Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

als sein open komt staan dan pas na enkele seconde spanning op spoor

Gestart door alois vrijdag 08 september 2017, 14:42:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
als sein open komt staan dan pas na enkele seconde spanning op spoor
kan iemand mij een vertragingsschema voor mij tekenen
als het sein open komt te staan   dan vertrekt nu lok onmiddellijk
graag zou ik zien dat het na enkele seconde gebeurt
dus sein open na 3 a 8sec later spoorspanning
gebruik relais van conrad de 502789 weerstand van spoel 2880ohm  24volt dc
en de bediening gebeurt met een impuls
wie kan mij hierbij helpen
Re: als sein open komt staan dan pas na enkele seconde spanning op spoor
Ik had vroeger, in het analoge tijdperk, weerstanden met negatieve temperatuur coëfficient (NTC-weerstanden, dus) in mijn locs gebouwd. Hoe warmer, hoe minder weerstand. Ik gebruikte waarden van 100 Ohm of 150 Ohm.
Wellicht kan je dat ook toepassen op je geïsoleerde sectie. Als het sein op groen gaat en de loc erop staat, wordt de weerstand warmer en neemt de weerstand af, dus gaat de loc rijden.

Ik denk alleen niet dat dat goed werkt met locs met een decoder, omdat de decoder dan te weinig spanning krijgt. Dus alleen toepasbaar als je alleen met analoge locs rijdt.
In een digitale loc zal je in de CV's van de decoder moeten gaan aanpassen (als het een ESU-decoder is, zou dat misschien mogelijk zijn).

Wellicht heeft een elektronicus nog ideeën?

Groet, Paul

- edit - bij de waarden "en" veranderd in "of", één NTC per loc, dus. Let op de bedrading, zodat je niet ook het omschakelrelais achter de NTC zet, dan wil de loc niet meer van richting veranderen  >:-D .
Re: als sein open komt staan dan pas na enkele seconde spanning op spoor
Als je zelf geen electronica knobbel hebt, kan dit helpen:
https://opencircuit.be/Product/11146/12V-relais-met-instelbare-vertraging-0S-10S

of verder via Google eens rondkijken,

Leopold
Re: als sein open komt staan dan pas na enkele seconde spanning op spoor
ik lees van pajomaho dat hij 100 en 150 Ohm gebruikte. Twee waarden bij elkaar of afhankelijk van de soort locomotief?
Re: als sein open komt staan dan pas na enkele seconde spanning op spoor
Re: als sein open komt staan dan pas na enkele seconde spanning op spoor
zal die vertragingsrelais   eens proberen   hoop echt dat dit een vertraging heeft van ongeveer 3sec omdat  er geen potmeter op zien staan en de prijs 3.50euro vind ik spotgoedkoop  wie heeft er ervaring mee
Re: als sein open komt staan dan pas na enkele seconde spanning op spoor
 @citaat Volgens de specs is het ding instelbaar van 0 - 10 seconden.
Instellen met schroefje (zie pijl).
Re: als sein open komt staan dan pas na enkele seconde spanning op spoor
In de titel lees ik:
12V relais met instelbare vertraging (0S - 10S), dat is de bedoeling dacht ik?
Verder gebruikt het circuit een Ne555, zou ik ook doen bij een ontwerp, dus het zit wel goed, voor die prijs kan ik de componenten niet verzamelen, laat staan opbouwen van de schakeling.

Ik denk zelfs dat voor iemand met kennis van de Ne555, men makkelijk de timer kan aanpassen naar andere waarden,
Leopold
Re: als sein open komt staan dan pas na enkele seconde spanning op spoor
met deze vertragingsrelais kan verder moet er zelfs niets aan veranderen bedankt iedereen
Re: als sein open komt staan dan pas na enkele seconde spanning op spoor
kaart besteld en tot mijn groot spijt potmeter werkt niet  werkt enkel op 10 sec
en relais trekt ook niet aan geen aanrader deze kaart
Re: als sein open komt staan dan pas na enkele seconde spanning op spoor
terug 3 nieuwe kaarten besteld en ze werken perfect voor alle veiligheid heb wel een spanningsregelaar type 78(12) voorgeschakeld zodat spanning niet hoger komt dan 12 volt