigens zo'n wit verdeelblok met schakelaar, superhandig.
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Hallo Steem,

Het is bijna een ongeschreven wet, dat als aansluiten is beschreven, het loshalen de omgekeerde weg is. Makkelijker kan ik het niet maken. En dat zonder blauwe envelop.
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Voordat ik de MS2 uitzet, druk ik eerst op de stopknop van de MS2.
Daarna haal ik pas de stekker uit het stopcontact, en daarna de overige kabels los.

Groeten,
Ton.
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Geldt voor alle systemen:
Als laatste de voedingsspanning er op bij aanzetten; als eerste de spanning eraf halen bij demontage.
Geld ook bij systemen met bolsters.

Dit om ongewenste voortijdige contacten te voorkomen, waarbij in sommige gevallen de besturing kan sneuvelen.

Mvg Marcel.
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Ook een optie:

Ik heb op de zolder een serieschakelaar gemonteerd.

De eerste geeft licht aan het plafond en de tweede steekt de benodigde wandcontactdozen aan.

Weet je zeker dat alles uit gaat, denk aan soldeerbouten etc.

Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
ik heb een haspel van de slaapkamer naar de zolder.
omdat ik ook af en toe de zolder elektrisch verwarm kan het denk ik niet met een
stekkerblok.

ik haal wel alle stekkers eruit als ik stop op de zolder
(en zet eerst dan het mobiel station uit)

de kabels van het station laat ik zitten.
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Hallo lezers,
Omdat ik geen zin heb al de stekkers van de trafo's en Cs 2 voeding enz uit de stopkontakten onder de trein tafel te halen. gebruik ik Klik aan en klik uit.

groet Wout

https://www.toolstation.nl/shop/p67271?channable=e10897.NjcyNzE&gclid=EAIaIQobChMIzt2tib3V1gIV7RbTCh1nTAvtEAQYBCABEgI27_D_BwE
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
Ik heb een verdeel stekker achter een lichtschakelaar zitten. Daarmee zet ik alle baan gerelateerde apparaten uit

Re: Hoe zetten jullie de Mobile station "uit"?
MS2 in stop zetten pas dan zet ik stroom af, meervoudig stopcontacten op lang blok met 2 schakelaars, zet schakelaar af en stroom is uit :)

Erwin