Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Stofvrij houden

Gestart door Plexat woensdag 23 augustus 2017, 09:54:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stofvrij houden
Plexat
gast

Stofvrij houden
Beste ervaren machinisten,hoe houden jullie de baan stofvrij gedurende een periode dat je minder rijdt/met de baan bezig bent?
Ik heb bv net een periode veel gewerkt en daarna een korte opname gehad. Alles is stoffig.
En het schoonmaken daarvan weerhoudt me een beetje. Vooral de scenery is erg stoffig geworden.Ik kan wel met de stofzuiger over de baan maar dan verdwijnen ook 'losse' elementen in de maag van het beest.
Hoge druk spuit? Verdeeld alleen het stof en na het neerdalen is alles weer net zo vuil.
Suggesties/ideeen?
Re: Stofvrij houden
Gerrit-1959
gast

Re: Stofvrij houden
Hallo,

Statische plumeau. Daarna iets bedenken met laken erboven of zoiets.
Re: Stofvrij houden
Lid sinds: 2009

offline
Re: Stofvrij houden
Stofzuiger in subtiele zuigstand met een panty over de zuigmond?
Re: Stofvrij houden
Plexat
gast

Re: Stofvrij houden
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 23 augustus 2017, 11:47:58
Stofzuiger in subtiele zuigstand met een panty over de zuigmond?

Ja die gebruik ik als het al enorm stoffig is. Maar ik kan me niet voorstellen dat het voor de baan goed is zoveel stof te vangen.
En elke keer de loks en wagons opruimen in de doosjes is ook niet echt leuk voor de hobby.
Laken is een idee maar ben zo bang dat je daarmee bomen en struiken en bouwsels beschadigt.

Maar alvast bedankt voor de input!!  :P
Re: Stofvrij houden
Gerrit-1959
gast

Re: Stofvrij houden
Hallo,

Het laken niet op de baan leggen, maar er boven hangen op een paar stokken of zoiets.
Re: Stofvrij houden
Ben den Hollander
gast

Re: Stofvrij houden
Vraag je af waar het stof vandaan komt en neem daar maatregelen tegen. Als je stof hebt van het bouwen snap ik het maar een ruimte in ruste kan toch min of meer stofvrij blijven?

Als het echt niet anders is dan afdekken met van die superdunne folie, verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Ga je weer aan de slag dan haal je het weer weg.

Gr, Ben.
Re: Stofvrij houden
Lid sinds: 2013

offline
Re: Stofvrij houden
Sinds ik mijn zolder aan de binnenzijde heb geïsoleerd met isolatieplaten is er nog nauwelijks stof.

Als ik eens af moet stoppen gebruik ik een make up borstel. Ik probeer dan de stof bij elkaar te vegen en zuig die hoopjes dan op. (hoopjes klinkt alsof het veel is, vaak nog geen millimeter bij elkaar).
Re: Stofvrij houden
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Stofvrij houden
Dag Eric.

Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 23 augustus 2017, 17:24:01
Als het echt niet anders is dan afdekken met van die superdunne folie, verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Ga je weer aan de slag dan haal je het weer weg.

Goed advies van Ben: ik ben het jaren geleden eens tegengekomen op het internet,
een modelbaan die werd afgedekt met (afdek) folie, die op hoogte werd gehouden
middels elektra PVC-buis die samen met de folie vast zat in klikzadels aan de muur
achter de modelbaan en over een PVC-buis hing aan de voorzijde op dezelfde hoogte.
Met behulp van gewichtjes (knijpers) werd de folie strak gehouden en met draden via
katrolletjes aan het plafond werd het omhoog getrokken.  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Stofvrij houden
Plexat
gast

Re: Stofvrij houden
Wij hebben 2 problemen die stof veroorzaken:
1. Wij hebben 3 honden. Die mogen overal komen dus ... stof2. Wij wonen buitenaf op het platteland. Zomers gaan de deuren en ramen allemaal open en dus ... stof (en heel fijn 'zandachtig spul')
Dat is niet te vermijden dus 'stofvrij' houden is echt geen optie.
De aangedragen oplossingen ga ik uitproberen. Zitten wel hele goede suggesties bij. :-)

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!!  :thumbup:
Re: Stofvrij houden
Lid sinds: 2008

offline
Re: Stofvrij houden
Twee oplossingen:
1. Honden in de kennel buiten en niet op de treinenkamer;
2. Deuren en ramen van treinenkamer dichtlaten.

Goedkopere oplossing is er niet ;)

Groeten,
Ton.
Re: Stofvrij houden
nobody
gast

Re: Stofvrij houden
 @citaat  :thumbup:  8o
Re: Stofvrij houden
Plexat
gast

Re: Stofvrij houden
Citaat van: Yeoman op zaterdag 26 augustus 2017, 16:54:50
Twee oplossingen:
1. Honden in de kennel buiten en niet op de treinenkamer;
2. Deuren en ramen van treinenkamer dichtlaten.

Goedkopere oplossing is er niet ;)

Groeten,
Ton.

Tja, daar kan ik wat op zeggen maar doe ik niet. Straks mag ik niet meer inloggen.  ;)
Re: Stofvrij houden
Ben den Hollander
gast

Re: Stofvrij houden
Een LGB tuinbaantje maken? O:-D
Re: Stofvrij houden
Plexat
gast

Re: Stofvrij houden
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 26 augustus 2017, 17:56:33
Een LGB tuinbaantje maken? O:-D

Dat lijkt me echt geweldig maar zolang ik geen 2 ton per jaar verdien gaat dat niet lukken. Die zijn wel zo ontzettend duur.
Ik zou wel zo'n trein willen hebben als in de Efteling. (Geloof ik) Waar je zelf op kunt zitten.  :D :D :P :P
Re: Stofvrij houden
Lid sinds: 2014

offline
Re: Stofvrij houden
ik heb een zo goed als stofvrije zolder,maar toch komt er op de duur stof in.er zitten 2 grote dakramen in een op de noordkant en een op de zuidkant.op de noordkant zet ik een ventilator in het raam en op de zuidkant het raam open.dan met luchtdruk op de zolder blazen en alles verdwijnt door de ventilator.hoeft maar heel weinig lucht te zijn en door een lange koperen buis van 6 mm aan het eind plat geknepen.gaat prima .het zwaardere vuil,zaagsel dode vliegen enzo die blaas ik in een hoek en dan de afzuiging erop.ik heb elke winter veel vliegen op zolder en die vang ik door een bakje met water en beetje afwasmiddel tegen het schuine dakraam te zetten nu vliegen ze er zo in.de treinen reden vroeger onder een gebogen koperen leiding van 6 mm door waarin ik gaatjes heb geboord.met een reduceer kan de druk ingesteld worden en afgezogen wordt er tussen de rails zodat de wagens ook iets vaster op de rails worden gezogen en ook het stof daarin verdwijnt.voor 2 jaar geleden heb ik aan de baan wat veranderd,en deze installatie is nog niet weer opgebouwd.misschien deze winter.sinds ik met zelfgemaakte antislipbanden rijd uit plasticslang gedraaid worden de rails en wielen niet meer zo vuil.geen zwarte klonten meer aan de wielen
Re: Stofvrij houden
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Stofvrij houden
Dag Boudewijn.

Citaat van: bouan op zaterdag 02 september 2017, 00:20:21
de treinen reden vroeger onder een gebogen koperen leiding van 6 mm door waarin ik gaatjes heb geboord.met een reduceer kan de druk ingesteld worden en afgezogen wordt er tussen de rails zodat de wagens ook iets vaster op de rails worden gezogen en ook het stof daarin verdwijnt.

Interessant, heb je daar beeldmateriaal van? Ook naar de zelfgemaakte antislipbandjes ben ik
nieuwsgierig en zou het op prijs stellen als je daar iets meer over de productie verteld en laat zien.

N.B.: John (Tilly) heeft ook een dergelijke 'luchtsluis' gemaakt: klik.

Groeten,

Erik.
Re: Stofvrij houden
Lid sinds: 2014

offline
Re: Stofvrij houden
nee,geen foto,s van het is door een verbouwing van de baan niet meer aanwezig, maar het is heel eenvoudig te maken de rails over een sleuf van zo,n 30 cm leggen zodat er tussen de bielsen afgezogen wordt.in het midden van de sleuf worden 2 gaatjes naast de rails geboord van 6 mm.daar komt het in de vorm van een omgekeerde U gebogen buisje in te staan.een kant door de plaat en dichtknijpen en de andere kant door de plaat en de luchttoevoer via een reduceer erop.er wordt zoveel mogelijk van boven geblazen daar ligt ja ook het stof.ook worden de wagens vanbinnen schoon geblazen de deurtjes van de klapdekselwagens worden heel mooi opengeblazen.ik had in het buisje in de ronding gaatjes en op de hoogte van de assen ook 2 zodat de stof ook van de asjes en koppelingen gaat.ik had er een stukje kartonkoker overheen staan zodat het stof alleen in de afzuiging gaat.heb inmiddels een mooi passend plastic tunneltje van een cake verpakking voor liggen.de antislipbandjes worden op een draaibank gemaakt.een en ander hangt van de maat die gemaakt moet worden en de maat en rek van de beschikbare slang.het is afval slang uit het ziekenhuis.ik zet een messing asje van bv 10 mm in de draaibank 8 cm lang.daar draai ik iets af zodat de as zuiver loopt.dan een stukje slang erop drukken en afdraaien op de gewenste dikte.dan met een stanleymesje in de beitelhouder de bandjes op de gewenste breedte afsteken.de maten hangen af van het wiel en de rek.zo kan ik voor elke lok en merk bandjes maken
Re: Stofvrij houden
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Stofvrij houden
 @citaat Bedankt Boudewijn, voor de toelichting :thumbup:
Jammer dat er geen beeldmateriaal van voorhanden is,
maar de uitvoerige beschrijving schets een duidelijk beeld!
Zeker iets waarmee ik in de toekomst mee bezig ga :wink:

Groeten,

Erik.