Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Binnenverlichting schakelen in Ma 42648

Gestart door Cavia zondag 20 augustus 2017, 20:57:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
Beste mede hobbyisten,

Als het goed is kan ik zaterdag a.s. in Houten mijn Marklin 42648 IC sneltreinrijtuig IC set ophalen.
Nu wil ik daar binnenverlichting in maken dmv van ledstrips dat lukt mij wel.
Maar ik wil die binnenverlichting kunnen schakelen via een decoder (die moet ik natuurlijk inbouwen)

Mijn vraag is welke type decoder kan ik hiervoor gebruiken Marklin of een andere type en heeft iemand een aansluitschema hiervoor.

Jullie alvast hartelijke dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
 @citaat

Euh Jorg, een functiedecoder lijkt me handiger dan zo een schakeldecoder die jij aangeeft.

Rob, je kan zo goed als elke functiedecoder gebruikten, een veelgebruikte is een ESU lokpilot fx. Die fx staat voor de functiedecoder.
Mocht je nog een oudere 60760 o.i.d. hebben liggen kan je die ook gebruiken. Het is aan te raden om met de decoder een relais te laten schakelen, die de ledstrips van spanning voorziet.
Dit kan met een relais zoals de ESU 51963. Een aansluitschema staat hier.
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
-John:
Zou het eventueel met een schakeldecoder ook kunnen?
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
Kort praktisch antwoord: Nee. Kijk maar eens hoe groot zo'n schakeldecoder is en waar die voor dient ;)
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
 :thumbup:
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
Een andere optie is om een ledstrip met geïntegreerde functiedecoder te nemen. Dan hoef je alleen maar de strip in te bouwen en in te stellen. Op de strip zit al een decoder, zie ook Digikeijs Lighting warmwit met decoder.

Groet Ronald.
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
Beste mensen,

Allemaal bedankt voor de info.
Ga op de beurs in Houten een Esu relais aanschaffen en een decoder 60760. (kan een 6080 ook)
En dan heerlijk inbouwen de komende maand.

Nogmaals dank voor jullie info.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
Graag gedaan Rob.

Een 6080 zou ik zelf hiervoor niet gebruiken (daar dit niet meer de nieuwste decoder is c.q. naar de nieuwste protocollen luistert), maar als je het echt zou willen is het wel mogelijk.
En de 60760 heeft ook een mogelijkheid om F1 of F3 te gebruiken, zodat je de verlichting van de stam apart van de frontseinen kan schakelen mocht je dat willen.
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
Beste mensen,

Wie is in het bezit van een aansluitschema voor de ESU 51963 relais op een Ma 60760, wat betreft de kleuren etc.
Nu las ik ook ergens dat op het relais een diode gemonteerd moet worden is dat zo ???? en zo ja over welke aansluit punten en waarde diode.

Jullie allemaal alvast hartelijk dank voor jullie info.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
Rob,

Zie mijn vorige bericht:

Citaat van: Looney Tunes op zondag 20 augustus 2017, 21:07:40
Dit kan met een relais zoals de ESU 51963. Een aansluitschema staat hier.

Kleuren kloppen niet, maar de tekst maakt het duidelijk (met decoder wordt de V+ draad bedoelt). De diode kan een 1N4148 zijn, maar mocht je een 1N4007 hebben liggen is die ook te gebruiken.
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
Hallo "Looney" en andere mede spoorgebruikers

Ik heb vandaag de spullen gehaald in Houten tw Esu 51963, Ma 60760 en diode 1N4148.
Nu toch nog een paar vraagjes:
1. wat bedoel jij met: Kleuren kloppen niet, maar de tekst maakt het duidelijk (met decoder wordt de V+ draad bedoelt)
2. Weet jij misschien welke kleuren van de Ma 60760 op welke punten van de ESU 51963 precies moeten worden gesoldeerd
3. de diode moet die over contact 3 en 4 gesoldeerd worden.

Jij alvast hartelijke dank voor jou beantwoording.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
Hallo Rob,

1, Marklin gebruikt andere kleuren dan esu, zie: deze tabel
De kleuren bij het relais geven ESU kleuren aan.
2, Dat moet je met bovenstaande tabel nu kunnen ontcijferen ;)
3, Correct.

Mvg, John
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
Hallo John,

Hartelijk dank voor de info,denk dat ik er nu uit kan komen.
Zo niet dan zal ik mij zeker weer melden.

Zal deze week een aansluitschema maken hoe ik het gaat aansluiten, misschien ter controle wil jij er dan naar kijken.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Binnenverlichting schakelen in Ma 42648
Succes met de om-/inbouw!