Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Na lange tijd weer beginnen..... Start onderbouw

Gestart door Jotrain donderdag 24 augustus 2017, 17:43:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Na lange tijd weer beginnen..... Start onderbouw
Dag allemaal,

Zoals beschreven in het voorstelhoekje ben ik een hele tijd uit running geweest qua treintjes, maar zoals een echt spoorder blijft het altijd kriebelen. Nu zo langzaamaan de spullen en ontwerpboeken er weer bij gepakt en een eerste ontwerp gemaakt.

Ik ben erg gefascineerd door een kopstation, het geeft naar mijn mening veel dynamiek aan een baan. Het aan en af koppelen van locs, rangeren van personenwagons. Tevens wil ik graag een rangeerheuvel integreren in mijn baan. Ik hou van veel rails en veel rij mogelijkheden, een beetje scenery hoort er uiteraard bij, maar hoeft op mijn baan zeker niet de overhand te hebben.
Ik rij eigenlijk met alles wat ik mooi vind, een mooie stoomloc kan op mijn baan prima naast een ICE staan. Dus een echt tijdperk heb ik niet. dus qua scenery/huisjes zal het heel neutraal moeten zijn.

De ruimte waar ik de baan wil bouwen is ca 310x160. Het eerste ontwerp heb ik met een railsjabloon gemaakt en is bedoeld als eerste opzet, dus zo links en rechts zal het nog niet perfect zijn, maar ben benieuwd wat jullie van de opzet vinden en van het sporenverloop.

rechtsboven: kopstation 3 perronsporen van ca 180cm en 1 post/perronspoor van ca 90cm. (de sporen lopen door in een vaste inbouwkast van 60 cm diep, dit scheelt weer een stukje ruimte)
onder de perronsporen liggen 2 in-uitrij sporen voor goederentreinen. Van hieruit kunnen de locs naar het locdepot en kan een rangeerloc de goederentrein over het uithaalspoor(rechts van de ringloods) de rangeerheuvel op duwen of rangeren naar de kleine haven.

Het locdepot heeft bovenin een spoor voor een kolentrein en verder de nodige verzorging. Hierboven liggen enkele opstelsporen voor rijtuigen.

Linksboven ligt de dubbelsporige hoofdbaan die met een daling en een spiraal naar een lager niveau zal gaan en uiteindelijk in een schaduwstation uit zal komen.

De geplande huisjes achterin wil ik op een uitneembare plaat maken zodat ik ook achterin kan komen, bij een eventuele ontsporing.

Wat vinden jullie van deze opzet en hebben jullie nog tips/trics?

Ik hoor het graag van jullie

groeten Joost
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Hallo Joost,

Je schrijft, dat je gefascineerd bent door een kopstation. Waarom heb je deze dan achter op je tafel geplaatst? Is het een idee om dit station links te plaatsen en van plaats te wissen met het draaiplateau en de rangeerheuvel achter het kopstation? Je kunt dan aan de voorkant dalen naar het schaduwstation.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Hi Joost,

Ook, vanuit hier, een welkom terug in de hobby en ook op dit Forum.
Heb plezier in je(onze) hobby.

groet
Harald
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 24 augustus 2017, 18:18:10
Hallo Joost,

Je schrijft, dat je gefascineerd bent door een kopstation. Waarom heb je deze dan achter op je tafel geplaatst? Is het een idee om dit station links te plaatsen en van plaats te wissen met het draaiplateau en de rangeerheuvel achter het kopstation? Je kunt dan aan de voorkant dalen naar het schaduwstation.

Dag Gerrit,
door het station in de kast te laten lopen, heb ik iets meer lengte voor de perronsporen, maar zal eens even kijken wat ik met jouw suggestie kan. Ik ga snel weer naar de tekentafel :)

gr joost
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Hallo Joost,

Het ziet er goed uit. Ik denk dat de plaatsing van de verschillende elementen, station, depot en rangeerterrein logisch is. Alleen: kun je overal echt goed bij, als er storingen of ontsporingen zijn? Het afneembare rijtje huizen lijkt mij smal.
Verder verwacht ik de nodige WOSA-punten: gebruik van M-rail met bijbehorende zaken en lekker laten rijden wat je leuk vindt: het heeft een hoog Old Skool-gehalte! Als dat is waar je naar zoekt, zeg ik: doorgaan!
Een rangeerheuvel zou ik niet kiezen; de mate van controle op de afrollende wagons is niet echt goed te krijgen, denk ik. En als de wagons naar een haven moeten, moeten ze vrij precies bij een kraan of plaats langs een kade komen. Dat wordt in de praktijk volgens mij nooit met 'heuvelen' gedaan.
Met gebruik van slanke wissels en C- of K-rail en toch een keuze voor een tijdperk kan het geheel nog realistischer worden, maar als je daar niet naar op zoek bent, is dit ontwerp heel fraai. Het laat een mooi afwisselend bedrijf toe en dat is minstens zo belangrijk, vind ik.

Succes,

Peter
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Hallo Joost,

Ik heb hem even voor je in Wintrack gezet, het komt redelijk overeen alleen de bocht linksboven komt niet uit zoals de tekening.
Je kan al wel vast pas stukjes gaan verzamelen :P



Mvg Janeau
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Dag janeau,

Dat ziet er goed uit. Die bocht klopt inderdaad, ik zag dat ik per ongeluk de buitenbocht in 5100 had gemaakt, dan klopt natuurlijk niet. Haha de passtukjes zal geen probleem zijn, daar heb ik er meer dan voldoende van 8)
Bedankt voor het uitwerken. Ik ben nog even bezig om het plan op de kop te gooien om te kijken hoe het staat als het kopstation links komt te liggen.
Snel weer een update!
Gr Joost
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Hoi Joost,

Een leuk ontwerp heb je gemaakt.
Ikzelf heb ongeveer dezelfde ruimte tot mijn beschikking.

Wat je nog kunt proberen is om het kopstation schuin te leggen en dat je dan van links voor naar achteren naar het schaduwstation gaat.
Dat zorg ervoor dat je wat langere stationssporen kunt maken.

Groeten,
Ton.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Hoi,
Leuk plan.
Ik vind de slinger bij je ingang alleen wat minder.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Passtukjes of niet, het is wel een mooi plan! Veel plezier weer.
Grtz Arjan
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Citaat van: marklinmanus op zaterdag 26 augustus 2017, 07:52:18
Ik vind de slinger bij je ingang alleen wat minder.
Ik heb gekeken of die eruit kan, maar zag toen dat je een probleem hebt.
Hoe ga je je met je spoor onder het andere spoor door?
Ik ben bang dat je daar meer lengte voor nodig hebt.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Hallo Joost,

Ben ook even wat wezen knutselen met het omdraaien van de zaak. In het bijgevoegd ontwerp kun je mooi aan de voorkant kijken op het kopstation, heb je fullview voor het draaiplateau en de eventuele lokloodsen en kun je ook nog rangeren en dit gebied kun je uitbreiden. Bij het kopstation heb je ook nog een omloopspoor, dus genoeg te spelen.
Kijk maar wat je ermee doet.

Edit PS: Je blijft bij dit ontwerp ook binnen je maten van 310 x 160. Het rode gedeelte zakt naar beneden naar het schaduwstation.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Ik zou dan toch wat dichter bij het origineel blijven
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Dag spoorders,
Bedankt voor de reacties. Ontwerpen zien er goed uit. Helaas deze week nog even druk op het werk, maar donderdag verder met het ontwerpen. Zal dan ook even kijken of ik de demo van wintrack op m'n pc kan krijgen. Gaat iets makkelijker dan met een sjabloon. Wel weer genoeg inspiratie.
Hoop snel weer wat te kunnen laten zien.
Gr Joost
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Toch snel even wintrack demo gedownload en snel een nieuw ontwerp gemaakt. Het station nu links gelegd. Ik ben nog niet tevreden over hoe de draaischijf ligt. Ik mis nog ergens opstelsporen voor rijtuigen en vind het uithaalspoor wat kort om te rangeren. Wat vinden jullie van de opzet?
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Ik vraag mij af wat dat driewegwissel daar bij de ingang in vredesnaam ligt te doen. Ik vind je eerste veel geslaagder, ondanks slinger in het inrijdspoor.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Het eerste ontwerp spreekt mij ook meer aan. Ik vond het direct aansprekend en dat kan ik van je alternatieve ontwerp niet zeggen.

Het is misschien een nadeel van het eerste ontwerp dat het kopstation voor een deel in de kast zit, maar kun je kopstation en haven niet omwisselen en de rest gelijk houden?
de havensporen zijn al korter dan de stationssporen.

Verder moet inderdaad de boog naar het schaduwstation dalen bij een paar opstelsporen en dat gaat niet op zo'n korte afstand, maar het lijkt oplosbaar door de kopsporen waar die bocht nu onder doorgaat, iets te verkorten. Zo'n 10 cm. kan al genoeg zijn. Zet er een (half relief) gebouw bovenop en je hebt de dalende sporen netjes weggewerkt.

Ik zou zeggen: even terug naar de basis!
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Goedemorgen heren,
Ja hoe meer ik na het laatste plan kijk hoe meer het me tegenstaat. Maar dat is het mooie van de ontwerpfase. Je moet het eerst even zien :)
Ik zit wel te denken om de draaischijf en de opstelsporen voor de rijtuigen om te draaien. Het gaat dan ok het originele plan. Dit dus eerst maar weer even uitwerken en kijken wat ik met de rare slinger kan doen. Terug naar de tekentafel dus! Bedankt voor de input
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Goedemorgen Joost,

Misschien het rangeergedeelte laten uitkomen in de kast. Het laatste deel daarvan is natuurlijk het minst spannende op je baan.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Wat aanpassingen.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Toch ben ik nog even aan de slag gegaan met Scarm; zonder updates nog immer kosteloos.
Ik heb eigenwijs alleen gebruik gemaakt van (flex) K-rail en slanke wissels. Je mist wel wat rangeer- en opstelmogelijkheden ten opzichte van je eerste ontwerp maar het kan wel. BW en havenspoor kunnen nog omgewisseld, maar ik vind de behandelsporen dan tekort of de bogen te krap.
Nu heb ik eigenlijk achterlijk lange opstelsporen aan de draaischijf verbonden. Het idee is de loods aan de achterkant open of doorgankelijk te maken, kun je twee locs achter elkaar zetten. Niet helemaal volgens voorbeeld, maar wat maakt dat nou uit? Je ziet er niks van en sommige ringloodsen hadden trouwens wel een of meer doorlopende sporen, dus zo raar is het ook weer niet.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Groet,

Peter
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Citaat van: Jotrain op zondag 27 augustus 2017, 22:41:50
Toch snel even wintrack demo gedownload
Met Printscreen kun je gewoon een plaatje maken van je baan, zonder dat je je telefoon of fototoestel hoeft te gebruiken. Vervolgens in Paint even plakken en je kan het hier laten zien :thumbup:
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
dag allemaal,

Weer even bezig gweest met ontwerpen. De wisselstraat aangepast zodat de rare slinger eruit is. bij het depot de verzorgingssporen langer gemaakt.
ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik ben ook nog even bezig om het depot rechts in te plannen en de haven/opstelsporen schuin links naar  beneden, zodat de dalende sporen iets meer ruimte hebben.
De naam van het station is wel bekend "Niedlingen HBF" net als mijn allereerste baantje :)
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Ik vraag me af of je dit qua lengte gaat redden. Of je helling lang genoeg is om een fatsoenlijk percentage aan te kunnen houden.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Hallo,

Ik ben het met Laurent eens. Ik heb even gekeken, maar dit geeft met 90 mm hoogteverschil een hellingspercentage van 6% en bij een hoogteverschil van 80 mm 5,3%. Niet aan te raden.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Dag Joost.

Ik vind het een prachtig ontwerp van een kopstation hoor :thumbup:
Om meer ruimte te creëren voor het in- en uitrijden van de spiraal, zou je de twee uithaalsporen erboven kunnen inkorten,
of het bovenste uithaalspoor inkorten en het onderste nog iets dichter op de draaischijf leggen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
@ Erik: Zelfs met het inkorten van beide uithaalsporen kom je niet op acceptabele percentages. Bij 80 mm nog steeds 4,3%.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
weer even aan de tekentafel gezeten. Het grote probleem is inderdaad de stijging van de hoofdbaan. Ik wil toch wel graag de perronsporen in de kast houden om de extra lengte te benutten.

Ik heb in het nieuwe plan het depot naar rechts verplaatst. hier is eventueel nog ruimte voor een extra opstelspoor etc, maar het gaat nu even om de ligging. Het idee van het heuvelen heb ik laten varen, daar is achteraf gezien misschien toch geen ruimte voor. Een haven met wat extra rangeersporen lijkt me dan wel een mooi thema om erbij te gebruiken. ik heb 2 extra opstelsporen voor personenrijtuigen er naast gelegd. Locs kunnen linksboven via 2 uithaalsporen afzakken via de wisselstraat naar het depot.
Hoe ziet dit eruit heren? is dit qua stijging al voldoende?
alvast bedankt voor alle input! de raderen draaien hier op volle toeren om op het perfecte plan te komen.

Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Hallo Joost,

Zelfs in je nieuwe plan is de hellingshoek in de buitenbaan - uitgaande van een hoogteverschil van 80 mm - nog steeds 4,3 % en dus fors. Aan de binnenkant is het dan al gauw 0,3 - 0,5 meer.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Hallo Joost,

Even wat verheldering:
- Je wil de perronsporen in de kast houden. Even naar jouw plan kijkend, betekent jouw plan dat je met een loc en vier personenrijtuigen erachter kunt rijden. Is dat wat jij wil?
- Wil je bij de draaischijf ook locloodsen?
- In mijn beleving is de hele verbinding van de linker rangeersporen naar de bovenste sporen van het kopstation niet noodzakelijk. Dit vraagt veel ruimte, die je in het traject naar het schaduwstation tekort komt.

Bijgevoegd een aan te vullen plan, waarmee de hellingspercentages wel beneden de 3% komen.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 31 augustus 2017, 17:19:37
Hallo Joost,

Even wat verheldering:
- Je wil de perronsporen in de kast houden. Even naar jouw plan kijkend, betekent jouw plan dat je met een loc en vier personenrijtuigen erachter kunt rijden. Is dat wat jij wil?
- Wil je bij de draaischijf ook locloodsen?
- In mijn beleving is de hele verbinding van de linker rangeersporen naar de bovenste sporen van het kopstation niet noodzakelijk. Dit vraagt veel ruimte, die je in het traject naar het schaduwstation tekort komt.

Bijgevoegd een aan te vullen plan, waarmee de hellingspercentages wel beneden de 3% komen.

Dag Gerrit,
Bedankt voor alle input die je geeft.
Hoeveel lengte heeft het traject naar schaduwstation nog nodig om volgens jou een acceptabel stijgingsniveau te hebben?
Ik denk dat ik een beetje teveel blijf hangen bij hetzelfde idee. even proberen om een open mind te hebben om sporen anders te leggen.

gr joost.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
-Joost:
Een helling minder dan 3% is aanvaardbaar.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Hallo Joost,

Simpel rekensommetje; 1% is 1 cm helling over 1 meter. Märklin adviseert een max van 3%, dit komt dus overeen met 3cm per m. Als je een hoogteverschil van 90 mm wil, dan heb je dus 3 m rail nodig.
Het hoogteverschil kun je bepalen door de hoogte van de rail plus hoogste voertuig te nemen, vermeerdert met de dikte van de plaat van de tafel.
Wil je echter ook bovenleiding, dan komt er ongeveer 20 mm extra bij.
Het plan wat ik gemaakt heb, voldoet in ieder geval aan je wens om lange sporen te hebben in het kopstation (kast). Ik heb boven en onder omloopsporen aangebracht in het kopstation, maar je kunt er ook 1 doen.
Ik zie niet de meerwaarde om van het rangeergebied door te kunnen lopen naar de sporen van het kopstation. Vandaar dat ik onder het kopstation een opstelspoor heb aangelegd van waaruit je naar de draaischijf en rangeergebied kunt gaan en er ook vandaan de hoofdbaan op. Deze sporen heb ik niet verder afgemaakt, want dat kun je zelf ook doen naar keuze.
Je kunt, als je uit de bogen komt op alle sporen komen en vanaf alle sporen ook de bogen in.
Ik adviseer je om de buitenbocht als klimspoor te gebruiken, aangezien deze logischer wijs de kleinste helling heeft.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
bedankt voor de info, ik ga weer verder met wintrack. Denk dat ik het ook wat eenvoudiger moet houden. in mijn enthousiasme heb ik wel eens de neiging zo links en rechts iets teveel wissels en sporen erbij te leggen :D

Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Citaat van: Jotrain op donderdag 31 augustus 2017, 21:02:14
Denk dat ik het ook wat eenvoudiger moet houden. in mijn enthousiasme heb ik wel eens de neiging zo links en rechts iets teveel wissels en sporen erbij te leggen
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Citaat van: Jotrain op donderdag 31 augustus 2017, 21:02:14
bedankt voor de info, ik ga weer verder met wintrack. Denk dat ik het ook wat eenvoudiger moet houden. in mijn enthousiasme heb ik wel eens de neiging zo links en rechts iets teveel wissels en sporen erbij te leggen :D

Nou Joost, wellicht niet functioneel, maat die hele rij wissels ziet er wel grappig uit hoor. Het plan van MarklinManus is natuurljk echt spoortechnisch verantwoord.
Grtz Arjan
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Nog een andere optie,
Hierbij worden de station sporen gebruikt om te rangeren en is het industrie verhuisd naar de achterzijde.
Tevens is de tafel wat smaller. 
stof afblazen en verder met ontwerpen
POEFFFFF....... eerst even een dikke laag stof van mijn draadje afblazen. Helaas een hele tijd weinig tot geen tijd gehad voor mijn hobby het is helaas niet anders. Maar nu probeer ik langzaamaan de draad weer op te pakken.

Ik heb besloten om me eerst met het schaduwstation bezig te gaan houden. Omdat ik op deze baan ook voor het eerst digitaal wil gaan rijden, wil ik eerst dat allemaal werkend hebben, voordat ik me met het zichtbare gedeelte bezig ga houden.

Ik heb een eerste ontwerp gemaakt voor het schaduwstation. Het liefste had ik een dubbelsporige helix vanuit mijn schaduwstation gewild, maar ik denk dat dit qua ruimte niet heel praktisch gaat worden en ik daar dus consessies moet doen.

Wat vinden jullie van de eerste opzet?

Jullie tips en trics zijn van harte welkom.

Groeten Joost

Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Dag Joost,
Zelf vind ik een schaduwstation eigenlijk als ontwerp niet zo interessant. Het komt vaak neer op een harp van opstelsporen.
Wel even een opmerking bij jouw ontwerp: je hebt in deze opstelling 2 opstelstations in serie. Dat betekent dat wanneer een trein uit 'harp 1' wil vertrekken deze door 1 van de sporen van harp 2 moet rijden en die moet dus vrij zijn. Daarmee heeft harp 2 maar 2 effectieve opstelsporen, tenzij je het doorschuifsysteem hanteert.

Helaas is Franky al een tijdje niet op het forum, maar hij zou zeggen: ontwerp eerst het huis (de bovenkant, de stations etc, dus het belangrijkste) en dan pas je fundament (schaduwstations). Deze laatste kun je nl altijd wel ergens plaatsen, mits je ruimte hebt voor een lange helling of een klimspiraal om er te komen. Bij de bouw werk je uiteraard andersom.

gr. Gertjan
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Dag Gerrit,
Deze snap ik niet? Wat voegt deze mogelijkheid toe, het hele schaduwstation is immers een keerlus. Je komt binnen en gaat er uit via een enkelspoor, dus je bent omgekeerd.
Maar misschien begrijp ik je bedoeling niet.

gr. Gertjan
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Heb een iets ander ontwerp gemaakt, gebaseerd op het ontwerp van Tilly dacht ik.

Middelste spoor is om door te rijden

Ik ga aan de linkerkant iets over de tafelrand, maar dat is in werkelijkheid geen probleem.

Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Hi Joost,
Mijn 2e reactie op Gerrit kun je vergeten; hij heeft zijn voorstel weer verwijderd.
Deze tweede opzet is beter, maar je gebruikt volgens mij wel wat extra wissels die mogelijk niet nodig zijn wanneer je na alle opstelsporen 1 omrijspoor zou aanleggen.
Een ander puntje is wel de bereikbaarheid. De sporen liggen dicht op elkaar en als het station vol staat en er gebeurt iets op het achterste spoor moet je over alle geparkeerde treinen heen reiken om dat te herstellen, tenzij je er aan de achterkant bij kunt (verrijdbare tafel?).

Ik zou bij deze opstelling zeker zorgen voor voldoende ruimte (hoogteverschil) met je bovenliggende niveau. 25-30 cm hoogteverschil heb je snel nodig.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Klopt, ging per abuis. Klikte op verwijderen ipv. veranderen en werktuigelijk op OK. Het zij zo. Ben de laatste tijd wat suf in die dingen.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
zoiets dus?
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Met dit plan leg je het schaduwstation wel diep. Kun je er dan nog goed bij? Misschien over de horizontale as draaien?
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Het deel waar de keerlus zit, is een inbouwkast daar kan ik wel gebruik van maken, maar daardoor ook er aan gebonden dus kan hem niet draaien wat je bedoelt. De kast is precies breed genoeg voor een rondje 5100

Zat ook al te denken om dit misschien als helix te gebruiken aangezien die waarschijnlijk toch enkelspoors wordt.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Ik bedoel de opstelsporen naar de voorkant halen en dan linksboven naar de tafel. Welke rails gebruik je? Märklin m?
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
De gedachte om een lus of zelfs helix te bouwen in een kast, is verleidelijk. Handig, mooi weggewerkt, etc. Maar, oei, met R1 zou ik het toch niet graag doen. Het is krapjes. Je stijgingspercentage voor een helix wordt stevig.  Dat doet iets met de motortjes van je locs op termijn. Daarbij rijdt niet al het moderne spul lekker door deze bochten.
Is het geen optie de voorkant van de kast te verplaatsen, zodat de kast dieper wordt?
En anders kun je misschien ook  'uit de kast komen' door een grotere radius te gebruiken en dichter bij de voorrand van de basisplaat terug te komen. Dan heb je minstens een kwart bocht in de kast.

Tot slot nog een vraag: hoe ga je het schaduwstation bedienen? Handmatig of automatisch, analoog of digitaal? Het is wijs daar nu al plannen voor te maken. M-rails maken dat je niet (gemakkelijk) met massadetectie kunt werken. Hoeft ook niet, want stroomdetectie doet het ook! En er zijn schakelrails en wat niet meer. Eigenlijk is het meest wezenlijke met een schaduwstation: welke treinen komen erin en hoe krijg je ze eruit in de juiste richting? Kun je dat allemaal zien of heb je daar technische ondersteuning bij nodig (camera's, relais, seinen, terugmelders, pc)? Maar plan het wel voordat alles vastligt en je er niet meer bijkunt.


Groet,

Peter
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Is dit iets? 6 opstelsporen en dubbel naar boven.
Re: Na lange tijd weer beginnen..... het eerste idee
Of aan de achterkant naar boven (resp. 2.2 en 2.6%)