Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos

Gestart door Disaster maandag 21 augustus 2017, 10:19:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Hoi Allemaal,

Al enige tijd denk ik over de aanschaf van een Blokkendoos stam, helaas niet door Marklin uitgebracht, echter maakt Roco een zeer mooi alternatief in zowel AC als DC. Aangezien ik 3 rail rijdt ben ik op zoek naar een AC variant (iig de motorwagen) echter lijken die nogal schaars te zien in het tweedehands circuit. (3 railers zijn meer kopers dan verkopers denk ik  :D ).

De DC varianten zijn prima te verkrijgen, ik ben echter benieuwd naar de "Ombouwbaarheid" van dit stel. Is dit een kwestie van sleper klikken, draadjes omsolderen, wielen wisselen en gaan of komt hier het betere hak en breekwerk aan te pas? Heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van een Blokkendoos? Ik kijk nu hoofdzakelijk naar motorwagen roco 43744.1 (DC) 43844 (AC).

De komende Houten mn ogen maar goed open houden, maar het zou zonde zijn om met een DC stel thuis te komen wat niet mooi om te bouwen is.

Alvast bedankt voor de reacties,
Marco
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
google op forum.3rail blokkendoos
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Ik heb wel wat ervaring met ombouw van DC naar AC en andersom. Probleem is dat de DC motorwagen op 4 assen / 2 draaistellen is aangedreven via een dubbele cardan. Één aandrijving moet je opgeven om een ander bodemplaatje met sleper te monteren. Allemaal wel te doen mits onderdelen nog verkrijgbaar zijn.

Alternatief: monteer de sleper onder één van de rijtuigen en maak een 4-polige stroomvoerende koppeling. Kun je tevens gebruiken voor binnenverlichting. Idem in de stuurstand en daar prop je een decodertje in voor de seinen. De DC wielen kun je laten zitten mits je ze even op de juiste AC maat 14 mm zet.

Gr, Ben.
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Ik heb een sleper onder het eerste rijtuig achter de motorwagen gezet.
Dit loopt met de DC wielen hier probleemloos over c rails.
En uiteraard stroomvoerende koppelingen ertussen gezet.

Robin
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Marco,

Ik weet natuurlijk niet wat je wil betalen, maar er staat een AC versie te koop op Ebay.
Klik

Ik denk alleen dat de advertentie een typefout bevat. Op de foto's van de dozen heeft er 1 een ander artikelnummer als
in de advertentie,
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
 @citaat Is tikfout. Moet zijn: 43844 +44983.
Deze set heb ik ook. Zie ===> klik
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Bij de buren staat een vierdelige set DC digitaal te koop, regio Apeldoorn, vraagprijs ?199.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74953.0.html

Gr, Ben.
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Die google zoektocht had ik natuurlijk ook gedaan. En inderdaad komt een zekere Ben daarin bovendrijven met goede info.  :thumbup:
Merk dat er oudere en nieuwere Roco blokkendozen in omloop zijn als je een 2e handse zoekt, en zowel gedeeltelijk omgebouwde als geheel omgebouwde als niet omgebouwde, als af fabriek voor 3rail gebouwde.

Als je het advies van google opvolgt dan zoek je op "forum.3rail blokkendoos site:forum.3rail.nl "
Don't ask me why, en dan vind je vele (tot zeer oude) draadjes zoals

Hoe Spoorman het deed, vind je hier (2009).
Er wordt ook in verwezen naar het Ersatzblatt van Roco en naar het Railhobby nummer waarin de bespreking stond.

Daarnaast bijvoorbeeld:
Ombouw oude ROCO Blokkendoos
Blokkendoos mat 24 met sluitlichten
Ombouw Roco 43844 naar digital, verlichting werkt niet meer?
Hoe zet je de Roco blokkendoos om naar de bovenleiding?
De bouw van Hero's baan / Projecten afronden: de blokkendoos
Roco blokkendoos 63142, omgebouwd voor Märklin digitaal
Roco blokkendoos in dubbeltractie laten rijden

en wat meer zijdelings:
In hoogte vastzetten van stroomafnemers: de blokkendoos

De eerste serie analoge blokkendozen 4190S (...)


Wat ik met mijn eerste bericht wilde aangeven, is dat er dus al heel veel te vinden is op het forum.
Gelukkig reageert een aantal van de ombouwers zelf meteen. Gelukkig. Dat is opbeurend, motiverend.
De info die je nodig hebt, staat wel al in bovengenoemde draadjes.

De info die nog ontbreekt is een overzicht van alle Roco-catalogusnummers waaronder blokkendozen zijn verschenen. De wiki pagina daarover is er nog niet.

Maar die info is wel online (althans bijgehouden tot 2006): Zie
http://www.seinarm.nl/Portals/0/blokkendoos/ROCONEDERLANDSMATERIEEL.htm
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Dank allen voor de reacties! Ik had me zelf al helemaal een breuk gezocht. Van alles te vinden maar veelal gaat het over een verlichting of een decodertje. Ik ben opzoek naar het "meganische" deel van het ombouwen. De wielen zal ik moeten wisselen naar AC stellen ivm bezetmelding.

Waar ik achter kwam via de Ersatzteilliste van roco betreffende de 43744 en 43844 is dat de 43844 een compleet ander draaistel heeft (artikelnummer 106457, Drehgestell mit Schleifer). Dit onderdeel is los te bestellen voor een paar tientjes via MTE/ETS. Zie http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43844_9331.pdf

Maar... wat krijg je dan? Een compleet draaistel met wielen, klik klak gaan? Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

Het compleet verwijderen van een van de aandrijfassen lijkt me toch wel zonde, maar dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.

Bedankt allen, tof dat er zoveel reacties komen!
Marco
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Waarom geen stroomgeleidende lak gebruiken op de dc wielen? Hoef je alleen de afstand goed te zetten.
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Goede tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Citaat van: Disaster op dinsdag 22 augustus 2017, 13:55:25

Waar ik achter kwam via de Ersatzteilliste van roco betreffende de 43744 en 43844 is dat de 43844 een compleet ander draaistel heeft (artikelnummer 106457, Drehgestell mit Schleifer). Dit onderdeel is los te bestellen voor een paar tientjes via MTE/ETS. Zie http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43844_9331.pdf

Maar... wat krijg je dan? Een compleet draaistel met wielen, klik klak gaan? Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?


Helaas, dat gaat niet passen. De 3railer heeft een compleet ander onderstel, zie index 41 van de explosie tekening.

Gr, Ben.
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Dat was me nog niet opgevallen, maar goed om te weten dat ik dat plan af kan schieten. Dan gaan we op houten de ogen maar goed open houden voor een 43844  :) Mocht dat niet gaan lukken voor een redelijke prijs kan ik altijd weer over een ombouwproject gaan nadenken.

Marco
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
En Marco heb je hem inmiddels omgebouwd ?

groet
Harald
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Citaat van: Disaster op dinsdag 22 augustus 2017, 14:21:16
Goede tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!

Of gewoon een draadje op de print van links naar rechts  8o :D

Groetjes
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 22 augustus 2017, 14:23:10
Citaat van: Disaster op dinsdag 22 augustus 2017, 13:55:25
Dit onderdeel is los te bestellen voor een paar tientjes via MTE/ETS. Zie http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43844_9331.pdf

Maar... wat krijg je dan? Een compleet draaistel met wielen, klik klak gaan? Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

Helaas, dat gaat niet passen. De 3railer heeft een compleet ander onderstel, zie index 41 van de explosie tekening.

ff google gebruiken:
3 links gevonden, alledrie hebben ze geen draaistel met sleper van roco op voorraad
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/artlist.xhtml?brand=M233&group=OND&base=2510&size=10
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=171886
https://www.etsemmen.nl/Voorraad-ROCO-Onderdelen

Dus ik hoop voor je dat je er op tijd bij was....

Want wat ik uit die pdf opmaak, is dat je dat ene artikel wel nodig hebt als je AC wielen wil plaatsen.

Goed, niet verkrijgbaar. Dan moet je dus weten in welk opzicht dit draaistel afwijkt van een DC-draaistel.
a. Hebben DC-wielen een kleinere maat dan DC-wielen? Of b. gaat het puur om de ruimte voor de slepert?
Als het b. is, dan zul je iets moeten verzinnen voor een alternatieve bevestiging van de sleper.
(Is ook op het forum te vinden, want daar zaten meer mensen, met andere locs, mee).
Als het ook a. is dan is het logisch dat de scheenplaten van het draaistel voor AC een fractie hoger zijn.

Dus wat ik in zo'n geval zou doen is een van de leden te benaderen die aangeeft een naar AC omgebouwde blokkendoos te hebben, en aan die persoon de maten van het wielstel op te vragen, en die te vergelijken met het aanwezige DC-wielstel. Dan weet je wat het verschil is, en dan weet je wat je eraan moet doen.

Of je een wielstel er klik-klak-klaar onder kunt zetten, hangt er allereerst vanaf of het past. Ben geeft al aan: DC past niet met AC-wielen. Andere vraag is of je een sleper klik-klak-klaar onder het DC-wielstel kunt zetten. Ik denk 't niet. Dus als je het AC-wielstel met sleper niet al hebt, en niet kunt bestellen, leg dan schuifmaat, schuurblokje en wielpers maar vast klaar.
Ik denk het niet.
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Citaat van: Jan22 op donderdag 09 november 2017, 21:58:46

Maar... wat krijg je dan? Een compleet draaistel met wielen, klik klak gaan? Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

Goed, niet verkrijgbaar. Dan moet je dus weten in welk opzicht dit draaistel afwijkt van een DC-draaistel.


Je krijgt een compleet draaistel en het is gewoon op voorraad bij Roco dus te bestellen: http://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=106457

Het gaat niet om hoe een sleper te monteren maar er moet een hele aandrijving plus cardan as opgegeven worden: de tandwielen op de assen zitten in de weg.

Gr, Ben.
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
@Ben,
De vragensteller begrijpt het al maar ik nog niet. Die Blokkendoos heeft 2 draaistellen.
De motor zit in het midden. Het draaistel met de tandwielen zit (op de tekening) rechts.
Maar dat andere draaistel heeft toch geen tandwielen op de assen, en daar zou dan toch prima die sleper onder passen? Of lees ik die tekening nou helemaal verkeerd?

Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
 @citaat

Een DC Blokkendoos heeft 2 draaistellen #18, 4 assen met aandrijving. En dat alles past in frame #16.
Een AC Blokkendoos heeft 1 draaistel #35, 2 assen met aandrijving, en een draaistel #36 zonder aandrijving met sleper. En dat alles past in frame #41.
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
En dat is uiteindelijk alleen om een sleper te kunnen plaatsen?

Dan vind ik het idee dat hier eerder werd geopperd om een sleper op één van de andere bakken te zetten en stroomvoerende koppelingen te plaatsen erg goed. Hoe je alleen nog de wielstellen te wisselen. Is ook veel eenvoudiger. Om het frame te vervangen moet het model echt compleet uit elkaar.

Ik heb weleens een drierail motorloze kopbak (was in tweerail uitverkocht) omgebouwd naar tweerail. Die had stroomafname vanwege de frontverlichting. Dat was alleen maar sleper verwijderen en wielstellen wisselen. De sleper en wielstellen heb ik hier nog en dat zijn zo te zien precies de onderdelen 31, 33 en 39 op die tekening. Kan je zo krijgen. Ze passen dus ook op een draaistel van een gewoon rijtuig.

Voor de duidelijkheid, een wielstel is een as met wielen en wordt ook weleens uitgescholden voor alleen as.  :D
Jan22 hierboven heeft het volgens mij dan weer over wielstel, terwijl hij draaistel bedoelt.  :O
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Citaat van: henkv op woensdag 15 november 2017, 17:21:16
Jan22 hierboven heeft het volgens mij dan weer over wielstel, terwijl hij draaistel bedoelt.  :O
Je zult wel gelijk hebben, taal is soms zo moeilijk   8o
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Citaat van: Haradigi op donderdag 09 november 2017, 12:00:09
En Marco heb je hem inmiddels omgebouwd ?

groet
Harald

Via Alibengali ben ik uiteindelijk in het bezit gekomen van een AC motorbak en 2 bijwagens. Op Houten kwam ik laatst nog een defecte AC motorbak, 2 tussenwagens en een koprijtuig tegen voor een prijs die bijna op diefstal leek. Alles is inmiddels voorzien van stroomvoerende koppelingen, interieurverlichting, functiedecoders en sounddecoders. Er rijdt hier nu dus een drie-tje en een vier-tje met alles erop en eraan rond, ikke blij  :D
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Dat vraagt om beelden!
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Deel citaat

Via Alibengali ben ik uiteindelijk in het bezit gekomen van een AC motorbak en 2 bijwagens, ikke blij  :D

Einde deel citaat:

En ik nog meer..... :D :D :D

Achteraf een heel mooi treinstel waar ik al heel snel klaar mee was. Het was toch niet mijn ding....
En al heel snel de doos weer in ging , en elk jaar even een paar rondjes laten rijden.
Iets wat ik destijds te snel had gekocht , het reed als een tierelier , echt prachtig , maar het model sprak me totaal niet aan.
Was er heel snel klaar mee....tot dat ik ritje richting je huisje mocht maken...... :D
En ik zag hoe blij je er mee was.....het set was echt nog als nieuw. Ik denk dat hij bij elkaar nog geen uurtje had gereden.

Heel veel suc6 er mee.

Mvg: Alex
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
 @citaat

Black Friday is dus toch gestart Alex  >:-D

Jammer dat je het zelf geen mooi treinstel vond, ik vind het schitterend en ben ik het bezit van een originele AC versie.

Maar de nieuwe eigenaar is er blij mee en daar gaat het om  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Citaat van: Aliebengalie op zondag 26 november 2017, 06:28:24

Iets wat ik destijds te snel had gekocht , het reed als een tierelier , echt prachtig , maar het model sprak me totaal niet aan.


Jij kocht toen iets te snel een DC versie en ik stapte over op 2rail. Wij hebben de onderstellen uitgeruild, ik DC en jij AC. Hier rijdt dus nog steeds een stukkie Aliebengalie Blokkendoos.



Gr, Ben.
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Kan dit me totaal niet herinneren Ben.
In mijn beleving heb ik destijds wel op jouw aanraden het gehele set gekocht bij die mooie winkel in Utrecht geloof ik.
Maar van ruilen staat me echt totaal niets bij.......ik geloof dat we ouder worden Ben...... :D

Als hij er maar blij mee is is het belangrijkste...... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Citaat van: Aliebengalie op zondag 26 november 2017, 08:35:29

Maar van ruilen staat me echt totaal niets bij.......ik geloof dat we ouder worden Ben...... :D


Niet "we", jij....... :D
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Dankje...... :D

Mvg: Alex
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
leuk, werkt het inmiddels ook allemaal? Zie mijn draadje ROCO ET85 op Märklin spoor
mvrgr
Ronaldjan
Re: Ombouwbaarheid Roco Blokkendoos
Hallo gewoon op bovenleiding rijden zo als dat hoort.