Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?

Gestart door Steem maandag 11 september 2017, 18:10:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Ik heb een 1652 uit de 29256 start set en daarvan zijn de grijze delen vrij donker. Als ik oudere 1600 versies van Märklin bekijk is dat grijs vaak veel lichter. Vergelijk bijvoorbeeld eens deze 2 foto's:





Als ik google naar foto's van de 1600 dan lijkt het er op dat de nieuwere 1652 het bij het goede eind heeft. Toch, op andere foto's, lijkt de waarheid weer een beetje in het midden liggen. Nou kan het ook gewoon aan de kwaliteit en waarden (belichting en witbalans) van de foto liggen, maar mijn vraag is of er qua tijdperk nog een verschil zit in die grijze kleuren?
Re: Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Zou zomaar kunnen. Vergelijk deze twee loks hieronder. De welbekende 1631 van dik 30 jaar oud en de nieuwe 1714.


Re: Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Na de 37261 zijn ze een tintje donkerder geworden wat het grijs betreft. Is al zo een 10 jaar zo.
Lijkt mij sterk dat de heruitgave van de 1652 donkerder is, want ik ga er van uit dat men een aantal reserve kappen heeft gebruikt. Anders was een nieuw nr lucratiever geweest.
Geldt ook voor  de laatste 3 1100-en en de nieuwe 1200 serie.

Gr. Marcel
Re: Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Oké dus een combinatie van iets verschillende kleuren in de uitgaven en verschillen in de foto's. Fijn om te weten want ik wil graag een collectie 1600's opbouwen maar ik vond het kleurverschil soms wel erg extreem lijken op foto's.
Re: Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Citaat van: loc1200 op maandag 11 september 2017, 19:06:14
Lijkt mij sterk dat de heruitgave van de 1652 donkerder is, want ik ga er van uit dat men een aantal reserve kappen heeft gebruikt.

Toch zijn het hele andere kappen. Gezien de nieuwe 1652 is van na de technische aanpassingen aan het model van de 1600. Dus met sluitverlichting en ook de looproosters aan de voorkant zijn anders.
Ook de gebruikte verfsoort zal anders zijn tussen de 2 modellen.

Tussen alle verschillende 1600'en verschilt de kleur grijs, maar ook geel wel iets. Eerste jaren vooral lichter grijs. Later is grijs donkerder geworden, maar ook het geel.
Re: Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Ik heb al langere tijd de indruk dat bij de recentere uitgaven van 16/17/1800 de delen van de mal niet meer goed op elkaar aansloten. Op de zijkant van de koppen van de loc is een duidelijke zigzag zichtbaar is. Bij de laatste uitgaven is deze zeer geprononceerd. Kijk je in lengterichting langs de zijwand, dan zie je dat deze naar de kop toe iets naar binnen komt. Misschien is dat altijd zo geweest en werd de overgang vroeger glad geslepen. Anders moeten de mallen zijn vervormd. Wie weet het?
Re: Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Je hebt gelijk. Ik zie het nu ook. Was me nog niet opgevallen. Bedankt! :P ;)
Re: Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verschillen de NS1600 modellen qua grijs per tijdperk?
Ik ben het met je eens. Het is idd een nieuwe uitgave met een oud nr.
Sluitlichten zijn een mooie verbetering en zelfs het bovenste frontsein zie ik eindelijk waarheidsgetrouw. De zilveren rand is nu op een gele achtergrond gedrukt, wat eerst altijd onterecht grijs was.  Maar een nieuw nummer zou mooi geweest zijn. Daarentegen heb je nu ook een jaren 80-90 versie met sluitlichten.

Mvg Marcel