De gedachte om een lus of zelfs helix te bouwen in een kast, is verleidelijk. Handig, mooi weggewerkt, etc. Maar, oei, met R1 zou ik het toch niet graag doen. Het is krapjes. Je stijgingspercentage voor een helix wordt stevig. Dat doet iets met de motortjes van je locs op termijn. Daarbij rijdt niet al het moderne spul lekker door deze bochten.
Is het geen optie de voorkant van de kast te verplaatsen, zodat de kast dieper wordt?
En anders kun je misschien ook 'uit de kast komen' door een grotere radius te gebruiken en dichter bij de voorrand van de basisplaat terug te komen. Dan heb je minstens een kwart bocht in de kast.
Tot slot nog een vraag: hoe ga je het schaduwstation bedienen? Handmatig of automatisch, analoog of digitaal? Het is wijs daar nu al plannen voor te maken. M-rails maken dat je niet (gemakkelijk) met massadetectie kunt werken. Hoeft ook niet, want stroomdetectie doet het ook! En er zijn schakelrails en wat niet meer. Eigenlijk is het meest wezenlijke met een schaduwstation: welke treinen komen erin en hoe krijg je ze eruit in de juiste richting? Kun je dat allemaal zien of heb je daar technische ondersteuning bij nodig (camera's, relais, seinen, terugmelders, pc)? Maar plan het wel voordat alles vastligt en je er niet meer bijkunt.
Groet,
Peter