Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modern Stations Gebouw.

Gestart door woopietrein dinsdag 14 november 2006, 15:31:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modern Stations Gebouw.
woopietrein
gast

Modern Stations Gebouw.
Nu zijn er vele bouwpaketten in de handel voor mooie stationsgebouwen van velerlei stijl.
Nu wil ik zelf een station maken en het gebouw moet modern zijn, want ja, de tijd gaat verder dus zo ook op mijn baan.
Wie kan mij wat tips geven van welk materiaal dit goed te maken is, welke ontwerpen zijn goed te doen, kortom hoe kan ik het beste beginnen.
Alvast dank voor een antwoord van een ieder....
Re: Modern Stations Gebouw.
Ik was ook niet echt tevreden over het aanbod van stationsgebouwen en heb daarom zelf mijn eigen stationsgebouw ontworpen en gebouwd van hardboard, karton, papier en plastic.
Het gebouw heeft slechts één verdieping, omdat het de bedoeling is dat het deels onder het perron komt te staan. Het spoor komt op 5 cm hoogte. Hardboard heb ik gebruikt voor de bodemplaat en de achterwand (stevigheid). In de achterwand heb ik een opening gehouden voor de tunnel naar de sporen.
De 3 overige gevels heb ik geleend van Fallerkit 130932 (kantoorgebouw) die dus een verdieping minder krijgt (5 in plaats van 6). Veel "glas" dus in die 3 wanden, waardoor ik de gelegenheid had veel interieur in het gebouw in te plaatsen: loketten, kaartautomaten, lectuurwinkeltje, snackbar, infowinkel met wachtruimte voor het (inter)lokale busvervoer.
Een schuin aflopend dak verbergt de elektrische leidingen van de verlichting die in het witkartonnen plafond is ingebouwd.
Totale lengte van het gebouw is ongeveer 49 cm, diepte is ongeveer 12 cm. De hoogte aan de achterzijde van het gebouw is 4 cm, zodat het deels onder het spoor geschoven kan worden. De voorgevel is 5-6 cm hoog. Deze getallen zijn even uit het hoofd, exact weet ik het niet meer.
In de voorgevel zitten 2 brede deuren met halverwege de deuren boven het "glas" een lichtbak met het NS-logo.

Jammer :( dat je deze vraag niet eerder stelde. Het gebouw staat nu ingepakt en wacht op betere tijden, anders had ik een paar foto's kunnen laten zien. Als ik de doos tegenkom waarin het gebouw zit, maak ik alsnog even een paar plaatjes.
Re: Modern Stations Gebouw.
woopietrein
gast

Re: Modern Stations Gebouw.
Gerard bedankt voor je info, het klinkt als muziek in de oren.
En de aanpak die je noemde doen me al wat richting van denken aangeven.
Het station wat ik wil, moet gezien worden vanaf de perronkant, omdat een andere plaatsing niet mogelijk is, dan zou ik een apart tafeltje ervoor moeten maken, en ik denk niet dat het dan mooi staat.
Maar ik wacht af op de foto's.
Re: Modern Stations Gebouw.
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modern Stations Gebouw.
Ik wil mijn gehele baan een beetje modern maken. Daardoor heb ik dus alleen de mogelijkheid om alles zelf te bouwen met een uitzondering van een moderne bouwdoos na. Deels is het jammer dat er weinig moderne bouwdozen te krijgen zijn, maar van de andere kant geeft het zelf maken van gebouwen uiteindelijk meer voldoening (tenminste dat hoop ik).

Airbrush, polystirol (polystyreen) en wat accesoirekits lijken mij onontbeerlijk voor het zelfbouwen.
Re: Modern Stations Gebouw.
woopietrein
gast

Re: Modern Stations Gebouw.
Ik was zaterdag op de beurs van Zeeland, in Heinkenszand en daar waren wat gebouwde modellen en nog te bouwen pakketten in het aanbod.
Maar dat was van Vollmer en Kibri, en ik vond het al zo verdacht klein allemaal, meer geschikt voor TT.
Daarnaast was het weer te strak en te jaren 60 achtig, dus ik ga verder met inspiratie opdoen.
Ik kocht een arcademuur met poortjes van schaal N, en ik ga daarvan uit werken, hier komen de deuren in, die niet helemaal het poortje beslaan, maar vanuit dat ene strookje ga ik verder verzinnen.

Alle eerdere meedenkers dank voor jullie input..(inpoet)
Re: Modern Stations Gebouw.
Eindelijk heb ik foto's van het zelfgebouwde stationsgebouw: klik hier. Vorig jaar beloofd (14 november 2006), maar nu eindelijk voor iedereen zichtbaar.
Op sommige foto's ligt het dak niet netjes op het gebouw, maar dat komt omdat ik de verlichting even provisorisch moest aansluiten voor deze fotoserie. Pas na de fotosessie, toen het station al weer in zijn doos opgeborgen zat, zag ik dat. Toch hoop ik dat jullie een globale indruk van mijn geknutsel krijgen.
Voor de beschrijving van de bouw: zie hier.
Re: Modern Stations Gebouw.
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modern Stations Gebouw.
Gerard,

Dat ziet er goed uit zeg, de kozijnen heb je die van plastic profiel gemaakt ??
Re: Modern Stations Gebouw.
petje af mooi bouwwerk.... neem jij deze ook in het produktie programma van 2008 op , en wat is de oplage? :D


Bas
Re: Modern Stations Gebouw.
Gerard,
wat een prachtig bouwwerk.. op de volgende gastendag een demootje bouwen?
Re: Modern Stations Gebouw.
Citaat van: Janus op donderdag 13 december 2007, 02:21:33
Gerard,

Dat ziet er goed uit zeg, de kozijnen heb je die van plastic profiel gemaakt ??
Janus, die kozijnen komen uit Fallerbouwdoos 130932, een kantoorgebouw die dus één etage heeft moeten inleveren t.b.v. het station.

Citaat van: bas op donderdag 13 december 2007, 09:57:36
petje af mooi bouwwerk.... neem jij deze ook in het produktie programma van 2008 op , en wat is de oplage? :D


Bas
Bas, dit station was uit het produktieprogramma van 2006 en is (was) éénmalig :D :P.

Citaat van: OmeLaurus op donderdag 13 december 2007, 10:15:47
Gerard,
wat een prachtig bouwwerk.. op de volgende gastendag een demootje bouwen?
Laurus, dat zit er helaas niet in. Ik ben hier een groot aantal dagen mee bezig geweest, dus een demootje geven op een Gastendag gaat niet lukken.
Re: Modern Stations Gebouw.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Modern Stations Gebouw.
Gerard, dat ziet er goed uit.
Echt een station van deze tijd.
Ook  "Te Huur" is erg goed gevonden. Zie je vaak zo in stations.

Charlie.

ps.
Ik mis Arriva  bij de busmaatschappijen. :mrgreen:
Re: Modern Stations Gebouw.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Modern Stations Gebouw.
Heey Gerard,


Ik had de foto's al een tijdje geleden gezien!
Maar het is een prachtig zelf gemaakt gebouw.
Petje af voor de bouw en het idee ervan!
Ook het interieur is fantastisch!!
Hij zal zeker super staan op de toekomstige baan!

Groetjes Antal.
Re: Modern Stations Gebouw.
Citaat van: BR 41 op donderdag 13 december 2007, 13:58:03
ps.
Ik mis Arriva  bij de busmaatschappijen. :mrgreen:
Charlie, ik had (en heb) daar nog steeds geen mooi voorbeeld-logo van. Dus als jij weet hoe ik daar aan kan komen, kan het XX-logo vervangen worden.
Re: Modern Stations Gebouw.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modern Stations Gebouw.
Hallo Gerard.
Heel erg mooi gedaan, is goed te zien dat hier heel wat uurtjes in zijn gaan zitten!
Ook de bemensing ( of is het bePreisering?) vindt ik heel goed gedaan en erg leuk bij elkaar gezocht.
Mooi stukje werk.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Modern Stations Gebouw.
Marklin-Tim
gast

Re: Modern Stations Gebouw.
Gerard heb je misschien nog wat foto`s van jouw station want ben erg geintresseerd.
Re: Modern Stations Gebouw.
Ontzettend gaaf!!!! Complimenten.

Shark.
Re: Modern Stations Gebouw.
Citaat van: Marklin-Tim op zaterdag 15 december 2007, 16:27:47
Gerard heb je misschien nog wat foto`s van jouw station want ben erg geintresseerd.
Nee helaas :(, dit zijn alle foto's die ik van dit gebouw heb.
Ik kan je ook niet helpen aan tekeningen, want die zijn er nooit geweest. Ik heb dit "uit het blote hoofd" ontworpen en gebouwd.
Re: Modern Stations Gebouw.
ERIK SALDEN
gast

Re: Modern Stations Gebouw.
Dag Gerard,

PET af hiervoor. Erg origineel en detailgetrouw gemaakt.


ERIK
Re: Modern Stations Gebouw.
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modern Stations Gebouw.
héél mooi gedaan, Gerard. En dan nog zo maar uit het duimpje gezogen? Chapeau (ofwel hoedje af).
Re: Modern Stations Gebouw.
woopietrein
gast

Re: Modern Stations Gebouw.
Geruchten, we hebben er niets aan, maar ik hoorde vanuit Gütenbach, inderdaad de home van Faller, dat er een modern station aan het assortiment gevoegd wordt, dus even wachten en dan hebbes!