Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen

Gestart door tjones zondag 10 september 2017, 17:41:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Ik weet het even niet meer...
Ik heb een 3311 voorzien van een nieuwe printplaat van lussi.ch en daarop een lokpilot 4. Ik heb dit met een andere lok al eens gedaan en het was een fluitje van een cent. Simpel de draadjes lossolderen van de oude plaat, nieuwe plaat erin, draadjes weer in zelfde volgorde vastsolderen en rijden maar.

Deze keer ging het iets minder soepel... De lok reed analoog goed, dus motor, etc. zijn in orde. Ik heb daarop de plaat verwisseld, alles vastgesoldeerd en dacht soepel weg te rijden. Niet dus. De lok werd herkend door mijn MS2, op adres 3. Verder niets. Alleen de verlichting laat zich netjes aan en uit schakelen.

Hoe kan ik testen waar het probleem vandaan komt?
Dit heb ik al geprobeerd:
1. analoog liep de lok prima, dus motor en aandrijving zouden goed moeten zijn
2. decoder wordt herkend en schakelt verlichting netjes aan en uit --> decoder ook in orde(?)
3. andere lok die ik op dezelfde wijze omgebouwd heb heeft alle draden op exact zelfde wijze verbonden, dus dat zou ook moeten kloppen.
:confused:
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Klinkt als dat er ergens een onderbreking in je motordraden zit.

Kun je de decoder in je andere loc prikken en daar testen?
De draden naar de motor doormeten? ( wel de decoder er even af halen)
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
motortype aangepast in de lopi ?
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Koolborstels niet vergeten ?
Draait de rotor, met de hand, wel (te vast aangedraaid) ?

Groet
Harald
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Faulhaber motor heeft toch geen koolborstels?

Verder een moeilijk verhaal. Klinkt allemaal erg logisch. Ik ben nu ook wel benieuwd wat de oorzaak is.
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Zit er in een 3311 een Faulhaber motor dan ?

groet
Harald
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Volgens   http://www.hfkern.gmxhome.de/
3311 1988-1993 Elekt.U Glocke. I 2007 K.W.St.E grau/hellblau

Gr.  Charlie
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Er zit inderdaad een Faulhaber in, en omdat alles analoog prima liep, verwachtte ik eigenlijk helemaal geen problemen...

Ik zal morgen eerst de decoder eens in de werkende versie van de loc steken en kijken of die in ieder geval goed is. Is dat het geval, kan ik ook nog de printplaat van de goede loc in de niet werkende zetten. Als die daar dan wel werkt, moet het haast wel de printplaat zijn - al lijkt me dat stug want die is gloednieuw.

Als alle mogelijkheden uitgesloten zijn, meldt ik me weer.
Bedankt voor de tips!
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Soms helpt het als je VOOR gebruik even goed de bijsluiter leest, ofwel oplet dat je de juiste decoder koopt... kuch, kuch, ahem  :oops: :oops: :oops: :oops:

Toen ik beide decoders vergeleek, viel me op dat de decoder uit de niet-werkende loc een klein beetje kleiner was dan de andere. Na de test met omwisselen van decoders waar in de voorheen werkende loc de nieuwe decoder ook niets deed (en de niet werkende loc met een goede decoder gelukkig wel liep!), en omgekeerd eens op de site van ESU en op het doosje gekeken.

Heb ik dus een lokpilot fx (modelnummer 54620) gekocht, die voor niet-gemotoriseerde rijtuigen en dergelijke bedoeld is - en dus ook geen motor aan kan sturen. Wel de lampjes, zoals gezegd.
Weer wat geleerd - goed de modelnummers van de verschillende lokpilots nakijken voor je op 'bestellen' drukt!

Was al bang dat mijn met veel moeite gevonden nieuwe motor en tandwielkast voor deze lok kapot gegaan waren...

Valentijn

P.S. iemand nog interesse in een nauwelijks gebruikte lokpilot v4 FX, om een of ander rijtuig met lampjes aan te sturen? Stuurt lampjes perfekt aan - getest! ;-)
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
die kan je toch hergebruiken als je eens een stammetje rijtuigen verlicht? Kan je ze aan en uitzetten en sluitlichten op aansluiten.Best dan met stroomvoerende koppelingen.
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Citaat van: bellejt op maandag 11 september 2017, 18:03:23
die kan je toch hergebruiken als je eens een stammetje rijtuigen verlicht? Kan je ze aan en uitzetten en sluitlichten op aansluiten.Best dan met stroomvoerende koppelingen.

Dat wordt dan 1 van mijn volgende projecten! Nog nooit gedaan, maar de de instructies hier met van die LED-strips  lijken vrij duidelijk
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Korte update: inmiddels is de "echte" lokpilot aangekomen en in de houder geprikt. Alles loopt zoals verwacht. De klasse C blijft een prachtige lok!
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Je kan je Fx decoder natuurlijk ook gebruiken als vaste decoder om in het veld fysieke functies aan te sturen. bv perronverlichting, waarschuwingslicht, enz. Er zit ook een knipperfunctie op...

Gr. Marcel
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Citaat van: loc1200 op dinsdag 19 september 2017, 12:45:56
Je kan je Fx decoder natuurlijk ook gebruiken als vaste decoder om in het veld fysieke functies aan te sturen. bv perronverlichting, waarschuwingslicht, enz. Er zit ook een knipperfunctie op...

Gr. Marcel

als ik ooit zover kom... Heb momenteel niet de ruimte om een grote baan op te bouwen, is voornamelijk wat prutsen aan oude locomotieven en af en toe een rondje leggen en laten rijden :-(
Re: 3311 (Klasse C) en lokpilot 4 opstartproblemen
Goed om te weten! Hier ligt er ook nog eentje om omgebouwd te worden...