In een
draadje bij de buren, waar ze KKK kortkoppelingsmechanisme noemen, komt naar voren dat veel hobbisten onvoldoende onderscheid maken tussen het mechanisme (kinematiek, kulisse, schaargeleiding), de houder (NEM-schacht) en de kortkoppeling zelf.
Verder blijkt uit het draadje dat er verschillende aanbieders zijn van het mechanisme (al geeft RvanKooy, 3-rail rijder aan dat er maar een echt betrouwbaar is in zijn ogen), en dat het mechanisme moeilijk is om in te bouwen in het draaistel van een loc. Voor de houder zijn verschillende mogelijkheden, en voor de kortkoppelingen zelf ook.
Van KKK of kortkoppelingsmechanisme spreek je dus alleen als je het hebt over een bepaalde constructie in loc of wagon, waarmee de houder is verbonden. En in die houder geprikt zit dan de koppeling.
Ik heb in het verleden allerlei tekeningen en foto's gezien van zo'n mechanisme, maar kan ze eventjes niet terugvinden.
Deze op
Sleutelspoor.nl, is ongetwijfeld van Karst Drenth's Atelier Marienberg.
Het betreft de lasercut in styreen van een wagonbodem, en toont de uitsparingen waarbinnen een V-vormig stukje koper of messing (met daaraan op de punt de houder) kan scharen, op z'n plaats gehouden door een veertje (denk ik). Dat denk ik omdat in de bodem boven het draaistel van een Lima BDt stuurstand net zo'n constructie bevat, maar dan in rood plastic uitgevoerd (waardoor het goed opvalt).
Als ik de foto goed interpreteer dan liggen er drie lagen styreen op elkaar, en de koperen V-vorm valt binnen de middelste laag, is dus ingesloten, verticaal star, horizontaal vrij bewegend binnen de uitsparing.
Ik heb geen idee hoe dat bij andere rijtuigen zit. Want een groot deel van mijn bezit stamt van voor 1980, en heeft dus helemaal niets van dat alles. Alleeen recente Liliput, Sachsenmodelle, Roco en Lima rijtuigen kennen een zelfde constructie. In ieder geval heeft Liliput 2 ontwikkelingen gekend (voor rijtuigen) sinds de beugelkoppeling die vast zat aan het draaistel: een houder aan een horizontale staaf die om de draaistelbevestiging hangt (en dus vrij kan bewegen), en een ingebouwde styreen V-vorm met een verticale as met onderaan daaraan de houder.
Uit het draadje bij de buren begrijp ik dat het bij draaistel-locs lastiger ligt om een mechanisme in te bouwen, omdat er zelden plaats is boven het gemotoriseerde draaistel, en de bestaande koppeling vaak aan het draaistel of zelfs aan de kap vast zit (en dan al op de juiste hoogte hangt).
Ik kan me goed voorstellen dat Erwin, dit wetende, het laat zitten:
dan maar alleen trekken