Ik ga dit topic voorlopig afronden met wat testwerk en inspecties.
Eerst kijken of de motor op pure gelijkspanning mooier ging lopen, de test opstelling laat nu ook een flinke condensator zien.

Echter het resultaat is niet positief, ik voel nog steeds dezelfde trillingen, wel gaat hij, bij volledig opgedraaide trafo harder draaien, hij wordt dus efficiënter op een pure gelijkspanning.
Daarna heb ik het motortje uit elkaar gehaald

het is een 3 polig anker, wat loopt in messing lagerbusjes
het is een gedeelde permanente magneet
het zijn vaste koolborsteltjes
Ik kan geen fouten ontdekken, het trillen komt uit het ontwerp, hoofdzakelijk om dat de permanente magneet gedeeld is en er dus geen constant magneet veld is, schuine polen in het anker had ook wel goed geweest.
Natuurlijk ontstaat er door slijtage wat speling tussen de as en de lagerbusjes, overigens niet voelbaar, die speling zal verklaren dat de motor wat grotere trillingen produceert.
Dus: niets aan te doen, wellicht een andere motor zoeken, in de BR 189 zit de motor E192730, is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Overigens is het dezelfde motor als in de BR 94.5 zit, waar ik ook nogal mee bezig ben geweest, er zit nu een Esu Loksound V4.0 M4 in, en waarvan ik me herinner dat ik aan de lok ook nogal wat trillingen voelde, die niet hoorbaar zijn dus beter geïsoleerd.
Groet, Anne W