Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder

Gestart door flevoland2012 vrijdag 25 augustus 2017, 01:03:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
ik zag dat alle nieuwe modellen van marklin worden voorzien van een DCC decoder, dat betekend dat je de loc dan kan aanmelden op de Roco Z21, is las op deze forum dat het kon, mijn vraag is kan de decoder in de koploper 37421 ook vervangen kunnen worden voor een DCC decoder, is waarschijnlijk een M4 decoder die ook DCC herkend.

is dit een stap van marklin om van de 3-rail af te stappen?
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Hallo Flevoland

Nee, Marklin zal niet afstappen van het 3-rail concept. Dat heeft niets te maken met lokdecoders.
Marklin heeft al jaren multiprotocol decoders in bepaalde loks, ik dacht alleen de MFX decoders die de protocollen MFX, DCC en MM herkennen.
Natuurlijk kan je de lokdecoder vervangen door een DCC decoder, maar die begrijpt dan ook alleen maar DCC, geen MM en MFX.
En als je de decoder vervangt door M4 (van ESU) dan begrijp ik de ombouw niet.

groeten van teunis
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: teunistreinen op vrijdag 25 augustus 2017, 08:49:19
Nee, Marklin zal niet afstappen van het 3-rail concept.
Hoe weet je dat? Kristallen bol?
Het enige argument voor 3rail is dat men, in het analoge tijdperk, gemakkelijk kon omgaan met keerlussen en dergelijke.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: flevoland2012 op vrijdag 25 augustus 2017, 01:03:14

ik zag dat alle nieuwe modellen van marklin worden voorzien van een DCC decoder, dat betekend dat je de loc dan kan aanmelden op de Roco Z21, is las op deze forum dat het kon, mijn vraag is kan de decoder in de koploper 37421 ook vervangen kunnen worden voor een DCC decoder, is waarschijnlijk een M4 decoder die ook DCC herkend.


De Z21 praat Marklin Motorola dus waarom vervangen?

Gr, Ben.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: nobody op vrijdag 25 augustus 2017, 08:57:01
Hoe weet je dat? Kristallen bol?
Het enige argument voor 3rail is dat men, in het analoge tijdperk, gemakkelijk kon omgaan met keerlussen en dergelijke.

Kom op, Wim
Niet alleen maar keerlus gemak.
De stroomafname van 3 rail is "100" keer beter dan 2 rail.
De 2rail loks hebben hebben allerlei rare verbindingen met de wielen voor de stroom overbrenging, wat heel gauw verbuigt en slecht contact maakt.
Op beurzen zie je de 2rail baners altijd de rails poetsen omdat het weer eens geen contact maakt.

Mocht het zo zijn dat Marklin het 3rail concept verlaat dan creëren ze veel extra problemen:
- keerlussen
- stroomafname slecht
- moeilijke constructie en duurdere constructie van de wielen
- terugmelding altijd via stroomdetectie, is duurder dan massadetectie
- Ik moet er in elk geval niet aan denken, ik heb 2rail altijd een tweederangs systeem gevonden

groeten van teunis
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: teunistreinen op vrijdag 25 augustus 2017, 09:28:51

- Ik moet er in elk geval niet aan denken, ik heb 2rail altijd een tweederangs systeem gevonden


Mee eens. Gelukkig schakelt het grootbedrijf ook over naar 3rail:







Gr, Ben.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Flevoland:
Citeermijn vraag is kan de decoder in de koploper 37421 ook vervangen kunnen worden voor een DCC decoder, is waarschijnlijk een M4 decoder die ook DCC herkend.

Teunis:
CiteerEn als je de decoder vervangt door M4 (van ESU) dan begrijp ik de ombouw niet.

De Koploper met het nummer 37421 (ook de afgeleide varianten en 37422) hebben een decoder die alleen Motorola I, Motorola II en MFX begrijpen. En ja, de decoder kan vervangen worden door elke decoder met TTL (niet versterkte) uitgangen op Aux3 en Aux4 (MTC21).

De M4 ESU lokpilot V4 of sounddecoder V4 zijn technisch goede vervangers voor de door Marklin geleverde decoder. Deze kunnen zich zowel op DCC (Railcom) en MFX aanmelden.

En waarom zou je het doen? Ik had er drie reden voor:
- De ingebouwde Marklin decoder komt uit de pleite serie. Niet de meest stabiele decoder van Marklin.
- Ik wilde dat de geluidsmelding van de eind bestemming overeen kwam met de koersborden.
- Het computer programma wat ik gebruik om de baan aan te sturen, laat geen dubbele adressen toe (begrijpt niet dat locomotieven misschien niet op de baan staan). Met de M4 is de adresruimte van DCC ook beschikbaar, terwijl de lok nog steeds op de (test)baan met de 6021 werkt.

Compleet subjectief: het lijkt er zelfs op of de Koploper nog mooier rijdt.

Jan-Peter
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Waarom zou Märklin afstappen van 3-rail, ze hebben nu 2-rail en 3-rail, de producten zijn nagenoeg gelijk, andere wielen/stroomafname in het rijdend materieel en wat verschillen in het C-rail materiaal, marketing technisch kan het niet mooier.

Teunis, met ingang van het modeljaar 2017 zijn de decoders in de Märklin loks af fabriek ook DCC, dat was tot 2017 nog niet, let op, voorraad bij winkeliers is meestal van voor 2017.

Overigens zit er nog wel een nadeel aan de Matrix MFX decoders en de Esu M4 decoders, CV6, de middensnelheid, is in DCC niet in te stellen, die moet je benaderen via een CS of een Ecos in het MFX/M4 menu.

Groet, Anne W
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Kijk even naar mijn ombouw, mSD en schakelende binnenverlichting aangebracht.

KLIK
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: Anne W op vrijdag 25 augustus 2017, 10:16:00

Overigens zit er nog wel een nadeel aan de Matrix MFX decoders en de Esu M4 decoders, CV6, de middensnelheid, is in DCC niet in te stellen, die moet je benaderen via een CS of een Ecos in het MFX/M4 menu.


Klok en klepel verhaal, niet correct. Je hebt iets gehoord maar je weet het fijne er niet van.

Evenals je Raptor vriend Teunistreinen die morgen weer op Houten zijn 2rail LDT componenten, zoals keerlusmodules en stroomdetectie terugmelders, met ongetwijfeld een wervelend verhaal aan de man probeert te brengen. ;)

Gr, Ben.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Hallo Ben

Bedankt voor de aankondiging van morgen.
Hoef ik het niet meer te doen.

teunis

Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Heren, graag de 2-rail vs 3-rail discussie laten voor wat het is en weer on-topic graag.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Beste Ben, ontzettend vriendelijke collega hobbyist,

Leg het eens even uit aan mij en andere minder hoog "digitaal" begaafde collega hobbyisten.

Groet, Anne W
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
De gebruiksaanwijzing van ESU hanteren Anne, daar staat het allemaal in: bit 4 zetten van CV29 en voorts de snelheidstabel instellen. Daar heb je echt geen centrale met een MFX menu voor nodig.

Maar het is allemaal niet zo relevant: de Z21 van Meppelspoor praat geen MFX dus een DCC decoder volstaat voor zijn Koploper of gewoon op MM blijven rijden.

Gr, Ben.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Inderdaad Ben,

Hoofdstuk 10.3, Geschwindigheidskennlinie invullen door in elk van 28 CV's een snelheids waarde in te vullen, die snelheidswaarde is dan volgens de stappen waarmee de motor in PWM wordt aangestuurd, de waarde's liggen ergens tussen de 1 en 255, bij M4 decoders liggen de waardes in CV 67 en CV 94 vast op 1 en 255.

Inderdaad heel leuk plug en play, ik vermoed dat het wel makkelijker gaat met een Esu Programmer.

Ik heb ook even in de handleiding gekeken van een Märklin mLD/3, daarin worden de CV's 67 t/m 94 wel genoemd maar er wordt niets over verteld en er is ook geen default waarde.

Inderdaad het is allemaal niet zo relevant en ook namens mij bedankt voor de reclame voor Raptor op Houten, je weet nooit waar het woord van een hoog "digitaal" begaafde collega hobbyist goed voor is.

Groet, Anne W

Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
De twee laatste posten gearchiveerd, doen niet ter zake.

Laten we het nu maar weer over de koploper 37421 en een DCC decoder hebben.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Beste Flevoland,

Als je met een Z21 rijdt die naar verluidt ook Motorola kan aansturen, wat is dan je motivatie om er een DCC decoder in te willen zetten?

Groet, Anne W
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: Anne W op vrijdag 25 augustus 2017, 15:17:59

Ik heb ook even in de handleiding gekeken van een Märklin mLD/3, daarin worden de CV's 67 t/m 94 wel genoemd maar er wordt niets over verteld en er is ook geen default waarde.


Even meegekeken: er is uiteraard wel een default waarde, zonder kun je niet rijden. Marklin houdt zich niet aan de CV29 norm en kent geen bit 4 daarin.

Gr, Ben.

Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
 @citaat

Conform wat Esu zegt in hoofdstuk 10.3 over de V4.0M4: CV 29 Bit 4 is niet uitschakelbaar, dit klopt natuurlijk want Märklin mLD decoders zijn per definitie MFX (M4) decoders.

Herstel v.w.b. de CV's 67 t/m 94: ze publiceren geen default waarde

Groet, Anne W



Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: Anne W op vrijdag 25 augustus 2017, 22:20:35

Herstel v.w.b. de CV's 67 t/m 94: ze publiceren geen default waarde


Ja toch?  :D

Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
 @citaat

In welke openbare publicatie?

Groet, Anne W
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
 @citaat  Pagina 4 van dit PDF bestand ===> klik
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
 @citaat

Magnifiek, ik neem aan dat de CV's ook te wijzigen zijn met elke centrale die DCC CV's kan lezen en schrijven?

Groet, Anne W
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
 @citaat Dat neem ik ook aan.
Maar weten doe ik 't niet, daar ik (nog) geen Märklin DCC decoder bezit.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
 @citaat

Dan wacht ik die informatie af, verder hoe vindt een gewone bezoeker van de Märklin site deze lijst?

Groet, Anne W
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
 @citaat  @citaat Ik zoek met de Duitse versie van Google op: "Märklin DCC decoder".
Dan krijg je dit te zien ===> klik
Dan 7 items omlaag scrollen.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: Anne W op zaterdag 26 augustus 2017, 10:29:15

Magnifiek, ik neem aan dat de CV's ook te wijzigen zijn met elke centrale die DCC CV's kan lezen en schrijven?


Uiteraard. En ook via POM: treintje gewoon op de rail laten staan.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 25 augustus 2017, 09:43:17

Dus zo kan het ook? TweenDrie rail DCC met een Koploper 37421 op een DCC compatibel systeem! B.v. met die versie 4 van ESU. Als ik het goed begrijp zijn er op het moment vooral voor pure märklinisten nog wat pukkeltjes te overbruggen, maar dat komt misschien omdat gebruikers beren op het spoor zien?

Net als de anderen ben ik benieuwd waar we naar toe gaan: stapt de 2-rail wereld over op 3-rail (op wat puristen na)? Stapt de 3-rail wereld over op 2-rail (met alle nadelen ervan)? Of gaan we met z'n alles alles lekker mixen (en zo ja, hoeven we dan niet op de ontwikkelingen van Märklin te wachten)?
Hoe pak je de voordelen van 2-rail, 3-rail, dcc en mfx, in plaats van de nadelen van al die systemen, samen in een nieuwe, opstomende koers?
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Beste Jan Willem,

Heel simpel: zo lang Märklin blijft bestaan zal er 3-rail zijn, zo lang Märklin eigenaar is van Trix (H0 en N) en LGB zal er 2-rail zijn.

Daarnaast zijn er diverse andere fabrikanten die van origine 2-rail fabriceren, (H0 en N) en dat zullen blijven doen zo lang ze blijven bestaan.

Het is meer de vraag welke fabrikanten blijven bestaan bij een teruglopende markt

Iedereen bedankt over de voorlichting, ik ga er van uit dat elke Märklin lok zonder meer door een Esu Lokpilot en Märklin mLD/3 kan worden "aangedreven" via elke centrale die DCC spreekt.

Groet,Anne W
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: Jan22 op zaterdag 26 augustus 2017, 15:47:42

Net als de anderen ben ik benieuwd waar we naar toe gaan: stapt de 2-rail wereld over op 3-rail (op wat puristen na)?


Hij is leuk J-W.  :D :D :D
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Marklin moet gewoon zelfde doen als ESU met zijn locs, bij ESU loc hoef je alleen een sleper onder te plaatsen en rijden maar. Deze versie koploper had een gelijkstroom versie, maar de nieuwste koploper 37243 had geen gelijkstroom versie en dat is toch jammer als je gelijkstroomrijder ben. Ik los het nu op om 1 a 2 spoors 3-rail aan te leggen, maar had dit liever niet hoeven te doen en volledig overstappen op 3-rail is geen optie. Marklin is ouderwets, het kan veel moderner. En als ze nodig bij de rails met pukko's willen blijven zorg er dan voor dat 2-rail en 3 rail banen gecombineerd kunnen worden, bv bij wissels en delen van het station.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: flevoland2012 op zaterdag 26 augustus 2017, 17:24:46

Deze versie koploper had een gelijkstroom versie, maar de nieuwste koploper 37243 had geen gelijkstroom versie en dat is toch jammer als je gelijkstroomrijder ben.


Je hebt een beetje pech gehad. Maar de Trix Koplopers waren niet slijten aan de 2railers en bleven in de schappen liggen. Daar hebben ze van geleerd in Goppingen bij de uitgave van de nieuwe versie.......
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
"Maar de Trix Koplopers waren niet slijten aan de 2railers "

zijn er nog andere koplopers dan ?
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 26 augustus 2017, 17:46:39
Citaat van: flevoland2012 op zaterdag 26 augustus 2017, 17:24:46

Deze versie koploper had een gelijkstroom versie, maar de nieuwste koploper 37243 had geen gelijkstroom versie en dat is toch jammer als je gelijkstroomrijder ben.


Je hebt een beetje pech gehad. Maar de Trix Koplopers waren niet slijten aan de 2railers en bleven in de schappen liggen. Daar hebben ze van geleerd in Goppingen bij de uitgave van de nieuwe versie.......

Dit klopt niet, er is een versie Trix Koploper geweest samen met de 37241 en deze was binnen zeer korte tijd uitverkocht, toen de 37243 werd aangekondigd werd in eerste instantie een Trix koploper aangekondigd maar Marklin heeft dit weer terug getrokken door te weinig animo, dit was mede doordat de 2-railers geen nummer variant wilden maar de ICMm , maar het word wel weer eens tijd voor een koploper en dan meteen een ICMm.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Beste Flevoland,

De wielafstand bij Esu is een compromis tussen de 3-rail en de 2-rail wielafstanden, en werkt niet altijd goed uit op Märklin wissels e.d.

Märklin mag dan ouderwets zijn, maar doet het in een teruglopende markt financieel wat minder slecht als bijvoorbeeld Roco/Fleischmann, ik heb liever een ouderwetse maar nog bestaande fabrikant als een moderne maar helaas failliet gegane fabrikant.

Groet, Anne W



Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Ik merk anders niks van een terug lopende markt,2dehands prijzen worden steeds hoger.
waar ik eerder tussen de 50 en 100 voor betaalde ben ik nu tussen de 75 en 175 kwijt zelfde modellen geen nieuwere uitvoering.
Wat eerder een probleem is dat er steeds minder keuze en voorraad is in winkels wat naar mijn  idee een keuze is van de winkeliers ze zijn wat mij betreft te ver door geschoten in minder is meer(beter gezegd minder is nog minder)
Vroeger lagen er in elke speelgoed winkel wel modeltreintjes nu moet je naar een speciaal zaak waar alleen nog kinderen komen die met hun vader of grootvader meegaan die modeltreinfabrikanten moeten is zendtijd inkopen bij kinderzenders of programma's je moet investeren om geld te kunnen verdienen.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: Marklindak op vrijdag 25 augustus 2017, 16:49:49
De twee laatste posten gearchiveerd, doen niet ter zake.

Laten we het nu maar weer over de koploper 37421 en een DCC decoder hebben.

Heren,

We gaan weer eens afdwalen van het onderwerp, tweede keer dat het gebeurt in dit topic.

Graag het onderwerp inhoudelijk behandelen!
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: Paul Jansen op zaterdag 26 augustus 2017, 20:39:15

Maar de Trix Koplopers waren niet slijten aan de 2railers "

zijn er nog andere koplopers dan ?


Jazeker. Lima bijvoorbeeld.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
 @citaat Zoals onderstaand.
Bron afbeelding ===> klik
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
 @citaat  @citaat Dus twee railers verkiezen lima boven trix/marklin of snap ik het niet ?
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Beste Fred,

Ik ben dadelijk 5 weken weg, dus van mij zul je geen last (meer) hebben, deze keer is de topic starter (eigenaar?) zelf weer begonnen...


Voor de discussie: moeten de modelspoorfabrikanten het financieel hebben van de echte modelspoorder of de modale modelspoorder?

Groet, Anne W
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: Paul Jansen op zondag 27 augustus 2017, 10:39:44

Dus twee railers verkiezen lima boven trix/marklin of snap ik het niet ?


Lima vind ik ouwe meuk en de Koploper van Marklin / Trix is niet op schaal: te kort. Deze 2railer heeft ze beide niet.


Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Hallo,

De orginele decoder in een Koploper uit 1e levering en de Olypmpische koploper is een decoder die nog door Esu geleverd is en is gelijk aan een locpilot3M4 je kan dus nooit CV?s gebruiken van een Lopi4 of MSd of Mld, tenzij er nu al een andere decoder in de loc is gestoken,

De gegevens van Mijn decoder die uit mijn Olympische koploper zijn als volgt
Mfx Esu3     firmware 0.0.6445    21 MTC

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
hoi,

Citaat van: Paul Jansen op zondag 27 augustus 2017, 10:39:44
@citaat  @citaat Dus twee railers verkiezen lima boven trix/marklin of snap ik het niet ?

De koplopers van Lima zijn al heeeeel lang op de markt. Dat is niet te vergelijken met de Trix / Märklin. MäTrix heeft er voor gekozen om een "aparte" lengteschaal te gebruiken. Terwijl steeds meer echte op schaallengte modellen bij andere fabrikanten uitkomt (LS-models, Artitec, BraWa, Roco, enz noem maar op). De keuze voor een andere lengteschaal dan 1:87 is puur ingegeven dat Märklin een andere insteek heeft. Het moet kunnen rijden op een minimale straal van 360mm en daarmee op de oude geometrie van M-rails. Dat geeft een uitdaging bij het ontwerpen van de constructie ;) Dus het voor een veel 2-railers wachten op een fabrikant die ze op de juiste lengteschaal gaat produceren. Net als bijvoorbeeld Artitec heeft gedaan bij de DDM.

@Walter: Een aantal basis cv's moeten wel overeenkomen. Het is beter om de oude handleiding erbij te pakken :)

Groet Ronald.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: flevoland2012 op zaterdag 26 augustus 2017, 17:24:46
En als ze nodig bij de rails met pukko's willen blijven zorg er dan voor dat 2-rail en 3 rail banen gecombineerd kunnen worden, bv bij wissels en delen van het station.
Je moest eens weten hoe "makkelijk" dit kan met zowel C als K rails. Met het wegnemen van het stukje metaal waarover de flens loopt in een wissel, ben je al op de helft. Puntstuk isoleren en de standaard knippuntjes onder de rails en je hebt een meersysteem geschikt wissel. Wordt bij het XXL Teppichbahning al een aantal jaar toegepast. Al heb ik zelf nog niet het lef gehad mijn wissels te verbouwen.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Maar waarom is die maat correctheid zo belangrijk het merendeel van al het geproduceerde rail schaal modellen zijn geen 1/87 pas de laatste paar jaar komt er meer 1/87 op de markt de rest is 1/93 1/100 enz.
En het is toch niet meer dan logisch dat een lok of treinstel beter rijd met de nieuwste uitvoering van een decoder.
Maar waarom word er steeds ingegrepen op het moment dat men iets van het topic afwijkt het is toch juist de bedoeling op een forum dat je met elkaar de discussie aan kunt gaan als het betrekking heeft met het topic onderwerp of is het hier ook wenselijk dat er een steeds grotere maat van censuur gaat worden toegepast zoals op bijna alle nieuwssites gebeurt tegenwoordig door het verwijderen van de reactie mogelijkheid.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 29 augustus 2017, 13:00:55

En het is toch niet meer dan logisch dat een lok of treinstel beter rijd met de nieuwste uitvoering van een decoder.


Dat waag ik te betwijfelen. Hier rijdt van alles nog op een V3 decoder, op een V4 zullen ze heus niet beter rijden.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 29 augustus 2017, 13:00:55
Maar waarom is die maat correctheid zo belangrijk het merendeel van al het geproduceerde rail schaal modellen zijn geen 1/87 pas de laatste paar jaar komt er meer 1/87 op de markt de rest is 1/93 1/100 enz.

De wensen / eisen van de modelspoorder verandert en ook de gebruikte / toegepaste technieken. In de jaren 70 produceerde Ade / RoWa al 1:87 rijtuigen exact op schaal dus zo nieuw is het niet. Wat ik al aangaf: Het is een keuze van een fabrikant om het wel of niet te doen. Märklin maakt nog steeds de keuze om sommige modellen op een afwijkende lengteschaal uit te brengen. Voor hun goede redenen en met die keuze zal je een bepaalde groep liefhebbers niet bereiken.

Groet Ronald.
Re: Marklin koploper 37421 voorzien van DCC decoder
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 29 augustus 2017, 13:31:42
Dat waag ik te betwijfelen. Hier rijdt van alles nog op een V3 decoder, op een V4 zullen ze heus niet beter rijden.
Er zijn toch echt wel een flink aantal mensen die zweren dat hun lok of treinstel die fabrieksaf een marklin/esu v3 is geleverd beter is gaan rijden na het plaatsen van een lopi4 ;)