Goedenavond mede-marklin-lezers,
in mijn intro had ik al beloofd van tijd tot tijd een en ander te melden over het testen van de marklin-motoren met kogellagers, project Ombouw lokomotieven Mitholz.
Johan stelde vast dat het een goed idee was om één van eerste resultaten van de ombouw grondig aan de tand te voelen en bovendien in te testen in de dagelijkse praktijk op een conventioneel aangestuurde baan. Daarom bracht jij de loc over naar de modelbaan Seetal (Zwarte woud*). We hebben afgesproken dat de loc grotendeels in het lange afstandsverkeer zou worden ingezet. Het IC-verkeer is op deze modelbaan de ruggegraad van de exploitatie; materieel in deze dienst legt veel (model) km af!
* fictief
Hieronder de verslaggeving tot nu toe:
5 juni
Bij de modelbaan Blausee Mitholz zijn zoals bekend proeven gestart met tractiemotoren die speciale kogellagers hebben gekregen. Het betreft motoren van Marklin. Daarvoor is loc Re 460 020 (met totaal-reklame Tilsiter) als eerste aangepast.
Vanmorgen werd ook de Re 460 019 (Miele) opgehaald om ook vergelijkende tests mogelijk te maken. Deze machine was uitgeleend aan mijn zoon, die sinds kort ook een Marklin baan heeft (naar Zwitsers voorbeeld). In tegengestelde richting verhuisde vervangend materieel.
Na van de locs de Deltamodules in de locs te hebben aangepast (wegnemen van adressen), ivm. overschakeling digitale besturing (modelbaan Blausee Mitholz, BLS) / conventionele besturing (modelbaan Seetal/Zwarte woud, DB), werden de locs Re 460 019 en Re 460 020 in een line-up geplaatst om foto?s te nemen. ?s Middags reden beide locs in de IC-dienst.
Op dit moment loopt de 019 in op de 020, maar dit zal ermee te maken hebben dat de eerste vrijwel dagelijks rijdt. De verschillen zullen naar verwachting minder groot worden. De 020 is vanmiddag ook nog te zien geweest met een IR-trein, bestaande uit 2 Ewii, SBB + Am + 2 Bm + Dyl, DB.
16 juni
Ook bij extreem warm weer verloopt de dienstuitvoering met loc Re 460 020 goed. De rij-eigenschappen zijn absoluut vrij van problemen.
14 juli
Intussen wordt de Re 460 020 ook vaker in de goederendienst gesignaleerd. Ook hierbij zijn de resultaten goed. De te trekken last van goederentreinen is aanzienlijk groter dan de (max) 5 IC-wagens. Waar op gelet wordt is of het geluidsniveau verandert bij grotere lasten. Verder wordt hier in het bijzonder gelet op de optrek- en rem-karateristiek. Bij dit laatste is bij een conventionele baan met stroomloze gedeeltes (bij seinen op stand onveilig) interressant te weten hoeveel cm de uitloop is.
De machine heeft nu meer dan een maand gereden op de modelbaan Seetal. Wat in het begin niet zo'n zinvolle test was zal nu worden herhaald: de vergelijking met de niet-verbouwde Re 460 019. Los van de kogellager-ombouw zijn deze locs volstrekt identiek (ze komen, wat je zou kunnen noemen, uit hetzelfde nest).
Wordt vervolgd.
met vriendelijke groet,
Willem
ps.: de foto's worden tzt. weer verwijderd
edit: formaat foto's aangepast, Johan.