Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Startset 29074 en uitbreiding

Gestart door astula zondag 27 augustus 2017, 10:22:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Startset 29074 en uitbreiding
Hallo Allemaal,
ik heb voor mijn kleinzoon (voor Sint-Niklaas) een digitale startset 29074 H0 van Märklin gekocht.
Gezien plaatsgebrek wordt het een tafel van max 200 x 100 (anders problemen met de moeder van de kleine  ;))
http://astula.eu/fotospoor/trein2.jpg

Na wat zoekwerk en via tekening AnyRail heb ik ook wat uitbreiding bijgekocht om het wat aantrekkelijker te maken met enkele wissels.

Een tekening maken en de spullen bestellen geen probleem en daar ik een leek ben in deze stof heb ik een vraag, hoe kan ik deze wissels electrisch laten werken, maar wel eenvoudig om te starten !!!
Er zijn nog wat uitbreidingen in de planning ik hou u op de hoogte.
Groeten
Astula
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Hallo astula

Je moet in de winkel vragen achter wissel aandrijving Marklin C rails en dan vraag je ook een schakelkastje, op dat kastje kan je vier wissels aansluiten. je kan er kopen met of zonder licht in met licht bv zie je de stand van wissel staan groen rechtdoor en rood afbuigend.
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Hallo Astula,

Ik kan natuurlijk niet in uw beurs kijken, maar het eenvoudigste is om beide wissels uit te voeren met een elektrische wisselaandrijving (74491 adviesprijs 19,99 euro) en de wisseldecoder (74461 adviesprijs 33,99 euro). Deze worden éénmalig ingebouwd en elke wissel krijgt door het instellen van de switches zijn eigen uniek adres. Vervolgens zijn de wissels met het mobiele station te bedienen.
Prijs is even schrikken, maar je loopt niet te rommelen met draden ed. Hierdoor is het opbouwen, afbreken en veranderen van de baan ook simpeler.
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Hi Astula,

Leuk dat je voor je kleinzoon een set hebt gekocht.
Samen de hobby bedrijven is hartstikke leuk.

Maar ook leuk als je je even voorstelt op dit Forum.
Klik hier

groet
Harald
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Hallo Gerrit-1959,
Gaat het hier duidelijk om deze electrice wisselaandrijving 74491, gevonden aan de prijs van 14,98? (waar ik de startset heb gekocht)

en de wissel decoder 74461 prijs 24,81?  (waar ik de startset heb gekocht)

Groeten
Astula
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Goedemorgen Jan,

Ik had de adviesprijzen van Märklin erbij gezet. Duurder zijn ze dan nooit (behalve op Catawiki soms). De wisselaandrijving moet je met 2 schroefjes vastzetten, de decoder klik je op zijn plaats. Op de decoder een schuifstekker met drie draden, die je dan met schuifstekkers aansluit op de wissel.
Het is ook nog mogelijk om de wissels te voorzien van verlichting. Een set van twee kost iets van 17 euro of zo (site Märklin doet het niet).

De afbeelding, die jij hieronder hebt staan is die van de 74490. Dat is de oude. Hierover zijn hier op het forum nogal wat discussies over het functioneren.
Zelf heb ik al meer dan twee jaar de 74491 onder diverse wissels en er geen enkel probleem ondervonden. Ik ben dan ook van mening, dat dit komt, doordat ik mijn wissels bedien met een MS3 en niet met een schakelaar, waardoor de spanningstoevoer kort is.
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 28 augustus 2017, 07:19:07
Goedemorgen Jan,


De afbeelding, die jij hieronder hebt staan is die van de 74490. Dat is de oude.

Even de afbeelding aangepast

groeten
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Het nodige gekocht om de wissels digitaal te laten werken, hierbij de fotos van de aansluitingen die ik gemaakt heb om enkel digitaal te werken, vooraleer de stekker erop te zetten,  heb ik dat volgens de regels van de kunst gedaan?
Graag uw reacties
Astula



Re: Startset 29074 en uitbreiding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Ik zou even kijken naar je draden en de klemming er van. Niet dat je straks de rails in elkaar schuift en dat deze klem en misschien wel breken.  Vooral om onderste plaatje is de gele draad een probleem. Voor de rest is is het puur handleiding werk.

En hoe komen je rails op de plaat.  ik neem aan los op de plaat.   Daarbij ontstaat geluidsoverlast. Hout veroorzaakt trilling.
Advies is dan weer onder je rails kurk/rubber/isolatie plaat te doen zodat dit wordt weg genomen.  Hoeft niet zo dik te zijn. Heb gehoord dat de standaard blauwe platen bij een bepaalde bouwmarkt die je voor laminaat gebruikt ook goed werken.
Misschien kunnen anderen je hier beter over informeren.

En een tip voor de plaat. Misschien in meerdere delen doen. Voor eventueel verplaatsing kan dit handig zijn.  Ook voor het opbergen voor later. Er zal misschien een tijd aankomen bij je kleinzoon dat vrouwen/mannen interessanter worden dan een modeltrein.  ( Ik doe een aanname dat je kleinzoon de leeftijd van 12 nog niet heeft bereikt. Zo ja, excuses voor het ongemak. )

Ter notie: Leuk dat je dit voor je kleinzoon doet.
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Hallo Jan,

De aansluiting is goed. Rood op B recht doorgaand, bruin op O recht doorgaand en geel op B afslaand. De volgende stap is het omzetten van de witte schakelaartjes. Voorzichtig omduwen. In de handleiding staat een codetabel, welk adres de wissels krijgen bij het omzetten van de schakelaars. Schakelaar 1 naar boven is adres 1, schakelaar 2 naar boven is adres 2. Bij de decoders zaten ook een paar stikkers. Plak deze op de aandrijving en zet het adres in nummer op de stikker met een pen.

Tip 1: bewaar de handleiding van de decoder goed. Dan heb je altijd de tabel bij de hand.
Tip 2: als je de wissels gebruikt voor een parallelspoor, kun je beide wissels ook hetzelfde adres geven. Bij één handeling gaan ze dan allebei om.
Tip 3: leg de drie draden vanaf de aandrijving naar de decoder onder de rode draad en schuif de lange gele draad onder de decoder. Daarmee los je op wat Tony (Hitmaan) aangeeft. Ik heb alleen de gele gedaan bij deze wissel, maar alle drie bij mijn andere wissels.

Zie ook bijgevoegde afbeelding.
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Citaat van: Hitmaan op dinsdag 05 september 2017, 14:42:37
Er zal misschien een tijd aankomen bij je kleinzoon dat vrouwen/mannen interessanter worden dan een modeltrein.  ( Ik doe een aanname dat je kleinzoon de leeftijd van 12 nog niet heeft bereikt. Zo ja, excuses voor het ongemak. )
Ter notie: Leuk dat je dit voor je kleinzoon doet.

Geen probleem voorlopig hij is pas 5 jaar !
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Je zou ook nog meegebogen wissels kunnen toepassen. Maakt het spoor wat langer.  :)
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Op een baantje van 200x100cm is meer mogelijk dan je denkt. Onderstaande baan ligt op een plaat van 200x120cm maar dan heb ik ook aan beide korte kanten nog 2 stukken rechte rails geplaatst. Als je die er tussenuit haalt dan gaat er zo'n 26cm af en blijf je dus binnen de 1 meter. De cirkel in het midden is dan niet meer mogelijk maar je kan dan van alles doen met een rangeer terrein. Zat er bij de startset ook een boekje met voorbeeld ideeën? Daar komt onderstaande baan met wat aanpassingen ook uit. Kijk ook eens hier voor heel veel inspiratie. Mijn baan is een variatie op het eerste voorbeeld op pagina 13. Op pagina 10 staat een mooie baan die op een plaat van 205x100 past en je kan dan binnenin met extra wissels aan de gang.

Lijkt me allemaal wat veel van het goede om mee te beginnen, maar het is wellicht inspiratie voor de toekomst als het heel erg aanslaat.

Re: Startset 29074 en uitbreiding
hallo Steem,

ik had al een uitbreiding voorzien, maar deze zal voor volgend jaar zijn met de kleine, hier dan het model, tafelblad 220 x 100:



Groeten
Astula
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Dat ziet er ook leuk uit. Leuk hoor, zo'n opa!

Toch zou ik overdenken om een dubbelspoor over de hele baan te doen. Je kan dan eventueel 2 treinen zonder problemen hun rondjes laten rijden terwijl je in het midden aan het rangeren bent. Wel wordt de baan dan iets breder, dus je zit wat meer tegen de randen van je ondergrond aan.
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Hallo Steen en Jan,

Gewoon even wat uitgelegd. 2 x 1 baan. Tegengesteld rijden en rangeren mogelijk en omloopspoor. :D
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Mooi ontwerp gerrit  :thumbup:

Kan zelfs nog wat hoogteverschil in gemaakt worden aan de boven zijde  ,  dan krijg je een schaduwstation en kun je de bovenste ook nog 2 sporig maken iets hoger , erg leuk  :thumbup:
Re: Startset 29074 en uitbreiding
@ Barry1971: Dank voor het compliment. Het hoogte verschil kan, maar een schaduwstation vraagt toch een wat ander ontwerp. Je redt het niet met het hoogteverschil.
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
1 sporig schaduwstation , of tunneltje kan wel denk ik?
De binnenste rondgang 2 cm naar beneden vanaf de meegebogen wissel  , en de buitenste rondgang omhoog laten gaan vanaf de meegebogen wissels, 5 cm in een bocht moet wel lukken.
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Toch nog 3,5% bij een hoogteverschil van 50 mm en bij het minimum van 68 mm is het 4,7 % en dat is wel wat veel.
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Prima , kan net dus  :thumbup:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=19174.0

En voor de lol,

Re: Startset 29074 en uitbreiding
Hallo Gerrit en Steem,

Uw voorbeeld aangepast aan mijn tafel 200 x 100, in elk geval bedankt voor de tip  ;)

Hier dan mijn opstelling:



groeten
Astula
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Dat vind ik er hartstikke leuk uit zien!
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Hallo,

Ik onderschrijf, wat Steem zegt. Top :thumbup: :thumbup:
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Enkele fotos van mijn Home made Locloods

        
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Geweldig om zo een opa te hebben! mooi plannetje om met je kleinzoon aan de slag te gaan!

Die locloods heb je ook mooi gemaakt! :thumbup:
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Mooie locloods. :thumbup:
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Mooie loods, maar hoe past die in het (4e) plan?
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Citaat van: Jan22 op maandag 09 oktober 2017, 11:27:24
Mooie loods, maar hoe past die in het (4e) plan?

Even de tekening 4 aangepast en de locloods ingeplant


Re: Startset 29074 en uitbreiding
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Startset 29074 en uitbreiding
Google :)
Re: Startset 29074 en uitbreiding