Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Problemen wagon met geluidsfunctie

Gestart door Flodder450 donderdag 31 augustus 2017, 20:36:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen wagon met geluidsfunctie
Hallo!

Afgelopen week hebben wij op ebay de geluidswagon gekocht uit deze set, er stond bij dat de geluidsfunctie NIET getest was, maarja, het kan gewoon goed zijn toch?

Echter kon ik de wagon met geen mogelijkheid aan de praat krijgen, alle verschillende protocols geprobeerd, adres proberen toe te wijzen etc.

toen ik de wagon uiteindelijk openmaakte kwam er het volgende uit:

Zo op het oog lijkt er niets beschadigd of doorgebrand te zijn, de decoder kwam er los uitvallen.



wat mij wel opviel was dat de decoder er alleen scheef oppast:


en dat er rode stippen op het onderstel staan? (is dat iets van de reparatieafdeling van Marklin?)


Nadat ik de loc weer in elkaar had gezet met de decoder erop geprikt kreeg ik kortsluiting, zonder decoder erop is er niets aan de hand.

ik ben compleet onbekend met geluidsmodules en weet ook niet hoe deze wagon er af fabriek uit moet zien aan de binnenkant ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen

Alvast ontzettend bedankt!

//Flod
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Flod,

Ik vrees dat de decoder tijdens transport los is gegaan en je hem met de connector naar boven op de mtc adapter had moeten plaatsen. Waarbij je deze verkeerd om geplaatst heb...
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
oh jeetje, ja ik zie het nu, whoops! :P

moet nog wel even het rode draadje opnieuw solderen, die kwam los nml

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Hi Flod,

De decoder kan er maar op een manier op.
Hij kan wel op z'n kop maar dan gaat de behuizing niet meer dicht.
Let op dat het pennetje 22 er NIET is (het gaatje).

groet
Harald
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
de decoder er goed op gezet en het draadje weer gesoldeerd: alsnog helemaal niets, meldt zich niet aan op MFX, kan dingen wel aanpassen maar het doet alsnog helemaal niets, zou het eraan kunnen liggen dat ik geen databank meer heb?
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Gezien je kortsluiting had, zou de decoder kapot gegaan kunnen zijn.

Zo te zien zit er een geluidsmodule aan de adapterprint, welke op 5V werkt, en dan door de aux'en van de decoder geschakeld worden.
Gezien de wagon echter niet getest is, is het even de vraag waar het misgaat. Je zou de decoder, geluidsmodule en speaker dus even apart moeten testen.
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Ik heb niet echt mogelijkheden om de aparte onderdelen apart te testen, we zullen dus even een mailtje doen naar de verkoper ;)
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Decoder moet met de printzijde op de 21 pennen gedrukt worden. Alleen op die manier kan die er geheel op.
In de print zitten nl ook 21 gaten. De pennetjes gaan dus eerst door de printplaat van de decoder en dan door de 22-polige connector.
Ik hoop dat de sluiting niet je decoder heeft beschadigd.

Mvg. Marcel
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Gewoon een mtc21 decoder met versterkt aux3/4 erin op de juiste manier en dan werkt die misschien wel :D
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Je hebt voor deze geluidsprintjes juist een decoder met onversterkte uitgangen op  aux 3/4 nodig.

Maar verkeerd om op de pinnen prikken loopt meestal verkeerd af.
Je maakt dan een behoorlijke sluiting in de decoder.
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
De mogelijkheid voor het verkeerd-om op te pikken is eigenlijk een ontzettende ontwerpblunder van de ergste categorie.
Dit hoort gewoon niet te kunnen en het is schandalig dat het wel kan.
Het gaat hier om treinen-elektronica en die hoort zó geconstrueerd te zijn dat je die niet verkeerd kan aansluiten.
Bijna alle modelspoorhobbyisten hebben erg weinig verstand van elektriciteit en zeker van elektronica, dus het hoort uitsluitend goed te kunnen !

Grv Huub
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
-Huub:
Idd, ofwel is het een slordigheid van de fabrikant ofwel uit comercieel oogpunt, meer decoders te kunnen verkopen.
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Citaat van: Jørg op zaterdag 02 september 2017, 07:15:59

........ofwel uit comercieel oogpunt, meer decoders te kunnen verkopen.


Denk je echt? Geen fabrikant doet dat.

Maar verkeerd opprikken kan toch niet?



Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Jawel hoor, dat lukt prima en zelfs op twee (dus foute) manieren. En zo eenvoudig op te lossen, bv. door het andersom te doen: 21 pinnetjes in 22 gaatjes is geen probleem, maar 22 pinnetjes in 21 gaatjes lukt echt niet.....
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Ik zie 21 pinnen....



en 21 gaatjes.






Bron: Digital-Bahn
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Wat de grote fabrikanten doen in de autosector is het publiek belazeren.
Waarom zou het dan niet in onze hobby gebeuren.
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Zullen we het gewoon even over het probleem van de geluidswagon hebben, i.p.v. belazeren in de autosector.
B.v.d. ;)
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Het probleem is niet het aantal gaatjes in de print, maar het aantal gaatjes in de connector. En natuurlijk gaat het pas fout wanneer de decoder op z'n kop wordt gemonteerd, maar dat hadden we al vastgesteld. Blijft jammer!
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Al eerder vermeld dat als hij verkeerd zit de kap niet dicht kan.
Kan er dus maar op een manier op.

groet
Harald
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Hoe dan ook, het is natuurlijk sneu als je een decoder om zeep helpt door verkeerde montage.  :(

Niettemin vind ik nog steeds de logica van 21MTC met een index pin niet verkeerd. Als je 21 gaatjes en 21 pinnen hebt steek je de boel zo in elkaar dat pinnen en gaatjes overeen komen. Of een kap wel of niet past is niet maatgevend, in een gemiddelde lok zoals op het plaatje past de kap in beide gevallen.

Met belazeren van de gebruiker vanuit de industrie heeft het natuurlijk niets van doen, e.e.a. is netjes gedocumenteerd is.

@Jorg: "inspraak zonder inzicht geeft uitspraak zonder uitzicht".

Gr, Ben.
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
-John:
Was maar een voorbeeld dat ik aanhaalde, heb in dit topic wel het besef dat het hier niet over auto's gaat.
-Ben:
Ieder zijn mening, jouw uitspraken brengen ook niet altijd aarde aan de dijk.
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Citaat van: Hero op vrijdag 01 september 2017, 13:34:08
Je hebt voor deze geluidsprintjes juist een decoder met onversterkte uitgangen op  aux 3/4 nodig.
Dus deze print werkt met 2 versterkte en 2 onversterkte uitgangen dat zou ik wel vreemd vinden maar het zou kunnen.
Ik heb al 10 tallen mtc21 decoders in de handen gehad maar nog nooit eentje die je verkeerd kon monteren zonder ongepast geweld maar sommige krijgen alles voor elkaar.
Heb wel verkeerde montage gezien zoals hier boven op de foto en zelfs dat er een pinnetje was afgeknipt.
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Er zit schot in de zaak! Ik had de wagon er weer even bij gepakt en gekeken wat er misschien mis kon zijn, toen ik zag dat de contactjes voor de massa niet de wieltjes raakte heb ik deze rechtgebogen en goedgezet.

Tot mijn verbazing speelde er een geluidje af! Echter werd een component op de decoder verschrikkelijk heet en heb ik onmiddellijk de stopknop ingedrukt. Zodoende lijkt het erop dat de geluidsprint het in ieder geval wél doet.

Ik zal van het weekend ook even kijken of ik de draden van de decoderdrager misschien opnieuw moet solderen voor goed contact.

Is het eventueel mogelijk om losse soundmodules op een decoder te solderen?
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Heb dezelfde fout gemaakt met mijn Rocky Rail 6480, decoder er verkeerd om ingezet.
Het is idioot dat het kan maar vind het ook mijn eigen schuld, had beter moeten opletten hoe deze in eerste instantie gemonteerd zat voor ik hem loshaalde.
Kan dus heel goed begrijpen dat Flodder 450 hier ook mee de fout inging, gebeurt je hopelijk maar een keer.
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Problemen wagon met geluidsfunctie
>>Is het eventueel mogelijk om losse soundmodules op een decoder te solderen?<<

Ja, dat kan.
Je kan ook een andere 21-polige decoder op de adaptorplrint prikken.
Je kan ook een out type decoder nemen met extra functies, en daar de geluidsmodule aan solderen.

Maar je moet wel weten wat je doet, anders is een foutje zo gemaakt.
Succes.

Marcel