Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Arduino rfid-tags cs3

Gestart door reneels vrijdag 08 september 2017, 17:27:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Arduino rfid-tags cs3
Lid sinds: 2015

offline
Arduino rfid-tags cs3
Ik ben geen ster m Arduino, maarsamen met mijn neefje heb ik hetvolgende gemaakt.

Arduino + ardafruit lezer ,de lezer plaats ik onder de rail. Onder de loc plak ik de Rfid 20x12x1mm, gaat de loc over de reader dan wordt DIT adres uitgelezen en sluit het desbetreffende relais ( dat massa sluit) en gaat een puls naar een s88 contact. Deze is gekoppeld aan een gebeurtenis en laat de betreffende loc voorgeprogrammeerd t station in rijden, met geluid ensteeds langzamer. En stopt.
Dit kan nu voor elke loc geprogrammeerd worden.

Zie de link hieronder voor een video op Youtube.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik kom nog een paar problemen tegen.

Groet

Rene


Re: Arduino rfid-tags cs3
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Arduino rfid-tags cs3
Welke problemen heb je nog ? Ik gebruik ook rfid met zelfbouw electronica, in rocrail zit functionaliteit hiervoor ingebakken voor Merge rfid, ik heb gewoon mijn hardware compatible gemaakt daarmee.
Re: Arduino rfid-tags cs3
Lid sinds: 2015

offline
Re: Arduino rfid-tags cs3
Probleem is dat als ik de rfid onder een loc plak, hij bij sommige het niet doet
Re: Arduino rfid-tags cs3
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Arduino rfid-tags cs3
Welke rfid tags gebruik je ? (Eventueel foto ?)
De rfid tag moet echt laag genoeg hangen, en je reader-spoel moet echt tussen je rails passen,
En de snelheid van je trein moet vrij laag zijn. Het komt allemaal nogal nauw !
Ik gebruik glazen rfid tags en ronde stickers, die glazen lezen makkelijker, maar moeten wel in de langsrichting onder je loc kopen. Verder de tag uitvde buurt van je motor houden enz ...

Ik zie graag wat foto's tegemoet, waarschijnlijk kan ik op basis daarvan, nog wel wat tips geven  :thumbup:
Re: Arduino rfid-tags cs3
Lid sinds: 2015

offline
Re: Arduino rfid-tags cs3
Hi, sorry voor mijn late reactie door omstandigheden.

Ik werk met strips, zie foto. wat ik momenteel doe is een stukje verpakking gebruiken dat voor print platen gebruikt wordt, om invloeden van buiten te weren. Dit werkt soms goed (niet altijd) maar bij de meeste wel.  (zie foto) Het zijn stickers, transparant NTAG213. Ik moet zeggen dat de snelheid niet veel invloed heeft, maar ik werk met een Ardafruit lezer, welke gevoeliger is dan de eerdere die ik gebruikt heb.

Aangezien ik niet veel rangeer en mijn treinstellen al samengesteld zijn, overweeg ik om de Rfids onder het eerste rijtuig/wagen te plakken.


Kan je me vertellen waar jij je glas Rfids haalt.

alvast bedankt

Rene

Re: Arduino rfid-tags cs3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Arduino rfid-tags cs3
Hoi Rene,

Ik heb mijn complete treinbaan voorzien van Arduino aansturing, alles zelf gemaakt en geprogrammeerd.
En daarbij was ik ook bezig met RFID sensoren voor trein herkenning.

Ik gebruik alleen vooral oude M rails, waardoor een sensor in/onder de rails onmogelijk was. Het metaal absobeerd alle RF signalen namelijk.



Ik ben uiteindelijk af gestapt van RDIF, gaf te veel problemen. Afstand van sensor tot tag en invloed van metaal als voornaamste redenen.
C rail heeft wel minder metaal, maar rails en middengeleider blijven wel van invloed. En je plaatste de sensor onder de rail, wat de afstand tot de TAG van de lok nog groter maakt.
RFID tags werken tot max enkele cm's en dat is zonder metaal storing.


Uiteindelijk heb ik RDIF niet gebruikt, ik weet initieel welke lok (ID) op welk baan vak staat. En dat pass ik door naar het volgende baanvak, waar de lok heen wordt gestuurd. Zo weet ik alsnog waar elke lok (zou moeten) zijn.
Dat werkt ook alleen door mijn eigen Arduino software daarvoor te maken, ik heb geen ervaring met gekochte pakketten.

Zie ook van Adafruit zelf (neem aan dat je deze sensor gebruikt): https://www.adafruit.com/product/364
Daar is ook een uitleg video. Zie hoe dichtbij ze het daar gebruiken om het te laten werken. Het is bijna direct contact.
Alles meer, geeft problemen.
Het is ook bedoeld voor pasjes systemen en buttons, waar je hem tegen de sensor stil houdt.
Re: Arduino rfid-tags cs3
Lid sinds: 2015

offline
Re: Arduino rfid-tags cs3
bedankt voor je reactie, het klopt inderdaad met M rails gaat het moeilijk. De C rails gaat goed. Ik werk inderdaad met de ardafruit, deze is gevoeliger. Verder zijn de tags die ik gebruik, denk ik ook sterker (zie foto) op jouw foto zie ik die ronde sticker, die heb ik ook uitgeprobeerd, maar werkt minder.
Wat ik intussen wel merk is dat de loc invloed heeft op de tag. het metaal en waarschijnlijk ook een vorm van een magnetisch veld(?)
Ik heb nu met een aantal loc's gewerkt en er van dat spul tussengelast waarin prinsboards worden verstuurd, zodat er afscheiding is van invloed van buiten. Deze plak ik tussen de loc en de Rfid. Dit lijkt te werken.
Aangezien ik met vaste trein combi's werk, ga ik ook nog werken door de Rfid onder  de eerste wagon te plaatsen.

Ik programmeer het niet met Arduino, maar gebruik de Rfid als een trigger voor een S88 contact, hiermee kan ik niet alleen bepalen wie waar is, maar ook prima de afremsnelheid invoeren in de CS3 e.d.

ik zal verdere ontwikkelingen delen, is som met tussenpozen ivm andere activiteiten

groet

Rene