Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

trekduwbedrijf ontsporingen

Gestart door ErwinLamens maandag 21 augustus 2017, 15:33:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
trekduwbedrijf ontsporingen
hallo,

Marklin RE460 loc + SBB rijtuig met Marklin kortkoppeling geen probleem duwend stel ontspoort niet bij forse snelheid op de baan  :)



nu bij Roco loc RE 460 variant NSB met Roco Standaardkoppeling (nem schacht) + Marklin rijtuig kortkoppeling dat wil niet lukken uiteraard, trekken gaat maar duwen in eerste boch ontsporing, raden jullie een Roco kortkoppeling aan en is dit artikelnummer Roco 40270 of 40271 ?



Re: trekduwbedrijf ontsporingen
inderdaad roco kortkoppelingen gebruiken.
Verschil tussen de 40270 en 40271 is het aantal. De 40271 zijn 50 stuks en de 40270 zijn 4 stuks.

Je kan ook fleischmann profikoppelingen gebruiken.
http://www.anw-modeltreinen.nl/fl_onderdelen-koppelingen.htm

Die werken ook goed. Marklin kortkoppelingen gaan meestal niet goed bij andere merken.
Buffers blijven dan meestel haken in de beugel van de kortkoppeling.

Groeten Sander
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Citaat van: Seinwezen op maandag 21 augustus 2017, 16:27:09Marklin kortkoppelingen gaan meestal niet goed bij andere merken.
Buffers blijven dan meestel haken in de beugel van de kortkoppeling.

Niet alleen bij "andere merken" zo is helaas mijn ervaring. Ook bij het "eigen merk" treedt dit euvel bij sommige wagentypen op.
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
totaal geen ervaring met Roco kortkoppeling weet iemand hoe deze moeten gekoppeld worden ?

Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Citeertotaal geen ervaring met Roco kortkoppeling weet iemand hoe deze moeten gekoppeld worden ?

Ik gebruik deze koppelingen voor al mijn wagons. Ooit begonnen deze te gebruiken omdat bij een sleep tankwagons van Märklin in bogen de kortkoppelingen steeds tegen de buffers liepen. De wagons worden mooi, kort gekoppeld en in bogen zorgen deze koppelingen dat de afstand tussen de wagons enigszins wordt vergroot. Na de boog trekken de koppelingen de wagons weer naar elkaar. Zij raken de buffers nooit omdat ze altijd onder de buffers doorschuiven. Bij het koppelen duw je de wagons tegen elkaar en ze klikken meteen vast. Voordeel bij het loskoppelen van de wagons .... je tilt de wagon gewoon op ;) Alleen, rangeren is niet mogelijk ...  :D

Groetjes,
Rob
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Citaat van: RobVille op dinsdag 22 augustus 2017, 11:17:48
Alleen, rangeren is niet mogelijk ... 
Waarom niet? Ze ontkoppelen gewoon met de Märklin ontkoppel rail.
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Citaat van: ErwinLamens op dinsdag 22 augustus 2017, 10:46:53
totaal geen ervaring met Roco kortkoppeling weet iemand hoe deze moeten gekoppeld worden ?

Zie hier:



In de kortkoppelingsschacht steken en de wagens vervolgens aan elkaar koppelen.

Grt, Ronald.
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
hoi Ronald, moet ik thuis testen, dus met beugeltjes naar onder (halve cirkeltje)

Erwin
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Juist: Die beugeltjes worden door de ontkoppelaar van Märklin omhooggedrukt en verbreken dan het treinverband.
Citaat van: nobody op dinsdag 22 augustus 2017, 11:37:30
Citaat van: RobVille op dinsdag 22 augustus 2017, 11:17:48
Alleen, rangeren is niet mogelijk ... 
Waarom niet? Ze ontkoppelen gewoon met de Märklin ontkoppel rail.
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Citaat van: RobVille op dinsdag 22 augustus 2017, 11:17:48
Bij het koppelen duw je de wagons tegen elkaar en ze klikken meteen vast.
Weet ik meteen genoeg. Bij een 6-tal SachenModelle met deze Roco kortkoppeling en KK-Kulisse, wilden de wagons meteen al niet koppelen. Als ik de foto bekijk, dan zie ik waarom: plasticmoeheid in de uitsteeksels, ze staan te wijd uit elkaar. Er koppelt dus niets. Ik bedoel dat het langste pootje (die met de weerhaak) per koppeling te ver naar buiten wijkt.

Het voordeel van het systeem: de wagons hebben een NEM-schacht, dus de koppelingen zijn gemakkelijk vervangbaar. Dat ga ik ook doen, want enkele stuurstandrijtuigen bezitten dezelfde koppelingen (met een ander type  KK-Kulissen) en die zijn nog goed.

Plastic moeheid bij Roco-kortkoppelingen, is dat bekend?
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Ik ken dat van de "oudere" Roco kortkoppelingen, tegenwoordig gebruik ik o.a. de andere, de universele kortkoppeling, aan veel wagons zitten de Fleischmann kortkoppelingen (palletje voor ontkoppelen wat platter gevijld)  en Märklin kortkoppelingen.

Ik heb twee duw/trek treinen, met o.a. Märklin Silberlingen, een Märklin 4 assige Umbau en Roco Mitteleinsteig Wagen (soort Silberling), de laatste hebben het liefste Roco koppelingen......

Groet, Anne W
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Roco koppelingen gaat niet lukken NEM schacht op Loc Roco is hoger dan NEM schacht op Marklin SBB rijtuig

NSB EL 18 gaat dus niet kunnen rijden in trekduwverband

Erwin
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
 @citaat Leve de standaard (NEM).  ;)
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
 @citaat

Ja, ja het amateurisme viert hoogtij.

Overigens heb ik geen last van hoogte verschillen tussen Märklin loks en Roco wagons.

Groet, Anne W
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
 @citaat De ROCO loks die ik bezit vertonen óók geen hoogteverschil aangaande de NEM schachten met Märklin en ander
materieel.
Maar daar heeft de topicstarter niet veel aan. :(
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
amateurisme ... excuseer ...  :) je bedoelt hopelijk de fabrikanten  :D
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Er zijn ook fleischmann profi koppelingen die verstelbaar zijn in hoogte.
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
 @citaat Inderdaad. Maar daarmee vergroot je de afstand tussen de buffers weer.
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Beste Erwin,

Amateurisme: natuurlijk de fabrikanten, NEM is een norm, afwijken daarvan is amateurisme, overigens ga ik er wel van uit dat je gecontroleerd hebt of de koppeling wel goed aan de lok of wagon zit.

Groet, Anne W
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Misschien zou je eens een foto kunnen plaatsen?

Grt, Ronald.
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Citaat van: Anne W op woensdag 23 augustus 2017, 15:30:13
NEM is een norm, afwijken daarvan is amateurisme
Een foto vanaf de zijkant, doet wonderen.

Ik heb een 40 jaar oude HAG-loc (van voor de tijd van de NEM-norm, vrees ik).
Elke wagon (Hag, Märklin, Lima, Roco, SachsenModelle) die ik ernaast plaats heeft de koppelingen zoveel lager hangen dat ze er bijna onderdoor kunnen. In zo'n geval weet je bijna zeker dat je de wielen moet vervangen of de kap (met buffers) moet kunnen laten zakken, want anders komt het nooit meer goed.
Een vergelijkbaar geval, minder extreem, heb ik beschreven in het videohoekje: een oude Lima stuurstand koppelt te hoog voor SachsenModelle en Roco. Als je de wielen vervangt, zakt de wagon niet genoeg, dus moet je ook de kapophanging laten zakken, maar dan komen de buffers te laag. Latere Lima modellen hebben dat niet meer; de fabrikant heeft het euvel aangepast, en het catalogusnummer gewijzigd (dat laatste is een unicum, alhoewel, Roco deed dat ook).

Zo extreem zal het bij Erwin's spullen niet zijn, maar bij 2ehands materiaal weet je dat nooit zeker.
Hoe oud zijn die wagons? Dat is bij Roco vaak terug te vinden via het catalogusnummer, dat helaas wel op de OVP staat maar niet op de wagon.
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
hoi Jan,

Roco loc is recent hoor nieuw uitgebracht 2016, de SBB rijtuigen Marklin met KKK + nem schacht uitgebracht 2001 - 2012 :)
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Ben den Hollander
gast

Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Nem schacht is niets meer dan iets waar een koppeling ingeduwd wordt. Een kortkoppel (KK) mechanisme is andere koek: het zorgt er voor dat de koppeling in bogen naar buiten komt zodat buffers niet gaan haken.

Jouw Roco lok heeft wel een NEM schacht maar geen KK mechanisme. Als je er dan toch een korte koppeling in zet gaat het mis en al helemaal bij duwbedrijf.

Gr, Ben.
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
merci Ben, tja dan zal deze machine in normaal bedrijf blijven rijden geen duwtoestanden  :)

mooi baantje bij je thuis, prachtig  :)
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Mijn twee Märklin loks in trek/duwbedrijf hebben geen volwaardig kortkoppelingsmechanisme, toch doen ze het duwend ook prima.

Groet, Anne W
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Ben den Hollander
gast

Re: trekduwbedrijf ontsporingen
 @citaat

Citaat van: nobody op woensdag 23 augustus 2017, 11:51:28

Maar daar heeft de topicstarter niet veel aan. :(

Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Citaat van: Anne W op donderdag 24 augustus 2017, 13:19:09
Mijn twee Märklin loks in trek/duwbedrijf hebben geen volwaardig kortkoppelingsmechanisme
Wat is doorslaggevend de oorzaak dat een Märklin loc (zonder noemswaardig KK-mechanisme) duwend geen ontsporing geeft en een Roco loc zonder KK-mechanisme wel?

Dat vraag ik me dan dus af.

Zit er bij Märklin misschien helemaal geen kortkoppeling tussen loc en kortgekoppelde wagons of zit er een gedeeltelijke kortkoppeling tussen loc en wagons? Of is het type kortkoppeling de oorzaak van het verschil?
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Bij Märklin locs zonder schaargeleiding en mét kortkoppeling, steekt het geheel vér uit.
Zie onderstaande afbeelding. Bron van afbeelding (PDF) ===> klik
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
hoi,

Märklin loc 29463 heeft kortkoppeling in genormeerde schacht met draaipunt  :)

Erwin
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
 @citaat Zoiets?
Bron afbeelding ===> klik
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
hoi Wim,

inderdaad Deichsel artikelnummer E415720 hangt onder de RE 460 Maurice Lacroix daarin past een KKK (kortkoppeling) Märklin

Erwin
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Citaat van: ErwinLamens op vrijdag 25 augustus 2017, 09:53:38
een KKK
Kleine correctie: KKK staat voor: KurzKupplungKulisse.
Kortkoppeling met schaargeleiding.
Die schaargeleiding ontbreekt op de door jou genoemde locomotief.  ;)
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
In een draadje bij de buren, waar ze KKK kortkoppelingsmechanisme noemen, komt naar voren dat veel hobbisten onvoldoende onderscheid maken tussen het mechanisme (kinematiek, kulisse, schaargeleiding), de houder (NEM-schacht) en de kortkoppeling zelf.
Verder blijkt uit het draadje dat er verschillende aanbieders zijn van het mechanisme (al geeft RvanKooy, 3-rail rijder aan dat er maar een echt betrouwbaar is in zijn ogen), en dat het mechanisme moeilijk is om in te bouwen in het draaistel van een loc. Voor de houder zijn verschillende mogelijkheden, en voor de kortkoppelingen zelf ook.

Van KKK of kortkoppelingsmechanisme spreek je dus alleen als je het hebt over een bepaalde constructie in loc of wagon, waarmee de houder is verbonden. En in die houder geprikt zit dan de koppeling.

Ik heb in het verleden allerlei tekeningen en foto's gezien van zo'n mechanisme, maar kan ze eventjes niet terugvinden.
Deze op Sleutelspoor.nl, is ongetwijfeld van Karst Drenth's Atelier Marienberg.
Het betreft de lasercut in styreen van een wagonbodem, en toont de uitsparingen waarbinnen een V-vormig stukje koper of messing (met daaraan op de punt de houder) kan scharen, op z'n plaats gehouden door een veertje (denk ik). Dat denk ik omdat in de bodem boven het draaistel van een Lima BDt stuurstand net zo'n constructie bevat, maar dan in rood plastic uitgevoerd (waardoor het goed opvalt).

Als ik de foto goed interpreteer dan liggen er drie lagen styreen op elkaar, en de koperen V-vorm valt binnen de middelste laag, is dus ingesloten, verticaal star, horizontaal vrij bewegend binnen de uitsparing.

Ik heb geen idee hoe dat bij andere rijtuigen zit. Want een groot deel van mijn bezit stamt van voor 1980, en heeft dus helemaal niets van dat alles. Alleeen recente Liliput, Sachsenmodelle, Roco en Lima rijtuigen kennen een zelfde constructie. In ieder geval heeft Liliput 2 ontwikkelingen gekend (voor rijtuigen) sinds de beugelkoppeling die vast zat aan het draaistel: een houder aan een horizontale staaf die om de draaistelbevestiging hangt (en dus vrij kan bewegen), en een ingebouwde styreen V-vorm met een verticale as met onderaan daaraan de houder.

Uit het draadje bij de buren begrijp ik dat het bij draaistel-locs lastiger ligt om een mechanisme in te bouwen, omdat er zelden plaats is boven het gemotoriseerde draaistel, en de bestaande koppeling vaak aan het draaistel of zelfs aan de kap vast zit (en dan al op de juiste hoogte hangt).

Ik kan me goed voorstellen dat Erwin, dit wetende, het laat zitten: dan maar alleen trekken
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Ben den Hollander
gast

Re: trekduwbedrijf ontsporingen
LsModels maar ook andere merken hebben een NEM schacht met een dubbele klick, de eerste click voor kortkoppelen, de tweede voor nog korter koppelen. Met het laatste rij je balg aan balg.







Sommige Roco loks doen dat op een andere manier: extra opvulstukje tussen schacht en koppeling als er langer gekoppeld moet worden.
Re: trekduwbedrijf ontsporingen
Wel mooi die reminrichting onder het wielstel alleen jammer dat je er niet van ziet als die op de rails staat.