Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)

Gestart door Henk (Kaleb) zaterdag 19 augustus 2017, 18:58:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Hobbyisten,

Ik weet al wat jullie eerste reactie zal zijn: ga naar het koploperforum. Maar daar heb ik vandaag mezelf voor de 3e keer aangemeld. Maar dat is niet het probleem.

Zoals jullie in het filmpje kunnen zien wordt bij de 1e melder het voorgaande blok vrijgegeven. Het sein van het vorige blok wordt echter pas bij de 2e melder op rood gezet. Waar ga ik fout in koploper? Dit heeft vervelende effecten waaronder dat binnenkomende locs doorrijden omdat het sein nog op groen staat met alle gevolgen van dien..... 8o. Het gaat om het 3e spoor van onderaf gezien. Maar alle blokken doen dit.

https://www.youtube.com/watch?v=t4AOb2j6CHs
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Mijn gevoel zegt niet goed ingegeven informatie, maar zonder je backup van je database doen wij niets.

Groetjes
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Aangezien een ZIP hier niet kan worden neergezet dan maar even zo:

Hier klikken

Onder de melding dat er geen voorbeeld beschikbaar is staat het downloaden.
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Dank je wel Ben  :thumbup: ik ga hier morgen mee aan de slag. Vannacht nog even bedenken wat praktischer is in mijn situatie..... 1e of 2e melder.
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 19 augustus 2017, 19:49:53
Bij inrijden van blok 5 wordt het vertrekblok kennelijk vrijgegeven op de eerste melder (onderhouden blokken: blok 5, vrijgave vorig blok). Het sein valt kennelijk pas af op de stopmelder van blok 5, samen met de wisselstraat. Dit kun je veranderen in onderhouden wisselstraat van blok 3 naar 5: klik op (Rangeer)sein en kies in de checkbox voor de eerste melder.

Voorlopig gekozen voor de optie om het sein z.s.m. op rood te laten zetten. Dus op de 1e melder als ook het voorgaande blok wordt vrijgegeven.
Mocht dat toch ergens fout gaan heb ik genoeg handgrepen om dit per blok aan te passen. Dank je wel Ben.
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Beste Henk,

Het moet dus mogelijk zijn om het sein z.s.m. op rood te zetten (het staat er voor de sier) onafhankelijk van de vrijgave van het blok, maar ga geduldig door met het ontdekken van de (on) mogelijkheden van Koploper.

Groet, Anne W
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Ben, dat heeft te maken met de rijtijd tussen melder 1 en melder 2 van het volgende blok. Als bij vrijgave van het vorige blok het sein op groen blijft, en de volgende trein komt eraan (en rijd wat snel), komt het wel eens voor dat de inkomende trein eerder bij het stopgedeelte is (waar het sein nog op groen staat en dus niet gestopt wordt!!) dan de vertrekkende trein bij de 2e melder is die het sein op rood zet. Vandaar lijkt het mij logisch dat bij vrijgave van het vertrekkende blok ook gelijk het sein op rood komt te staan en de inkomende trein stopt. En dan kijk ik nu nog uitsluitend naar het "seintje" in koploper van dat blok.

Ook al is de wisselstraat nog niet vrijgegeven de trein dendert vrolijk door met alle gevolgen van dien want vlgs koploper staat het sein op groen.
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
raar..... :? :? :?

is nu al 2x voorgekomen tijdens testrijden. Of is er een melder gemist?

Toch eens verder dit probleem gaan uitdiepen.
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
 :offtopic:
Alleen maar lovende woorden van mij kant. Ik zoek altijd eerst de fout bij mijzelf. En koploper....  :thumbup: :thumbup: :thumbup: prima product en voor mij als leek goed begrijpbaar met de handleiding erbij.
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
gelukkig dat Paul er nog zoveel met ziel en leed aan werkt en ff meekijkt hier en daar.Een grote pluim waardig als je weet dat het allemaal volledig gratis is.
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Zie je wel dat de fout met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan mezelf te wijten is:

In mijn proces van trail-and-error heb ik bij de wisselstraten teveel opties opgenomen waardoor ik mezelf de das om heb gedaan.
Niet erg als het koud is (de das om doen dan) maar in dit geval is er sprake van grote overkill. Ook Ben had mij al op het goede spoor gezet.
Nu blijkt dat betreffende optie in de wisselstraat van het sein gewoon weg kan. Dank aan alle helpenden  :thumbup:

Nu hopen dat het snel weekend is om weer te gaan testen.....
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Hallo,

net een aantal berichten in dit draadje gearchiveerd, het belangrijkste is dat de vraagsteller is geholpen, ik reken in deze op jullie begrip,

met vriendelijke groet,

Walter, moderator 3railforum
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
 :thumbup:
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Beste Henk,

Er is een bekend "spreekwoord" in de meet-en regeltechniek, dat luidt"KISS", "keep it simpel stupid", de grootste fout die modelspoor automatiseerder maken (inclusief Anne W in de eerste jaren) is het ingewikkelder maken dan/extra zaken invoeren in een simpele rijweg van A naar B.

Het zal je nog wel een paar keer overkomen....

Groet, Anne W
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Ach Anne, dat zijn nu net de leermomenten die ik nodig heb om verder te komen. Daarom ben ik ook niet begonnen met een simpel ovaaltje maar ben gelijk de huidige baan gaan automatiseren. I like the challange.
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vrijgeven blok en sein op rood (koploper)
Beste Henk,

Natuurlijk het staat je geheel vrij om Koploper op jouw manier te leren kennen, maar let op: het is makkelijker om truukjes te leren (ik druk op dat knopje als het systeem dat doet) als om te leren begrijpen hoe je baan in elkaar zit en hoe Koploper met jouw baan en invoer omgaat.

Groet, Anne W