Filmpje is wellicht niet echt spectaculair, maar door liefhebbers, voor liefhebbers, niet waar?
Het groene loc, Di3.602, is het loc waar de NSB (Norges StatsBaner) proef- en testritten mee deed in de jaren -50. Het is in z'n oorspronkelijke dessin, met deur op de neus en cabinedeuren aan beide kanten, hij is ook 30 cm langer dan de meeste Di3's. De ventilatoren zijn ook niet ingebouwd. Dit loc was gebouwd door NoHAB voor demonstratiedoeleinden en ging, met NoHAB/GM-logo, helemaal naar Ankara. Het productienummer was 2246.
Het tweede loc in het filmpje is Di3.616 en is in het dessin van de jaren 60, met dichtgelaste cabinedeuren aan de rechter kant. Dit is uniek voor de Noorse NoHAB's en de deuren werden dichtgelast om tocht te verminderen. Men ziet ook dat de ventilatoren ingebouwd zijn, vandaar de verhoging op het dak. In Noorwegen kreeg cabine 1 verbeterde geluidsisolatie rond de jaren -80. Achter cabine 2 zit ook de verwarmingsgenerator dat nogal lawaai maakt. Op de lijnen waar Di3 gebruikt werd, waren er voldoende draaischijven zodat men meestal het loc vanuit cabine 1 kon besturen.
Beide locs zijen eigendom van Jernbanemuseet (Het Spoorwegmuseum).
In Denemarken en Noorwegen was de NoHAB's wat de V200 was voor Duitsland: Modernisering en ter vervanging voor de stoomlocs. De eerste 14 Di3's vervingen 40 stoomlocs!