Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

locs niet onafhankelijk bij ms 60657

Gestart door Starter woensdag 23 augustus 2017, 20:19:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Hallo
Ik ben kort geleden naast mijn oude Trix-express begonnen met Marklin digitaal dus een beginner met dit systeem.
Startset aangeschaft met Mobile Station 60657 en NS serie 1600 loc. Werkt prima.
Maar nu extra loc 37529 BR 120.1 aangeschaft. Deze loc meld zich netjes aan.
Nu reageren de locs echter allebei gelijktijdig onafhankelijk van de loc-keuze.
Weet iemand wat er fout gaat?
Starter (Jan)
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Staat MFX wel aan anders kan het zijn dat ze op DCC of MM reageren met mogelijk allebeide de zelfde adressen.
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Hallo Mark
Beide locs hebben zich als MFX gemeld. Dan zou het toch goed moeten zijn.
Kan ik e.e.a. controleren?
Of locs op een andere manier aanmelden?

Groet,
Jan

Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Beste Jan,

Rare zaak, ik ga er van uit dat je beide loks op de rails hebt staan als het gebeurt.

Nee, op Motorola kan het niet, beide loks hebben een ander adres en DCC ook niet want dat kunnen beide decoders niet.

Terug naar de winkelier denk ik.

Groet, Anne W
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
OK, zal ik doen.
Bedankt voor de reactie.

Groet, Jan
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Citaat van: Starter op woensdag 23 augustus 2017, 20:19:57
Startset aangeschaft met Mobile Station 60657 en NS serie 1600 loc. Werkt prima.
Maar nu extra loc 37529 BR 120.1 aangeschaft.
Als ik de wiki mag geloven dan is de enige mfx NS 1600 loc de Märklin NS 1601 vanaf adres 17.
En de Märklin 37529 zou vanaf adres 12 zitten.

Volgens de handleiding bij loc (zie link hierboven) kan de 37529 ook op dcc gezet worden, en heeft dan een ander adres.

Ik ben benieuwd wat de handelaar als advies geeft.

EDIT Ad: Link hersteld.
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Jan Willem,

Lees eens onze 3rail wiki over de Marklin 1600/1700/1800 serie en de BR120, KLIK
De loc 37529 is nog niet in onze wiki opgenomen, maar je vind veel broertjes en zusjes (o.a. 37530) op onze wiki overzichts paginga.

Daar staat veel meer info dan in de loc gebruiksaanwijzingen die jij noemt.

Welke modellen er zijn uitgebracht als MFX heeft helemaal niets met een adres te maken.
Het adres waar je naar verwijst is het Motorola adres waarmee je een MFX loc kan aansturen met bijvoorbeeld een 6021.
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Beste Jan,

Jij hebt je BR-loc laten aanmelden terwijl de NS-loc ook op de baan stond. Dat mag nooit.
Een nieuwe loc moet zich aanmelden op het programmeerspoor.
Wat is een programmeerspoor, een los stukje rail verbonden in jouw geval met het Mobile Station.
Zet daar de NS-loc op en kijk wat het adres is, is dat 17 dan is het goed. Doe hetzelfde met de Br-loc
die adres 12 moet hebben. De loc die het verkeerde adres heeft, ik denk de NS-loc moet je resetten.
Kijk na het resetten of het goede adres erin staat.
Met het Mobile Station kan je o.a. loc-adres uitlezen, resetten, en meer.
Daarna sluit je het Mobile Station weer aan op je baan, zet de loc's erop en rijden maar.

Groetjes, Leen.
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Beste Leen,

Dit geldt wel voor MM/DCC loks maar niet voor MFX Loks:

Die zu erkennende Lok fx (MM), DCC darf nur alleine auf der Gleisanlage
stehen. Lokomotiven mit mfx-Decodern müssen nicht alleine auf der
Gleisanlage stehen.

Groet, Anne W
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Beste Anne,

Begin dit jaar ben ik zelf met deze leuke hobby begonnen.
Toen heb ik hetzelfde ervaren wat Jan nu is overkomen.
Wist ik veel wat een programmeerspoor was.
Ondertussen heb ik een CS3 en die heeft een aparte programmeerspoor aansluiting.
Sterker nog, wil je loc-instellingen veranderen of uitlezen of laten aanmelden dan kan dat alleen op het programmeerspoor.
En dat is niet voor niets.
De gouden regel is en blijft "Wil je loc-instellingen veranderen of uitlezen of de nieuwe loc laten aanmelden
DOE DAT OP HET PROGRAMMEERSPOOR". Dan blijf je verschoont van onverwachte effecten.

Gr. Leen.
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Citaat van: Marklindak op zondag 27 augustus 2017, 10:23:47
(...) Het adres waar je naar verwijst is het Motorola adres waarmee je een MFX loc kan aansturen met bijvoorbeeld een 6021.

Citaat van: digipost op zondag 27 augustus 2017, 11:00:21
programmeerspoor. (...)
Zet daar de NS-loc op en kijk wat het adres is, is dat 17 dan is het goed. Doe hetzelfde met de Br-loc
die adres 12 moet hebben.

Wat een toeval dan dat het wel gaat om adres 12 en 17 ...

Maar ik begrijp dat je bedoelt dat ik er nog geen donder van begrijp. Dat mag je vinden.
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
@Digipost: MFX loks hoeven helemaal niet op het programmeerspoor, gewoon op de baan en ze melden zich aan onder MFX.
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Citaat van: Starter op woensdag 23 augustus 2017, 20:19:57
Startset aangeschaft met Mobile Station 60657 en NS serie 1600 loc. Werkt prima.
Maar nu extra loc 37529 BR 120.1 aangeschaft. Deze loc meld zich netjes aan.
Een 60657 (en 60653) herkent automatisch mfx decoders. Tot daar is het verhaal helder.
Maar wat er daarna gebeurt, is dat niet. Misschien weet een van de anderen dat voor ons helder te krijgen?

Digipost (Leen) komt met een optie: doe het om de beurt. Zo te lezen is dat zo ook gebeurd, of niet?
Het is inderdaad raar dat ze beiden gaan rijden.
Bewering: Dan staan ze op hetzelfde adres. Klopt die bewering?

Staan ze op het zelfde adres? En hoe kun je dat vaststellen op een 60657?
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Citaat van: Jan22 op zondag 27 augustus 2017, 19:29:27
Maar ik begrijp dat je bedoelt dat ik er nog geen donder van begrijp. Dat mag je vinden.

Dit klopt inderdaad!
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Hallo,

als beide locs zich via Mfx hebben aangemeld worden ze niet op decoder adres, maar op Loc-id aangestuurd, als Mfx wordt uitgeschakeld op de Centrale of in beide locs dan worden ze op decoder adres aangestuurd worden.

Is mfx uitgeschakeld zou mijn 1e gedachte zijn, maar dit is al gevraagd
Staan locs niet in dubbeltractie, is dit mogelijk in de 60657.
Hebben locs dan beide toevallig beide hetzelfde DCC tractionsadres, deze is standaard leeg.

met vriendelijke groet,

Walter


Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Mijn (bescheiden) idee:

Begin met een schone lei nu.

Reset je Mobile Station naar af-fabriek. (Zie handleiding van de Mobile Station of gebruik een zoekmachine naar keuze mocht de procedure onbekend zijn.)
Reset daarna beide locomotieven. Eén voor één! (Zie handleiding of gebruik een zoekma....''....).

Beide locs zijn MFX(+) begrijp ik. Deze melden zich zelf aan. Volledig automatisch.
Maar doe het in dit geval even loc voor loc. Dus eerste op de baan, wachten tot het aanmelden gereed is. Mobile Station op STOP, loc van de baan, 2e erop, STOP 'uitschakelen= weer stroom op baan, wachten tot de aanmelding klaar is. Druk weer op STOP zet nu de eerste loc erbij, stroom weer op de baan en kijken of ze rijden.

Overige info: een Mobile Station kent geen specifiek programeerspoor. Dit geldt alleen voor een CENTRAL STATION.
Wil je programmeren dan moet je alle locs van de baan halen bij een Mobile Station. Uitgezonderd degene natuurlijk die wilt... :D. En die zet je dan ook nog eens op de rail waar je aansluiting van de Gleisbox zit. Zie de handige leiding.

In principe zul je dit alleen doen als je een loc met een DCC decoder handmatig moet aanmelden, een FX-decoder-Loc wilt aanmelden (kan deels via de de database die al in je MS zit of rechtstreeks door het adres in te voeren dat in de handleiding van de loc is opgegeven, of als je een DeltaDigitaal loc wilt aanmelden (deze laatste heeft nog dipswitches waarmee een adres wordt gegenereerd die je dan weer opgeeft in je MS).

Uiteraard kunnen ervaren mensen settings van een loc aanpassen. Maar voor velen zal een loc gewoon uit de doos de baan opgaan en z'n rondjes rijden.

Tot slot is er nog een decoder die zichzelf kan aanmelden op/via/middels het MFX protocol en dat is specifiek de M4-variant van ESU.


Maar goed, eerst maar een resetten..

Hopelijk werkt het dan weer.

Succes en vervolgens veel rijplezier!





Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Citaat van: wissels op zondag 27 augustus 2017, 21:37:58
Als beide locs zich via Mfx hebben aangemeld worden ze niet op decoder adres, maar op Loc-id aangestuurd, als Mfx wordt uitgeschakeld op de Centrale of in beide locs dan worden ze op decoder adres aangestuurd.
Bedankt voor de uitleg. Klinkt helder.
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Citaat van: Anne W op donderdag 24 augustus 2017, 23:15:52
Nee, op Motorola kan het niet, beide loks hebben een ander adres en DCC ook niet want dat kunnen beide decoders niet.
Hoe zeker ben je hiervan? Want ik heb eerder gelezen dat loks met MFX+ ook op DCC reageren, ondanks dat Märklin dit niet vermeldt op de website noch in de catalogus.
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Citaat van: Marklindak op zondag 27 augustus 2017, 20:45:08
Dit klopt inderdaad!
Zijn we het eindelijk een keer met elkaar eens. Dat je zoiets mag vinden op dit forum, is toch maar mooi meegenomen.

Citaat van: DreiLeiter op zondag 27 augustus 2017, 22:19:23
Uiteraard kunnen ervaren mensen settings van een loc aanpassen. Maar voor velen zal een loc gewoon uit de doos de baan opgaan en z'n rondjes rijden.
Ik loop wat achter op digitaal gebied (je zou kunnen zeggen met opzet, want er bestaat zoiets als een wet op de remmende voorsprong). Bij het stummiforum sla ik meestal de digitale draadjes over, er blijft dan nog genoeg lezenswaardig over.

Van de week las ik een draadje over Mobile Stations. Daarin stond dat je met uitsluitend een MS de settings van een loc niet kunt aanpassen. Daarvoor is de Gleisbox nodig met daaraan een PC (met een speciale app., let op het puntje, dit is een afkorting) of een Central Station of een ECOS, bijvoorbeeld.

Want om de settings van een loc (locdecoder) te kunnen wijzigen is een apparaat nodig wat dat wel kan.
Op dit forum heb ik wel eens gelezen dat overstappers hun 6021 behouden om ook wijzigingsmogelijkheden te behouden. Alleen voor ervaren gebruikers, begrijp ik nu van DreiLeiter. Dat kan ik me voorstellen.

Daarom vind ik zijn (bescheiden) idee tot nu toe de beste tip: begin met een schone lei (en de uitleg hoe dat te doen). Als Starter (Jan) starter is, is dat werkbaar. Als hij meer ervaren is, of mensen kent in mijn omgeving die dat zijn, dan zou hij dus mijn eerdere (wellicht incorrecte) vraag (staan beide locdecoders ingesteld op het zelfde adres) via zo'n apparaat kunnen checken.

Uit Kappa's reactie begrijp ik dat het antwoord "Ja, ze staan op het zelfde adres", niet mag uitmaken voor een MS,
omdat, zelfs als beide locdecoders op het zelfde adres staan, er dan toch auomatisch een ander id (volgnummer) hoort te worden toegekend door het Mobile Station, mits de instellingen op mfx(+) staan.

Aangezien beide locs tegelijkertijd reageren op een en het zelfde commando, ga ik ervan uit dat de locs beide automatisch herkend zijn als mfx-locs (en niet onder een ander protocol). Dat kan ook weer heel dom van mij zijn.
Het probleem is dan dat ze het zelfde volgnummer gebruiken (b.v. door het niet goed opvolgen van de procedure). En DreiLeiter geeft dan het beste advies: met een schone lei beginnen. Opnieuw proberen, net zo lang tot ze elk hun eigen volgnummer hebben gekregen.
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Beste Jan, ik heb een apart programmeerspoor en daar hangt een MS2 aan. Daarmee programmeer ik al m'n locs MFX-MM en DCC. Heb er geen computer of wat dan ook bij nodig.

Gr.  Charlie
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
ik treed Charlie bij

heb MS2 en een apart programmeerspoor recht spoor 5 rails aansluitrail en 2 stootblokken daartussen kan ik testen ...

programmeer alles op dat spoortje en pas nadien zet ik de machine op mijn baan :)

tot hier toe geen enkel probleem gehad hiermee  :)

Erwin
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Mooi, bedankt mannen, weer een "broodje aap" ontmaskerd.  :o)
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: locs niet onafhankelijk bij ms 60657
Jan,

Verwijder beide loks eens uit de MS en laat ze opnieuw aanmelden.
Als je de loks wist, moeten ze op de rail staan.