Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

RTM De eilanden Tram.

Gestart door nobody zaterdag 09 september 2017, 16:06:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RTM De eilanden Tram.
nobody
gast

RTM De eilanden Tram.
.
Re: RTM De eilanden Tram.
Ben den Hollander
gast

Re: RTM De eilanden Tram.
Mooi, veel herkenning uit m'n jeugd. Ik moet het eens helemaal af zien. Bedankt voor het delen Wim. :)

Gr, Ben.
Re: RTM De eilanden Tram.
Prachtige beelden van " het moordenaartje" . Bekende jeugdbeelden.

Groet,
Roel
Re: RTM De eilanden Tram.
Aliebengalie
gast

Re: RTM De eilanden Tram.
Mooi he, ik had deze film al eerder geheel gezien , en daarna nog enkele keren.....waarom?
Omdat de mogelijkheid bestond dat ik hier zelf ook op voor kon komen.
Immers bij 1.13 zie je een Dafje (was van ons) geparkeerd staan , en daar woonde ik dus.....ik denk dat ik daar mijn treinen tik al heb opgelopen......lol.
Als kind was ik veel te vinden aan het eind van de straat , daar had de RTM een werkplaats en overslag loods.....leuke tijden.
Dat stukje film is rond 1958 / 1960 opgenomen volgens mij.
Dus erg leuke om de jeugd herinneringen weer een klein beetje opgehaald te hebben.
En in het moordenaartje  (dat was de woordelijke benaming door het publiek uit zuid) de reden , er zijn veel slachtoffers gevallen om dat de trein zoveel kruisingen moest oversteken en bij het remmen , niet zo snel stil stond (en uiteraard het publiek soms ook wel is dacht "het kan net" niet dus , met alle gevolgen van dien.

Mvg: Alex
Re: RTM De eilanden Tram.
Ben den Hollander
gast

Re: RTM De eilanden Tram.
Boergoensevliet Alex.  :)

Re: RTM De eilanden Tram.
Aliebengalie
gast

Re: RTM De eilanden Tram.
Nu ziet het er zo uit gezien vanaf de andere zijde gezien (links no 81 met hardhouten deur , dat waren er vroeger 2 , waar ik ben grootgebracht).... :D
Op de plek waar vroegert de RTM reed , rijd nu de tram.
Als je de route rijd waar vroeger de RTM reed kom je echt nog een heleboel herkenning's punten tegen. Zoals vroegere stations/halte's/restaurant's . altijd leuk om daar nog is langs te rijden met de auto.

Mvg: Alex
Re: RTM De eilanden Tram.
En in Ouddorp kun je nog heel veel van die sfeer proeven. De baan is weliswaar nieuw, maar het materieel is gerestaureerd en je proeft de oude sfeer nog heel duidelijk. Of het nu de stoomtrams zijn of de ronkende diesels. Ook die tram, die Ben voor de deur van Alex heeft geplaatst, is nog aanwezig!

Zeker een aanrader om te bezoeken : https://www.rtm-ouddorp.nl

Groeten,
Roel
Re: RTM De eilanden Tram.
Bedankt voor de link, Roel. Het promotiefilmpje is ook prachtig :important: :thumbup:
Re: RTM De eilanden Tram.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: RTM De eilanden Tram.
Het trambaanpad op Voorne Putten, waar dus vroeger de HTM naar Hellevoetsluis reed, is nu een 'snel' fietspad tussen Spijkenisse en Hellevoet. In Rhoon en Hoogvliet zijn de oude haltes respectievelijk een restaurant en een theehuis geworden.
Van mijn ouders hoorde ik altijd dat de oude Spijkenisserbrug, die al niet breed was, met een tram erbij erg spannend werd.

Leuk om dit zo eens te bekijken Wim.
Re: RTM De eilanden Tram.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: RTM De eilanden Tram.
Mooie film Wim, dank voor het delen!
In Spijkenisse is daar, anders dan de naam Stationsstraat en het verloop van de nodige fietspaden hier, zo goed als niks van terug te vinden.
Wat mij wel opviel, en Alex haalde het al aan, dat de naam "het Moordenaartje" niet werd genoemd.

Volgens mij is er in Rotterdam-Zuid, langs de Groene Kruisweg bij het kruispunt met de Korperweg, nog een restant van een bruggetje te vinden. En mogelijk hier en daar nog wel het een en ander.
Re: RTM De eilanden Tram.
Aliebengalie
gast

Re: RTM De eilanden Tram.
Citaat van: PaT op zondag 10 september 2017, 19:38:15
Van mijn ouders hoorde ik altijd dat de oude Spijkenisserbrug, die al niet breed was, met een tram erbij erg spannend werd.

Zoek de verschillen van de Spijkenisserbrug oud en nieuw naast elkaar.
Dus Patrick .....als je is in de buurt bent kan je het verschil in breedte nog goed zien.
Als er een trammetje overging was ander verkeer vrijwel niet mogelijk.

Bovenste foto = Hoogliet zijde tussen de bomen het bruggehoofd te zien.

Mvg: Alex
Re: RTM De eilanden Tram.
Zoveel herkenbare plaatsen en beelden, van eind 50 er begin 60 er jaren toen ik als kind regelmatig  van goeree, via de boot naar Hellevoetsluis, met de tram naar de Rosestraat reden.  Waarschijnlijk daar ook besmet met het treinen virus. De vrijwilligers hebben in 30 jaar tijd geweldige resultaten bereikt met het museum  in ouddorp.  ABSOLUUT een bezoek waard, maar kom dan bv op Hemelvaartsdag, dan wordt er flink uitgepakt. Voor een actuele film, hieronder een link naar eisenbahn romantiek,  die een paar jaar geleden filmde.

Https://www.swr.de/eisenbahn-romantik/archiv/689-rotterdamsche-tramweg-maatschappij/-/id=2250046/did=5518314/nid=2250046/1xd3qsp/index.html
Re: RTM De eilanden Tram.
Ik kreeg een foutmelding bij de link. Heb hem aangepast!

www.swr.de/eisenbahn-romantik/archiv/689-rotterdamsche-tramweg-maatschappij/-/id=2250046/did=5518314/nid=2250046/1xd3qsp/index.html

Groeten,
Roel
Re: RTM De eilanden Tram.
Dankje
Re: RTM De eilanden Tram.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: RTM De eilanden Tram.
@Alex, ik weet het, ik ben geboren en getogen in Spikecity, dus die portalen ken ik maar al te goed (al was het maar dat je ze ziet als je weer eens staat te wachten voor die !@#$%^brug).
Ook nu nog kom ik er regelmatig langs als we in de zomer met het fietsje vanaf Rhoon naar mijn moeder fietsen in Spijkenisse.
Onvoorstelbaar dat er zo'n smal bruggetje lag. Maar ja, voor de jaren 50 viel er niet zoveel te beleven op Voorne Putten, dus daarom hadden ze ook niet zo'n brede brug nodig.
Re: RTM De eilanden Tram.
Roel & Wim: Bedankt voor de leuke, aanvullende, film :important: :thumbup:
Re: RTM De eilanden Tram.
Lid sinds: 2008

offline
Re: RTM De eilanden Tram.
Ook voor mij herkenbaar.

Regelmatig vanaf Middelharnis naar Hellevoetsluis over gevaren en daarna met de tram naar Rotterdam Rosestraat. De familie woonde in het Westland.

Om daar te komen zat er niets anders op dan deze route te nemen.

Later bij mijn vader achterop de brommer wel over gevaren maar via het Brielse pontje (pontje aan een kabel) richting Vlaardingen en aldaar over gevaren naar het Westland.

Groetjes uit beetje krom
opa cees