Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"

Gestart door Steem vrijdag 18 augustus 2017, 11:33:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Al van jongs af aan heb ik NS materiaal voor op de baan gewild. Dat was destijds allemaal veel te duur. Maar tijden veranderen, en nu ik de hobby weer heb opgepakt is daar ineens de mogelijkheid. Nu heb ik met de ombouw van de NS1135 al een mooie NS loc rijden, maar die is niet NS geel en dat is toch de NS waar ik mee op gegroeid ben. Omdat wij vroeger geen auto hadden, gingen bijna alle lange reizen met de trein. Dit waren veelal hondenkoppen of 1600's. Vooral die 1600 kon mij als kleine mannetje heel erg boeien.

Dus toen ik 2 weken geleden op de website van Märklin zag dat er in 2016 een set is uitgekomen met de 1600 er in (én dat die nog leverbaar is) begon het al meteen te kriebelen. Hoe kon ik dat bedrag rechtvaardigen? Heel simpel eigenlijk! Ik heb het verdiend. :D

Met de aanschaf van deze nieuwe set upgrade ik meteen van de MS1 naar de MS3, heb ik er weer mooi wat rails bij en kan ik de Belgische loc en wagons verkopen. Het (verre) toekomst plan is een Nederlandse baan in het tijdperk IV/V met als inspiratie Deventer/Zwolle en daar horen Belgische locs toch niet te rijden. Ik heb ze er in ieder geval nog nooit gezien! Ik twijfel alleen wel over de onderlossers (artikel nummer 46313), die zijn wel héél erg mooi. Hoe realistisch zijn Belgische wagons achter een Nederlandse loc?

De volgende stap is 3 mooie rijtuigen voor achter de 1600.

Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Mooie bespreking.  :)
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Voor de Nederlandse markt zijn heel bekend de blauwe ballastwagons van RailPro. Maar de onderlossers 46313 werden in het verleden ook wel gebruikt. De ballast voor de Nederlandse markt komt globaal van 3 locaties:
- Gneiss-Graniet uit Noorwegen (per schip naar Amsterdam Westhaven)
- basalt uit Duitsland
- porfier uit Quenast in België,

Het porfier werd ook wel via de genoemde Belgische onderlossers naar Nederland gebracht.

groeten,
Roel
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2015

Machinist 1:1 en 1:87

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Nagenoeg alle ballast komt tegenwoordig per boot uit Duitsland, en word in Maarssen in de treinen gegooid. In de Westhaven in Amsterdam worden al ongeveer 2 à 3 jaar geen ballasttreinen meer geladen. ;)
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Mooie set voor een goed begin. Is het misschien geen ideetje om op je komende baan een porfiertrein te laten rijden? Deze kan zowel door de NMBS als door de NS machien getrokken worden toch?
De combinatie uit je set laat ik bij mij ook af en toe rijden met mijn analoge 1600. Niet dat ik hem ooit zo in het echt gezien heb maar gewoon omdat het er leuk uitziet.
Groeten,
Fokko
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Even googlen op "porfiertrein" en je vindt deze foto:

https://www.flickr.com/photos/10795097@N08/3777442293/

Groeten,
Roel

Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Kijk aan, zo'n combinatie kan je zo op de baan brengen. Stuk of 8 tot 10 wagens zal op de gemiddelde baan wel lukken.
F.
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Dat ziet er mooi uit! Dan nemen de twijfels toe om de wagons te behouden.

@ Fokko - Eerst zou ik graag 3 of 4 ICR's achter de 1600 zien. Maar het zou ook zeker niet misstaan als goederentrein.

@ Johan - Aangezien de baan tijdperk IV/V wordt maakt het niet zo heel veel uit wat de afgelopen paar jaar op de rails reed. Maar bedankt voor de input.
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Diezelfde wagons zijn er ook met een NS sticker.
Dus je kunt nog mixen en uitbreiden.
Ik zou er geen ballast in storten,maar zand oid.

Ballast zal over het algemeen in die blauwe wagons zitten.

Op die gelinkte foto staat volgens mij een ander langer type wagon.
In je setje zit Tds of Uds achtige wagon.

Mvg Robin
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Het leuke van een 1600 (en eigenlijk de meeste NS machines) is dat je er modelgetrouw van alles achter kan hangen. Mijn 1600 krijgt regelmatig de ICRs mee maar net zo makkelijk een sleep vierassige ketelwagens. Vandaag nog reed mijn blauwe 1200 met de plan E stam en daarna nog met mijn 4631 zijlossers.

Jouw 1600 draagt nog zijn originele 1652 nummer zo te zien, na de splitsing in goederen en reizigers van NS is deze als 1852 bij reizigers verder gegaan. Alles kan er nog achter bij de jouwe.

Hoe moet je dat porfier split trouwens uitspreken? Als ik naar de herkomst kijk den ik dat het 'porfjee' zal zijn.

Groeten,

Fokko
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Dat is leuke en interessant informatie. Een echte multitasker dus die 1600.

Ik zou zeggen dat je het gewoon uitspreekt op zijn Nederlands: por-fier. Het komt van "porfirisch" en ik kan me niet voorstellen dat je dat uitspreekt als "por-fjer-isch". Het meervoud van porfier is ook porfieren.
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Het moge duidelijk zijn dat ik niets weet van steen en hoe dit toe te passen, mijn dank!

Multitasker is een passende term voor een 1600. Dat zit ook in de ondertitel van het boek over deze lokserie dat pas verschenen is. 1600s vind ik prachtig, met 1700s heb ik niets.

Klein detail, toen ik in 1988 in Aken mijn M* 1631 gekocht had en ik in Maastricht op de trein naar Utrecht zat te wachten werd deze door de 1139 binnengebracht. Deze 1139 had ik ook al in model en daar spendeerde ik mijn laatste foto's aan. Even later werd er een 1600 op het kopspoor weggeparkeerd, de 31, maar dan het origineel... Pas in de zomer van 1989 zag ik mijn 1631 weer een keer dat ik een fototoestel bij me had. 1600s zijn deugnieten.
F.
--
Van voor digitale camera...
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
PSje: begin jaren 90 werd Zwolle-Roosendaal gereden met getrokken treinen van gehuurde NMBS M2 rijtuigen. Als je je baan in IJssellijn stijl IV/V wil maken passen deze rijtuigen er goed bij. M* heeft deze rijtuigen oog uitgebracht, compleet met het opgesjabloonde vishaakje. Ik vind ze zelf nog een beetje prijzig maar achter een 1600 passen ze goed.
F.
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Leuke herinneringen aan de 1600.

Deze loc heb ik lang gelegen in reliëf nog als bedversiering voor mijn
oudste zoon gemaakt. Staat nog steeds in de schuur. Wellicht nog te gebruiken voor toekomstige kleinkinderen.
(alleen niet te snel graag  :P)
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Schitterend, en nog origineel ook, zonder konijnenhok op de tyfoon...
F.
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
En Hans heeft dan nu nog even de tijd om zakgeld te sparen voor zijn toekomstige klein kinderen...... :D :D :D

Maar een heel mooi setje met een schitterende loc

Veel plezier ermee gewenst.

Mvg: Alex
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Iemand heeft mij een mail gestuurd over die Belgische loc en wagons op basis van dit topic. Ik merk alleen net dat veel van mijn mails bij andere in de spam komen. Mocht die persoon dit lezen en geen mail van mij hebben ontvangen check dan ook even je spam! (en laat mij a.u.b. dan weten dat hij in de spam zat)
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Ik zag inmiddels dat er ook een topic was voor nieuwe aanschaffen, dus daar heb ik hem in gezet: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63628.msg1184965#msg1184965
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Schitterende 1600 hoor! Mooi nieuw begin van de hobby!
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Mooie aanschaf, ik heb de 1652 dit jaar ook gekocht, zonder de rest van de set dan..
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Wordt hij ook los verkocht dan? Of heeft iemand hem uit de set gehaald?

Ik zou graag in de toekomst nog 1 of 2 1600en op de baan hebben rijden, maar lijken de verschillende versies van Marklin enigzins op elkaar? Of zit er een groot verschil tussen de nieuwe 1652 en oudere modellen?
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Ik weet niet meer waar, maar volgens mij heb ik bij de buren een topic gezien van iemand, die een 1600 heeft omgenummerd. Dus ook dat zou een optie kunnen zijn.
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Omnummeren lijkt mij ook een hele mooie optie. Want twee 1652's op de baan is natuurlijk wat gek.
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Citaat van: Steem op donderdag 24 augustus 2017, 16:34:22
Wordt hij ook los verkocht dan? Of heeft iemand hem uit de set gehaald?
Er is ook een oude versie van de NS1652 met bestelnummer M*3526.2

Citeer
Ik zou graag in de toekomst nog 1 of 2 1600en op de baan hebben rijden, ....
Kijk eens in onze wiki bij de 16/1800's en de 1700's onderaan staan alle verschillende versie's die zijn uitgebracht.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Bedankt voor de tip.
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe aanschaf set "de Nederlandse werktrein"
Dit soort sets worden wel eens in delen verkocht, dat kan meet opleveren, voor het makkelijk instellen van het soundlevel van mijn MFX soundloks heb ik al heel lang een MS1 uit zo'n pakket.

Groet, Anne W