Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wat rij ik nu precies?

Gestart door NSwerkplaats zaterdag 19 augustus 2017, 12:46:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Wat rij ik nu precies?
Hi mede forummers,

Het spijt me, want ik denk dat deze vraag al eerder voorbij gekomen is, maar ik kom er niet uit. Na tal van zoekopdrachten op Google ben ik niet veel wijzer geworden van wat ik nu precies wil weten.

Om meteen tot mijn punt te komen. Ik weet niet of ik nu DC of DCC rijd? En wat is het verschil hier tussen? Ik weet dat ik gelijkstroom rijd. Ik hoop dat het aan de hand van de bijgevoegde foto een stukje duidelijk wordt voor jullie.



Alvast hartelijk dank.

Groet,
Ralph
Re: Wat rij ik nu precies?
 @citaat DC = analoge gelijkstroom. DCC = digitaal.
PDF van jouw booster ===> klik
PDF van je Lokmaus 2 ===> klak

Edit nobody: PDF lokmaus toegevoegd.
Re: Wat rij ik nu precies?
Hallo Ralph,

Even helpen:

Citaat van: NSwerkplaats op zaterdag 19 augustus 2017, 12:46:13
Om meteen tot mijn punt te komen. Ik weet niet of ik nu DC of DCC rijd? En wat is het verschil hier tussen? Ik weet dat ik gelijkstroom rijd. Ik hoop dat het aan de hand van de bijgevoegde foto een stukje duidelijk wordt voor jullie.

Je rijdt digitaal met een (oude) Roco Lokmaus 2 set. En je rijdt met het digitaal protocol DCC (dat is de taal tussen de decoders en de centrale). Tegenwoordig is het niet meer "gelijkstroom" of "wisselstroom". Je rijdt analoog of digitaal en dan op 2-rail (alleen spoorstaven) of een 3-rail (2 spoorstaven met iets er tussen om de stroom op te nemen). DC staat voor Direct Current en is dus gelijkstroom. AC staat voor Wisselstroom. AC werd / wordt gebruikt door fabrikanten om 3-rail-modellen aan te geven. Neem ook eens een kijkje bij Inleiding digitale baanbesturing en Handmatig digitaal rijden

Succes!

Groet Ronald.
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Citaat van: nobody op zaterdag 19 augustus 2017, 12:58:29
@citaat DC = analoge gelijkstroom. DCC = digitaal.
PDF van jouw booster ===> klik

Hallo Wim,

Dank voor je kort maar helder antwoord en toevoeging van het linkje.

Citaat van: ronaldk op zaterdag 19 augustus 2017, 12:59:48
Hallo Ralph,

Even helpen:

Citaat van: NSwerkplaats op zaterdag 19 augustus 2017, 12:46:13
Om meteen tot mijn punt te komen. Ik weet niet of ik nu DC of DCC rijd? En wat is het verschil hier tussen? Ik weet dat ik gelijkstroom rijd. Ik hoop dat het aan de hand van de bijgevoegde foto een stukje duidelijk wordt voor jullie.

Je rijdt digitaal met een (oude) Roco Lokmaus 2 set. En je rijdt met het digitaal protocol DCC (dat is de taal tussen de decoders en de centrale). Tegenwoordig is het niet meer "gelijkstroom" of "wisselstroom". Je rijdt analoog of digitaal en dan op 2-rail (alleen spoorstaven) of een 3-rail (2 spoorstaven met iets er tussen om de stroom op te nemen). DC staat voor Direct Current en is dus gelijkstroom. AC staat voor Wisselstroom. AC werd / wordt gebruikt door fabrikanten om 3-rail-modellen aan te geven. Neem ook eens een kijkje bij Inleiding digitale baanbesturing.

Succes!

Groet Ronald.

Hallo Ronald,

Dankjewel voor je heldere uitleg. Ik ben een stuk wijzer geworden. Graag zou ik het linkje wat je hebt toegevoegd willen bekijken, maar die werkt helaas niet als ik er op klik :(

Groet,
Ralph

EDIT: Nog 1 vraagje... Denk dat ik er dan helemaal uit ben. Als ik deze locomotief koop, werkt die dan op mijn baan? Met de aansturing die ik net liet zien? http://www.trix.nl/producten/nederlandse-modellen/2015/22164-elektrische-locomotief-ns-186-009

Hier wil ik 'm dan kopen: https://www2.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=308378
Re: Wat rij ik nu precies?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Wat rij ik nu precies?
Ralph,

Die loc kun je gebruiken op de door jouw aangegeven centrale.
ECHTER: met de locmouse 2 ben je zeer beperkt in de bediening van de functies van de loc, daar het hier om een sound loc gaat.

Rob
Re: Wat rij ik nu precies?
@Ralph: Je hebt dus een iets oudere Roco Lokmaus-set 2. Goed om mee te beginnen en kan je leuk meer rijden. Heb er zelf ook één of twee thuis liggen. Mogen de neefjes meerijden als ze komen. Wil je iets meer kunnen dan kan je eens kijken naar een Roco z21(starter) met een multimaus erbij of alleen een multimaus-setje. Dat gebruik ik om zelf mee te rijden. Je kan er alles mee :) Je kan je lokmaus 2 gewoon als rijregelaar gebruiken. Je hoeft dan niet meteen over te stappen op hele dure centrales. Die je hier vaker voorbij ziet komen. 

Je hebt maar 4 functies tot je beschikking op een Lokmaus 2. Er zitten waarschijnlijk 15 functies op dus mis je er 11 :) Dan kan je beter op de z21 en Multimaus overstappen. Daarmee kan je minimaal 20 functies aansturen.


Groet Ronald.

edit wakkie: deel van de tekst verwijderd.
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Citaat van: Robtrein op zaterdag 19 augustus 2017, 13:20:10
Ralph,

Die loc kun je gebruiken op de door jouw aangegeven centrale.
ECHTER: met de locmouse 2 ben je zeer beperkt in de bediening van de functies van de loc, daar het hier om een sound loc gaat.

Rob

Hoi Rob,

Dank voor je heldere antwoord. Ja het ding heeft inderdaad niet heel veel functies. Kijken naar een iets uitgebreidere variant in de toekomst.

Groet,
Ralph

Citaat van: ronaldk op zaterdag 19 augustus 2017, 13:20:58
@Ralph: Je hebt dus een iets oudere Roco Lokmaus-set 2. Goed om mee te beginnen en kan je leuk meer rijden. Heb er zelf ook één of twee thuis liggen. Mogen de neefjes meerijden als ze komen. Wil je iets meer kunnen dan kan je eens kijken naar een Roco z21(starter) met een multimaus erbij of alleen een multimaus-setje. Dat gebruik ik om zelf mee te rijden. Je kan er alles mee :) Je kan je lokmaus 2 gewoon als rijregelaar gebruiken. Je hoeft dan niet meteen over te stappen op hele dure centrales. Die je hier vaker voorbij ziet komen. 


Groet Ronald.

Hoi Ronald,

Dankjewel voor je duidelijke antwoord. Ik ga inderdaad eens kijken naar een Multimaus.

Groet,
Ralph
Re: Wat rij ik nu precies?
Ja, wat ik al schreef: je hebt op je Lokmaus maar 4 functies en met de multimaus kan je alle functies aansturen. En werkt nog makkelijker met meerdere loks. :) Bij MTE is nu ook de z21start met een multimaus in de aanbieding voor 79 euro. Dat is een hele nette aanbieding.

Groet Ronald.
PS: De linkjes werken nu :)
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Re: Wat rij ik nu precies?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wat rij ik nu precies?
De roco 2200 bruin is analoog. Deze bezit dus nog geen decoder voor digitaal bedrijf.

Mvg Marcel.
Re: Wat rij ik nu precies?
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wat rij ik nu precies?
Er vanuit gaand dat je rails zonder puntkontacten hebt en geen slepers onder je andere locs (= 2 rail), dan kan die prima op je baan rijden. Er moet dan alleen nog wel een decoder ingeprikt worden want die zit er standaard niet bij, bij de DC versie. Je zou de Roco (Zimo) decoder voor rond de 30 euro er bij kunnen bestellen, of b.v. een paar euro duurdere locpilot (DCC of multiprotocol, DCC voldoet) van ESU.
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Hoi Alex!

Hoe weet je dan precies welke decoder je nodig hebt voor deze loc?

Groet,
Ralph

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
Re: Wat rij ik nu precies?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wat rij ik nu precies?
Ik ben wel geen Alex, maar de ESU 54611 (alleen DCC) zal prima werken.

Mocht je multiprotocol willen nemen, dan heb je de ESU 54610 nodig, maar ik zou in dit geval voor de 54611 gaan (want die is goedkoper en werkt op jouw centrale net zo goed).
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Hallo Looney Tunes!

Dankjewel voor je antwoord. En is dit makkelijk in te bouwen? Of waar moet ik dan aan denken?

Groet,
Ralph

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
Re: Wat rij ik nu precies?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wat rij ik nu precies?
Ralph,

Deze loc is voorbereid op decoder inbouw. Het is dus kap eraf halen, brugstekker lostrekken en decoder inprikken. De kap er weer op en rijden maar.
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Dank voor je snelle antwoord :)

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd
Re: Wat rij ik nu precies?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wat rij ik nu precies?
Graag gedaan.

PS: Wil je als je op de vorige reactie reageert niet telkens het bericht quoten, zie hier voor de reden.
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Hallo Looney Tunes.

Daar was ik mij niet van bekend. Dus als ik het goed begrijp is het voor een leek ook prima te doen? En is het in principe alleen maar klikken?

Groet,
Ralph
Re: Wat rij ik nu precies?
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wat rij ik nu precies?
Hallo Ralph,

De decoder die looney tunes noemt is 16 euro goedkoper dan de decoder die Roco zelf aangeeft (artikel 10884 te vinden in de .pdf op de roco.cc site bij downloads als je jouw link naar de loc volgt. Het voordeel van de ESU decoder is dat deze met de standaard instellingen al heel goed werkt met een Roco motor dus anders dan misschien het decoder adres hoef je niet gelijk van alles aanpassen voor er gereden kan worden.

Op die pagina staat bij specificaties ook "schnittstelle" genoemd. In de tekst daar achter wordt gesproken over NEM 652. Daarmee wordt een specifiek type decoder aansluiting aangegeven, dit is een gestandaardiseerde aansluiting. Als je de ESU lokpilot met artikelnummer 54611 opzoekt zul je zien dat daar ook NEM 652 bij staat.

Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar modellbahnshop lippe heeft op youtube een hele handige film die dit allemaal beschrijft:



Bron: Youtube / Modellbahnshop Lippe
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Hi allen,

Ik heb inmiddels de locomotief en de desbetreffende esu 54611 besteld. Nu afwachten tot het allemaal binnen komt :)

Grote dank!
Re: Wat rij ik nu precies?
Ben den Hollander
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
 @citaat De meeste winkeliers zetten de decoder er voor je in. Effe nabellen of mailen dus.
Re: Wat rij ik nu precies?
Leuke instructievideo.
En omdat 3rail zo belangrijk is werd het sporadisch genoemd (even bij MTC 21).
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Hartstikke bedankt allen! De locomotief is inmiddels binnen gekomen en rijd als een zonnetje :D
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
(Sorry voor de dubbelpost)

Aangezien ik meerdere Roco locomotieven heb probeerde ik mijn nieuwe aanwinst de 2200 op een ander adres te zetten. Dit lukte, maar nu rijd die nog maar op 1 snelheid. Ik heb de instructie van mijn Lokmaus al gevolgd, maar ik krijg het niet meer zoals het eerst was.

Iemand ideeën?

Groet,
Ralph
Re: Wat rij ik nu precies?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wat rij ik nu precies?
Decoder resetten en nog een keer proberen. Even in de handleiding kijken welk CV je moet hebben, Uhlenbrock doet nog wel eens lastig met andere CV's dan 8.
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Hallo Laurent,

Dat snap ik helaas niet. Ik gebruikte normaal de P + Licht toets om het in te stellen en de pijltjes, maar hiermee krijg ik het niet meer werkend mee.



En hier word ik helaas ook niet veel wijzer van, sorry.



Groet,
Ralph
Re: Wat rij ik nu precies?
Hum...

Inderdaad even een reset uitvoeren dan zou het goed moeten zijn. Ik heb zo de handleiding van de Lokmaus 2 niet bij de hand maar denk dat je geen reset kan uitvoeren. Voor een reset zal je in CV8 een waarde moeten schrijven. Meestal is dat waarde 8 maar dat kan per decoderfabrikant anders zijn. Dus je moet ook even weten welke decoder in de lok zit.

Met een multimaus of andere centrale gaat het wel lukken.

Ik weet niet waar je woont maar je bent anders altijd welkom hier (achterhoek) om een reset te laten uitvoeren.

Groet Ronald.
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Hi allen,

Ik snap vrij weinig van die CV waardes. Kunnen jullie misschien een linkje sturen met uitleg? Ik kom nu namelijk niet verder met mijn locomotief :(

EDIT: Ik heb alleen LokMaus. Geen ESU Lokprogrammer. Lijkt er sterk op dat ik nu niets meer kan aanpassen zonder dit programma :(

Groet,
Ralph
Re: Wat rij ik nu precies?
Nee, Je hebt geen programma nodig om CV's te kunnen instellen / programmeren. Jouw centrale is te oud om bepaalde cv's te kunnen programmeren. Heeft dus niets met software te maken. Met de nieuwere centrales kan je wel andere cv's programmeren.  Gewoon een nieuwe centrale, zoals een Roco Multimaus of z21 met multimaus aanschaffen. Maar dat gaf ik al in een eerder draadje aan ;) Lees eens hier basisinstellingen decoders. Daar hoef je echt niet een lokprogrammer voor te kopen. Gewoon een paar tientjes in een multimausset of een z21start met multimaus investeren. :) Dan kan je alles in je digitale treinen instellen wat je zelf wil.

Groet Ronald.
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Hi Ronald,

Yes inmiddels al zelf onderzoek gedaan. Hier inderdaad ook tot de conclusie gekomen een MultiMaus aan te schaffen.
In ieder geval bedankt voor je heldere antwoord. Ik ben hiermee weer een stuk mee geholpen.

Wel jammer dat ik in de tussen tijd dus nu niks kan met mijn nieuwe locomotief :(

Groet,
Ralph
Re: Wat rij ik nu precies?
Ben den Hollander
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Laat weten welke omgeving je woont, wellicht kan iemand je even helpen.
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Hi Ben! Slim idee. Ik woon in de omgeving van Maastricht, maar kan met het openbaar vervoer nog wel een flikk stuk afleggen. (Student he)  :P

Iemand die kan helpen? Zou ik enorm waarderen!

Groet,
Ralph
Re: Wat rij ik nu precies?
Ben den Hollander
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Re: Wat rij ik nu precies?
NSwerkplaats
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Wow! Thanks Ben. Super handig. Ik zie net dat er zelfs 4 mensen uit mijn dorp wonen. Alleen is het niet een beetje asociaal om iemand zo maar een privé berichtje te sturen? :P

Groet,
Ralph
Re: Wat rij ik nu precies?
Ben den Hollander
gast

Re: Wat rij ik nu precies?
Gewoon doen zou ik zeggen, hadden ze maar niet op de kaart willen staan. Als ze mekkeren geef je mij maar de schuld. :D
Re: Wat rij ik nu precies?
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wat rij ik nu precies?
@NSwerkplaats

Als je een Multimaus wilt zou ik je aanraden om even wat rond te zoeken (google geeft wel resultaten) naar een z21 Start. Dit is de instap z21 centrale met multimaus uit startsets. Dan heb je voor minder dan de prijs van een multimaus, een multimaus en een z21 Start centrale er bij. Ik heb laatst voor ?79,- een z21 Start gekocht terwijl een losse multimaus ?99,- is.