Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Stopfunctie in het schaduwstation

Gestart door willem zaterdag 19 augustus 2017, 18:20:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stopfunctie in het schaduwstation
Hallo,
Ik ben bezig een baan te bouwen en ben in het bezit van het CS3 plus.
De bovenbaan heb ik voorzien van rijbanen met seinen waarmee ik de stopfunctie wil gaan gebruiken.
Bij de onderliggende 2 schaduwstations kan ik de trein wel zien met behulp van terugmeldmodules die zijn aangesloten op de AC88 decoders, want zodra een trein over het deel rijdt dat is voorzien van een terugmeldmodule, licht het streepje op.
Nu heb ik gelezen dat de stopfunctie van de schaduwstations gedaan moet worden met de aansluiting aan decoder M84 (art. 60842).
Kan iemand mij uitleggen wat er aangesloten moet worden dat moet dienen als stopfunctie aan de decoder M84 en hoe dit schematisch aan de rail aangesloten dient te worden?
Bij voorbaat bedankt voor een reactie. Mvg Willem
Re: Stopfunctie in het schaduwstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Stopfunctie in het schaduwstation
De bedoeling is dat de M84 kontakten de rijspanning van het betreffende spoor halen. In het handboek staat dit vrij redelijk beschreven, echter alleen in het Duits of Engels.
Je kunt wellicht wel een rijweg programmeren waarbij de S88 aan het eind van het spoor de M84 (of K84 of een gewoon sein/relais) bediend, die de spanning op het betreffende spoor uitschakelt. Dat kan ook in combinatie met de remmodule.

Praktisch is ondoenlijk op per lok een rijweg te maken voor elk schaduwstationspoor om netje naar 0 af te remmen.

John
Re: Stopfunctie in het schaduwstation
hallo Willem,

Ik kan je uitleggen hoe ik het heb gedaan. op mijn schaduwstation heb ik 6 sporen. elk heeft een S88 contact. Stel er komt een trein op spoor 3 en je wil dat deze daar stil komt te staan. Je kan dan het volgende doen.

1. isoleer de laatste 2 rails m.b.t. de baanstroom (B)
2. breng een draad aan op deze geïsoleerde rails en breng die naar de M84. op de M84 kun je 4 schakelingen maken. Breng deze draad naar een van de 4 toe. per contact heb je 3 mogelijkheden, bevestig deze draad onder de groen punt. Neem een baanstroom (B) draad van de zelfde groep waar het schaduwstation op aangesloten is en bevestig deze op het middelste contact. Als je straks de M84 op dit contact gaat schakelen, zal de stroom via het relais in de m84 naar het geïsoleerde deel gaan als je het "denkbeeldige sein" op groen zet. Als het denkbeeldige sein op rood staat is er geen contact dus ook geen stroom en stopt de trein op de laatste 2 rails.

3. je kan dit automatiseren door een gebeurtenis aan te maken. Je gebruikt dan het S88 contact als "tag gever" met als bijzonderheid "bij het inrijden". Dit betekent dat zodra je op het spoor komt je inderdaad ziet dat de trein er op komt (het verkleurt) maar het geeft dan ook een puls af. In de gebeurtenis is deze puls dan de tag gever om het contact op de m84 op rood te zetten. De trein rijdt dus het spoor op, geeft een puls af en aan het eind van het spoor zijn de laatste 2 rails stroomloos en stopt.

Je zou deze gebeurtenis ook nog kunnen uitbreiden met het omgooien van de wissel voor het betreffende opstel spoor, zodat er geen andere treinen op kunnen komen. Je programmeert dan ook de wissel in de gebeurtenis, maar b.v. met een vertraging van 20 seconden (dubbel de tijd die je nodig hebt om de hele trein op het spoor te zetten)

Ik ga er van uit dat je weet hoe je de gebeurtenissen moet programmeren, zo niet, laat dan maar weten, dan kan ik j wel wat info geven.

hoop dat dit je helpt

met vr groet

Rene
Stopfunctie in het schaduwstation
Hallo Rene,

Dank je wel voor de duidelijke uitleg.

Helaas ben ik best al ver met de bovenplaat en heb ook al diverse seinen aangesloten etc. Dit betekent dat ik de gehele bovenplaat eerst moet afbreken alvorens ik bij de 2 onderliggende schaduwstation de aanpassingen kan maken.
Ik heb geen technische achtergrond, maar ik wil wel graag weten hoe dingen werken.
Kan je mij misschien bevestigen:
1. op welke punten van de rails ik de isolatie moet aanbrengen?
2. je spreekt over 2 draden naar de M84 decoder. 1 draad van rijstroom naar het middelste contact van de M84. Moet de andere draad van massa naar het groene punt van de M84? Is dit juist?

Verder ben ik nog niet echt met gebeurtenissen begonnen, maar als het zover is, kom ik graag nog eens bij je terug.

Zodra ik je bevestiging ontvang ga ik een start maken met het afbreken van de bovenplaat.

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,
Wim