Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

NS 1135 naar digitaal, juiste set?

Gestart door Steem dinsdag 08 augustus 2017, 11:10:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Hallo,

Ik zal mij even kort voorstellen. Mijn naam is Steven en ik woon in Heerlen. Ik heb 2 jaar geleden de hobby weer "opgepakt" maar toen kwam er een kleine man, een bruiloft, een verhuizing en grote verbouwing. Meteen na aanschaf van wat materiaal kon ik dus alles weer in dozen stoppen. Inmiddels neemt de vrije tijd weer toe en wil ik weer wat dingen gaan doen.

Één van die dingen is de ombouw van de analoge NS 1135 van Märklin. Ik kwam daarvoor de pagina http://www.vinkendrecht.nl/modelbaan_ombouw_1135.htm tegen.

Nu mijn vraag: Op die pagina (en op meerdere andere pagina's) wordt gesproken over de ombouwset 60670. Online vind ik echter enkel de 60760 (Conrad). De beschrijving lijkt mij te kloppen maar ik vraag mij dus af of dit echt de juiste ombouwset is voor de 1135. Verder begreep ik dat de lampjes in de 1135 16v zijn en vervangen moeten worden voor 19v lampjes. Weet iemand welke lampjes dat mogen zijn? Ik kwam zelf deze tegen: https://www.conrad.nl/nl/steeklampje-19-v-133-w-geschikt-voor-bipin-fitting-1437387.html

Het ontbreekt mij behoorlijk aan ervaring en ook op technisch gebied ben ik absoluut geen kenner, maar echt onhandig ben ik nou ook niet en ik wil graag leren.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
-Steven:
Hartelijk welkom op het boeiende en leerrijke forum,  :thumbup:
Veel plezier met de treintjes hobby.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Dag Steven,
Veel plezier hier én met de treintjeshobby :exclaim:

p.s. Voorstelhoekje vind je hier ===> klik
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Hallo Steem, geen idee wat je echte naam is,

Je hebt hier een nummer 60760 voor nodig, heb ik er zelf ook voor gebruikt.
De beschrijving op de site is verder duidelijk en die kun je volgen.

Als je nu de motor in elkaar hebt zitten na de ombouw en je wilt weten of hij werkt, neem dan een 9V batterij kun je de motor testen.
Vergeet niet de koolborstels te plaatsen, anders werkt de boel niet, gebeurt nl nog wel eens.

Kijk ook nog even in dit topic KLIK

Gr. Fred.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
 @citaat
Citaat van: Steem op dinsdag 08 augustus 2017, 11:10:27
Hallo,
Ik zal mij even kort voorstellen. Mijn naam is Steven en ik woon in Heerlen.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60901_Ombouwset geeft je wel wat meer info.

Je kunt de set 60760 ook gebruiken ,maar daar zit ook een (waardeloze) decoder bij.
De sets zijn ook zonder decoder te koop.Artikel nummer 60941 (werd er in mijn oor gefluisterd).

Zelf gebruik ik altijd een ESU lokpilot voor een ombouw.
Maar die is niet met elke instap centrale te programmeren.

We zijn wel benieuwd naar de centrale waar je mee rijd.

Mvg Robin


edit :art nr ombouwset toegevoegd.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Hoi, welkom!

De 1100 is wat lastiger om te bouwen, en zeker voor deze loc is de 60760 geen beste keuze, vooral door het slechte massacontact.  De 60760 staat ook wel bekend als "Alzheimer-decoder", doordat deze een paar seconden stil staat na iedere stroomonderbreking.

Je kunt dus beter gaan voor de ESU lopi 4, met een 60941 motorombouw.  Een ESU magneet kan ook, bijvoorbeeld de http://www.anw-modeltreinen.nl/esu/productinfo/pi_es51962.htm , dat is een stuk goedkoper, maar dan behoud je de 3-polige rotor.  Bij de lopi zou ik dan ook een buffer aansluiten ivm het slechte contact.

Het contact kun je daarnaast verbeteren door extra massadraden naar de motor en naar het sleper draaistel te trekken. Op dit forum is daar ook een artkikel over.

Lampjes kun je het beste isoleren, bijvoorbeeld door de tweepolige lampvoetjes van Märklin aan te schaffen.  Gelijk overstappen op led is nog beter natuurlijk:)

Succes!

Erik
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Wauw! Ik wordt een beetje overrompeld van hoe actief dit forum is. Dat had ik niet verwacht. Ik heb inmiddels een voorstel topic aangemaakt, de forumregels doorgelezen en heb al 2 PM's met uitnodigingen om ergens te gaan klussen! Heel erg leuk.

@Hero - Wat is er precies waardeloos aan de decoder? Geeft hij vaak problemen of zijn de mogelijkheden erg minimaal? Ik wil hem aan kunnen sturen met de Mobile Station. Het gaat om de lichtgrijze uitvoering die bij de 29524 set zat.

Ik was gister al wat vlot geweest en heb de ombouwset al besteld bij Conrad (maar kan hem natuurlijk nog annuleren en een andere bestellen).

@ErikW - Ah, kijk aan! Ik denk dat het verstandig is in te gaan op 1 van de 2 uitnodigingen die ik heb ontvangen en de ombouwset die ik bij Conrad heb besteld te annuleren en die andere te bestellen.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Citaat van: Steem op dinsdag 08 augustus 2017, 13:29:42
Ik was gister al wat vlot geweest en heb de ombouwset al besteld bij Conrad (maar kan hem natuurlijk nog annuleren en een andere bestellen).

Het motorombouwgedeelte kun je natuurlijk altijd gebruiken. De decoder kun je eventueel verkopen ( zijn altijd wel liefhebbers te vinden ) of gebruiken als functiedecoder.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
De 60760 heeft een levertijd van 2 weken terwijl de 60941 op voorraad is. Ik heb Conrad gevraagd of de bestelling aangepast kan worden. Dan moet ik alleen nog uitzoeken welke decoder ik moet hebben en welke lampjes. Zit alleen op mijn werk dus daar kijk ik vanavond wel naar.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Zoals Erik al schreef verliest hij z'n richting nogal eens nadat hij stil stond. En rijd dan vrolijk de andere kant op.
Tevens is de snelheid na ombouw vrij hoog. Regel je dat terug vindt de decoder het ook niet meer zo fijn.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Ik heb afgelopen weekend mijn 1631 omgebouwd met een hoogvermogen motorset en een marklin mld3 decoder ipv een lopi v4.0 decoder. Heb van de decoder alleen het adres moeten wijzigen, verder zijn de rijeigenschappen direct perfect! Geen gedonder met 10 cv's moeten veranderen. Ben zeer tevreden over de mld3! Overigens is de mld3 wel iets duurder dan de lopi v4.0.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Waarom de decoder uit het 60760 setje altijd word afgekraakt? hoeveel mensen hebben er echt ervaring mee ik heb er een aantal loks mee rondrijden en ze werken prima alleen als je meer wilt dan licht aan en uit kunnen schakelen heb je een Mld3 of lopi4 nodig.
En je kunt de ombouw setjes op meer adressen bestellen helemaal als je nog meer treinen spul gaat mee bestellen kun je een hoop geld besparen.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Hoi Mark,

Ik heb een paar van die 60760 uit budgettaire overwegingen gekocht. Bij mij hebben die loks last van alzheimer, afhankelijk van type lok en rijsnelheid over oa de wissels. Ik koop ze niet meer nu de motorombouwsetjes los te koop zijn.
Rekensom was 60760 ongeveer 40 euro, waarvan motorombouwset 28? Nu losse motorombouwset ongeveer 28 + esu v4.0 30 = 58 of met mld3 37,50 = 65,50. Bedragen wisselen per winkelier / Houten.
Voor de mooie lokomotieven vind ik het de extra 25,50 (ombouw met mld3) aan rijplezier waard!

Vriendelijke groet
Frank
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Ik koop de setjes 60760 voor 28/29 euro per stuk gebruik de decoders nu niet meer(verkoop deze nu voor ongeveer 10 euro per stuk door)omdat er te weinig uitgangen aanwezig zijn aangezien ik de front en sluitseinen apart wil kunnen aansturen.
Geen van de problemen die je aanhaald ervaar ik met loks waar een 60760 decoder in zit ze reageren net zoals mijn Lopi4 of mld omgebouwde loks ik rij wel met C-rails misschien dat dat voor het verschil zorgt.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
heren,
F3 zit op de print.
Draadje aan solderen, een weerstandje en een tor; vol werkende uitgang.
Als je alleen een paar leds als sluitlicht heb je niet eens een transistor nodig (wel een weerstand natuurlijk).
gr digibert
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Ik weet wat alle mogelijkheden zijn met de 60760 decoder ook om het alzheimer effect tegen te gaan wat sommige ervaren.
Maar voor mij zijn er dan nog steeds niet genoeg schakel mogelijkheden.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Ik heb aankomende maandag een afspraak staan met Hero om de 60941 in te bouwen met de lopi v4.0 decoder. Ik ben benieuwd!
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Ik heb in het verleden ook twee locs gehad met een 60760 decoder. Wat een ramp, inderdaad heeeeeeel gevoelig op stroom onderbrekingen.
Het zal ook vast wel een beetje aan het massa contact van de loc liggen maar 1 van de locs (die het slechtste reed) heb ik voorzien van een Lopi 3 en dat werkt vele malen beter.
Voor mij iig geen 60760 decoders meer.
De andere loc heb ik verkocht

Koen
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Citaat van: Steem op vrijdag 11 augustus 2017, 11:48:40
Ik heb aankomende maandag een afspraak staan met Hero om de 60941 in te bouwen met de lopi v4.0 decoder. Ik ben benieuwd!
Dat is een prima besluit !
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Citaat van: KNed op vrijdag 11 augustus 2017, 12:26:14
Ik heb in het verleden ook twee locs gehad met een 60760 decoder. Wat een ramp, inderdaad heeeeeeel gevoelig op stroom onderbrekingen.
Het zal ook vast wel een beetje aan het massa contact van de loc liggen maar 1 van de locs (die het slechtste reed) heb ik voorzien van een Lopi 3 en dat werkt vele malen beter.
Voor mij iig geen 60760 decoders meer.
De andere loc heb ik verkocht

Koen

Ik heb een TEE en een Motorpost uitgerust met een 60760 set en die rijden perfect. Uiteraard verder beperkte mogelijkheden, maar ik ben geheel tevreden over wat ze wel moeten doen.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Zo, gister bij Hero op bezoek geweest en wat heeft die mij goed geholpen! Ik heb thuis nog 2 uur wakker gelegen van alle informatie. Naast het inbouwen van de digitale motor is hij ook zo vriendelijke geweest om de lampjes te vervangen voor LEDs en om zelfs rode LEDs toe te voegen die mee veranderen met de rijrichting. Ik heb zelf de opdracht gekregen om alles netjes te maken en de lampjes goed te plaatsen. Hopelijk heb ik daar een dezer dagen tijd voor.

@Hero - Nogmaals hartelijk dan voor je hulp en kennis!

Hier staat de dame op de rollerbank:


En gister arriveerde er ook 3 rijtuigen voor achter de 1135:
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Steven,

Geen dank.Ik hoop dat het een beetje te volgen was in de chaos.
De voorbereiding was nou niet echt Profi te noemen.  >:-D

Vanochtend maar eens alle ladebakjes opnieuw ingedeeld.Scheelt een hoop zoeken in de toekomst.
Ik had me niet helemaal gerealiseerd wat er allemaal gedaan kan worden om die loc in de 21e eeuw in te zetten.
En welke losse items daar handig voor waren om klaar te zetten.

Voor vanavond staat hier de 1e etappe van de proeverij op t programma. ;)
Je weet me te vinden als je nog zaken tegen komt bij de afbouw van de loc.

En bestel even een flesje Gele dompellak voor lampen mee bij Conrad.(of kijk bij de pipoos)
We zijn vergeten die leds geel te maken.   :(

mvg, Robin
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Ja daar dacht ik in de auto ook aan. Maar dat komt helemaal goed! Wellicht zit ik zelf over enkele jaren met ladebakjes te rommelen. ;)

Mocht ik vragen hebben dan hoor je het zeker! Ik heb e.a. misschien wel wat onderschat maar al doende leert men toch. Je was in ieder geval erg duidelijk in je uitleg en als ik iets niet begrepen heb dan lag dat aan mij en niet aan jou.

Leuk je ontmoet te hebben en geniet van de Veluwse Schavuyten!
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Omdat ik maandag zoveel informatie heb ontvangen en echt nog een leek ben, heb ik de trein er eens bij gepakt en aan een grondige inspectie ondervonden voor ik verder ga. Ik heb daarover een aantal vragen (denk voornamelijk voor Hero omdat hij het allemaal ingebouwd heeft maar als iemand anders het denkt te weten mag dat uiteraard ook):


  • Het LokPilot boekje lijkt het alleen te hebben over "Gleisanschluss rechts" (rood) en "Gleisanschluss links" (zwart). Ik neem aan dat bij drierail één van de twee de sleper is, maar welke?
  • En stel dat de sleper "Gleisanschluss rechts" is en de stroom aanvoert, is het dan ook zo dat "Motoranschluss rechts" (oranje) de stroom naar de motor aanvoert en grijs de stroom afvoert? (m.a.w. komen rechts en links voor de "rails" overeen met die van de motor?)
  • Klopt het dat de weerstanden voor het licht ná de lichten zitten? En uiteindelijk allemaal samen komen via de blauwe draad en dan via de stekker terug gaan naar de decoder?

@Hero - Als ik iets vraag wat je wel verteld hebt vergeef mij dan! Hoe was het eerste biertje? :D
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Ik heet dan wel geen Robin/Hero, maar hierbij antwoorden:

1: Gleis rechts is de sleper
2: Om te beginnen kan je niet zeggen dat de stroom maar via 1 verbinding wordt aangevoerd daar het digitale signaal geen gelijkstroom is waar de stroom in 1 richting loopt, maar een blokgolf, waarbij de richting wisselt. Voor de motor geldt dat de stroom niet perse een kant op loopt, maar de richting van de stroom veranderd ook met de rijrichting.
3: Weerstanden voor of na de leds maakt niet uit, beide is mogelijk, zolang er maar een weerstand bij de leds zit. Dus wat jij stelt is goed mogelijk. En nu je het toch over stroomrichting had, eigenlijk loopt de stroom in de blauwe draad vanuit de decoder door de leds naar de functie uitgangen.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Bedankt voor je reactie. Voor dat laatste was ik al een beetje bang, want dat snap ik niet (overigens zitten de weerstanden dan vóór de LEDs)! Maar hoe weten de lampjes dan welke aan moet? Of gaan die pas aan als het "circuit" compleet is en één van de functie uitgangen "open" gaat. (klinkt eigenlijk wel logisch)

Excuses voor mijn complete gebrek aan kennis en vakjargon hoor. Als dat stoort dan zal ik mij daar eerst eens beter in gaan verdiepen. Maar ik leer via uitzoeken en vragen het snelst.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Inderdaad, de functie-uitgang is in wezen een schakelaar. Dus als hij aan staat laat hij stroom door. Bij uit geen stroom / spanning op de de uitgang.

Groet Ronald.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Ook zorgen dat de LED's in de juiste richting zijn aangesloten, anders doen ze het ook niet.

Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Je geeft het zelf idd goed aan, de stroom gaat pas lopen als een elektrisch circuit gesloten is. Dan loopt de stroom eerst door de blauwe draad naar de led, en daarna door de weerstand terug naar de functieuitgang naar de decoder. Als gevolg hiervan staat er spanning tussen de blauwe draad van de decoder en de functieuitgang. De led snoept een paar volt weg (afhankelijk van de led tussen de 1,5 en 3,5 volt, en de rest van de spanning wordt in de weerstand omgezet naar warmte.

Geen probleem hoor, je zit door logisch nadenken niet eens zover van de werkelijkheid af  :thumbup:
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Oké, dan begin ik het te begrijpen. Het zijn ook zoveel draadjes...

@ Fred - Dat ze goed staan heeft Robin (Hero) al voor gezorgd.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Citaat van: Steem op woensdag 16 augustus 2017, 21:46:44
@ Fred - Dat ze goed staan heeft Robin (Hero) al voor gezorgd.

Da's mooi, maar dit is dus in het begin een knol van een valkuil! Succes verder.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Altijd handig om te onthouden voor als ik zelf eens bezig ga. Bedankt voor de waarschuwing!

Wat betreft de digitale stroomrichting. Het is toch bij drierail wel zo dat de middengeleider de stroomaanvoerder is? Maar het is dus de decoder die bepaald welke kant de motor op draait door de stroomrichting te veranderen? En bij analoge drierail wordt hiervoor een relais omgezet?
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Stroomaanvoerder en afvoerder is bij digitaal niet echt te benoemen, dat wisselt duizenden keren per seconde tussen de middenrail en rails.
De decoder bepaald inderdaad de draairichting van de motor door de stroomrichting te veranderen, en dat is zoals je zegt bij analoog door een relais, waarbij daar de veldspoel voor de correcte draairichting zorgt. 
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Vandaar natuurlijk de naam wisselstroom. Is de correcte benaming dan "voeden" zoals ze het hier bespreken:

CiteerBij het drierail systeem wordt het motortje in de locomotief gevoed met wisselstroom, deze wisselstroom bereikt het motortje door een middensleper die over contactpunten tussen de spoorstaven sleept en zo de stroom oppikt.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Jup, dat is de reden van die naam.

Je linkje gaat verder naar geen site, maar voeden klinkt wel al netter dan stroomaanvoer. Al is de tekst in het citaat elektrotechnisch gezien nog niet geheel correct, het had netter geformuleerd geweest als de stroom de motor bereikt door de sleper en de spoorstaven.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
De digitale spanning is een tussen positief en negatief t.o.v. de "massa" wisselende spanning met een hoge frequentie, voordat de digitale spanning de motor bereikt is hij gelijkgericht en is een gelijkspanning geworden  en wisselt er helemaal niets meer.

Bij 3-rail is de "massa" altijd de beide railstaven en komt de wisselende spanning op de baan via de puntcontacten, natuurlijk is dit niet standaard zo, maar om problemen te vermijden is het gewoon wijs om de draden tussen centrale/booster zo aan te sluiten.

Bij 2-rail is de definitie niet zo makkelijk, "gleis rechts" is leuk, maar zegt niets zonder de rijrichting te definiëren, het maakt ook niet echt uit, mits je het maar op de hele baan consequent aansluit (dus niet ineens de massa aan "rechts").

Toe- en afvoer bij wisselende spanningen is ook een beetje een rare term als je er over nadenkt, de elektrische stroom gaat, net als bij je thuis, heen en weer en komt dus nergens, maar verricht door dat heen en weer gaan ondertussen wel arbeid waardoor ons lokje gaat rijden (en thuis onze lampen gaan branden)

Groet, Anne W
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Oké, het begint allemaal te dagen. Heel erg bedankt. Ik heb de link trouwens aangepast zodat hij wel werkt maar dat is niet echt relevant meer nu.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Citaat van: Steem op woensdag 16 augustus 2017, 21:20:08
Omdat ik maandag zoveel informatie heb ontvangen en echt nog een leek ben, heb ik de trein er eens bij gepakt en aan een grondige inspectie ondervonden voor ik verder ga. Ik heb daarover een aantal vragen (denk voornamelijk voor Hero omdat hij het allemaal ingebouwd heeft maar als iemand anders het denkt te weten mag dat uiteraard ook):


  • Het LokPilot boekje lijkt het alleen te hebben over "Gleisanschluss rechts" (rood) en "Gleisanschluss links" (zwart). Ik neem aan dat bij drierail één van de twee de sleper is, maar welke?
  • En stel dat de sleper "Gleisanschluss rechts" is en de stroom aanvoert, is het dan ook zo dat "Motoranschluss rechts" (oranje) de stroom naar de motor aanvoert en grijs de stroom afvoert? (m.a.w. komen rechts en links voor de "rails" overeen met die van de motor?)
  • Klopt het dat de weerstanden voor het licht ná de lichten zitten? En uiteindelijk allemaal samen komen via de blauwe draad en dan via de stekker terug gaan naar de decoder?

@Hero - Als ik iets vraag wat je wel verteld hebt vergeef mij dan! Hoe was het eerste biertje? :D

De biertjes smaakten prima.Gisteren de laatste geopend.

Wat die ledjes betreft. Die blauwe draad is de plus/voedingsspanning voor alle aux aansluitingen. Ik reken/denk altijd vanaf die kant.De reden pijltje van de leds loopt van plus naar min.
Als eerste kom je dus een weerstand tegen. (na deze ombouw)
Raakt een draad verder in het circuit ooit los dan kan hij minder schade aan richten omdat de weerstand dan zijn werk blijft doen en de stroom begrensd.
Omdat je sluitseinen altijd maar aan een kant tegelijk zullen branden kun je die dus met 1 weerstand  voeden en de draad in de kap splitsen naar beide setjes rode leds.

In dat boekje staat wel ergens een plaatje met een sleper erin getekend.

Mvg Robin
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Ik kan jullie met grote vreugde vertellen dat de NS1135 op de digitale baan rijdt! Nadat Robin alle draden juist had aangesloten heb ik met de soldeerbout geoefend en zaken ingekort, weggewerkt en van krimpkousjes voorzien. De sluitseinen zitten nu met 2 stekkers vast zodat het kapje nog steeds in zijn geheel verwijderd kan worden. Toen ze voor het eerst op de rails stond waren er wat haperingen en viel ze een paar keer stil. Dit bleek later gewoon gewenning en vuile rails te zijn want inmiddels rijdt ze uitstekend. Wederom dank aan Robin om dit probleem te vinden.

Hieronder wat beeld materiaal (helaas vergeten de muziek uit te zetten voor de filmpjes merk ik net):


Mijn eigen kleine soldeer werk.


Het binnenwerk.


De frontseinen.


En de sluitseinen.

En nog een video waarop goed te zien is hoe mooi de seinen omschakelen. Ik draaide bij het wegrijden alleen per ongeluk iets te hard aan de snelheid. :D



Ik heb ook voor nu even wat Lima Plan-E rijtuigen gekocht zodat ze ook iets te trekken heeft:



Zoals eerder ergens vermeld heet de loc nu "Jenny" (op de MS3). Ze is daarmee vernoemd naar de oma van een goede vriend. Die vriend heeft die loc als kleine jongen ooit gekregen maar heeft er nooit veel mee gedaan. Toen na overleden van die oma de loc tevoorschijn kwam heb ik deze (inclusief wat ander materiaal) van de moeder van die vriend gekregen. Ik heb haar inmiddels ook bovenstaande laten zien en ze is daar erg blij mee. En ik ook!

Wat nu nog over blijft is de cabine vullen zodat de draden niet meer zichtbaar zijn, het licht nog wat beter afdekken aan de binnenkant en de frontseinen met gele dompellak bewerken.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Mooi werk Steven!
F.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Fraai resultaat Steven!

Als ik zo vrij mag zijn, heb ik nog wel een paar dingen die ik opmerk, welke ik zelf anders zou doen.
-Het kan aan de film liggen, maar de motor maakt nog wel wat geluid, heb je deze na het schoonmaken nog geolied?
-Met een lopi V4 is het mogelijk om in te stellen dat AUX'en een bepaalde tijd na inschakelen pas aangaan, als je alle front-/sluitseinen een fractie van een seconde laat wachten dimmen eerst de frontseinen en gaan daarna de sluitseinen pas aan. En dit geldt natuurlijk ook v.v.
-Je hebt zo te zien de sluitseinen op AUX1 en 2 zitten, door deze functie te mappen kan je het zo maken dat je ze kan uitschakelen als je met een stammetje wagons erachter rijdt.

Of je er wat mee doet mag je zelf weten, het is tenslotte jouw loc ;), maar ik wilde het wel even gezegd hebben.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Bedankt voor jullie reacties.


  • De rails zitten vast geboord op een MDF plaat die bovenop een houten kast ligt. Ik denk dat het een combinatie is van de video en 0,0 isolatie. Mijn gloednieuwe 1652 maakt evenveel "herrie" in ieder geval.
  • Ja de front- en sluitseinen overlappen nu een beetje. Ik weet niet wat standaard is en/of wat ik zelf mooi vind. Ik weet ook niet of ik dit met de MS3 kan aanpassen. Dat moet ik allemaal nog uitzoeken.
  • Ik kan de front- en sluitseinen afzonderlijk aan of uit zetten. Is dat wat je bedoeld?
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
In de loc zit een lopi 3.
Alleen ik had die handleiding niet en heb dus het boekje van een v4 meegegeven. Daar komt de verwarring denk ik vandaan.
De vertraging van de seinen kun je in een v3 niet aanpassen.
De sluitseinen zitten op F1. En zijn dus gewoon uit te zetten indien gewenst.

Steef, 

John bedoelt dat als er wagons achter je loc hangen de sluitseinen uit horen te zijn.
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Oké dan blijven de lampen zo, vind ik ook helemaal niet erg! Sluitseinen zal ik volgende keer uit zetten bij een stammetje. ;)
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Citaat van: Hero op dinsdag 05 september 2017, 00:19:50
De sluitseinen zitten op F1. En zijn dus gewoon uit zetten indien gewenst.
Hoi Robin,

Hoe regel je dan de rijrichtingsafhankelijkheid van de sluitseinen, als je maar één functie gebruikt?
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Dat de rails zonder isolatie op MDF zit zal het geluid dan inderdaad verklaren.
Ik had gelezen dat je een lopi V4 ingebouwd had, dan kan je het via CV276 en 284 aanpassen. Maar met een Lopi V3 is het zoals Robin al aangaf een ander verhaal.
En ik bedoelde inderdaad dat je sluitsein nog aanstond bij het stammetje, maar zoals ik al zei, het is jouw loc dus je moet zelf kijken wat je ermee doet.
En als jij zegt dat de MCN vergeten is de sluitseinen uit te zetten geloof ik je gelijk hoor B).
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Nee hoor, de MCN is gewoon pas net begonnen en is nog niet helemaal op de hoogte van alles!
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Haha, dass ook een goede  :D :thumbup:

Geniet van je omgebouwde loc! ;)
Re: NS 1135 naar digitaal, juiste set?
Citaat van: Kappa op dinsdag 05 september 2017, 13:09:15
Citaat van: Hero op dinsdag 05 september 2017, 00:19:50
De sluitseinen zitten op F1. En zijn dus gewoon uit zetten indien gewenst.
Hoi Robin,

Hoe regel je dan de rijrichtingsafhankelijkheid van de sluitseinen, als je maar één functie gebruikt?


Met de function mapping.
Aux 1 alleen aan bij vooruitrijden. En aux 2 alleen aan bij achteruit.
En die koppel je in dit geval aan F1


Andere optie is om de plus spanning naar beide sluitseinen via een transistor te schakelen.
De min kant kun je dan bij de witte en gele draden van de frontseinen aan de andere zijde knopen.