De digitale spanning is een tussen positief en negatief t.o.v. de "massa" wisselende spanning met een hoge frequentie, voordat de digitale spanning de motor bereikt is hij gelijkgericht en is een gelijkspanning geworden en wisselt er helemaal niets meer.
Bij 3-rail is de "massa" altijd de beide railstaven en komt de wisselende spanning op de baan via de puntcontacten, natuurlijk is dit niet standaard zo, maar om problemen te vermijden is het gewoon wijs om de draden tussen centrale/booster zo aan te sluiten.
Bij 2-rail is de definitie niet zo makkelijk, "gleis rechts" is leuk, maar zegt niets zonder de rijrichting te definiëren, het maakt ook niet echt uit, mits je het maar op de hele baan consequent aansluit (dus niet ineens de massa aan "rechts").
Toe- en afvoer bij wisselende spanningen is ook een beetje een rare term als je er over nadenkt, de elektrische stroom gaat, net als bij je thuis, heen en weer en komt dus nergens, maar verricht door dat heen en weer gaan ondertussen wel arbeid waardoor ons lokje gaat rijden (en thuis onze lampen gaan branden)
Groet, Anne W