Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

probleem kof telex 36819

Gestart door Paul Jansen vrijdag 18 augustus 2017, 19:17:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem kof telex 36819
Paul Jansen
gast

probleem kof telex 36819
Hallo,

Ik heb een tweetal loks die niet goed luisteren naar de commando's van mrdirect, het gaat om een br042 met c sinus en full sound en de kof 36819 met telex. Van deze loks kun je vziw mfx  niet uitzetten terwijl ik vermoed dat het probleem daarin zit. Affijn, ik dacht lokpilot erin, gaat prima in de br042 als je de instellingen volgens het boekje overneemt (zonder geluid uiteraard) maar in de kof werkt de telex niet. Aha, die kof heeft ook nog wat speciale lichtfuncties (en een speciale platine) dus misschien zitten die telexen wel op aux 3 en 4, maar die zijn onversterkt op een lopi4 dus dan werkt het niet dacht ik...
Mld besteld, ervanuitgaande dat die standaard wel 4 versterkte functies heeft, ingeprikt, speciale lichtfuncties doen het prima (f1 licht aan 1 kant uit, f1 + f2 rangeerlicht) f3 en f4 nog steeds geen telex, nada niente niks. Nu weet ik het even niet meer, hoop iemand hier wel. Heb dacht ik ooit wel eens gehoord dat je de versterkte uitgangen van de mld's kunt aan-en uitzetten, maar kan nergens vinden hoe, hoop iemand hier wel...

mvgrt Paul

Ps, alle andere loks doen het prima, zowel dcc als mm als mfx.
Re: probleem kof telex 36819
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem kof telex 36819
Beste Paul,

Heb je al eens contact gezocht met Mr. "MRDirect"?, want de 36819 moet gewoon werken op een 6021 centrale dus ook op MRDirect.....

Groet, Anne W
Re: probleem kof telex 36819
Paul Jansen
gast

Re: probleem kof telex 36819
Dat is het punt, hij doet het wel, maar niet helemaal betrouwbaar, dit in tegenstelling tot vrijwel al m'n andere loks. (de uitzondering de br042 37925 en een 012 mfx 29012 die ik deze week aanschafte, de overeenkomst is dat het nieuwere types mfx decoders zijn).

mvgrt Paul
Re: probleem kof telex 36819
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem kof telex 36819
Beste Paul,

Ja met de nieuwste types MFX decoders kan wel wat aan de hand zijn, om het met de woorden van "mijn" centrale leverancier te zeggen, het is leuk wat Märklin allemaal in zijn decoders stopt, maar het gaat wel ten kosten van de efficiency, m.a.w. de decoders zijn dover geworden, je moet vooral op het juiste tijdstip roepen.

Een schone taak voor MRDirect om daar eens in te duiken (in hoeverre beïnvloedt MFX+ de ontvangst van Motorola adressen/instructies

Of vanaf nu alleen maar Märklin loks kopen waarin je MFX uit kunt zetten, wat denk ik kan met de allernieuwste Märklin decoders.

Groet, Anne W
Re: probleem kof telex 36819
Paul Jansen
gast

Re: probleem kof telex 36819
En zo komen we weer bij het begin van m'n vraag, hoe zorg ik dat met een nieuwe Mld, waarvan ik mfx kan uitschakelen, de telexen van de kof 36819 het doen ;-)

mvgrt Paul
Re: probleem kof telex 36819
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem kof telex 36819
Beste Paul,

Praat eens met Marco Roede

Groet, Anne W
Re: probleem kof telex 36819
Ben den Hollander
gast

Re: probleem kof telex 36819
Marco Roede gaat dit probleem niet oplossen, het heeft niets met MrDirect te maken.

Kijk even hier: https://moba-hgh.de/index.php/modellbahn/umbauten/lokomotiven/maerklin/2169:36819-k%C3%B6f-ii-der-db-mfx-decoder-telex#hinweis-e-5
De aansturing van de telex gaat over SuSi. Check het Mld manual.

Gr, Ben.
Re: probleem kof telex 36819
Paul Jansen
gast

Re: probleem kof telex 36819
Achso, dank je Ben, daar kom ik wel verder mee, als stummi weer in de lucht is althans...

mvgrt Paul
Re: probleem kof telex 36819
Paul Jansen
gast

Re: probleem kof telex 36819
Ik heb geen lijst met de benodigde cv's kunnen vinden, ook niet van bv esu, wel dat het gaat om sounds 15 en 16. Lijkt erop dat je de programmer nodig hebt...Heb het opgelost met de soldeerbout, telexen op aux 3 en aux 4 gesoldeerd (priegelwerk). Wacht nog op antwoord van marklin ihkv handig om te weten.
Re: probleem kof telex 36819
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem kof telex 36819
Re: probleem kof telex 36819
Paul Jansen
gast

Re: probleem kof telex 36819
Hallo Anne, nee, dat is gewoon de bijgeleverde manual met slechts een beperkte range cv's. Voor function mapping is er nog deze https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/decoder-updates/mLD3_mSD3_Zusatzanleitung_0716.pdf
maar daar kwam ik ook niet uit. Heb dus een hardwarematige oplossing gekozen ;-)
Ik neem aan dat het met een programmer een fluitje van een cent is, wacht nog op antwoord van Marklin. Jammer dat de marklin tool niet de gewijzigde cv's kan laten zien zoals de esu dat wel kan...

mvgrt Paul
Re: probleem kof telex 36819
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem kof telex 36819
Beste Paul,

Daar ga ik me voorlopig nog niet in verdiepen, ik heb een ombouwer bij mij in de buurt die dat wel heeft gedaan en daarom een Märklin  lok met een SDS motor kon voorzien van een Esu Lokpilot, dat ondanks het feit dat Märklin zich niet houdt aan de normering van zijn eigen MTC 21 decoder.

Groet, Anne W
Re: probleem kof telex 36819
Paul Jansen
gast

Re: probleem kof telex 36819
Da's niet zo moeilijk hoor, daar komt geen functiemappen aan te pas. Regel cv's conform motortabel  en aux 3 en 4 aanzetten.
Re: probleem kof telex 36819
Citaat van: Anne W op zondag 20 augustus 2017, 23:47:01
ik heb een ombouwer bij mij in de buurt die dat wel heeft gedaan en daarom een Märklin  lok met een SDS motor kon voorzien van een Esu Lokpilot, dat ondanks het feit dat Märklin zich niet houdt aan de normering van zijn eigen MTC 21 decoder.
Ik heb meerdere marklin decoders uit meerdere jaren en ze zijn allemaal identiek(ben ook door meerdere mensen gewaarschuwd over pin bezetting maar nog nooit een afwijking kunnen vinden)dus ik weet niet wat de problemen zijn?
De enigste verandering die ik heb kunnen waarnemen is het uitbreiden van programmeerbare mogelijkheden.
Heb zelf zowel de lokprogrammer van ESU als Marklin want naar mijn ervaring is programmeren via CV waarden een hele tijdrovende aangelegenheid die je al met een decoder kunt terug verdienen door ipv een zaterdag middag te gaan programmeren te gaan beunen ;)
Re: probleem kof telex 36819
Citaat van: Paul Jansen op zondag 20 augustus 2017, 10:11:31
Ik heb geen lijst met de benodigde cv's kunnen vinden, ook niet van bv esu, wel dat het gaat om sounds 15 en 16. Lijkt erop dat je de programmer nodig hebt...Heb het opgelost met de soldeerbout, telexen op aux 3 en aux 4 gesoldeerd (priegelwerk). Wacht nog op antwoord van marklin ihkv handig om te weten.

Hoi

Telexen worden door SUSI aangestuurd en had je dus met soundslots aan de praat kunnen krijgen.
Maar een soldeerbout met F3/4 werkt ook en is waarschijnlijk zelfs nog gemakkelijker dan het SUSI gepuzzel.

Bart