Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin motoren op rolletjes

Gestart door Blausee-Mitholz woensdag 07 juni 2006, 12:03:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Oke, dan is het te strak ja.

Roy
Re:Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Märklin motoren op rolletjes
Heb je hem er dan wel recht voor?

Mvg, Johan
Re:Märklin motoren op rolletjes
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 14 augustus 2011, 18:38:30
Heb je hem er dan wel recht voor?

Mvg, Johan

Hoi Johan,

het lukte gewoonweg niet :(

Maar zoals ik al schreef, als je met het boortje maar ietsjes boort, zeg maar afschuint, dan lukt het wel. Hoogstwaarschijnlijk is een minuscuul braampje genoeg om ervoor te zorgen dat je het kogellagertje er niet in krijgt. Ik heb bij meerdere loks ietjes op moeten boren maar dit is dus helaas bij één lok misgegaan. Jullie zijn gewaarschuwd en daar ging het mij om ;)

Groetjes, John
Re:Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Märklin motoren op rolletjes
Nog nooit een probleem gehad hoor maar dank voor de waarschuwing

Mvg, Johan
Re:Märklin motoren op rolletjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Citaat van: Tilly op zondag 14 augustus 2011, 18:23:21
Het is mij helaas één maal gebeurd dat bij het opboren van het huis de boor "doorschoot" en het achterliggende tandwiel beschadigde :( :( :(
John, je moet natuurlijk niet boren met het motorschild nog in de motor.
Je kunt deze het best losschroeven en op een vlakke ondergrond leggen en dan boren.
Om het lager erin te krijgen, leg ik het lager gewoon op een vlakke ondergrond en duw het motorschild ondersteboven met het gat op het lager en dan schiet deze er zo in.
Re:Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Märklin motoren op rolletjes
Gaat om het motorhuis Ad, niet om het schild.

Mvg, Johan
Re:Märklin motoren op rolletjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Oeps, Johan even niet goed gelezen.
Dit had ik ook aan de hand bij een Br 50, het grootste tandwiel zit deels voor het lagergat.
Er zit een rand in het lagergat om het nylon lager vast te houden en dit moet er uit geboord worden, want het kogellager is dikker dan het nylon lager.
Ik had eerst het tandwiel verwijderd en daarna pas geboord.
Re:Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Märklin motoren op rolletjes
Nylon lager druk je er naar binnen toe uit, lager zit vanaf de binnen zijde tegen een aanslag, zit verder geen rand.
Kan zijn dat bij de aller eerste uitvoering van deze trommelcollector motoren er van afwijkt. Heb voor iemand een BR 120 omgebouwd die had een messing lager ipv nylon. Daar zat idd een rand voor en had ik meer werk mee.

Mvg, Johan
Re:Märklin motoren op rolletjes
Johan,

klopt, ik zag hier ook geen rand zitten. Er zat een "normaal" kunststof lagertje in.

Hier een foto van de betreffende lok, een BR03. Aan het tandwiel is nu linksboven de beschadiging te zien:



Uploaded with ImageShack.us

Wat is trouwens het artnr van dit tandwiel? Op de Märklinsite onder 37951 kan ik het niet vinden :?

Groetjes, John
Re:Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Märklin motoren op rolletjes
Maak eens een cloce-up van de beschadiging.

Mvg, Johan
Re:Märklin motoren op rolletjes
Hoi Johan,

beter als dit lukt mij niet:



Uploaded with ImageShack.us

Groetjes, John
Re:Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Märklin motoren op rolletjes
Die moet je idd vervangen. Toppen zijn weg, kun je niet lang mee rijden.
Art nummer heb ik niet maar tandwiel uitnemen, tanden tellen en meenemen naar Houten. Daar staan wel Duitsers met onderdelen met een beetje geluk vindt je daar een vervanger.
Meenemen, zoeken, tandwielen op elkaar leggen, als ze precies gelijk zijn is het de goede.
Ook even voor de zekerheid de tanden tellen  :D

Mvg, Johan
Re:Märklin motoren op rolletjes
Hoi Johan,

ik vind het wel vreemd dat dit tandwiel niet op tekening staat :?

Groetjes en bedankt voor de moeite, John
Re:Märklin motoren op rolletjes
Op de tekening van de 3085 (de voorganger BR03, zelfde aandrijving) staat het tandwiel:

Beisatzrad Z36/10  bestelnr 232470, het is gewoon leverbaar bij M en kost ?1,99, de schade val dus nogal mee :)

Walter
Re:Märklin motoren op rolletjes
Hoi Walter,

harstikke bedankt :thumbup:

Groetjes, John
Re:Märklin motoren op rolletjes
Goedemorgen,

afgelopen week is het nieuwe tandwiel binnengekomen. Gekocht bij Lok-doc met andere onderdeeltjes voor Euro 1.65 :)

Maar nu? Ik heb hier nog totaal geen ervaring mee. Hoe haal ik het oude tandwiel eruit?

Groetjes, John
Re:Märklin motoren op rolletjes
Blausee-Mitholz
gast

Re:Märklin motoren op rolletjes
Pinnetje uit tikken, dan komt het tandwiel vrij.
Nieuwe plaatsen en pinnetje weer intikken.
Vereist wel wat handigheid.

Suc6, Johan
Re:Märklin motoren op rolletjes
John,

Anker en veldmagneet verwijderen, en dan met een klein dreveltje en een horlogemakershamertje de asjes van de tandwielen eruit tikken. Bij gebrek aan klein dreveltje een spijkertje waar je de punt afslijpt gebruiken. De tandwieltjes vallen er dan als het ware uit. Soms zijn de asjes conisch, en heel soms zelfs getrapt, maar als ik me goed herinner is dat bij deze lok niet zo. Het is niet moeilijk, alleen even op de volgorde van plaatsen letten. Soms zitten ze erg vast, en is één stevige tik nodig. Terugzetten is ook geen punt, tandwiel boven het gat leggen en het asje voorzichtig er weer in tikken.

Walter
Re:Märklin motoren op rolletjes
Johan, Walter,

bedankt voor jullie snelle reactie.

Klopt het dat ik het pinnetje van buiten naar binnen moet tikken? Het lijkt erop dat het asje aan de binnenzijde een verdikking heeft :?

Groetjes, John
Re:Märklin motoren op rolletjes
Johan, Walter,

het is al gelukt! Er zit aan de binnenkant inderdaad een verdikking op het asje. Dit moet dus van buiten naar binnen eruit getikt worden. Het tooltje van Roy voor het plaatsen van lagertjes werkt daarbij perfect :)

Weer een ervaring rijker :thumbup:

Groetjes en bedankt, John
Re:Märklin motoren op rolletjes
mooi zo, simpel klusje toch???? ook prima als je een keer een echt heel smerige oude lok binnenkrijgt, tot op het laatste onderdeeltje uit elkaar halen en schoonmaken :)
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Hallo Allemaal,

Ik keek weer eens op dit draadje en kan me niet inhouden.
Ik snap best dat Tilly niet zo een twee drie en lok uit elkaar gaat "hameren" .
Daar heb ik de ultieme oplossing voor: Ultrasonoor
Elektrotechniek er uit en in bad.
John als je wilt kan ik het voor je doen kost je alleen de porto heen en weer.Of heen en weer rijden.
Geld natuurlijk ook voor anderen.

Gr. Aad
Re:Märklin motoren op rolletjes
Ad,

ff verder terug lezen. John had een tandwieltje beschadigd en moest dat vervangen. Over reinigen, ik heb zelf ook een ultrasoon cleaner, en haal toch vaak een lok compleet uit elkaar om echt alle troep eraf te krijgen. De ondredelen gaan dan inderdaad ook nog het bad in.

Walter
Re:Märklin motoren op rolletjes
Aad,

bedankt voor het aanbod maar ik denk niet dat een beschadigd tandwiel "geneest" met ultrasoon reinigen :D

Citaat van: Wasmi op zaterdag 24 september 2011, 17:37:55

mooi zo, simpel klusje toch???? ook prima als je een keer een echt heel smerige oude lok binnenkrijgt, tot op het laatste onderdeeltje uit elkaar halen en schoonmaken :)


Hoi Walter,

ik keek er een beetje tegenop maar dit was achteraf inderdaad niet nodig. Het was dus echt een "simpel klusje" ;)

Groetjes, John
Re:Märklin motoren op rolletjes
John,

begrijp ik helemaal! de eerste keer is altijd spannend  :D

Walter
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Hoi John,

Ik kan bevatten dat een tandwiel geen baat heeft bij een badje. Maar als je een lok helemaal schoon wilt hebben zonder hem volledig te demonteren. Dan is een sonar badje ideaal.
en schoon worden ze.

gr Aad
Re:Märklin motoren op rolletjes
Pas wel op dat je ze niet te lang trilt. Ik heb menig geverfd metaal blank zien worden door een ultrasoon trilbad. Want de verf trilde er net zo hard af. Zeker als de verf gespoten is.

Een trilbad is overigens wel heel handig om moeilijk bereikbare plekken te reinigen. Maar langer dan twee minuten trillen lijkt me niet nodig.

Groet sebas
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Hoi Sebas,

Ik heb al heel wat loks in bad gedaan maar tot nu toe is er slechts een met een kale plek uit gekomen.
Maar die was zo vreselijk vet, het leek wel of hij in de frituur had gelegen,dat ik denk dat de verf verzadigd was met olie en daarom losliet. Dat was na 4 X vier minuten op 70graden. Na 12 min. was alle olie nog niet weg.

gr. Aad
Re:Märklin motoren op rolletjes
Zelfs met een beetje zeep/wasbenzine niet? Al moet je met wasbenzine natuurlijk ook weer oppassen bij verf.. ;)
Het lostrillen van verf gebeurd ook sneller als je direct op de bodem trilt. In een mandje heb je dat probleem al veel minder. En natuurlijk de geverfde onderdelen niet direct op metaal leggen.


Tril je alleen met water of gooi je er ook zeep of iets dergelijks bij? Zeep houd de losgetrilde olie meteen in oplossing.

Het blijft zo dat een trilbad natuurlijk ideaal is om al die moeilijke tandwieltjes te reinigen. Want als ie in frituurolie gelegen heeft! Pfff das echt vies. haha

Gr sebas
Re:Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Märklin motoren op rolletjes
Hoi Sebas,

Ik heb een reinigingsmiddel speciaal voor metalen instrumenten.Podisept.

Reymerink,
Stichtse Kade 47a
1243HW 's Gravenland
035 6560889

Werkt erg goed +/- 5 % in water.

gr. Aad
Re: Märklin motoren op rolletjes
Ik heb inmiddels een 5-tal locs van lagertjes (4mm) voorzien, echter bij de 1e loc aan beide kanten, dus 2 lagertjes.
Dit ging niet zo lekker, ik zie het alleen goed met leesbril, maar het lagertje in het motorhuis persen gaat met moeite , en als het eenmaal zit, dan zit het ook, dus het kan makkelijk iets te ver naar binnen!, dan klemt je motorschild je ankeras :thumbdown:, bovendien als het lagertje een beetje scheef zit kom je in de problemen met het lagertje in je motorschild.

De overige 4 locs dus alleen in het motorschild een lagertje gedrukt op platte ondergrond, gaat prima, andere kant gewoon het plastic busje laten zitten, goed in het vet.

Locs lopen prima, borstels blijven mooi droog, dus m.i. is 1 lagertje per motor zat ;)

Mvg Gert
Re: Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
Klopt Gert,

Zo doe ik het ook , aan 1 kant ( motorschild) en geef de achter liggende tandwielen een beetje dikker vet als de dikte van Roco vet , uiteraard kan dit vet ook en moet je zeggen dat het lekker rustig wordt/is. Mijn lagers besteld vorig jaar nog steeds niet ontvangen van cnc.
Heb nu elders nieuwe besteld en met 5 dagen binnen.

Gr, Jan
Re: Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
Ik heb in 2 loc's lagertjes in gebouwd , ik lijm ze wel vast in het motorhuis met loctide. Het lagertje in het kunstof gedeelte zet ik vast met een druppeltje faller lijm. Heb geen ervaring met ankers die klemmen en/of lagertjes die moeilijk in het motorhuis gaan. Ik moet zeggen dat de locs veel soepeler lopen met de lagers er in  :thumbup:
Groet Robert

@Jan waar heb je de lagers nu besteld ??
Re: Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Märklin motoren op rolletjes
Effe een oud topic stof afblazen. Wil in een oud motorschild een kogellagertje inbouwen. Echter de hier genoemde maat (2x4) kan ik nergens vinden, ook niet bij Conrad. Het kleinste wat ze daar nu hebben is 2x5 en dat wordt toch wat groot. Zo gek veel ruimte is er niet tussen de koolborstelhouders. Iemand een ander adresje?
Re: Märklin motoren op rolletjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
 @citaat Zoek even naar lagers van type 681XZZ
Dan vind je bijv. https://nl.aliexpress.com/i/556932169.html
Re: Märklin motoren op rolletjes
Ad het kan ook zijn dat Lobomotion69 lagers bedoelt met een as gat van 2mm ivm LFCM motor, deze heb ik wel kunnen vind maar je moet er dan 5000 af nemen 8o
Re: Märklin motoren op rolletjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Märklin motoren op rolletjes
Heren, Inderdaad een asgat van 2mm (binnenmaat) en een buitenmaat van 4mm. 5000 is me, denk ik, toch iets teveel. Bedankt voor de info. We zoeken verder.
Re: Märklin motoren op rolletjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin motoren op rolletjes
 @citaat Deze? ==> Klik
Re: Märklin motoren op rolletjes
Nee, deze is 5mm buitendiameter, wat overigens de correcte maat is voor het lager voor een 2mm as in het motorhuis. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom er een lager van 4mm wordt gezocht; in een Märklin borstelplaat (2mm as, dus grote of kleine schijfcollector) past wegens gebrek aan "vlees" eigenlijk geen lager. Ik weet wel een trucje, maar daar wordt (nog) niet naar gevraagd.
Een foto van de bewuste borstelplaat kan heel verhelderend werken!