Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Revisie NS 1135 Mä 3327

Gestart door Hans Biere dinsdag 08 december 2020, 00:35:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Revisie NS 1135 Mä 3327
De revisie en gedeeltelijk ombouw is in uitvoering. Het is de bedoeling dat het volgende gaat gebeuren:

- Lok geheel uit elkaar en alle onderdelen grondig reinigen;
- verslijtbare onderdelen zoals sleepcontact, koolborstels en asb's vervangen;
- Motorola decoder (nog met "klavier") vervangen door een ESU lopi v 5 decoder;
- frontseinverlichting vervangen door 19v steeklampjes;
- maken extra massa-aansluiting aan het motorschild;
- modificeren van het motorschild ten behoeve van kogellagers voor het anker.

Voor dat laatste heb ik het motorschild inmiddels gemodificeerd en het lager past er perfect in. So far so good. Nu zet ik het motordraaistel even helemaal in elkaar om te zien of alles "op rolletjes loopt". Koolborstels laat ik ook nog even weg, 't is toch droogoefenen om te zien of alles beweegt en soepel loopt. Bij het in elkaar zetten past alles onberispelijk, het anker is duidelijk in beide lagers te zien. Echter, van soepel heen en weer bewegen met lichte handmatige druk op een stukje rail is geen sprake. Alles lijkt muurvast te zitten. Nader onderzoek lijkt er op te wijzen dat het anker vastloopt / zit op de permanent magneet. Het lijkt er dus op dat deze lok niet geschikt is voor een kogel gelagerd anker. Ik las over deze materie afgelopen weekend veel op het www en las  onder andere dat sommige Märklin loks, waaronder de Br 151, niet geschikt zijn voor kogellager-ombouw.

Heeft iemand hier op het forum ervaring met dit kogellager-onderwerp? Bestaat er een overzicht met welke loks wel en welke niet geschikt zijn voor ombouw?

Ik hoor graag en alvast bedankt voor reacties!!
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 08 december 2020, 00:35:20

Heeft iemand hier op het forum ervaring met dit kogellager-onderwerp?


De man die rechts achter je staat in je avatar: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=680.100 maar die is onlangs vertrokken.
En ik en nog wel wat anderen. Zo'n 1135 heb ik al eens omgebouwd voor Erik Veldkamp en nog 10-tallen andere loks. Geen herkenning van je probleem trouwens.

Ik zou er nu niet meer aan beginnen, er is zoveel mooi spul te koop met midden-motoren en worm of cardan aandrijvingen wat zijdezacht loopt, desnoods van een ander merk maar dat was niet je vraag.

Gr, Ben.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 08 december 2020, 08:16:18Ik zou er nu niet meer aan beginnen, er is zoveel mooi spul te koop met midden-motoren en worm of cardan aandrijvingen wat zijdezacht loopt, desnoods van een ander merk maar dat was niet je vraag.

Dat gevoel heb ik eigenlijk ook wel een beetje. Als het gelukt was zou het een leuk werkje zijn geweest maar helaas. Deze operatie is nog terug te draaien; 't kost me wel een nieuw motorschild maar voor die € 6,-- toch weer wat ervaring opgedaan.

Ik ga mij maar is verdiepen in het "zovele mooie spul" waar jij het over hebt.  :)

Bedankt voor je reactie!
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2019

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Waarom zou een kogellager ervoor zorgen dat het anker tegen de magneet aankomt? Dat zou betekenen dat het lager niet gecentreerd zit.

Wat waarschijnlijker is dat het lager er voor zorgt dat het anker dieper in het huis komt te liggen en daardoor aanloopt op het motorhuis. Dan zou je kunnen kijken of het lager in het motorschild wellicht iets meer naar buiten gemonteerd kan worden.

Wat gebeurt er als je de schroeven van het motorschild iets losdraait? Komt het geheel dan vrij?
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Hallo hans,

Heb vrij recent beide omgebouwd. 1139 en de 1135. Maar geen problemen, ook heb ik in beide lagers ingebouwd. Lopi 5, sluitlichten en andere panto's.
Wat ik mis, is welke motor heb je erin gebouwd ?
Misschien dat het daarmee niet helemaal is goed gegaan.

M.vr.gr. Erwin
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Door de hoge toeren van het anker is een klein beetje weerstand al genoeg om de boel te blokkeren (laag koppel).  Bij een kogellager-ombouw is het dus heel belangrijk dat het anker goed gecentreerd zit, en dat de afstand tussen de twee kogellagers ook niet te krap is. 

Het wil overigens bij mij ook nog wel eens gebeuren dat het kogellager in het motorhuis net tegen het tandwiel aankomt.

Oh ja, check inderdaad de lengte van je schroeven.

Ik probeer het eigenlijk altijd eerst even voor ik de kogellagers (met een heel klein beetje secondenlijm) vastzet.  Een heel klein beetje speling maakt een wereld van verschil.

Oh ja, de 1100 is een notoire slechtemassacontactstotterloc. Ik leg meestal een extra massadraadje naar de schroef van de koppeling van het sleper-draaistel.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 08 december 2020, 08:49:37

Ik ga mij maar is verdiepen in het "zovele mooie spul" waar jij het over hebt.  :)

Bedankt voor je reactie!


Graag gedaan. Die 3327 is uit ongeveer 1985. Afgemeten aan de toenmalige prijs en mogelijk het jarenlange speelplezier rechtvaardigt het eigenlijk geen revisie meer.

Maar gezien de investering die je al gedaan hebt: maak het ding gangbaar en zet het te koop. En staak ombouw van de overige lawaaimakers: het gaat met zo'n Esu V5 echt niet netter rijden in vergelijk met de oude decoder. Weggegooid geld dus.

Gr, Ben.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Ik had een heel verhaal met tips getypt, maar veel duidelijker werd het er niet door. Ik denk dat je een paar foto's moet laten zien, vooral van het motorschild. Toch twee testjes: heb je de aandrukveertjes van de borstels buiten de houders gewipt? Die kunnen nl. het anker blokkeren. Verder is controleren van de axiale speling van het anker belangrijk, even met een cocktailprikkertje o.i.d. het ankerasje heen en weer bewegen, moet een kleine speling hebben. En niet alles geloven wat er op het web staat, mijn 151 doet het prima met z'n lagertjes!
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Beste Allen,

hartelijk dank voor jullie reacties en tips. Ik waardeer dit zeer!

Citaat van: JWO op dinsdag 08 december 2020, 08:59:28
Wat gebeurt er als je de schroeven van het motorschild iets losdraait? Komt het geheel dan vrij?

Er verandert niets aan de situatie. Ik merk bij het in elkaar zetten van het draaistel al direct na het plaatsen van anker en magneet (dus nog zonder motorschild) dat het al niet lekker loopt. Het gat waar het lager in zit zat er al dat was gewoon een kwestie van dat glijlager er uit drukken en hopla. Dat kan dus niet fout zijn gegaan. Maar ik breng het weer terug in de oorspronkelijke staat, dit was een experiment dat helaas is mislukt.

Citaat van: ikke650 op dinsdag 08 december 2020, 09:05:58
Wat ik mis, is welke motor heb je erin gebouwd ?

De lok is destijds gelijk met de ombouw naar digitaal uitgerust met wat nu de set 60941 lijkt te zijn.

Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 08 december 2020, 09:35:27maak het ding gangbaar en zet het te koop.

Dat ga ik zeker niet doen. Ik zie dit lokje straks nog best wel wat diensten doen. Ziet er onberispelijk uit, is in de loop de tijd zeer weinig gebruikt dus ik verwacht er nog veel plezier van te hebben. Om dat (digitaal) technisch zoveel mogelijk op de actuele stand te brengen kost een paar centen, daar ben ik mij van bewust, maar is het mij in dit geval wel waard.

Citaat van: hvanschaik op dinsdag 08 december 2020, 10:43:47Ik denk dat je een paar foto's moet laten zien, vooral van het motorschild. Toch twee testjes: heb je de aandrukveertjes van de borstels buiten de houders gewipt? Die kunnen nl. het anker blokkeren. Verder is controleren van de axiale speling van het anker belangrijk, even met een cocktailprikkertje o.i.d. het ankerasje heen en weer bewegen, moet een kleine speling hebben.



Ik dacht dat dit aardig gelukt was maar begin nu toch te twijfelen. De koolborstels heb ik zeer zorgvuldig geplaatst en zitten 100% goed inclusief de aandruk veertjes. Speling is er niet. het zaakje zit in gemonteerde toestand gewoon muurvast.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Het lager zit uit het midden, dat gaat natuurlijk mis. Heb je geen centerboor gebruikt?

Gr, Ben.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2019

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Inderdaad wat Ben zegt. Heb je eventueel een ander motorschild wat je kunt proberen om te kijken of de boel dan wel vrijloopt? Dan kun je het lager aan andere kant gewoon laten zitten.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Hallo Hans,

Voorbeeld hoe hij o.a. bij mij zit.
(Voorbeeld is geen 1100 lok.)
Het is wel hetzelfde schild.

M.vr.gr. Erwin
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Nieuw schild pakken en het kogellager in het midden plaatsen. Zit behoorlijk uit het lood.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 08 december 2020, 11:29:33
Het lager zit uit het midden, dat gaat natuurlijk mis. Heb je geen centerboor gebruikt?

Daar was ik al bang voor; mij niet realiserend dat zo'n kleine afwijking gevolgen heeft. Ik heb vanaf 1,5 mm in fases opgeboord naar 4mm zoals op een website werd aanbevolen. Ik heb me rotgezocht naar een geschikte centerboor voor dit werk maar in "de hooiberg" niets gevonden. Heb jij daar een voorbeeld van?

Citaat van: JWO op dinsdag 08 december 2020, 11:33:06
Inderdaad wat Ben zegt. Heb je eventueel een ander motorschild wat je kunt proberen om te kijken of de boel dan wel vrijloopt? Dan kun je het lager aan andere kant gewoon laten zitten.

Ik verwacht één dezer dagen een nieuw motorschild. Ik ga er dan verder mee. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte van het wel en wee omtrent dit project... :) ;)

Citaat van: ikke650 op dinsdag 08 december 2020, 11:50:26
Voorbeeld hoe hij o.a. bij mij zit.

Dankje, Erwin. Dat ziet er een stuk netter en beter uit dan bij mij!!! Vergeleken met jouw resultaat heb ik dus prutswerk geleverd. Mag ik vragen hoe jij dit gedaan hebt en met welke gereedschappen?

Citaat van: Wijbe op dinsdag 08 december 2020, 11:58:23
Nieuw schild pakken en het kogellager in het midden plaatsen. Zit behoorlijk uit het lood.

Dankje. Dat is wel duidelijk ja.  :(

Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Het kogellager in het motorschild zit inderdaad nogal scheef (te ver naar boven).

Ik doe het uit de hand, en gebruik een 4mm metaalboor (Action), en een accuboormachine.  Ik werk van binnen uit (wel oppassen dat je de borstelveertjes naar buiten zet voor je begint).  Ik begin door de boor achteruit te laten draaien, zodat hij al mooi glad wordt.  Daarna met heel weinig druk "naar buiten toe" boren, en als je merkt dat hij begint te happen weer even achteruit draaien tot hij glad is.  Wel uiteraard zorgen dat de boor haaks op het schild staat, en regelmatig checken dat je nog in het midden zit.

Er zijn ook mensen hier op het forum die er een mal voor gemaakt hebben, en speciale centreerboren gebruiken.  Dat is waarschijnlijk beter, maar mijn methode werkt ook.

Succes!
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Hans,

Misschien heb je nog wat oude schildjes liggen, een beetje oefenen met boren kan geen kwaad. Je bent niet de eerste die een schild vernield... :mrgreen:

Ik pak trouwens meteen de juiste diameter boor. Opboren gaat altijd scheef is mijn ervaring... Tegenwoordig heb ik een setje centreerboren van ome Alie

https://nl.aliexpress.com/item/4000322796375.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.18334c4d6OTHXD


In de Wiki staat nog een artikel van Johan:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Motoren_met_Rollagers

Nu vind ik persoonlijk dat Johan het iets te precies doet, het is nu ook weer niet rocket science.  :D
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 08 december 2020, 12:09:57
https://www.google.com/search?q=centreerboor+1,5+4mm&tbm=isch&client=firefox-b-d&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwiD-fTmnr7tAhUG3KQKHe77CIgQBXoECAEQLQ&biw=1903&bih=938

Dank je Ben, de hooiberg die ik bedoelde.  ;)

Maar nog een andere vraag. Hoe boren jullie eigenlijk. Ik dacht met mijn Dremel kolomboor goed op weg te zijn ware het niet dat in de Dremel geen boortjes > 3,5 mm passen laat staan een 4 mm. Overigens gezien mijn resultaat ongeschikt bevonden. Blijft over: uit de losse hand?
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Uit de losse hand, soms met een kleine handzame boormachientje (Als ik lui ben)
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Ik boor (boorde) uit de hand. Centerboor in een losse boorkop zetten en draaien maar.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: Wijbe op dinsdag 08 december 2020, 12:58:25
Uit de losse hand, soms met een kleine handzame boormachientje (Als ik lui ben)

Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 08 december 2020, 12:58:43
Ik boor (boorde) uit de hand. Centerboor in een losse boorkop zetten en draaien maar.

Ik maakte het dus weer nodeloos ingewikkeld met ook nog is een bedroevend resultaat tot gevolg.  :( Toch ga ik voor een herkansing... :)
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Nou, die oorzaak is gevonden, nu nog een eenvoudige oplossing. Onder nummer 636 verkoopt Dremel een setje van 4 boortjes (3 t/m 6 mm) die zelf-centrerend zijn. Even googelen en je ziet wat ik bedoel. Zo'n boortje in een verticale boormachine boort/snijdt een keurig gaatje op de juiste plaats. Schildje op een vlakke ondergrond - eventueel vastzetten, maar noodzakelijk is dat niet - en dan goed verticaal boren, liefst vanuit een boorstandaard bv. Proxxon. Natuurlijk zijn "echte" centreerboortjes ook geweldig, maar mogelijk wat moeilijker te bemachtigen. Mijn setje hing gewoon bij een hobbywinkel in de stelling.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 08 december 2020, 16:39:54Onder nummer 636 verkoopt Dremel een setje van 4 boortjes (3 t/m 6 mm) die zelf-centrerend zijn.

Zeer bedankt voor de tip! Ik hield het niet voor mogelijk dat die boortjes ook geschikt zijn. Maar ik ga er mee aan de slag. Dremel heb ik, Dremelboorstandaard heb ik dus met de juiste boortjes zou het moeten lukken. "Echte" centreerboortjes heb ik inmiddels ook besteld.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
In de startblokken met hopelijk het juiste gereedschap:



Links de metalen blokjes waarop precies de te onderscheiden Märklin motorschildjes passen en vastgezet kunnen worden. Rechts de perstool en een zakje met lagers.



Het (voorbeeld)motorschild vastgezet op het in te spannen blokje.



De Dremel en -boorstandaard met bijpassende bankschroef zijn er klaar voor.



Even oefenen op "de mislukkeling" met richten van de boor.



Nu nog even wachten op een nieuw motorschild en met behulp van alle tips nogmaals proberen.

Wordt vervolgd...
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: ErikW op dinsdag 08 december 2020, 09:25:21
Oh ja, de 1100 is een notoire slechtemassacontactstotterloc. Ik leg meestal een extra massadraadje naar de schroef van de koppeling van het sleper-draaistel.

Hoi Erik,

Mijn excuses dat ik pas nu op jouw bijdragen reageer. Ik heb ze kennelijk over het hoofd gezien terwijl ik andere aan het beantwoorden was. Toch ook zeer bedankt voor jouw inbreng!

Ik zelf denk dit probleem op te lossen door een extra massa-aansluiting op het motordraaistel te realiseren.

Citaat van: ErikW op dinsdag 08 december 2020, 12:10:15
Er zijn ook mensen hier op het forum die er een mal voor gemaakt hebben, en speciale centreerboren gebruiken.  Dat is waarschijnlijk beter, maar mijn methode werkt ook.

Zie mijn laatste bericht hoe ik denk het te gaan doen.

Nogmaals bedankt voor je positieve reacties!
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Hoi Hans,

Geen probleem  :)

Dat ziet er profi uit, waar heb je die mallen vandaan?  Als je maar zorgt dat je boor goed gecentreerd is, gaat dat zeker goed komen...

Ik gebruik het sleperdraaistel omdat op het motordraaistel rubberen anti-slipbandjes zitten, en dat geleidt niet fantastisch. 

Succes!

Erik
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: ErikW op woensdag 09 december 2020, 08:48:57Dat ziet er profi uit, waar heb je die mallen vandaan?

Zijn ooit door medeforumlid Roy Wilms ontwikkeld en geproduceerd. Voor de geschiedenis daarvan zie hier.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Sjee, wat een spullen om een gaatje te ruimen...... Maar dit riep ik 10 jaar geleden al. :D

Nu moet het wel goed gaan Hans (toch?).

Gr, Ben.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Je zou eventueel nog een kruistafel kunnen gebruiken proxxon heeft deze in mini formaat.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zoveel tools nodig zijn, om een gaatje te boren.
Om een lager te plaatsen, gebruik ik gewoon een centerboortje in mijn accuboor.
Het schildje fixeer ik op een plankje met twee schoefjes en dan boor ik met de hand het gat in drie langzame slagen in één keer uit en precies gecenterd.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 09 december 2020, 09:36:31
Sjee, wat een spullen om een gaatje te ruimen......

:) :) :) :) :) Die had ik al wat langer hoor Ben. En niet speciaal voor dit doel aangeschaft....  ;)

Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 09 december 2020, 09:36:31
Nu moet het wel goed gaan Hans (toch?).

Daar ga ik wel van uit, Ben.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: Kappa op woensdag 09 december 2020, 09:55:27
Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zoveel tools nodig zijn, om een gaatje te boren.

Ook jij hartelijk bedankt voor je positieve reactie, Ad!
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2007

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Hans,

Als je deze tools gebruikt moet je de boor/centreerboortje 5 mm wel eerst centreren in het gat in de mal,
Maar zoals door verschillende leden aangegeven:  centreerboortje in een losse boorkop van binnenuit met de hand het gat in het motorschild opboren.
Reeds 10 tale malen gedaan.  Ondanks dat ik de malletjes ook heb.

Succes met de ombouw poging.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: Jajekra op woensdag 09 december 2020, 11:12:02Als je deze tools gebruikt moet je de boor/centreerboortje 5 mm wel eerst centreren in het gat in de mal

Jaap, zeer bedankt voor je reactie en tips!  :thumbup: Ik heb voor mijzelf deze werkwijze inderdaad ook voor ogen. Overigens dacht ik een boortje van 4 mm te gaan gebruiken.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Precies Jaap, die prachtige tools vormen met z'n allen de oorzaak van het verkeerd boren: alles zit nl. muurvast en daardoor krijgt de boor niet de gelegenheid te doen wat ie moet doen: centreren. Machineklem dus niet vastzetten aan de tafel, zodat je tijdens het laten zakken van de boor kunt bijstellen. Nog beter is die klem helemaal niet te gebruiken en het blokje met de hand te positioneren. Je boort dan wel vanaf de buitenkant, maar dat maakt uiteindelijk niet uit. (Boortje 4mm voor de 1,5mm lagers van de drumcollector, 5mm voor de 2mm asjes van een schijfcollector).
Nou, dat is drie keer zo'n beetje hetzelfde advies, dus nu kan het niet meer fout gaan :D
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: hvanschaik op woensdag 09 december 2020, 11:54:15
Nou, dat is drie keer zo'n beetje hetzelfde advies, dus nu kan het niet meer fout gaan :D

Zo zie je maar weer. Toch goed dat ik even in beeld heb gebracht wat ik van plan ben te gaan doen. Daar wordt door jou toch weer een belangrijke nuance in aangebracht.

Hartelijk dank voor het positief-kritisch meekijken heer Van Schaik! Ik neem ook jouw tips uiteraard ter harte.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Nou bij mij gaat het al jaren goed met blokje hout en een centreer-boortje met de hand in z'n boorhandvat.

groet
Harald
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Ik heb nu al een paar motorschilden in de hand gehad waar het 1,5 mm gat niet gecentreerd zat,dan worden hulpmiddelen toch wel noodzakelijk.
Het word dan ook meer frezen ipv boren.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: Haradigi op woensdag 09 december 2020, 12:43:29
Nou bij mij gaat het al jaren goed met blokje hout en een centreer-boortje met de hand in z'n boorhandvat.

Nou dat is toch prima!  :thumbup:  Als dit werkje bij mij routine gaat worden ga ik dat misschien ook wel zo doen.....

Citaat van: hmmglaser op woensdag 09 december 2020, 13:04:23
Ik heb nu al een paar motorschilden in de hand gehad waar het 1,5 mm gat niet gecentreerd zat,dan worden hulpmiddelen toch wel noodzakelijk.

:thumbup: ...en lijkt mij ook.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
En toen vond ik ergens in een rommelbakje een oud motorschild, volledig intact en passend.

Dus gelijk aan de gang. Mooie oefening. Dat ging zo goed dat het werkt. De lagers zitten kennelijk prima op hun plek want mechanisch loopt het absoluut soepel.

Dit allemaal dankzij jullie adviezen en tips. Zeer gewaardeerd en geholpen!!

Hier de foto's:



Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Dat lijkt er al meer op en als het werkt is de eerste slag gewonnen. Wel lijkt het gat een beetje rafelig, dus nog wat verder experimenteren met boortjes. Mocht het lagertje wat losjes zitten, dan is dat op te lossen door met een speld oid. een beetje gel-superlijm aan te brengen. Een andere optie is om de rand van het gat met de punt van de soldeerbout iets bij te werken.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: hvanschaik op woensdag 09 december 2020, 17:07:51
Dat lijkt er al meer op en als het werkt is de eerste slag gewonnen. Wel lijkt het gat een beetje rafelig, dus nog wat verder experimenteren met boortjes.

Zoals gezegd: het werkt perfect, super soepeltjes, de lagers blijven keurig op hun plaats. De rafeligheid van het gat. Tja. Het oogt in elk geval niet netjes maar heeft tot nu toe geen negatieve invloed op de werking zo lijkt het. Het gat is geboord met de 4 mm uit de set waar jij mij gisteren op attendeerde en volgens de door jou beschreven werkwijze:

Citaat van: hvanschaik op dinsdag 08 december 2020, 16:39:54
Onder nummer 636 verkoopt Dremel een setje van 4 boortjes (3 t/m 6 mm) die zelf-centrerend zijn. Even googelen en je ziet wat ik bedoel. Zo'n boortje in een verticale boormachine boort/snijdt een keurig gaatje op de juiste plaats. Schildje op een vlakke ondergrond - eventueel vastzetten, maar noodzakelijk is dat niet - en dan goed verticaal boren, liefst vanuit een boorstandaard
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: hmmglaser op woensdag 09 december 2020, 13:04:23

Ik heb nu al een paar motorschilden in de hand gehad waar het 1,5 mm gat niet gecentreerd zat......


Ik ben eens op zoek gegaan naar wat jij schrijft. Sowieso is er al geen herkenning want dan zouden veel ankers scheef zitten en ik heb er toch meerdere 10-tallen door m'n handen gehad, ik vind niets op dit forum aangaande en ook niet als ik verder zoek op het web. Heb je een voorbeeld op foto?

Gr, Ben.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Volgens mij worden die schildjes dmv. een spuitgiet proces gemaakt - er zitten in ieder geval van die kleine gietrestjes aan - en het lijkt mij dan ook niet erg waarschijnlijk dat er exemplaren die machine uitrollen waarbij het asgat niet gecentreerd zit. Schildjes met duidelijk ovaal uitgesleten asgaten heb ik wel onder ogen gehad, maar dat was te wijten aan slijtage.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: hmmglaser op woensdag 09 december 2020, 13:04:23
Ik heb nu al een paar motorschilden in de hand gehad waar het 1,5 mm gat niet gecentreerd zat,dan worden hulpmiddelen toch wel noodzakelijk.
Gebruik je wel een centreerboor?

Dit was één van mijn eerste locs met lagers.


En een V160 rijd er ook al jaren mee rond.


Gewoon met accuboor en centerboor uit de losse hand.
Ik let wel goed op dat ik de boor goed haaks op het werkstuk houd en laat de boor kruipend ronddraaien, zodat de centerboor er in drie á vier slagen doorheen is.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
@citaat als het originele fabrieks gat niet in het midden zit gaat het niks worden met een centreerboor.
Dan kun je beter een frees gaan gebruiken om het nog enigzins in het midden te krijgen.
Ik heb er 2 gehad die zaten er ongeveer 0,3/0,4 mm naast dat gaat nog net maar met 0,5/0,6 gaat het fout de lok reed wel maar gaf zo'n weerstand dat het plastic van de collector smolt.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
 @citaat Foto?
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: hmmglaser op donderdag 10 december 2020, 19:30:16
@citaat als het originele fabrieks gat niet in het midden zit gaat het niks worden met een centreerboor.
Kom nou Mark, die motorschilden worden machinaal gegoten (Spuitgieten) en waarschijnlijk nog CNC nabewerkt, met zeer nauwkeurige machines en je gelooft toch niet dat het asgat dan niet exact in het midden zit.
Ik heb hier nog nooit iets over gelezen en krijg hier direct een broodje aap gevoel bij.
Wellicht heb je een loc met uitgesleten/uitgelubberd asgat in je handen gehad.
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
LS
Mijn bijdrage is maar een kleine, nm een tip ivm massaperikelen bij de NS 1100.
Dat is makkelijk op te lossen met een veerring, welke ook wordt gebruikt bij de MP
Onderdeelnr E401640. onder het draaistel te monteren. Zie foto.

Groet, Koos
Re: Revisie NS 1135 Mä 3327
Citaat van: Kappa op donderdag 10 december 2020, 22:42:52
Citaat van: hmmglaser op donderdag 10 december 2020, 19:30:16
@citaat als het originele fabrieks gat niet in het midden zit gaat het niks worden met een centreerboor.
Kom nou Mark, die motorschilden worden machinaal gegoten (Spuitgieten) en waarschijnlijk nog CNC nabewerkt, met zeer nauwkeurige machines en je gelooft toch niet dat het asgat dan niet exact in het midden zit.
Ik heb hier nog nooit iets over gelezen en krijg hier direct een broodje aap gevoel bij.
Ik zal even kijken of ik de foto's nog kan vinden het is al weer een paar jaar geleden.
Het betrof een lok(37204)die ik via playscout op ebay.de heb gekocht.