Hey,
vanmorgen heb ik in mijn werkplaats een opspanmalletje gemaakt voor het huis:

Daarna het huis erop geschroeft, en gaan bewerken. Aangezien ik geen freesje had van 3.7/3.8, heb ik een boortje van 3.7 genomen. Dit gaat ook, maar een nadeel hiervan is, dat je een braam aan de binnenzijde krijgt. Met frezen zal dit minder spelen denk ik. Ik heb kwam er pas achter, toen ik het lager eringedrukt had. Toen heb ik die braam dus met wat gepiel weg moeten halen. Volgend keer toch maar eerst verwijderen.

Verder ging alles prima. Blausee-mitholz had de huisjes gepositioneerd op de kleine gaatjes. Ik heb ervoor gekozen, om 2 gaatjes van rond 2 voor de positie te gebruiken, en met de andere 2 schroef ik hem vast. Resultaat is een mooie stabiele opspanning.
Daarna lager erin gedrukt. Deze zit steviger, dan die aan de andere zijde van het anker. (gat in het blok daar is al op maat, maar wellicht iets groter dan deze.) Voor de zekerheid heb ik er wat lager-borgmiddel aangedaan.
Wel vond ik het opvallend, dat de binnendiameter van de lagers eigenlijk iets aan de ruime kant is, voor het ankerasje. Hier heb ik ook maar wat lagerborging aangedaan.
Daarna gaan testen. Hij liep meteen al een stuk mooier als mijn 1135! Ik denk, dat ik die laatste binnenkort ook maar van lagers ga voorzien.
Als er mensen zijn, die ook hun model van kogellagers voorzien willen hebben, neem gerust contact op! Nu ik de mal en gereedschap al heb, stelt het niet zoveel meer voor.
Groetjes en bedankt voor de tips en hulp
Roy